Crash Bandicoot: Warped (1998)
Alternatieve titel: Crash Bandicoot 3: Warped
PlayStation / PlayStation 3 / PlayStation Portable
Platform
single player
Ontwikkeld door Naughty Dog
Uitgegeven door Sony
Brokstukken van Cortex' ontplofde ruimtestation uit crash zijn vorige avontuur razen richting aarde. Daar knallen ze recht op de tempel waar de kwaadaardige Uka Uka opgesloten zit. Door de knal en explosie van de tempel, kan Uka Uka ontsnappen. Hij roept de hulp in van de slinkse Nefarious Tropy. Die heeft een machine gemaakt, de 'Time Twister', waarmee de schurken door de tijd kunnen reizen en daar alle krachtkristallen kunnen halen die ze nodig hebben om de wereldmacht te grijpen. Crash Bandicoot staat weer klaar voor een nieuw avontuur en gebruikt de Time Twister om de krachtkristallen te halen vóór de schurken deze kunnen bemachtigen.
Classic one kun je wel zeggen. Ik denk dat John Williams deze maar eens opnieuw moet spelen. Ik denk juist dat hij deze moet kunnen waarderen.
deze is idd erg goed maar 2 vind ik toch echt het best
Wat ben ik verslaafd geweest aan deze. Hier kon ik mij werkelijk uren en uren na elkaar mee bezighouden. De gekke levels, de gekke personages, de gekke bosses,... Alles is hier gek in. Heb vaak moeten lachen met bepaalde levels. Maar toch waren en taaie gevallen tussen. Vooral het laatste gedeelte was soms even doorbijten. Maar de boss is dan weer simpel, jammer genoeg. Ik hou net van wat uitdaging. Maar dat maakt het spel natuurlijk niet minder. Het is en blijft voor mij toch echt een meesterwerk.
Jammer dat ik wel nooit 100% heb gehaald. Ik ook echt moeilijk om dat te bereiken.
5*
Maar goed, de derde Crash Bandicoot neemt je mee naar een Warp ruimte waar weer vijf levels voor je beschikbaar staan per wereld. Net zoals in het voorgaande deel mag je kiezen welke level je eerst wil spelen. Weer moet je bij elke level een kristal verzamelen om verder te kunnen gaan en kan je ook gems en dergelijke verzamelen om de game compleet uit te spelen. Qua vernieuwing blinkt Warped hier dus niet uit. Met Crash Bandicoot 2 heeft Naughty Dog bewezen dat ze een geweldig goed platform spel kunnen maken en die formule herhaalt zich dan in het derde deel. Slim bekeken, want de vorige game was top.
Maar een exacte kopie is uiteraard nooit goed en dat had Naughty Dog gelukkig door. Want ook al lijkt het spel langs de gehele lijn echt op deel 2, zijn er een paar nieuwe dingen te vinden. Zo heeft Crash nieuwe moves. Hij kan een dubbelsprong maken of hij kan lekker lang draaien. Ook zijn er meer voertuigen in de game. De voorganger had een jetpack, scooter en ijsbeer ter beschikking. Deze game heeft een vliegtuig, scooter (maar dan wel volledig tot jouw beschikking) , een tijgertje, een motor en een ruimteschip. Ook speel je een aantal van die levels met je zusje (meestal zijn dit de voertuigmissies). En last but nog least zijn er ook nog levels die zich onder water afspelen.
De moeilijkheidsgraad is weer een beetje gedaald in deze Crash. Het eerste deel was op sommige momenten tergend moeilijk. Het tweede deel had een handvol levels die je het bloed van de nagels hebben gehaald en deze heeft er hoogstens twee. Is dit een nadeel ? Absoluut niet ! Het leveldesign is in deze game weer geweldig. We zien een sprookjeswereld , piramides, chinese toestanden, onderwaterwerelden. Het leveldesign en de levelvariatie is gewoon geweldig en toch wel het beste van de drie naar mijn mening. Ook verdienen de bazen een pluim ! Het zijn de beste bazen van de drie games en ze zijn wat moeilijker (maar toch nog altijd makkelijk) dan de voorgaande Crash games.
Toch is deze game ietsje minder goed dan zijn voorganger. Zoals ik al zei , is er niet echt een vernieuwing (globaal gezien). Maar dit wordt dan weer goed gecompenseerd door de prachtige werelden. Toch zijn er nog twee kleine nadelen in dit spel. Het eerste zijn de race missies. Zeer leuk, maar ik heb geen behoefte aan drie races. Eentje is goed, maar drie is te veel van het goede. Ook zijn de missies waarbij je een vliegtuig moet besturen onnodig. Zeer saai en ongelooflijk banaal.
Door deze kleine maar toch wel (in mijn ogen) ergerlijke negatieve puntjes krijgt deze game een half puntje minder dan zijn voorganger. Maar dat is zeker geen reden om het spel niet nog eens te spelen. Het is pure nostalgie, en het heeft zeker potentie om beter te zijn dan zijn voorganger. Mensen die van racen en vliegmissies houden, zullen deze game misschien nog hoger raten.
Anyway , dit is en blijft een topper. 4*
Dit spel haalt alle herinnering naar boven van vroeger.
4.5* FAN-TAS-TISCH
In alle opzichten was dit beter dan de twee voorgangers. Uitgebreidere en iets betere gameplay, mooier, genoeg extra's, veel variatie en veel toffe tegenstanders verspreid over totaal verschillende werelden.
Door elke vijand ben en wel eens expres vermoord geweest, want bij elke vijand had je een andere animatie toen je doodging. Hilarisch!
Gewoon platformen en door de levels racen met Crash's huisdier, Polar, waren niet meer de enige gameplay-elementen. In dit deel had je ook onderwaterlevels, moest je op een babydinosaurus (Baby T) rijden, moest je racen met een motor en kon je vliegen met een vliegtuig en ruimteschip. Ook had je speelbare levels met Crash's zus, Coco Bandicoot. Zij moest op haar tijger huisdiertje, Pura, rijden, met een jetski racen en ook een vliegtuig besturen.
Allen waren even plezierig om te spelen!
Oude bekende bazen Tiny Tiger, Dr. N. Gin en Dr. Neo Cortex zijn vergezeld door twee extra's: Dingodile en Dr. Nefarious Tropy. Weer geweldige toevoegingen voor het universum. Ook vergezelde Aku Aku's boosaardige tweelingbroer, Uka Uka, Dr. Cortex in het eindgevecht.
Elke baas moest je weer op een andere leuke manier verslaan.
Na het verslaan van elke baas leerde je een nieuwe skill bij. Mijn favoriet was de appel schietende bazooka.
Legendarische klassieker waar je zeker genoeg waarde voor je geld kreeg!
Hopelijk kan Naughty Dog ooit de rechten van Crash Bandicoot terug kopen.
5*
Net als de remake van 1 en 2 ziet 3 er echt prachtig uit. Wat dat betreft is het echt een perfecte remake geworden. Maar waar ik bij deel 1 zelfs een paar maanden bezig was om te voltooien, had ik deel 2 in 2 avonden uit en deel 3 dus nu in 3 uur. En ik heb nog een drankje of 8 achter m'n kiezen ook.
De hele game voelt als een soort compilatie van levels die overgebleven zijn tijdens het development proces van deel 1 en 2. Het voelt gewoon alsof er random ideeën tegen een muur zijn gesmeten en er daarna wat van de grond geraapt zijn om als game te dienen.
Beetje jammer deel wat mij betreft. Ook al speelt het fijn en ziet het er goed uit, het is gewoon geen goed geheel.
Net als de remake van 1 en 2 ziet 3 er echt prachtig uit. Wat dat betreft is het echt een perfecte remake geworden. Maar waar ik bij deel 1 zelfs een paar maanden bezig was om te voltooien, had ik deel 2 in 2 avonden uit en deel 3 dus nu in 3 uur. En ik heb nog een drankje of 8 achter m'n kiezen ook
Vooropgesteld vind ik deze Crash ook het minste van het drietal. Wel is deze naar mij gevoel niet persé korter dan 2 als je hem recht aan toe uitspeeld. Tevens kan je nog van alles verzamelen en dan kom je wel boven de 3 uur uit. Toegegeven dat doe ik ook niet bij elk spel , indien hij niet bevalt vaak überhaupt niet.
Vooropgesteld vind ik deze Crash ook het minste van het drietal. Wel is deze naar mij gevoel niet persé korter dan 2 als je hem recht aan toe uitspeeld. Tevens kan je nog van alles verzamelen en dan kom je wel boven de 3 uur uit. Toegegeven dat doe ik ook niet bij elk spel , indien hij niet bevalt vaak überhaupt niet.
Klopt wel inderdaad. Ik moet zeggen dat het altijd een beetje aan de game ligt of ik echt alles eruit wil halen of alleen "gewoon" uitspelen.