Runaway: A Road Adventure (2001)

PC / Apple iOS / Macintosh

Ontwikkeld door Péndulo
Uitgegeven door Tri Synergy, Dinamic, MediaMix, Russobit-M, Crimson Cow, Ascaron, FX, Focus en Bulkypix

New York, het jaar 2000. Je kruipt in de huid van één van beide hoofdpersonages, Brian en Gina, die op de vlucht zijn voor de lokale maffia. Samen moet je allerlei puzzels oplossen om zo uiteindelijk het grote mysterie op te lossen. Samen beleef je een avontuur door de Verenigde Staten. Maar, laat je niet leiden door je eerste indruk want niets is wat het lijkt.

Een erg leuke adventure die sterk doet denken aan games als Broken Sword en Monkey Island. Leuke humor, heerlijke stijltje en de puzzels zijn soms best lastig nog.

Ik heb hem uitgespeeld, zelfs het tweede deel heb ik al uitgespeeld en kijk uit naar het derde deel. Laat maar komen!

avatar van Shangri-la
Met dit spel heb ik mijzelf ook zeer vermaakt, een leuk verhaal en veel humor. Jammer dat er zo weinig van dit soort games gemaakt worden.

Mee eens! Soms sta ik echt te springen als er een nieuwe adventure game wordt aangekondigd. Vooral als het een beetje een cartoony stijltje heeft net zoals LucasArts ze maakte. Ik ben echt een groot adventure-fan. Helaas staan reeksen als Monkey Island, Sam & Max en Broken Sword dan ook nog niet op de site. Zal eens kijken of ik ze er een keer op kan zetten.

avatar van Mart
Hadouken schreef:

Monkey Island 2: LeChuck's Revenge staat er al op hoor

Ja dat klopt Heb hem ook al gerate. Maar de andere delen missen nog, dus ga je gang

avatar van Shangri-la

Wordt aan gewerkt!

Zojuist voor de tweede keer uitgespeeld. Deze game verdiend het om alsnog een uitgebreide review te krijgen, dus hier is-ie. Jammer dat de game zo weinig is gespeeld hier, want een pareltje is het zeker weten. Ik weet nog niet of ik hem op 4.5* laat staan, of ga voor de volle mep...

De game speelt hedendaags niet meer onder Vista volgens mij. Ik heb hem op XP gedraaid, zonder problemen. Wel werden sommige muisclicks te snel herkend, waardoor je soms ongewild door dialogen heen skipte.

De game begint heerlijk. Je ziet Brian Basco, de hoofdpersoon op een stoel zitten, als soort van regisseur. Hij vertelt jouw, de gamer, over zijn avontuur en via flashbacks beleef je de game dus. De graphics zijn als een tekenfilm met veel karikatuur. Ook de cutscenes zien er nog steeds sfeervol uit. Je wordt het avontuur ingeleid door een enorm leuke soundtrack, die ongeveer hetzelfde gevoel in mij opwekt als het Monkey Island-theme. Kip-pen-vel! Dat als je het theme hoort, je in een flits het hele avontuur weer voor je ziet, waar je zo van genoten had ( want ik kende het verhaal dus al). Dus er zit vast ook iets van nostalgie in dat gevoel. Het liedje dat werd gedraaid bij de Divas klonk trouwens ook lekker.

Graphics en geluid zijn top dus. Wat de game ook kwalitatief goed maakt zijn de boeiende personages en dito voice-casting. Het is een point & click avontuur met een heel serieus misdaadverhaal. Eens wat anders dan het enorm absurde van Sam & Max of Monkey Island. Thema's als moord, drugs en foul language passeren allemaal de revue. Alleen seks komt er niet in voor, hoewel tegenspeelster Gina zo van de Wallen lijkt komen lopen. Maar voor de afwisseling biedt de game ook veel humor. Van flauwe woordgrapjes tot slapstick.
Brian Basco is een beetje een nerd, die uiteindelijk je sympathie wel weet te winnen. Gina is de 'hot stuff' van het spel, voor zover je dat kan zeggen van een digitaal meisje uit 2001. Lange benen, minirokje en diep decolleté in elk geval. Daarbij lijkt ze bij iedere zin die ze uitspreekt geil te zijn. Een verdienste van de voice-actress dus. Dan heb je nog een paar maffiosi, die ook daadwerkelijk overtuigen als moordlustige slechteriken. Later komen er nog een paar personages bij die een klein rolletje vervullen, maar terug zullen komen in het vervolg hierop.

De puzzels zijn van een zeer redelijk niveau. Sommige zijn makkelijk op te lossen maar een aantal zijn ook lastig en soms zelfs onlogisch, en daardoor moeilijk. Dit doet echter haast niks af aan de pure fun die ik beleefde. Je vindt weer knotsgekke voorwerpen op je pad die je kunt combineren. Handig is dat Brian alles automatisch bekijkt als hij een voorwerp oppakt.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over het verhaal. Die blijft maar boeien en komt met een enorme plotwending die je niet zal zien aankomen. Aan het einde had ik wel zoiets van: 'Wow, vet!' De game gaat trouwens nog een kwartier door nadat je de laatste muisklik hebt uitgevoerd.

De conclusie is simpel. Als virtuele avonturier moet je deze game gewoon gespeeld hebben, en dat is ook nog zeker goed te doen anno 2009. De game heeft bijna geen minpunten. Er zouden er een renfunctie in kunnen plaatsen, maar dat is maar een klein puntje. Verder bevat de game een uitstekend verhaal, veel sfeer, mooie graphics, boeiende personages met overtuigende voice-acting, leuke puzzels, afwisselende locaties - die snel te doorlopen zijn, een goed inventory-systeem, een pakkend theme, 'spectaculaire' actiescenes en vast nog wel meer. En nu ik mijn eigen conclusie nog eens nalees, geef ik deze game gewoon de volle mep dus.

avatar van Deftones_JP
Ik heb deze game ook gespeeld maar ik had juist constant het idee een wat slap aftreksel te spelen van Monkey Island en Broken Sword. Het verhaal was aardig maar het feit dat je constant achter een van de grootste cliche-chicks ooit aanloopt maakte het wat ongeloofwaardig. Bovendien vereiste de puzzels vooral veel pixelhunt-skills en waren er te weinig originele puzzels. De voice-acting vond ik ook niet fantastisch. Het zag er wel goed uit en in die tijd was het heerlijk om weer eens een vers point & click avontuur te spelen. De makers hebben echter een aantal stijlkeuzes gemaakt die mij niet echt liggen.

avatar van rpger
Deftones_JP schreef:

Daar moet ik me inderdaad ook bij aansluiten, ik had heel de tijd het idee een game te spelen van een paar Lucasarts fans, maar dat niveau werd nergens gehaald.

avatar van PC.ENGINE.FAN
Ben het met de laatste 2 reacties eens, ik snapte de vele superlatieven over deze game ook niet. Natuurlijk wilde ik dit hebben, ik stond al jaren te springen om een nieuwe 2D point 'n click adventure. Het begint allemaal best goed tot ongeveer na de 3de act, daarna wordt de interactie steeds minder en verdwijnt het puzzle element haast geheel. Die laatste act was haast gewoon een film, waar sloeg dat op? Ik was wat teleurgesteld en heb een tijdje later zelfs nog de Duitse versie uitgeprobeerd om te checken of ik er nog steeds zo over dacht. En dat bleef ook zo. Mijn oordeel: voor de eerste 3 acts wel redelijk, voor de rest een beetje onder het niveau van wat ik van een goede PnC game verwacht.

Het begin is idd het best, en naarmate de game vordert worden zowel de "puzzles/zoektochten" en het plot steeds minder interessant. Ook vond ik de voice acting niet altijd even sterk... Een beetje vlak en eentonig soms. Alle oplossingen in je zoektocht zijn ook niet altijd even logisch en dan blijft het toch een kwestie van alles uitproberen en pixelhunting. Daardoor af en toe ook een walkthrough gebruikt omdat ik geen zin had om uren naar een extreem klein object te zoeken die op de meest ridicule plaats ligt. (Zoals bijvoorbeeld, het schuursponsje op het balkon)Verder wel een aardige game met name voor de klassieke point & click fans.

Ik vond dit een erg leuk spel, aanvankelijk had ik even de indruk dat het slechts een B-spel was, maar die indruk heeft zich later niet bevestigd. Het is een spel met een klare stijl die het volhoudt tot het einde. Alhoewel einde, dit was een van de laatste gekraakte spellen die ik ooit heb gespeeld en heb het berouwd ook, want iets voor het einde crashte die plotseling en heb het zodoende nooit helemaal uitgespeeld. Gelukkig heb ik het origineel dus kan ik het ooit toch uitspelen.