Rayman 2: The Great Escape (1999)

Alternatieve titels: Rayman: Revolution | Rayman DS | Rayman 3D

PC / Nintendo 64 / Sega Dreamcast / PlayStation / PlayStation 2 / Nintendo DS / PlayStation 3 / PlayStation Portable / Apple iOS / Nintendo 3DS / PlayStation Vita

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Rayman, de ultieme gamesheld, komt weer in actie. Deze keer hebben meedogenloze piraten Rayman's vrienden gevangen genomen. Kan Rayman ze redden? Hun lot ligt in jouw handen in dit grafisch grensverleggende actie spel. Beleef de avonturen van rayman in 20 fantasievolle werelden. Hoge resolutie modus is mogelijk met het expansion pak.

op 1 of ander manier heb ik hem al jaren in bezit maar tot spel kwam het weinig tot zelden van, een paar dagen geleden was ik dat dus zat , en schoof hem in de Playstation en sindsdien zit ik zoveel mogelijk aan de buis gekluisterd. ik heb hem nog niet uit maar deze muziek in de game is geweldig, het werkt hederdaags nog steeds goed, en grafisch steekt hij knap in elkaar en zeker voor die tijd. Daarnaast zijn de personage echt hilarisch en kan ik nauwelijks een glimlachje onderdrukken tijdens het spelen. Voorlopig een dikke 5

maar dat kan nog veranderen nadat ik hem uit zou hebben.

Deeltje 1 ook maar een keertje checken dan

avatar van yurrenstein12
Ik vind dit spel gewoon in één woord geweldig! Geweldige graphics voor die tijd, geweldige gameplay, geweldig verhaal, geweldige personages, geweldige muziek..................

GEWELDIG!!!

avatar van yurrenstein12
yurrenstein12 schreef:

GEWELDIG!!!

Oke, nu even een betere review :

Dit spel is erg leuk omdat ik er soms gewoon vreselijk de zenuwen van kreeg. Zoals bijvoorbeeld dat die spin achter je aan komt in The Canopy. Daar krijg ik het gewoon koud van . Ook de muziek in dit spel is masterlijk. De soundtrack van The Tomb Of The Ancients is gewoon creepy! Dit spel is van het begin tot het einde reuzespannend, en dat zal het voor mij altijd blijven.

avatar van wolly
ik een paar dagen geleden weer een oude computer (windows 2000) aangesloten op een beeldscherm een paar boxjes en een toetsenbord, ik kan het spel dus weer opnieuw spelen net als vroeger.

avatar van wolly

wolly schreef:
wie geeft deze game nou een 2,5 of lager?
Ja dat kan ik ook niet begrijpen :S

avatar van Bart Tönjann
inderdaad zeer apart als mensen dit spel laag beoordelen, was destijds gewoon een geweldige game en door de sfeer en het verhaal is deze game nu nog steeds erg bijzonder te noemen.

Ik heb hem maar weer eens opgestart, man, man wat een magisch game is dit zeg!

wolly schreef:
wie geeft deze game nou een 2,5 of lager?

Smaken verschillen nou eenmaal Maar gelukkig vind ik de game wel

Toen ik klein was kreeg ik Rayman 2 voor de pc. Ik strandde vrij snel, omdat het spel gewoon te moeilijk voor mij was. Een paar weken geleden bij het opruimen kwam ik de cd-rom tegen en besloot ik om het spel opnieuw te spelen.

Wat een geweldig spel! Voor een spel uit die tijd ziet het er nog altijd behoorlijk uit! Bij de meeste oude games die je nu weer speelt is er na de eerste 'nostalgiekick' al vrij snel niets meer aan, maar dat was hier absoluut niet zo.

Na een tijdje liep ik helaas tegen het bekende probleem aan: de cd-error. Dit zorgde ervoor dat ik niet verder kon spelen. Gelukkig bood de downloadversie uitkomst. De savegame was niet compatibel en dus moest ik alles weer opnieuw spelen. Deze keer kon ik veel beter letten op de omgeving, de muziek, de sfeer. Toen viel het me pas op hoe mooi Rayman 2 in elkaar zit.

Als minpunten zijn te noemen: het niet kunnen saven tussendoor en de camera die soms echt belabberd werkt. In het begin zijn de controls wat irritant, maar dat went gelukkig snel.

Het is lang geleden dat ik nog dat magische game-gevoel heb gehad, ik dacht zelf dat ik daar inmiddels gewoon te oud voor was geworden. Rayman 2 is het echter gelukt.

SouthParkFan
Wie kan voor mij een Patch of download zonder crack vinden? Stuur ff een pm

avatar van wiiplayer
Koop hem gewoon

SouthParkFan
Al gedaan hoor! Alleen hij doet het niet op Windows 7. Daarom is een patch handig.

avatar van bettafish14
Haha dit spel gespeeld op de N64 was er erg verslaafd aan.

avatar van Alfred Mok
Recensie: Rayman 2: The Great Escape!

Na de kleine misser genaamd: Rayman, is hier het betere vervolg. Een vervolg vol nieuwe avonturen en heerlijke levels waar je niet genoeg van kon krijgen. De game zit gewoon goed in elkaar, heeft leuke characters en heeft ook nog humor. Ik had op een gegeven moment echter wel een error. Dit was bij het level met de walvis, als ik me niet vergis, gelukkig heb ik dit via via kunnen oplossen en heb ik verder kunnen spelen. De game blijft namelijk heerlijk om te spelen, ik zou het bijna weer uit de kast trekken. Door de avontuurlijke levels en de fantasierijke karakters blijft de game tijdloos en leuk om te spelen. Vooral Globox en de Teensies zijn geweldig, heerlijk hoe ze steeds van kroon verwisselen. Ik kwam letterlijk niet meer bij voor de computer. Een spel die maar liefst 13 jaar (!!!) oud is. En een spel waarvan ik nog steeds blij wordt.

Mijn conclusie is dan ook simpel. Een dikke 5* en een super verbetering na deel 1. Geen enkele Rayman-game is in de buurt gekomen van deze. Ik hoop nog wel eens op een leuk vervolg maar dat zit er zeker niet in...

avatar van markwiering

Geen enkele Rayman-game is in de buurt gekomen.... Dan ken je Rayman 3 Hoodlum Havoc nog niet! Daarin zijn de levels veel gevarieerder, grafisch een stuk beter en mooier, meer geheimen die je kunt ontdekken, mooiere punten, meer vijanden en meer verschillende vijanden, meer actie, meer humor (vooral van Globox), veel betere power-ups, veel mooiere en leukere muziek tussendoor, de magische wereld geeft een diepere indruk dan die van Rayman 2 The Great Escape, waarin je duidelijk ziet dat de achtergrond bestaat uit gekleurde platen. Waar er in Rayman 3 Hoodlum Havoc altijd wel een monster naar je komt toerennen of toevliegen, kom je in Rayman 2 The Great Escape heel af en toe een robotpiraat tegen. Het overgrote deel van alles bestaat uit rondspringen, vliegen, dingen vastgrijpen, klimmen etc. In Rayman 3 Hoodlum Havoc verlies je een leven als je de lava inspringt of water inspringt waar bijtende vissen in zwemmen. In Rayman 2 The Great Escape respawn je. Je verliest wel een leven, maar je wordt naar een andere plek getoverd... In Rayman 3 Hoodlum Havoc praten de personages tegen elkaar. In Rayman 2 The Great Escape maken ze rare geluiden met ondertiteling.

Ik moet wel zeggen dat het verhaal van Rayman 2 The Great Escape die je aan het begin te zien krijgt veel aangrijpender is dan het begin van Rayman 3 Hoodlum Havoc. Voor de rest is Rayman 3 Hoodlum Havoc gewoon superieur aan Rayman 2 The Great Escape. In Rayman 3 Hoodlum Havoc kan ik altijd overal naartoe zoomen. In Rayman 2 The Great Escape kan ik alleen de camera met twee toetsen een beetje draaien, maar ook dat vertikt hij wel eens.

Mijn recensie:

Grafische omgeving:
De grafische omgeving is een behoorlijke tegenvaller. Je ziet duidelijk dat een achtergrond dat uit platen bestaat. In deze platen zie je bomen, struiken, stekels enzovoort. Het is alleen wel plat omdat het in een plaat zit. Je ziet overduidelijk dat het nep is. Rayman ziet er wat beter uit. De planken van de houten huizen zien er ook nep uit.
Cijfer: 3

Verhaallijn:
De verhaallijn is zeer aangrijpend en spannend. Het mooie is dat er tussenstukjes te zien zijn waarin ze de robot-piraten, Razorbeard en andere figuren laten zien. Ondanks de slechte grafische omgeving heeft het een formidabel verhaallijn. Toch vind ik het jammer dat er niet in gepraat wordt. Dat wordt één punt aftrek.
Cijfer: 9

Vijanden:
Je komt vrij weinig vijanden tegen. Je moet rennen, klimmen, juist springen, je helikoptertje gebruiken, vliegende helikoptertjes vastgrijpen, over trampolines lopen, vliegen met een ton etc. Af en toe springt er een robot-piraat tevoorschijn, maar dit gebeurt niet vaak. Verder heb je nog zwarte irritante monstertjes, een monster met één oog, een robot-aap en nog enkele andere vijanden. Dit zijn er niet veel en je komt ze eigenlijk zelden tegen. Alleen de robot-piraat zie je nog vrij regelmatig terug in het spel.
Cijfer: 4

De camera:
Vaak staat de camera niet zoals ik het wil. Ik kan de camera proberen te draaien met de toetsen Q en W, maar soms doet hij het niet. Dan komt er een tekentje van een videocamera met een rode kruis erdoorheen. Er is geen enkele mogelijkheid om vrij rond te kijken. Dit is ook een zware tegenvallen voor wanneer ik bijvoorbeeld opzoek ben naar geheime gangen, de omgeving wil verkennen of een tactiek aan het bedenken ben. De camera die niet altijd goed zit en de zeer beperkte camera mogelijkheden beschouw ik als negatief.
Cijfer: 5

Gameplay:
De gameplay kan hier en daar ook zwaar tegenvallen. Als ik in water val waar bijtende vissen inzitten, respawn ik, maar verlies ik evengoed levens. Als ik de A-toets voor de tweede keer indruk, maakt Rayman een blijvend helikoptertje totdat hij de grond raakt. Persoonlijk vind ik het veel beter als Rayman dat helikoptertje alleen maakt als ik de A-toets ingedrukt blijf houden. In plaats van keihard met mijn vuisten te rammen, zoals in Rayman 1 en ook in de latere Rayman 3 het geval was, gooi je in Rayman 2 met witte balletjes. Hier blijk je een onbeperkt aantal van te hebben. Je komt hangende kooitjes tegen die je kapot moet gooien met je witte balletjes. Na twee maal gooien is zo'n kooitje kapot. Soms zit er een wit poppetje in die dan bevrijd wordt, soms krijg je een punt, soms gebeurt er niks. De bonuslevels die je krijgt als je alle punten en kooitjes hebt vind ik behoorlijk tegenvallen. Door saaie bonusgames word ik niet echt gemotiveerd om alle punten op te pakken in levels...
Cijfer: 4

Filmpjes:
Karakters maken een zoemend, zigzaggend, brommend, een beetje zingend of een heel klein beetje een pratend geluid. Ik kan daar niet uit opmaken wat ze zeggen. De enige manier om erachter te komen wat ze zeggen, is in de ondertiteling lezen wat ze zeggen. Hun geluiden lijken er niet eens op op wat eronder staat! Verder vind ik de gesprekken wel boeiend en de filmpjes, ondanks dat er niet gepraat maar rare geluiden worden gemaakt, evengoed wel leuk.
Cijfer: 8

Spanning:
De spanning zit hem niet in het vechten met de gevaarlijke robot-piraten, maar in het feit of je niet in de lava of water met bijtende vissen terechtkomt, of je wel hoog genoeg gesprongen bent, of je helikopter de andere kant nog wel haalt zodat je het net nog met de handen vast kan grijpen etc. Dit is zeer teleurstellend en vraagt ook om het laagste cijfer dat er is.
Cijfer: 1

Muziek:
De muziek had beter gekund, maar is in sommige levels zeker op zijn plaats.
Cijfer: 7,5

Gevoel voor humor:
Dit is totaal niet aanwezig in Rayman 2 The Great Escape. Zeer jammer. Het valt ook wel te begrijpen. Rayman 2 The Great Escape heeft een zeer serieus verhaallijn, je moet de wereld redden van robot-piraten, dus dan is er geen tijd voor grapjes. Ik zal de gevoel voor humor in Rayman 2 niet beoordelen met een cijfer.

Gebruiksgemak in het menu:
Het menu is vrij simpel te begrijpen. Gewoon, standaard, zoals het hoort te zijn.
Cijfer: 10

Laten wij de punten bij elkaar optellen!

(3 + 9 + 4 + 5 + 4 + 8 + 1 + 7,5 + 10) : 9 = 5.72222222222222
5.72222222222222 : 2 = 2.861111111111
2.861111111111 = afgerond 3

Ik geef dit spel dus een welverdiende 3 sterren.

avatar van markwiering
Hahaha, dit spel zit al bijna niet meer in de top 250.
Eerst zat dit spel op de 248ste plaats, nu op de 249ste plaats. Daarna zal het waarschijnlijk 250 bereiken. Vanaf dan zit dit spel niet meer in de top 250.

Dit vind ik een redelijk leuk spelletje, maar het hoort niet in de top 250 thuis. Zo goed is het spel nou ook weer niet. Rayman 3 Hoodlum Havoc zou wat mij betreft wel in de top 250 komen te staan.

avatar van Dragonslayer
Ik heb veel plezier aan dit spel gehad. Ondanks de vervelende camera en de soms ontzettend frustrerende stukjes was het uitdagend en leuk om te doen. Wat ik het meest waardeerde was de variatie in de levels. De ene keer zit je in een ijslevel... en de andere keer in een grot vol lava.

Ik heb het spel alleen nooit uitgespeeld omdat ik vroeger de laatste eindbaas nooit heb kunnen verslaan. Zo'n stukje waar je op zo'n raket vrij rond vloog kan ik me herinneren.

avatar van wiiplayer
Dat is wel het laatste level geweest dragonslayer.

avatar van bvonk

avatar van Dragonslayer
bvonk schreef:
Pas geleden nog even opgepakt, erg leuk spelletje! Op naar nr 1!

Weet je toevallig of dit op windows 7 64bit kan? Ik kreeg hem deze week met veel moeite werkende maar helaas deed hij het de volgende dag niet meer.

Dragonslayer schreef:

Ja, dat kan. De GOG-versie van Rayman 2 The Great Escape zal ongetwijfeld werken op Windows 7 64-bit.

avatar van Alfred Mok
bvonk schreef:
Pas geleden nog even opgepakt, erg leuk spelletje! Op naar nr 1!

Rayman 1 is origineel maar je moet zeker niet verwachten dat het spel Rayman 2: The Great Escape overtreft, voor mij is dit nog steeds de beste Rayman-game en ik ben bang dat niets meer deel 2 kan overtreffen, al heb ik Rayman Origins nog nooit gespeeld.

avatar van Hansjepansje
Ik was van plan om eerst de originele Rayman weer eens te spelen, maar tot mijn grote spijt vond ik die nergens meer terug. Ontzettend jammer dat ik vroeger als kind oude games inruilde toen ik er nieuwe ging halen. Leverde wel korting op, helaas mis ik er nu wel een mooie retrocollectie door.

Dan maar meteen deze Rayman 2: The Great Escape, een van die games die ik vroeger nooit heb kunnen uitspelen. Dat is nu wel vrij gemakkelijk gelukt, meteen ook een van de grote minpunten van deze game. Op uitzondering van het voorlaatste level (een frustrerend stukje trial-and-error) en de eindbaas ben ik toch vrij vlot door alle levels heen geraakt. Had gehoopt op iets meer puzzels, de game was uiteindelijk toch iets te rechtlijnig om echt leuk te zijn.

Verder is er weinig mis met deze platformer. De hand van Michel Ancel is duidelijk zichtbaar. Heel mooie gedesignde levels, waarin vooral het kleurgebruik opvalt. Gameplay is erg fijn, Rayman springt, vliegt, zweeft en zwemt op een heel vloeiende manier, al wekt de camera vaak wel irritatie op. Graphics en geluid zijn degelijk.

Mooie levels, leuke gameplay, maar iets te kort en te weinig uitdaging. 3*.

avatar van Mitchel
De beste platformer aller tijden (de N64/PC versie dan).
Door deze game is Rayman mijn favoriete game character geworden. De graphics zijn mooi, de muziek is geweldig, het verhaal is origineel, de vijanden zijn leuk net als de levels en ook de besturing is prima in orde. Wat wil je nog meer?

5 sterren voor deze klassieker!

Sinds dat ik Rayman 2 heb ( inmiddels 15 jaar geleden ) had ik het spel vaak gespeeld, de omgevingen, het verhaal, de geluiden en muziek waren in die tijd ( en ook een paar jaar later ) mooi. Niet dat het spel nu niet meer mooi zou zijn en ook niet dat ik toen niet zag dat de omgevingen en karakters nogal hoekig waren. In die tijd ( 1999 ) was de techniek nog niet zoals nu en zijn vooral de grafische beelden verouderd. Het is duidelijk te zien dat de wereld is opgebouwd met wanden wat er een beetje uitziet als een hoekige kartonnen ( inkijk ) doos. Het ging vooral om de ( magische / mysterieuze / avontuurlijke / spannende, en soms griezelige ) sfeer en het verhaal. Het verhaal heeft ( kan als nadeel gezien worden ) alleen weinig humor en is vooral serieus. Het spel heeft een paar spaarzame grapjes zoals de Teensies die niet weten wie van hun de koning is dus zijn ze allemaal de koning, verder zijn er nog een paar andere grapjes te vinden en te zien alleen dat is het dan ook. Het kan soms ook zijn dat de sfeer van de omgeving de grap overmeestert en het dus niet ( overtuigend ) als een grap gezien wordt. Ik heb er zelf geen moeite mee en vindt het verhaal goed bedacht. Ook de hoekige figuren en landschappen irriteren mij tijdens het spelen niet. Het was de eerste Rayman spel die ik uitgespeeld heb en ook regelmatig bleef spelen, meer dan Rayman 1 en 3. Ik heb het een paar maanden geleden nog gespeeld alleen kwam ik niet verder dan The Echoing Caves vanwege de bekende foutmelding met een piratenhoofd in beeld. Ik had veel geprobeerd om verder te spelen, alleen telkens bij de zelfde level kwam hij weer. Het begon mij te irriteren en sindsdien heb ik het niet meer gespeeld. Een andere nadeel waarmee ik iets minder moeite mee had alleen wel hinderlijk of irriterend kan wezen is zoals andere al gemeld hebben de camera. Die filmt soms vanuit een hoek waardoor het soms onoverzichtelijk word. Trouwens had ik dit ook een paar keer met Rayman 3. Toch vindt ik Rayman 2 de beste van de serie en ik zou het leuk vinden als Michel Ancel ooit een vervolg zou maken ( vooral vanwege wat Admiral Razorbeard als laatste zei 'I come back!' en het dus eigenlijk een soort open einde is ) al betwijfel ik dat. Ik zie Rayman 2 als een gouden oude klassieker.

Heb even Revolution gespeeld op de PS2, maar deze versie bevalt eigenlijk helemaal niet. Misschien zelfs een van de meest slordige uitbreidingen die ik van een game heb gezien. Na een analyse bekeken te hebben lijkt het niet veel beter te worden. Wat George Lucas deed met de Star Wars re-releases leek Ubisoft destijds met Rayman 2 gedaan te hebben.

Ze hebben allerlei onnodige flair toegevoegd om het ' groter' te maken, maar als gevolg voelt het juist trager en onnodig uitgerekt. Een goed voorbeeld van less is more. Bijvoorbeeld: in het origineel word je health lichtjes vergroot met elke kooi die je breekt. In Revolution moet je eerst 10 kooien breken, naar de fee gaan in de HUB world, voor haar een minigame doen en pas je deze minigame hebt gehaald, dan krijg je een health upgrade. Iets dat leuk en simpel was in het origineel hebben ze een onnodig lange omweg voor bedacht.
Of op de PS2 versie, na ieder godganse gebied dat je uitloopt, komt er een laadscherm van 10 seconden gevolgd door de vraag of je wilt saven. Geen autosave, geen korte laaddtijden. Elke keer als je een gebied uitloopt dit proces meemaken ging op den duur irriteren en verstoord de vlotte pacing van het origineel. De PC versie is hier een stuk sneller in, dus als je belangstelling bij Revolution hebt is het aan te raden de PC te doen.

Voornamelijk het sfeervolle level-select screen vervangen met een lege, onnodig grote HUB world waarin niets te beleven valt, is een vervelende verandering. Ze probeerde overzicht te maken in de HUB world door overal borden en pijlen neer te zetten, maar dit maakt het juist zo verwarrend. " Waar was dat ding ookalweer?", "Wie bood ookalweer die upgrades aan?", "Waar zat de poort van dat level nou precies?". Rayman 2 had het meest sfeervolle level select screen dat ik ooit heb gezien en het is echt slecht dat ze dit met zo'n downgrade vervangde.

Daarnaast hebben ze nu een optie toegevoegd om je lums te gebruiken om upgrades te kopen. Klinkt leuk op papier, maar in de praktijk hebben ze Rayman minder sterk gemaakt dan hij was in het origineel en moet je upgrades kopen om hem evengoed te maken. Wellicht dat gaandeweg (wanneer je veel upgrades hebt) je een mooi punt hebt bereikt waarin Raymans vaardigheden zijn originele moveset overstijgen, maar ik heb geen behoefte om tot zover te spelen.

Het lijkt haast dat iedere verandering slechter uit de verf kwam. Maar er zitten ook goede dingen: er zijn nieuwe bosses die leuk in het rijtje passen bij de andere bosses. Een nadeel van het origineel was dat het 4e masker geen level + boss battle had, maar deze hebben ze wel hier toegevoegd en het is leuk uitgewerkt. Beslist niet een remake / remaster / uitbreiding (wat je het ook wilt noemen) die ik kan aanraden, wetende dat het origineel op bijna ieder front leuker is.