Banjo-Tooie (2000)

Nintendo 64 / Xbox 360
Adventure / Platform

Ontwikkeld door Rare

Gruntilda is inmiddels al 2 jaar onder de steen gevangen. Ze wordt gered door haar twee zussen waarbij ze Spiral Mountain geheel vernietigen. Ze is inmiddels niets meer dan een skelet. Gruntilda zint op wraak en vernietigt het huis van Banjo en Kazooie, waarbij Bottles overlijdt. Gruntilda vertrekt met haar zussen om via een machine die levensenergie opzuigt haar oude vorm weer terug te krijgen. Banjo en Kazooie trekken er weer op uit om haar plannen te dwarsbomen.

avatar van Metalfist
was de titel normaal niet Banjo Kazooie? Of is dat dan een eerder of een later deel?

neo (crew)
Banjo Kazooie was het eerdere eerste deel.

avatar van Metalfist
Hmm, dat verklaard :d Bedankt Neo!

avatar van Gizzmann
Hilarische aanvulling op het eerste spel, alleen al het voorfilmpje!

avatar van davidov
Teleurstellend vervolg. Kwam de verwachtingen niet na, en veel van de magie van het eerste deel was weg. Te groot, te veel, te rommelig als het ware.... magere 3*

avatar van chrisss
is dit te vergelijken met Banjo-Kazooie?
dat is namelijk mijn lievelings game!_O_

avatar van basketballerke
Hij is groter en moeilijker.

dit spel was echt heel groot ja... mischien wel te

Ford KAduuk
Heerlijk spel! Humoristisch, grappig en erg leuk om te spelen. In dit spel had je enorm veel vrijheid, reizen werd vergemakkelijkt door middel van een soort van ''portals'' die dienst deden als een tunnelnetwerk tussen de verschillende levels.

Naar mijn mening ook een stuk beter en uitgebreider dan Super Mario 64, omdat je gedurende het spel steeds meer nieuwe moves krijgt waardoor de gameplay weer steeds gevarieerder wordt. De transformaties vond ik trouwens ook erg grappig, vooral om die wasmachine kon ik wel lachen. Ook multiplayer was wel geinig, alhoewel de single-player natuurlijk de hoofdmoot vormt van dit uitstekende spel! Beste avonturenspel ooit!

Dikke 5 sterren!

avatar van Mega Man
Banjo en Kazooie ken ik..maar wie was Tooie ook alweer?

avatar van Princess Piranha
Volgens mij is het niet een naam, maar meer om aan te geven dat het del 2 is. (Two, Tooie)

joeri592

joeri592 schreef:
jammer dat deze niet meer in de top 250 zit, wegens te weinig stemmen

Niks jammer, helemaal terecht. In vergelijking met het vorige deel vond ik dit spel maar bagger.

Ok het was best leuk en mooi, maar het was wel een voorbeeldje dat "more stuff" nog niet een garantie is voor "a better game".

Beter zelfs alle charme was opeens weg. Bijv: Moest je eerst 100 muzieknoten pakken wat een epische uitdaging was, nu neemt het spel genoegen met 17 noten die samen ook 100 waard zijn. Lame.

neo (crew)
Het moeten verzamelen van zoveel noten had toch wel enige ergenissen tot gevolg had. Goed dat ze het er niet meer zo nauw bij nemen bij het tweede deel, maar ze zijn er dan wel wat in door gedraaid.

avatar van davidov
Het was juist uitdagend om ze allemaal te verzamelen, hoewel het spel voor een lange tijd genoegen neemt met 50-80% van de noten om je door te laten gaan.

Pas als je het volledige level meester bent met alle truukjes, vijanden en valkuilen kon je een poging wagen op de volledige 100 noten. Spannend, zenuwslopend en soms frustrerend als het fout gaat, maar wel een toffe ervaring.

Niet gehad bij dit spel, te makkelijk/suf. Toffe levels nogsteeds wel maar ik blijf verkocht van het origineel.

Ford KAduuk
jammer dat deze niet meer in de top 250 zit, wegens te weinig stemmen

Inderdaad jammer. Paper Mario er ook al uit, Another World eruit, Chrono Trigger uit de top 250
Omdat de games nu 50 stemmen nodig hebben staan er nog maar weinig originele games in de top 250.

Natan85
Deze game is episch, puur episch. Minpunten? Kan even niks bedenken: Een 5

Een echte aanrader voor de N64. Dus stof hem op en koop dit spel!

Te groot, hoe kan dat slecht zijn? Games tegenwoordig zijn te klein!

avatar van 3bdelilah
Once Upon a Time in the Isle o' Hags

De eerste keer sinds 2002 dat ik Banjo-Tooie heb gespeeld, en ik heb me er weer uitstekend mee vermaakt. Vooral omdat ik de Engelse taal nu wél machtig ben, dat was wel anders toen ik een jaar of 10 was. De meeste sequels van erg goede games zijn vaak wat minder dan het origineel, vooral te wijten aan de hoge verwachtingen en gebrek aan originaliteit, maar dit is voor mij een van de weinige perfecte sequels die op vrijwel alle fronten ietsjes beter is (snel uit mijn hoofd is Batman: Arkham City er nog zo een). Nostalgie voor het gemak niet meegerekend is dit spel naar mijn mening minstens even goed als het origineel, als ’t al niet de iets betere is. Dezelfde hilarische humor en de heerlijke muziek zitten er hier ook bij, maar de grootste voordelen t.o.v. BK zitten ‘m in de nóg verder uitgebreide gameplay (denk aan nieuwe, handige soorten eieren en de vele nieuwe moves die je van Jamjars leert) die het platformen zeker ten goede komt, en het top notch level design in de vorm van o.a. het samenhangende gevoel van alle werelden.

Vooral dat laatste vond ik heel leuk om te ervaren, het level design is subliem, mijns inziens zelfs ietsjes beter dan het al uitstekende level design van Banjo-Kazooie. Elk level is dusdanig vormgegeven dat elke wereld op de een of andere manier met elkaar is verbonden. Een goed voorbeeld hiervan is level 6 (Grunty Industries), daar zit je dus gewoon muurvast totdat je erachter komt dat je het level alleen van binnenuit kunt openen, nadat je de Train Switch hebt geactiveerd en met de trein bent gekomen vanaf Terrydactyland (level 5). Daar zijn nog tal van andere voorbeelden als je doel is om alle Jiggy's te verzamelen, want je kan niet alle 10 per wereld verzamelen door alléén in dat level te blijven. Daarnaast zijn de toevoegingen van baasgevechten en leuke minigames ook leuke aanvullingen, al wordt ’t allemaal nooit echt erg lastig. Vooral als je een beetje op zoek gaat naar de Cheato Pages, dan wordt ’t spel al helemaal een eitje (vooral met FALLPROOF en HONEYBACK). Niet zo’n groot drama overigens, de Banjo reeks speel je natuurlijk voor ’t platformen en de humor, niet de moeilijkheidsgraad.

Als ik het allemaal zo terug lees en eraan terugdenk, zit ik erover na te denken om dit te verhogen naar 5*, en BK naar 4,5*. Maar de komende weken eerst nog casual de resterende Jiggies, Jinjo’s en Cheato Pages verzamelen. Ben net trouwens ook een halfuurtje begonnen met N&B en ik houd mijn hart vast, het begint in elk geval... heel anders dan BK en BT.

avatar van Apieknar
Vandaag uitgespeeld! Alles verzameld, op twee Cheato Pages na, waar ik de hulp van het internet voor nodig had.

Banjo-Tooie is een zeer waardig vervolg op Banjo-Kazooie. De game zit vol nieuwe werelden, characters en moves. Het is daarmee geen herhaling van het eerste deel, maar juist een voortzetting. De game is tevens een stuk moeilijker en uitdagender dan het eerste deel. Voor fans van Banjo-Kazooie is dit dus zeker een must-have game.

De werelden die je moet ontdekken zijn veel groter dan in Banjo-Kazooie. Ook zijn de werelden onderling met elkaar verbonden, wat een geheel nieuwe draai aan de formule geeft. Je zult de werelden meerdere keren moeten bezoeken, aangezien je bepaalde Jiggies alleen kunt halen met moves die je in een later level krijgt of acties die je in een later level uitvoert.

Een minpunt van dit spel vind ik de first person shooter-mode, waar je soms, of je het nu wilt of niet, in terecht komt. Ik vond deze FPS-mode niet echt thuishoren in een platformgame en de Nintendo 64-controller is niet echt ideaal voor deze gedeelten van het spel. Jammer dat het eindgevecht ook grotendeels gebruikt maakt van de FPS-mode.

De levels zijn weer zeer goed in elkaar gestoken met veel locaties, kamers, grotten en gangen. Hailfire Peaks is het enige level wat mij niet erg kan bekoren, wegens de grote hoeveelheden lava. Ik ben hier gewoonweg niet zo'n fan van.

Een ander minpunt vond ik de framedrops die af en toe merkbaar waren.

Al met al is dit een geweldige game, die is weggelegd voor de echte platformgame-fans, zoals ik. De grote werelden kunnen casual gamers misschien afschrikken. Dit neemt echter niet weg dat Banjo-Tooie een zeer goede game is met een hoop uitdagingen, goede gameplay, een interessant verhaal en een hoop humor. Nét niet zo goed als het eerste deel, maar zeker één van de beste games die ik ooit gespeeld heb.

Aan het einde van het spel maakt Gruntilda nog een verwijzing de 'toekomstige' game Banjo-Threeie. We zijn inmiddels 17 jaar verder en Banjo-Treeie is nooit verschenen. De kans dat een waardig vervolg op Banjo-Tooie verschijnt is zeer klein, gezien deze hele franchise al jaren in de ijskast lijkt te zijn gezet. Yooka-Laylee is een game die het dichtste bij Banjo-Threeie lijkt te komen!