Rayman 2: The Great Escape (1999)

Alternatieve titels: Rayman: Revolution | Rayman DS | Rayman 3D

PC / Nintendo 64 / Sega Dreamcast / PlayStation / PlayStation 2 / Nintendo DS / PlayStation 3 / PlayStation Portable / Apple iOS / Nintendo 3DS / PlayStation Vita

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Rayman, de ultieme gamesheld, komt weer in actie. Deze keer hebben meedogenloze piraten Rayman's vrienden gevangen genomen. Kan Rayman ze redden? Hun lot ligt in jouw handen in dit grafisch grensverleggende actie spel. Beleef de avonturen van rayman in 20 fantasievolle werelden. Hoge resolutie modus is mogelijk met het expansion pak.

Rayman, grote neus, een grappig lijf, en gele haren.
Wie kent deze man nou niet. In dit spel maakt hij wel heel veel dingen mee, daarom is het ook het beste spel van de Rayman-serie. Sowieso vind ik Rayman het beste spel dus als ik nog een top10 ga maken gaat deze op nummero 1. 5 Sterren is het zeker waard vooral door de leuke Teensies, de grappige Globox en de slechte Razorboard. 5 Sterren, eigenlijk wel 10 sterren waard!!!

avatar van kArIzMa_TuRk
Dit was mijn spel 'back in the days'! Was er heel erg verslaafd aan.
Jeugdsentiment!

een *5*

avatar van Bart Tönjann
Ja, ook mijn favorite game vroeger. Een perfecte mix van formidabele muziek, goeie originele vijanden, en prachtige werelden. Rayman 3 heeft nooit het nveau van deze gehaald. Alleen de World Map uit de PS1 versie verpeste de illusie soms, jammer dat je niet op de PS2 versie kan stemmen. Die vind ik toch iets beter, met meer Free Roaming. Die had ik een 5 gegeven (Rayman Revolution) deze krijgt dan een 4.5 van me.

Fantastische game, maar ik kan me herinneren dat het spel bij een bepaald level altijd vastliep, waardoor ik hem nooit heb kunnen uitspelen. Beetje vervelende nasmaak aan overgehouden dus, maar toch goed voor een ruime 4*. Als ik dit spel wel helemaal had kunnen afmaken had ik absoluut hoger gestemd.

MJ_DA_MAN schreef:
Fantastische game, maar ik kan me herinneren dat het spel bij een bepaald level altijd vastliep, waardoor ik hem nooit heb kunnen uitspelen..

Dat klopt hellemaal, dit is het level waarin je Carmen (walvis) ontmoet. Je ziet dan een grote piratenkop in beeld waardoor je niet verder kan........inderdaad jammer. Maar hij is gerepareerd (dat spel van ons), en wat na die storing komt is gewoon geweldig!!!

avatar van thomzi50
Dus een spel dat altijd vastloopt tenzij je het repareert vindt jij het beste spel ooit gemaakt ?

thomzi50 schreef:

1 Klein foutje kan mij niet tegenhouden.
Dat foutje was gewoon jammer. Ik vind alles zo prachtig ontworpen, de karakters, de werelden......ook knap lastig soms! Nee dit spel is gewoon qua Design één van de beste spellen ooit. Maar het komt ook omdat ik zelf een groot fan ben van Rayman! Rayman 3 vond ik bijv. ook geweldig.

avatar van thomzi50
Dit lijkt me toch niet één klein foutje, maar goed, het spel ken ik verder niet. Geen goede ervaringen met het eerste deel en toen nooit meer enige behoefte gevoeld een vervolg te proberen.

thomzi50 schreef:
Als je denkt dat 'als deel 1 slecht is, dan is dit deel zeker ook slecht', denk je niet goed. Want dit deel is velen malen beter dan de eerste. Geloof mij!

Bij nader inzien een 5* voor deze spel is toch wel erg overdreven. Ik verander het naar een 4,5*

avatar van Bart Tönjann
Klopt, dit spel verschild teveel van deel 1. Eigenlijk is alleen het hoofdfiguurtje in meerdere maten nog hetzelfde, maar verder is alles verandert. Voorkennis is niet nodig, en als je Rayman 1 niet leuk vond, niet biezonder of niet interresant, is dat zeker geen reden om dit spel dan maar niet te proberen....

kevin13
prachtig spel, zeker een van mijn favoriete games
zal zeker in mijn top 10 komen

avatar van snakesonic
Beste Rayman ooit.
Ik hoop dat ze nog eens zon game maken.
Raving rabbids is leuk, maar dit was toch net zo goed als super mario 64

Er komt een Rayman Raving Rabbits 2, maar dat word géén game zoals deze, een party geloof ik. Jammer want deze bevatte echt zo wat alles, prachtig design, mooie ontwerpen echt alles. Rayman 3: Hoodlum Havic was ook een goeie maar zo goed als deze worden ze niet meer!

avatar van Bart Tönjann
Niet snel nee. Dit spel was zeker wel iets biezonders. Perfecte mix van mooie (zo niet prachtige) muziek, enge levels, mooie levels, sprookjesachtige levels en duistere levels.....

Game_Kaza
Vroeger kon ik dit eeuwig doen. De laatste keer dat ik het speelde was 2 jaar na vroeger. Dan nu die mening:
Een leuk spel dat je in minder dan 5 uur uitspeeld.

2 sterren.

Minder dan 5 uur........dan heb je zeker alle mooie beelden van Polokus, de Teensies & Ly eruit gelaten want alleen die duurde al een uur. En in 4 uur speel je deze game niet uit!

avatar van Bart Tönjann
Het is inderdaad geen lang spel. Ik speelde het afgelopen weekend uit. Ik begon vrijdag avond en eindigde zondag middag, en dan heb ik niet 24 gespeeld Maar het was wel heel leuk en mooi, en het bezorgde me een mooi weekend

Erg spannend bij de baas van het eerste masker.
Ik heb meerdere Rayman spellen maar je moet er echt een fan van zijn om ze elke dag te kunnen spelen.
Ik heb hem vroeger een paar keer gespeeld op mijn Playstation maar ik heb nou al de PS2.

avatar van Rayman
mijn eerste rayman game en mijn beste

avatar van Bart Tönjann
Inderdaad de beste van de Rayman serie.

Game_Kaza
JohnWilliams schreef:

Ik had eerst de Nintendo 64 versie. Later de PS1. Die Nintendo was beter en heel anders viel me op. En daar deed ik toen nog aardig lang over. De PS1 versie was gewoon zwak vergeleken met die.

avatar van Bart Tönjann
inderdaad, er waren veel dingen weggelaten en dus veel korter. Mijn favoriete levels waren weg en je bevocht veel minder piraten robots.

Raar toch eigenlijk ze zouden Games toch eigenlijk een beetje hetzelfde moeten maken?

avatar van Bart Tönjann
Ja, maar ps1 heeft waarschijnlijk minder capaciteit... Anders hadden ze het wel regelrecht geport lijkt me.

avatar van wiiplayer
erg leuk spel waar ik eerder zolang mee heb gespeeld
ik was altijd fan van rayman (nu niet meer) en met deze had ik het meest lol van de reeks.
ik geef hem een 4***

Dit spel heb ik ook gehad maar ik vond er geen drol aan. Zeker niet toen ik telkens op hetzelfde punt uitkwam bij een bepaald level. Dit soort spellen ligt me sowieso niet

Statiegeld schreef:
Dit soort spellen ligt me sowieso niet
Even een vraag: Waarom heb je het dan gekocht/gespeeld? Aangezien je helemaal niet van avontuur-spellen houdt, is het toch duidelijk dat je deze ook niet gaat spelen. (je mag het helemaal zelf weten, hoor.)

Deze spel is puur avontuurlijk. Als je weet dat dit soort spellen je sowieso niet ligt, vind ik het vrij raar, dat je met je joystick tegen de scherm aan gaat kijken.

avatar van Bart Tönjann
En vrij raar dat je zo laag stemt, terwijl het genre je niet ligt. Heb je het spel wel kritisch kwalitatief bekeken, of gewoon gedacht 'dit ligt me niet?' Als je het niet ligt, kun je ook geen conclusie trekken. Zo zal ik, die voetbal spellen niet zo leuk vind, nooit een cijfer geven aan een voetbalspel.

MJ_DA_MAN schreef:

Ik had altijd precies hetzzelfde bij het level dat je op een vliegende raket zit en allemaal dingen moet ontwijken

avatar van Martijn
Ja inderdaad, daar heb ik ook meerdere malen over moeten doen. Maar dat maakt dit spel juist zo leuk. Grote voldoening als je het eenmaal gehaald hebt.