Een gemengd vervolg. Banjo-Tooie heeft een aantal interessante, goede ideeën erin verwerkt, maar voor alles wat het verbeterd lijkt het op andere fronten de fout in te schieten. Allereerst wat de game goed doet: het gaat op een prettige manier verder waar deel 1 stopte. In plaatst van dat ze alle krachten verliezen (en opnieuw moeten verzamelen) bezitten ze vanaf het begin alle power ups van de eerste game. De besturing voelt daarom heel vertrouwt, maar het stopt niet daarbij: met ieder level krijg je nieuwe moves erbij. Iedere move krijgt op een bepaald punt een goed nut. Het is de uitdaging om uit te vogelen welke moves op welk moment toe te passen.
Tooie voegt een boel kleine veranderingen toe die prettiger liggen: opgepakte muzieknoten blijven opgepakt ipv dat ze herstellen zodra je doodgaat of het level verlaat, levels bevatten warp-pads die handige shortcuts vormen, nieuwe levels moet je dit keer daadwerkelijk in elkaar zetten met de puzzelstukken die je verzamelt en de onderwater besturing is sterk verbeterd. Als deze dingen op deel 1 waren toegepast dan had het zeker een 4,5* gekregen.
Er is een grote hoeveelheid aan nieuwe uitdagingen, nieuwe werelden, nieuwe characters en qua presentatie zijn de meeste heel leuk verzorgt. Wederom kon ik lachen om de flauwe humor of genieten van de vreemde, creatieve thema’s. Sommige van de missies waren echte breinkrakers waar ik een tijdje moest experimenteren met verschillende technieken, of soms kon ik in een later level een eureka moment krijgen zodra ik een nieuwe move kreeg. Overigens had dit deel verrassend veel goede boss battles erin verwerkt. Bijna iedere world had één grote vijand om te bevechten. Sommige hadden creatieve manieren om ze te verslaan, of ze hadden humoristisch commentaar op het gevecht.
Waardoor ik uiteindelijk om een mediocre cijfer uitkom is dat de game simpelweg te groot, frustrerend en onduidelijk is. Deel 1 had kleine levels met allerlei gebieden die een korte uitdaging voor je hadden. In Tooie zijn de werelden overweldigend groot en soms word er teveel van je gevraagd voordat je überhaupt één jiggy kan krijgen. Je hebt bv meerdere missies waar je Mumbo voor nodig hebt: je ziet een Mumbo teken op de grond, loopt een stuk naar Mumbo's grot, laat hem naar het icoon lopen om een spreuk te doen, laat Mumbo weer terug te lopen naar zijn grot, loopt met Banjo weer terug naar de plek waar Mumbo een de spreuk deed om verder gaan. Dat is een onnodig lange omweg die gewoon niet leuk was om te doen. Waarom doen ze de deur van een gebouw niet direct open zodat ik de uitdaging meteen kan doen ipv dat ik perse een omweg naar Mumbo moet nemen? Om een voorbeeld te noemen. Het voegt niets toe. Ik had overigens ook erg moeite met vinden waar jiggies vestopt zitten. Met de laatste paar levels heb ik rond de 4-8 jiggies per wereld, maar zelfs na meerdere keren de werelden rond te hebben gelopen kan ik de laatste paar niet vinden.
De missies zijn ook hit and miss. Waar Banjo-Kazooie maar 2 jiggies had die ik niet leuk vond (in de gehele game) zat hier in elke wereld minstens één die te vervelend was. De grootste boosdoener is de FPS mode. Ik weet niet hoe het is om met een XBOX controller te spelen, maar met een N64 controller is dit de slechtste FPS besturing die ik ooit heb gezien. Het is lastig om het in woorden uit te leggen, maar waar de meeste FPS games een crosshair hebben die altijd gecentreerd staat, zodat je beter kan inschatten waar te richten, beweeg je hier de crosshair gelijktijdig met de camera. Dit werkt voor geen meter. De crosshair schiet alle kanten op terwijl de camera alle kanten opdraait, combineer dat met een tijdlimiet terwijl je meerdere bewegende objecten moet raken en je krijgt een hels slechte besturing .
Ik mis 6 jiggies voor de eindbaas, maar ik voel gewoon geen motivatie meer om nogmaals door de werelden heen te lopen in de hoop een hoek/gat te vinden waar een clue zit voor de volgende jiggy. Al met al vond ik Banjo-Tooie een tegenvallend vervolg. Te grote werelden waar teveel eisen zaten aan jiggies, FPS besturing die hels slecht was en jiggies die te goed verstopt zaten. Het wist verder wel allerlei nieuwe leuke snufjes toe te voegen, de werelden verkennen beleefde ik plezier aan en de jiggies die ik kon vinden waren heel aardig om te doen.
3*