Captain Commando (1995)

Arcade / PlayStation / Super NES / Nintendo Switch / Xbox One / PlayStation 4 / PC
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom

Metro City, 2026. Een bende criminelen, de Scumocide hebben het plan opgevat de wereld te veroveren. Maar dat is buiten Captain Commando gerekend. Samen met een team van drie andere helden, Ginzu the Ninja, Baby Head, and Mack the Knife gaat hij achter de bende aan.

avatar van glimlicht
SNES:

Erg matige en eentonige beat-em-up die bovendien ook niet echt afwisselend is. Wel *@#%$-moeilijk! Heb hem nog niet kunnen uitspelen, maar dat gaat ook niet snel gebeuren ben ik bang...

*2,5

avatar van PC.ENGINE.FAN
De SNES versie was ontdaan van alles wat de Arcade versie so cool maakte. Er ontbraken gewoon hele wapens, robots, finishing moves; je weet wel je kon in de arcade je vijanden door midden hakken of helemaal laten affikken. Daarnaast kwam de SNES versie ook nog eens 4 jaar te laat. Ik wacht wel even met mijn stem tot de arcade keuze er nog bij komt.

avatar van PC.ENGINE.FAN
Het bleek een makkie te zijn om de arcade platform hier aan toe te voegen, dat dus gedaan. Ik geef 4.5 voor de Arcade, 1,5 voor de SNES waarvan de toelichting een blok hierboven staat. De Arcade was een gewilde multiplayer met 3 personen, waarin er in een tal van bizarre levels kon worden gespeeld Een andere planeet, een circus!! Echt één minpunt, de bazen zijn hier nogal taai, maar de laatste baas Genocide is onmogelijk om te verslaan zonder ongeschonden uit de strijd te komen.
Ergens in 1992 toen deze nog in de speelhallen te vinden was, kwamen er een paar goochems met te veel geld op zak die deze wilden uitspelen, ze gooiden die kast helemaal vol met munten om pas bij het laatste level te komen, (want hij standaard al flink pittig) en toen zagen we dat die Genocide geen zwakke punten had. Dus die spelers drukten alleen maar 2 knoppen tegelijk om die special moves te doen, iedereen die een beetje ervaring heeft met CapCom games weet dan waar ik het over heb. Ze haalden volgens mij met minimaal 30 guldens het einde en toen gingen ze zelfs weg zonder naar het eindsequence te kijken!!! Maar dat was nogal een sensatie, want iedereen wist dat dit spel zo knettermoeilijk was en had nooit een scherm verder gezien dan level 4 of zo. Veel toeschouwers.
En wat ook wel weer nep is, is dat Nintendo het dun in de broek deed en alles probeerde te censureren. Dat hebben ze goed voor elkaar door al het leuke dus uit de SNES versie te schrapen.. maar nu komt het he...

Zelfs de naam Genocide mocht niet!!!

Tjonge zeg, welke mensen zullen daar slecht door slapen. Noem hem anders even Scumocide wat weet ik veel betekent. Scum denk ik.

Verschijnt op 18 september als onderdeel van de Capcom Beat 'Em Up Bundle voor PS4, XB1, PC & Switch

De tweede beat'm'up van de "capcom belt action"-compilatie die ik heb "uitgespeeld" in iets meer dan 45 minuten met minstens een continue of 50.

Deze is heel wat minder dan "King of Dragons", waar je bij die laatste het gevoel had door beter te worden en je tactiek aan te passen minder levens te verliezen heb ik dat bij deze helemaal niet. De gevechten zijn heel wat chaotischer en lijken soms onfair, vooral de boss-fights. Daar heb ik eigenlijk nooit het gevoel gehad een kans te hebben in mijn eentje. Dit is waarschijnlijk echt een game bedoeld voor co-op.

PC.ENGINE.FAN schreef:
Zelfs de naam Genocide mocht niet!!!

Da's wel straf, want ik dacht toch dat de PS4-emulatie gebaseerd zou zijn op de arcade rom? Want ook hier heet de eindbaas Scumocide en niet anders. En hier heeft nintendo vermoedelijk niks in de pap te brokken gehad?

PC.ENGINE.FAN schreef:
H Dus die spelers drukten alleen maar 2 knoppen tegelijk om die special moves te doen, iedereen die een beetje ervaring heeft met CapCom games weet dan waar ik het over heb.
Euh, ik heb er nu twee gespeeld en weet nog niet waar je het over hebt. Eens uitzoeken

Zelf momenteel ook aan het verdiepen in klassieke brawlers. Iemand die je dan regelmatig tegenkomt is PC.ENGINE.FAN. Ooit heb ik hem al eens gecomplimenteerd over zijn interessante enthousiasme waarmee hij menig een geinig retro spelletje op deze site van commentaar voorziet. Hij heeft mij toen een privéberichtje gestuurd om mij te bedanken en enigszins zijn onvrede te uiten over de lage activiteit op deze site en het feit dat hij voornamelijk genegeerd werd. Dit was op 14 december 2013, tevens de laatste dag dat hij tot op heden ooit met zijn account online is geweest. Mijn berichtje terug met prettige kerstverwensingen heeft hij niet eens meer gelezen.

Het blijft vreemd.