Crash Bandicoot: Warped (1998)

Alternatieve titel: Crash Bandicoot 3: Warped

PlayStation / PlayStation 3 / PlayStation Portable

Ontwikkeld door Naughty Dog

Brokstukken van Cortex' ontplofde ruimtestation uit crash zijn vorige avontuur razen richting aarde. Daar knallen ze recht op de tempel waar de kwaadaardige Uka Uka opgesloten zit. Door de knal en explosie van de tempel, kan Uka Uka ontsnappen. Hij roept de hulp in van de slinkse Nefarious Tropy. Die heeft een machine gemaakt, de 'Time Twister', waarmee de schurken door de tijd kunnen reizen en daar alle krachtkristallen kunnen halen die ze nodig hebben om de wereldmacht te grijpen. Crash Bandicoot staat weer klaar voor een nieuw avontuur en gebruikt de Time Twister om de krachtkristallen te halen vóór de schurken deze kunnen bemachtigen.

avatar van wii
wii
wiiplayer schreef:
Classic one kun je wel zeggen. Ik denk dat John Williams deze maar eens opnieuw moet spelen. Ik denk juist dat hij deze moet kunnen waarderen.

deze is idd erg goed maar 2 vind ik toch echt het best

Zonder twijfel.

misterwhite
Mijn favoriete Bandicoot game

Wat ben ik verslaafd geweest aan deze. Hier kon ik mij werkelijk uren en uren na elkaar mee bezighouden. De gekke levels, de gekke personages, de gekke bosses,... Alles is hier gek in. Heb vaak moeten lachen met bepaalde levels. Maar toch waren en taaie gevallen tussen. Vooral het laatste gedeelte was soms even doorbijten. Maar de boss is dan weer simpel, jammer genoeg. Ik hou net van wat uitdaging. Maar dat maakt het spel natuurlijk niet minder. Het is en blijft voor mij toch echt een meesterwerk.
Jammer dat ik wel nooit 100% heb gehaald. Ik ook echt moeilijk om dat te bereiken.

avatar van wiiplayer
100% is niet zo moeilijk hoor. Als je Warped volledig wil uitspelen moet je trouwens ook 102% halen...

misterwhite
Oké, dat van 102% wist ik nog niet. Maar binnekort kan ik eindelijk terug dit spel spelen eens proberen of het mij nu wel lukt. Het is al lang geleden dat ik dit nog gespeeld heb.

avatar van Juan2910
Ik vind hem beter dan deel 1, maar minder dan deel 2. In ieder geval geen slechte game. Heb hem weer gedownload van PSN

avatar van dr channard
Het tweede vervolg van Crash Bandicoot is eindelijk weer eens uitgespeeld. Crash Bandicoot Warped begint waar de vorige game is geëindigd. We maken weer kennis met de kwaadaardige Cortex die in deze game een vriendelijk mietje blijkt te zijn. Er is namelijk een donkerder personage in deze game aanwezig , namelijk Uka Uka , de broer van het goede masker Aku Aku. Vind ik een leuke plus in de game dat ze dit personage hebben geïntroduceerd en ze de ware Cortex eens laten zien (zo slecht is ie toch niet ? )

Maar goed, de derde Crash Bandicoot neemt je mee naar een Warp ruimte waar weer vijf levels voor je beschikbaar staan per wereld. Net zoals in het voorgaande deel mag je kiezen welke level je eerst wil spelen. Weer moet je bij elke level een kristal verzamelen om verder te kunnen gaan en kan je ook gems en dergelijke verzamelen om de game compleet uit te spelen. Qua vernieuwing blinkt Warped hier dus niet uit. Met Crash Bandicoot 2 heeft Naughty Dog bewezen dat ze een geweldig goed platform spel kunnen maken en die formule herhaalt zich dan in het derde deel. Slim bekeken, want de vorige game was top.

Maar een exacte kopie is uiteraard nooit goed en dat had Naughty Dog gelukkig door. Want ook al lijkt het spel langs de gehele lijn echt op deel 2, zijn er een paar nieuwe dingen te vinden. Zo heeft Crash nieuwe moves. Hij kan een dubbelsprong maken of hij kan lekker lang draaien. Ook zijn er meer voertuigen in de game. De voorganger had een jetpack, scooter en ijsbeer ter beschikking. Deze game heeft een vliegtuig, scooter (maar dan wel volledig tot jouw beschikking) , een tijgertje, een motor en een ruimteschip. Ook speel je een aantal van die levels met je zusje (meestal zijn dit de voertuigmissies). En last but nog least zijn er ook nog levels die zich onder water afspelen.

De moeilijkheidsgraad is weer een beetje gedaald in deze Crash. Het eerste deel was op sommige momenten tergend moeilijk. Het tweede deel had een handvol levels die je het bloed van de nagels hebben gehaald en deze heeft er hoogstens twee. Is dit een nadeel ? Absoluut niet ! Het leveldesign is in deze game weer geweldig. We zien een sprookjeswereld , piramides, chinese toestanden, onderwaterwerelden. Het leveldesign en de levelvariatie is gewoon geweldig en toch wel het beste van de drie naar mijn mening. Ook verdienen de bazen een pluim ! Het zijn de beste bazen van de drie games en ze zijn wat moeilijker (maar toch nog altijd makkelijk) dan de voorgaande Crash games.

Toch is deze game ietsje minder goed dan zijn voorganger. Zoals ik al zei , is er niet echt een vernieuwing (globaal gezien). Maar dit wordt dan weer goed gecompenseerd door de prachtige werelden. Toch zijn er nog twee kleine nadelen in dit spel. Het eerste zijn de race missies. Zeer leuk, maar ik heb geen behoefte aan drie races. Eentje is goed, maar drie is te veel van het goede. Ook zijn de missies waarbij je een vliegtuig moet besturen onnodig. Zeer saai en ongelooflijk banaal.

Door deze kleine maar toch wel (in mijn ogen) ergerlijke negatieve puntjes krijgt deze game een half puntje minder dan zijn voorganger. Maar dat is zeker geen reden om het spel niet nog eens te spelen. Het is pure nostalgie, en het heeft zeker potentie om beter te zijn dan zijn voorganger. Mensen die van racen en vliegmissies houden, zullen deze game misschien nog hoger raten.

Anyway , dit is en blijft een topper. 4*

avatar van Juan2910
Nice review dr channard

weet iemand waar ik deze kan vinden, ergens in limburg aub

Playstation Network voor €4,99. Ben hem nu aan het downloade ik ben benieuwt of die de moeite waard is, wat waren spelen toen der tijd klein 134 MB tegenover zo'n 50 GB voor de spellen nu.

avatar van wiiplayer
4.99 is het dik waard. 1 van de beste PS1 spellen maar Crash 2 blijft toch ietsje beter

Zeker, alleen is het even wennen aan de grafics van toen der tijd, maar voor een spel van '98 ziet het er erg goed uit de gameplay is lekker simpel maar het werkt prima, de 4,99 is hij meer dan waard, en ik geef het spel een 4.0 voor de lange tijd dat ik het vroeger heb gespeeld en deze dode middag heb ik ook goed omgekregen.

avatar van Dimitri92
Waarom is er een aparte rating voor de PS3? Dit is nog steeds een PSone-game en is ook niet opnieuw uitgegeven als PS3-titel. En ja, ik weet dat tie te koop is in de PlayStation Store.

avatar van Miss.Blonde
Ook dit deel is fantastisch. Kan me nog erg veel herinneren, en toen ik laatst speelde was 7 jaar geleden alweer! Het zwemmen was wel moeilijk altijd vond ik.

Het is zeekr een topper te noemen deze tital maar toch kan hij niet tippen al die 2 , net wat leukere levels, net wat meer verslavinsfactor.

Ik vind het echt een leuk spel, Mooie graphics van in die tijd, en leuke extra's. maar alleen erg jammer dat je het zo heb uitgespeeld.
Dit spel haalt alle herinnering naar boven van vroeger.

4.5* FAN-TAS-TISCH

avatar van Evil Eye
toch wel een lekkere game uit de tijd waar games nog grappig en gek konden zijn zonder dat ze daarbij ook melig, over-the-top, kinderachtig en gevuld met ADHD waren.

avatar van Yestsida
Warped, de climax van de gehele Crash Bandicoot-trilogie!

In alle opzichten was dit beter dan de twee voorgangers. Uitgebreidere en iets betere gameplay, mooier, genoeg extra's, veel variatie en veel toffe tegenstanders verspreid over totaal verschillende werelden.
Door elke vijand ben en wel eens expres vermoord geweest, want bij elke vijand had je een andere animatie toen je doodging. Hilarisch!

Gewoon platformen en door de levels racen met Crash's huisdier, Polar, waren niet meer de enige gameplay-elementen. In dit deel had je ook onderwaterlevels, moest je op een babydinosaurus (Baby T) rijden, moest je racen met een motor en kon je vliegen met een vliegtuig en ruimteschip. Ook had je speelbare levels met Crash's zus, Coco Bandicoot. Zij moest op haar tijger huisdiertje, Pura, rijden, met een jetski racen en ook een vliegtuig besturen.
Allen waren even plezierig om te spelen!

Oude bekende bazen Tiny Tiger, Dr. N. Gin en Dr. Neo Cortex zijn vergezeld door twee extra's: Dingodile en Dr. Nefarious Tropy. Weer geweldige toevoegingen voor het universum. Ook vergezelde Aku Aku's boosaardige tweelingbroer, Uka Uka, Dr. Cortex in het eindgevecht.
Elke baas moest je weer op een andere leuke manier verslaan.

Na het verslaan van elke baas leerde je een nieuwe skill bij. Mijn favoriet was de appel schietende bazooka.

Legendarische klassieker waar je zeker genoeg waarde voor je geld kreeg!

Hopelijk kan Naughty Dog ooit de rechten van Crash Bandicoot terug kopen.

avatar van Duke Nukem
Waarschijnlijk het beste 2,5D platform spel op de PS. Prachtige, kleurrijke graphics en sound effecten. De besturing is helemaal volmaakt. En Crash Bandicoot is één van de meest gekende iconen van de PS1 games. Elk spel in deze trilogy bracht verbeteringen aan ten opzichte van zijn voorganger. De drie eerste Crash spellen zijn allemaal uitmuntend, de vervolgspellen op de PS2 kunnen niet in hun schaduw staan.

Lastig, lastig. Als ik de complete remake trilogie als geheel neem dan is dit een welkome aanvulling. Echter, heb ik dit deel zo'n jaar of 2 later gespeeld dan de twee voorgangers en als opzichzelf staand spel is het best wel een ondermaats deel.

Net als de remake van 1 en 2 ziet 3 er echt prachtig uit. Wat dat betreft is het echt een perfecte remake geworden. Maar waar ik bij deel 1 zelfs een paar maanden bezig was om te voltooien, had ik deel 2 in 2 avonden uit en deel 3 dus nu in 3 uur. En ik heb nog een drankje of 8 achter m'n kiezen ook.

De hele game voelt als een soort compilatie van levels die overgebleven zijn tijdens het development proces van deel 1 en 2. Het voelt gewoon alsof er random ideeën tegen een muur zijn gesmeten en er daarna wat van de grond geraapt zijn om als game te dienen.

Beetje jammer deel wat mij betreft. Ook al speelt het fijn en ziet het er goed uit, het is gewoon geen goed geheel.

Sequi schreef:

Vooropgesteld vind ik deze Crash ook het minste van het drietal. Wel is deze naar mij gevoel niet persé korter dan 2 als je hem recht aan toe uitspeeld. Tevens kan je nog van alles verzamelen en dan kom je wel boven de 3 uur uit. Toegegeven dat doe ik ook niet bij elk spel , indien hij niet bevalt vaak überhaupt niet.

Jeffavoriet schreef:

Klopt wel inderdaad. Ik moet zeggen dat het altijd een beetje aan de game ligt of ik echt alles eruit wil halen of alleen "gewoon" uitspelen.