Diablo (1996)

PC / PlayStation / Macintosh
Action / RPG
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Blizzard
Uitgegeven door Blizzard, Electronic Arts en Ubisoft

Lang geleden leek het even alsof de oorlog tussen hemel en hel in het voordeel van het kwade zou aflopen, toen Diablo een van de drie hoofd-demonen van de hel op aarde losliet. Een geheime organisatie van menselijke magiërs, bekend als de Horadrim, heeft toen op het nippertje Diablo kunnen verslaan. Het stadje Tristram, dat later om het, boven de plek des onheils gebouwde, klooster is ontstaan, is deze geschiedenis al lang vergeten. Als er na hevige aardbevingen opeens demonen uit de Abdij stromen, roept het stadje de hulp in van alle sterke krijgers in het land om hun te helpen dit kwaad te bestrijden.

avatar van Tha)Sven
Ik ben aan het twijfelen tussen de 3,5 en 4. Dit was wel een erg leuke game. Tristram geeft bij mij altijd nog een speciaal gevoel en herinnering aan Diablo als ik deel 2 aan het spelen ben. Minder goed dan de opvolger dat wel.

avatar van DoraRing
Ah deze iser net opgezet.
Wat een baggerspel zeg.
Maar ik ben een van de weinige die dat vind

Kan het wel begrijpen, eentonig ge-hack en slash deluxe, vond het zelf wel verslavend en was op de PSX leuker omdat je het mannetje zelf kon besturen, op de PC kreeg ik een muisvinger van al dat geklik.

Muziek en stijl van de game vond ik erg cool, meerdere keren erdoorheen spelen met verschillende quests en items was ook vet, the Butcher als eerste vijand indrukwekkend, en de Meat Cleaver relaxed, maar uiteindelijk toch de hele tijd dezelfde soort levels verkennen met oneindig veel gehak (of gecast, of geshoot).

Toch een 4*, omdat ik er wel lang van heb genoten, door de grote hoeveelheid wapens en coole sfeer en is toch wel een classic, zeker gezien het aantal clones die de game heeft opgeleverd.

%%%%%%
DoraRing schreef:
Ah deze iser net opgezet.
Wat een baggerspel zeg.
Maar ik ben een van de weinige die dat vind

Nee ik vind dit ook een baggerspel

avatar van J.Bell
Niet te geloven, wat een lage score. Mensen die dit een bagger-game vinden hebben waarschijnlijk Diablo II eerder gespeeld als deze.
De sfeer in de game was geweldig, passende muziek, goede replay-waarde. Een top-game!

Hopenlijk zal Diablo III een aantal elementen van het eerste deel terughalen, die in deel II niet aanwezig waren. Oa het hele sfeertje...

Aangezien die 1* en, geef ik een 5*.

Het zijn er maar twee hoor. Bovendien is corrigerend stemmen niet toegestaan. Ik maak in ieder geval uit je bericht op dat je het geen 5 waard vind.

avatar van rpger
Naar mijn smaak is Diablo ook wat overschat. Het is een aardige game met een duistere sfeer, maar het was de eerste in het "Action RPG" genre, een bedenkelijke richting waar helaas teveel RPGs in zijn beland. Neemt niet weg dat een 1* uitdelen natuurlijk onzin is, deze game heeft een enorme invloed gehad op de ontwikkeling van games en RPGs (for better or worse) en in zijn soort is het maar zelden overtroffen.

Idd, had daarom ook verwacht wat meer 5en hier te zien, toch een giga bekende classic, toen 'ie uitkwam speelde echt iedereen die ik kon deze game. Had gedacht dat 'ie de top100 makkelijk zou halen eigenlijk , 9.6 op gamespot .

avatar van rpger
Ik denk dat het ook met de gemiddelde leeftijd hier te maken heeft. Op andere sites hoor je hele andere geluiden

avatar van J.Bell
Squall Lionheart schreef:

Indd.

Wat het is, ik ben niet echt goed in een weerwoord geven als ik het moet typen. Vaak komt het niet over zoals ik graag had gewild.... (praten gaat mij een stuk beter af)

Het verschil zit hem denk ik ook in de Multiplayer...
Als je van deel II naar deel I gaat doe je een stapje terug. Als je van I naar II gaat doe je misschien een stapje vooruit. Dat is het verschil.

Misschien niet helemaal een 5*, maar een bagger 1* is het ook zeker niet! Corrigerend stemmen doe ik niet, dat mag niet. Een 1 geven zonder reden mag wel?....

Misschien had ik het eerste (jeej wat een lage score) weg moeten laten. Maar dat kwam omdat ik echt had gedacht dat deze game echt hoger zou scoren.

Dit is de eerste rpg die ik speelde op de pc, wat
veel deuren opende naar nog meer rpg spellen.
En ja ik denk dat leeftijd ook een rol speelt, in die
tijd had je iets unieks in handen waar vrienden voor
kwamen kijken, van mij dus een 5 stem

avatar van Mafurios
een geweldig spel zeker voor die tijd. het enige wat ik jammer vind is dat er maar zoon kleine keuze in classes is. ook het perfecte begin voor de Diablo II verhaal lijn.

Destijds via via in aanraking gekomen met dit spel. Kopietje op cd gekregen gaan spelen.
Vond er toen nog niet zoveel aan.

Maar Diablo II daarentegen (en daarna met de uitbreidingsset erbij): super!
Uitgespeeld en verder gespeeld bij het begin.
Voor het eerst meegemaakt dat een opvolger van een game een stuk beter was (voor mij dan).

eindelijk staat tie eens in de top 250

1996.....

De tijd dat Altavista dé searchengine was, micro$oft was nog in de overtuiging dat internet een soort van "hype" was en Google ach... daar had volgens mij niemand nog van gehoord.

Het was de tijd van de 486-DX100 PC's (en dan had je toch al best een snelle!). Harde schijven van 1 - 1,5 GB waren de norm.
Windows 95 en Direct X waren nog vrij betekenisloze termen voor het publiek en het zou nog een goed jaar duren voordat de eerste nerds zouden ontdekken wat mip mapping, Z-buffering and anti-aliasing zouden gaan betekenen....

Toen ik Diablo voor het eerst speelde (vanaf van die o zo populaire goedkope shareware CDtjes) was ik gelijk verkocht. Het spel viel te spelen op een 486-SX33 (ja zo eentje waarin geen co-processor zat en die dus geen Doom kon spelen

Later het spel gekocht en ook meteen maar een nieuwe PC. Maanden spelen... Later op het internet (met zon oude 28K8 modem).

In mijn ogen een klassieker en voor die tijd fenomenaal mooi gemaakt. Laagdrempelig om te beginnen waarbij langzaam aan de moeilijkheidsgraad wordt opgevoerd. Puur hack 'n' slash werk met af en toe een beetje strategisch inzicht hoe je een gevecht dient te winnen.
Een verslavende manier van upgraden van je poppetje (skill keuzes maken, specialiseren of juist allround gaan), je equipment en je vechtstijl maken een zeer lange houdbaarheid.

avatar van woeler82
Deze game heeft alles overleefd, zowel win95 als de huidige windows 7 , en de rest wijst het als hierboven, heb hem meermaals uitgespeeld , zowel met magier als ranger en warior
Heb hem al mening jaartjes, en ik zal die misschien nog een keer spelen

avatar van Maarten0402
Deze game helemaal kapot gespeeld. Op de Playstation, maar vooral op de PC.
En ik ben er nog steeds/weer mee bezig, maar dan met de Belzebub mod (die overigens werkt met Windows 10) die ik een tijd geleden pas had ontdekt. Stukken moeilijker, met nieuwe quests en nieuwe vijanden in de stijl van Diablo 2 (skeletons met fire en cold damage bijv.), en geupgrade versies van deze nieuwe vijanden. Ook het saven van je game gaat op de manier van D2 met behulp van waypoints en vijanden respawnen zodat je weer opnieuw je weg moet slaan naar het volgende level.

Diablo blijft mijn persoonlijke favoriet op de voet gevolgd door Diablo 2 (die technisch beter was met meer mogelijkheden). Toch vind ik deze Diablo toffer, gewoon vanwege de sfeer en het doet de naam het beste eer aan. Diablo betekent duivel in het Spaans en dit spel heeft de meest nare satanistische sfeer. Zowel de donkere omgevingen als de bizarre soundtrack van Matt Uelmen (legende!).
Waar het in Diablo 2 al wat kleurrijker/prettiger werd doordat je niet meer in een grote Dungeon/Kathedraal bevind maar buiten met her en der lichte omgevingen (Rogue Encampment, Lut Gholein).

Diablo 3 wil ik het eigenlijk niet eens over hebben...

Ulysses
Sinds gisteren verkrijgbaar op GOG.

mister-fool
Tijdje geleden gekocht en voor het eerst gespeeld. Hoewel de gameplay ietwat verouderd is, blijft de sfeer ferm overeind staan. Wat een heerlijk claustrofobisch spel!