Rayman 2: The Great Escape (1999)

Alternatieve titels: Rayman: Revolution | Rayman DS | Rayman 3D

PC / Nintendo 64 / Sega Dreamcast / PlayStation / PlayStation 2 / Nintendo DS / PlayStation 3 / PlayStation Portable / Apple iOS / Nintendo 3DS / PlayStation Vita

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Rayman, de ultieme gamesheld, komt weer in actie. Deze keer hebben meedogenloze piraten Rayman's vrienden gevangen genomen. Kan Rayman ze redden? Hun lot ligt in jouw handen in dit grafisch grensverleggende actie spel. Beleef de avonturen van rayman in 20 fantasievolle werelden. Hoge resolutie modus is mogelijk met het expansion pak.

avatar van drezic
Ik vond dit een erg vermakelijk spel! Helemaal uitgespeeld. Terrechte top 250 notering in mijn optiek.

avatar van drezic
Link schreef:

Ik had altijd precies hetzzelfde bij het level dat je op een vliegende raket zit en allemaal dingen moet ontwijken

Inderdaad! Nou je het zegt... Dat was idd een errrug irritant stuk waardoor de game vertraging opliep.

Nou ja, het zij ze vergeven. De rest van de game was betoverend mooi.

avatar van Lucas
Een heel leuk spel, maar omdat ik ben opgegroeid met de originele rayman als 1 van mijn absolute favoriete spellen bleef ik de spellen vergelijken terwijl ik deze speelde, en naar mijn mening kon deze zeker niet op tegen het origineel.

Het spel heeft maar weinig van de charme van het eerste deel weten te behouden. In plaats van de prachtige en originele 2d omgevingen beweeg je door een vrij hoekige 3d landschappen, minder bijzonder en iets minder gevarieerd dan de werelden uit het origineel als de zwevende muziek stad en de kunstwereld.
Voor mij was ook moeilijk te accepteren dat je raymans vuist niet meer weg kon slingeren, ik kan me er nog steeds over opwinden hoe ze die karakteriserende eigenschap zomaar konden schrappen .

Ook vind ik het jammer dat er gekozen is voor een compleet andere wereld, ik had liever de sprookjes achtige wezens uit deel 1 gezien dan de wel erg vreemde figuren uit het tweede deel. Maar ik moet wel zeggen dat ik de filmpjes en de personages als Globox en Polokus toch erg heb kunnen waarderen.

Maar mijn grootste klacht is dat dit spel in vergelijking met het origineel zo ontzettend kort is.

Als je het niet met het eerste deel vergelijkt, en niet al te veel overeenkomsten verwacht is dit gewoon een uitstekende platformer, en daarom krijgt dit spel van mij een dikke 3,5*

Ben nog eens aan deze game begonnen en hij is nog steeds superleuk om te spelen! stem verhoogt naar 5*

PC-versie van Rayman is inderdaad 5 sterren waard, prachtige Game van Ubisoft. Hiermee begon alles een beetje voor Ubisoft.

Louis2703
Hele leuke game. Leuk om met die lums te gooien ed. Pracht concept en vooral: Rayman ging met z'n eigen hoofd basketballen als je te lang niets deed..

Hij ging toch ook fluiten.

JohnWilliams schreef:
Hij ging toch ook fluiten.

Of hij ging met zijnhaartjes spelen

avatar van wiiplayer
hebben jullie ook wel eens dat hij vast loopt bij het derde masker?
als je die vuurbaas moet verslaan

Louis2703 schreef:

alsik me niet vergis was dat zijn buik

avatar van wiiplayer
ik heb net rayman 2 (pc-versie) weer opnieuw gedaan...
en hij loopt weer vast op die plek ( 3e baas in beneath the sancturary of rock and lava) dan staat er: cd missing blabla
met het hele beeld bedekt door een robo-pirate hoofd.

Jammer hé, ik had dit probleem bij Carmen de Walvis...
Maar bij mij is het opgelost, het gedeelte na Globox redden is het leukst!

JohnWilliams schreef:
Jammer hé, ik had dit probleem bij Carmen de Walvis...
Maar bij mij is het opgelost, het gedeelte na Globox redden is het leukst!

nou er is een zo'n level..
PRECIES MIJN STIJL
volgens mij heete die iets van de precipiol of so
dan moet je het hele level wegrennen van het piratenschip terwijl je word gebombardeerd en het water stijgt enzo.enzo.etc.etc.
GEWELDIG STUK

avatar van Bart Tönjann
Oh ja, dat was een vet level met mooie muziek, de main theme die de scene nog mooier maakte!

Een rotlevel vond ik die met die spin, want in mijn jongere jaren ben ik daar altijd biezonder huiverig voor geweest

Jullie halen me de woorden uit mijn mond!!!
Leukste Game is inderdaad dat dat piratenschip op je afkomt en bommen op je schiet, echt geweldig! De muziek was prachtig en de spin was in sommige gevallen inderdaad bijzonder eng.

JohnWilliams schreef:
Jullie halen me de woorden uit mijn mond!!!

ja dat was spanning! dat beest loopt egt irritant snel en dan spring je over dat gat , bang dat ie nog achter je aan kwam!!!
ik had trouwens ook een keer in dat bombardeer piratenschip level dat ik wegrende , stond het beeld 10 sec. stil ( op de ps1) en toen verdween zijn hoofd opeens werd zijn buik groen , en schoot ik met poepgroene kogels??

een van jullie mssn een idee wat dat was

Heb de Game nooit op de PS1 gespeeld maar ondanks dat verscheen er wel een piraat voor mijn beeld...(zijn hoofd dan). Van groene kogels heb ik nooit gehoord. Wel moet ik zeggen dat ik dat level met dat stoeltje wel hilarisch vond, over de kop naar achteren opzij etc. gewoon geweldig!

avatar van Martijn

een van jullie mssn een idee wat dat was

Paddo's

Top of the world heet dat level als ik me niet vergis

Martijn schreef:

Paddo's

aaaaaaaaaaa hoe durf je , ik kweek alleen wiet

avatar van MrEd
Naar mijn mening toch wel het beste deel. Vond het erg verslavend.

Top of the world heet dat level als ik me niet vergis

Kan wel...

avatar van wiiplayer
vind de eindbaas aan de ene kant aardig jammer.
Robot is wel leuk maar waas ook chill als je tegen razorbeard in levende lijve moest vechten.

wiiplayer schreef:
vind de eindbaas aan de ene kant aardig jammer.

Toen ik het spel voor het eerst speelde hoopte ik ook altijd op een man tegen man gevecht in Razorbeard's troon kamer

Dan zou dat mini mannetje géén kans maken...

JohnWilliams schreef:
Dan zou dat mini mannetje géén kans maken...

jaa, maar met ingebouwde wapens en zo hé
en dan dat je weer een heel stuk voor hem moet wegrennen en dan weer vechten en dan weer wegrennen enzo enzo.

avatar van Bart Tönjann
Dat zou vet zijn. Maar dat het gevecht op de mast van het schip plaatsvond vond ik ook wel mooi. Had ook wel leuk geweest als Razorbeard allemaal piraten robo's op je afsteurde, en hij op de achtergrond blijft staan, en dan in paniek raakte als je robots killde.

Jij hebt denk ik te veel de Matrix gekeken.
Zou ook leuk zijn als ze een nieuwe platformer maken waneer alle eindbazen weer terugkomen met nieuwe krachten en piraten!

JohnWilliams schreef:
Jij hebt denk ik te veel de Matrix gekeken.

ik snap wat je bedoeld , dat was hoe ik dacht toen ik klein was over een nieuw rayman spel. mr.dark en andre die samen werken.
en hun baas is Razorbeard.
en dan eerste baas andre , tweede baas mr.dark (duh)en de eindbaas ( met was baasje daarvoor lijkt me , 3 is weinig) is razorbeard , en die bestaat dan uit bijvoorbeeld vijf delen , net als de eindbaas uit rayman drie.

avatar van Bart Tönjann
Dat zou leuk zijn, ja. Zo fantaseerde ik ook wel eens Zo heb ik zelfs nog ergens een verhaal dat ik bedacht had, over een nieuwe schurk, die uiteindelijk de Grote Baas was van Mr. Dark, Razorbeard, André en Razof (Uit Rayman 3). Hehe, dat zou leuk zijn.

ps: John Williams, ik heb nog nooit Matrix gezien, maar ik weet wel wat je bedoelt