TimeSplitters: Future Perfect (2005)

Nintendo GameCube / PlayStation 2 / Xbox
Action / Shooter
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Free Radical
Uitgegeven door Electronic Arts

In TimeSplitters Future Perfect staat de mensheid op het punt weggevaagd te worden door de kwaadaardige TimeSplitters. Cortez, de keiharde held uit de eerdere delen, moet in een race tegen de klok ontdekken waar de TimeSplitters vandaan komen. Met de hulp van een paar oude bekenden jaagt Cortez door verschillende tijdsperiodes een geheimzinnige vijand achterna in een poging achter de oorsprong van de TimeSplitters te komen en daarmee de mensheid te redden.

avatar van Iron Rose
Deze voor een tientje opgepikt en ik moet zeggen dat ik me er erg mee heb vermaakt. Ben normaal niet zo'n fan van FPS''en en al helemaal niet van onrealitische (muv Halo). Timesplitters: Future Perfect is echter gewoon onwijs leuk om te spelen en zeker geen standaard FPS. In eerste instantie lijkt het een komisch spel maar met toch een geweldadig randje (of is het andersom?).

De levels zijn erg leuk ontworpen, heel authentiek en met veel gevoel voor detail. De 2e level, Scotland the Brave, is zo'n level. Terwijl je al schietend een oud kasteel moet bestormen zie je boven je allemaal vliegtuigen heen en weer vliegen. Het voelt als een kleine oorlog en je bent bijna verplicht om af en toe even naar boven te kijken om te genieten van dat schouwspel. Daarna volgen nog een paar van dit soort levels. Degene op de trein en in het spookhuis mogen er zijn maar mijn echte favoriete level is wel Breaking and Entering. Een level dat zich af speelt in 2052 en een soort Metropolis old scool level is. Deed me op de een of andere reden heel erg denken aan Duke Nukem. Geen level is hetzelfde. Elk level heeft zijn eigen wapens, personages en leuke dingetjes. Dit is wat mij betreft ook de grote kracht/charme vand deze game. Het is daarom ook zo jammer dat de laatste paar levels zo op elkaar lijken en wat ongeinspireerder overkomen.

Ook jammer vind ik dat de singleplayer zo kort is. Na iets meer dan 6,5 uur rolde de eindcredits al over het scherm. Tuurlijk, je kunt je nog dagen, weken, misschien wel maanden vermaken met de multiplayer maar 6,5 uur in de singleplayer vind ik toch wel erg weing.

Maar goed tot die tijd is TFP een grote achtbaan, vol met actie, avontuur, komedie, leuke levels en doldwaze personages (die ook eens een keer echt mee helpen voor de verandering). Een korte game, maar wel erg leuk! 3,5*

Ik heb de multiplayer niet gebruikt omdat ik kort nadat ik deze game haalde de Xbox verkocht (en een 360 kocht) dus ik kan daar niet over oordelen.

Wel vond ik de singleplayer erg karig. Het boeide allemaal niet, het was cliche...ik kende alles al wel.

avatar van desteven007
Zeer leuke actieshooter, het is nogal druk de vijanden rollen op de grond en zijn zeer snel. De wapens zijn ook goed.

De meest complete game voor de Gamecube verkrijgbaar. De singleplayer is heel erg goed; de variatie aan levels en de vele verschillende wapens maken de lineare structuur van het spel ruimschoots goed. Bovendien zijn de humor en de talloze verwijzingen naar films en games geniaal. De multiplayer is zohaast nog leuker (al die characters en wapens! ) en de optie om nieuwe levels te maken is prima uitgewerkt. Ik heb met deze game echt ontzettend veel uren gameplezier beleefd en hij verdient met recht een plaatsje in mijn Top 10 allertijden.

avatar van Donkerwoud
Links en rechts ingehaald door andere shooters, maar desalniettemin heeft het de tand des tijds best aardig doorstaan. Het speelt nog steeds lekker weg en ziet er zeer behoorlijk uit.

Ik heb besloten er maar een Review over te schrijven

Je hebt een groot aantal games die je met veel plezier in het verleden gespeeld hebt, en na verloop tijd besluit je zo'n game op te pakken voor een tweede playsessie. En kunnen dan 2 dingen gebeuren , of het spel straalt nog steeds als een diamantje of het heeft de tand der tijd simpelweg niet doorstaan. In welke categorie bevat deze Timesplitters ? Dat lees je hier onder.

Timesplitters is een serie die voornamelijk schitterde op de vorig generatie console, het spel liet zich kenmerken door maffe personage en een goede multyplayer. In Future Perfect is dit niet anders. In de singelplayer speel je met Cortez, een kale spierbundel die nodige one-liners over je beeldscherm heen gooit. Een kwade wetenschapper heeft met de tijd lopen knoeien, en het is aan jou cortez om dit recht te zetten, klinkt misschien niet dieper dan een plasje water, maar door de maffe personages is dat al snel vergeven. Zo kom je in deze game onder andere robots en een hippie tegen die aan jou kant strijden. Ook komt vaak jou verleden cortez , en de toekomst cortez jou helpen. Klinkt erg verwarrend allemaal, maar dat went en je zult het prima begrijpen als je dit zult spelen. De omgevingen zijn ook heel divers zo kom je onder andere in een spookhuis achtige setting en een kasteel in Schotland. Dit avontuur is niet moeilijk,integendeel ik vond dit een zeer makkelijk game en zeker in de co-op mode kan je als shooterplayer en makkelijk doorheen lopen.

En dan?

Mocht je uitgekeken zijn met de story mode,of je hebt de story mode tot een goed einde gebracht hoef je deze game niet te laten stoffen in je kast, nee integendeel, vervolgens kan je nog volop genieten van een offline multyplayer game. Met diverse modes zoals Capture the flag en deathmatch , team deadmatch, deze mode is zeer vermakelijk met een groepje vrienden op de bank, ik zou zeggen zet de bier maar in de koelkast en probeer het uit, er zijn talloze personages beschikbaar, en ook heb je hier diverse wapens tot je beschikbaar. Als Slagroom op de taart kan je ook nog je eigen maps maken. Dus voor de creatieve speler is ook een fixe uitdaging om een eigen map te maken. Kortom het totaal pakketje is zeer uitgebreid en ook hederdaags genietbaar. Met recht 1 van de betere games die ik tot op heden gespeeld hebt.