Perfect Dark (2000)

Nintendo 64 / Xbox 360

Ontwikkeld door Rare
Uitgegeven door Rare

Als geheim agent Joanna Dark wordt je erop uitgestuurd om dokter Caroll van het Carrington instituut te redden. Deze dokter werd gedwongen om voor het bedrijf Datadyne gevaarlijk werk te doen. Datadyne spant samen met een buitenaards ras waarmee het de wereld samen wil veroveren, wat Joanna's taak uiterst gecompliceerd en belangrijk maakt.

neo (crew)
Het team van Rare zocht naar een opvolger voor hun gigantische succes van Goldeneye. Ze wilde niet met Tomorrow Never Dies aan de haal gaan en The World is Not Enough werd door andere ontwikkeld. Met de Goldeneye engine en veel science fiction invloeden begon met aan Perfect Dark. De vele gelijkenissen met hunvorige project zijn er in overvloed, net als de invloeden van films als Blade Runner en Kokaku Kidotai. Er is een werkelijk prachtig level dat op onvoorstelbare manier de wereld van Blade Runner benadert, zowel qua sfeer als uiterlijk. Maar mijn enige punt van kritiek is echter haast alleen dat ik liever een niet science fiction getinte game had gehad, hoe goed alles aan de game dan ook is. Een enorme verbetering trouwens is ook de multiplayer waarin je eindelijk het tegen bots kan opnemen. De hoge verwachtingen heeft Perfect Dark in 2000 meer als waargemaakt. 4.5 sterren

avatar van waxs
Prachtige shooter, een van de klassiekers in het genre. Jammer dat hij eind vorig jaar zo'n telleurstellende opvolger had op de Xbox 360. Volgens mij was dit een van de eerste Shooters waarin je in de multiplayer tegen elkaar kan spelen, ik vond het in ieder geval een fantastische game. Jammer, want games van dit niveau worden er nog (te) weinig van gemaakt.

neo (crew)
Waren toch al flink wat shooters hiervoor die dit soort multiplayers hadden.

avatar van Mega Man
Ook hier vraag ik me weer af waarom een andere versie van deze game die, op de titel na, heel anders is als het hoofdspel op de N64. Niet echt gebruikelijk want alle andere forums en sites over games beoordelen remakes en/of andere versie van het spel gewoon afzonderlijk. Maar ook op Moviemeter staan de remakes los van het origineel.

Resident Evil (remake uit 2002) valt onder Resident Evil uit 1997 en Twin Snakes (ook een remake) onder Metal Gear Solid. De eerste is verschillend genoeg maar draagt dezelfde titel..de reden(?!)..en de andere titel heet anders maar lijkt weer teveel op ´t orgineel. En de remake van Tomb Raider Anniversary staat weer WEL los van Tomb Raider 1.

Nogal verwarrend en niet logisch eigenlijk. Maar wie ben ik.. Ik heb het wel aangegeven bij het forum maar ben bang dat er niks mee gedaan wordt. Zo ja, een hele verbetering omdat het geheel meer duidelijk wordt. Je zoekt de remake van Resident Evil....too bad!..alleen de originele staat vermeld. Niet wetend dat ze bij elkaar zijn gestopt.

avatar van veron35
Geweldig spel dit. Al zo vaak gespeelt. Alleen het laatste level lukt me maar niet.

avatar van Test Drive
Deze game komt weer terug in me op , ik heb hier vroeger zoveeeel van genoten echt waar!

Deze game was een echte topshooter naast ik Goldeneye007 ook speelde ..

Altijd jammer gevonden dat ik deze niet heb kunnen spelen. Perfect Dark -> GoldenEye 2, en GoldenEye is mijn favoriete game allertijden.

avatar van Mega Man
Een tijdje geleden besloot ik eens een level te spelen van Perfect Dark Zero op mijn pas gekochte Xbox 360. Hoewel het grafisch wel snor zit met Zero is de sfeer en de magie van de oude Perfect Dark en Goldeneye heel ver te zoeken. De besturing is houteriger wat vooral opvalt wanneer je begint met richten. Vroeger zwiepte de gun heel soepel door het beeld en dat werkte perfect. Goldeneye had het, Perfect Dark en natuurlijk de drie Timesplitters delen. Naast dit gegeven mist Zero heel veel opties waar de oude Perfect Dark mee volgepropt zat. Multiplayer is simpel en bevat alleen de mogelijkheden die noodzakelijk zijn. En dat terwijl je bij de oude PD genoeg dingen kon customizen zoals het wapen-set, de Bots, de gezichten van de spelers enz.. De muziek in Zero is wel aardig en zet de juiste toon maar is lang niet zo memorabel als de soundtrack van PD.

Ergens is dit wel logisch want tussen de opgestapte werknemers zat ook componist Greame Norgate die zijn prachtige werk voortzette bij Timesplitters. De Single Player levels zijn wel aardig maar ook hierbij zeg ik dat het er te weinig zijn. De levels in Multi Player zijn wel aardig en kun je zelfs groter maken door bepaalde gedeeltes te openen. Helaas te weinig levels en wat nog erger is: er zit geen enkel (geremaked) level in van de oude PD. Tot slot het laatste minpunt: veel te weinig wapens waarvan sommige slechts make-overs zijn van PD1 en andere gewoon gejat zijn van andere games. Neem bijvoorbeeld die boemerang (eerder een frisbie) die je van je af werpt en nadat hij de vijand heeft doorboord weer opgevangen kan worden. Hoor ik daar iemand Turok zeggen?!

Natuurlijk gaat deze topic over de originele Perfect Dark maar er zijn twee reden waarom ik dit bericht hier onder zet. Ten eerste bestaat er geen PD Zero topic. Ok, ik kan er één maken maar faal 9 van de 10 keer in het maken van een degelijke poster. Daarnaast wil ik met dit bericht duidelijk maken dat Rare helaas niet meer in staat is om hun oude werken te evenaren, laat staan te overtreffen. Ik zeg niet dat ze gedoemd zijn om alleen redelijke shooters te maken in plaats van meesterwerken. Maar ze hebben er nu eenmaal geen goed aan gedaan om Nintendo te verlaten. De doodsteek kwam wanneer de balangrijkste mensen van Rare (Dave Doak , Greame Norgate enz) gingen opstappen en een eigen studio begonnen onder de naam Free Radical Design.

Anders gezegd: De klasse, magie en verslavende gameplay, waar Goldeneye en Perfect Dark in uit blinkten, is alleen nog te vinden in Timesplitters. Perfect Dark Zero is, ondanks dat het een Launch game is en ondertussen lichtjes verouderd, grafisch nog steeds prachtig. Alles glanst en licht-effecten zijn top! Maar een game moet het niet puur hebben van de graphics. Nu is Zero een redelijk goeie shooter maar een game van Rare hoort meesterlijk te zijn. Het schietspel wat een jaar uitkwam vóór Zero vindt ik dan vele malen beter op welk vlak dan ook. Ik heb hiet hier over Timesplitters: Future Perfect. Net als Timesplitters 2 een Gamecube classic met veel opties, memorabele muziek, leuke levels en de magie en vloeiende besturing van Rare's Goldeneye.

Ik kijk erg uit naar Timesplitters 4 die hopelijk ook voor de Wii komt. Misschien dat ik zelfs nog een keer het spel Haze probeer. Gebrek aan shooters is niet het geval bij de Xbo 360. Helaas kampt de Wii weer wel aan te weinig fatsoenlijke shooters. Ik kijk erg uit naar Metroid Prime 3 en misschien ook wel Medal of Honor: Heroes 2. Maar wat was het perfect geweest als Rare weer bij Nintendo zou zijn. Want zeg eens eerlijk: zou Microsoft echt niet zonder Rare kunnen? Ik geloof er geen barst van. Perfect Dark Zero scoorde dan misschien redelijk hoog, toch verbleekte het bij de cijfers en het succes dat Halo en Halo 2 kregen. Bungie is de hofleveerancier van Microsoft net als Rare dat was voor Nintendo indertijd.

Tegenwoordig hangt Rare er nog een beetje bij en maakt wat aardige games zoals Kameo en PD Zero. Natuurlijk is Microsoft niet zo stom om Rare te dumpen want het blijft een verlies. Maar bij het inkopen van Rare verdween de magie en bleef bij Nintendo. Het succes en de verslavende gameplay is weer elders te vinden bij Free Radical. Dus Rare: "kom terug bij Nintendo en maak nog eens zo'n meesterlijke shooter voor deze console die het wat minder ruim heeft in dit genre". Daarnaast valt zo'n game meer op bij de Wii want de 360 heeft al talloze next-gen aktiespellen. En omdat het nog onzeker is of Timesplitters 4 naar de Wii komt is het sowieso een geschenk uit de hemel. Maar nu ben ik aan het dromen. Any way, je bent als Perfect Dark fan nog steeds het beste af bij de originele PD op de Nintendo 64. Dat was mijn punt.

avatar van Tha)Sven
Wow, mooi verhaal, maar misschien beter voor een in Rare forum topic ofzo
Ik ben het btw wel een beetje met je eens.

neo (crew)
Ga toch voor de 5 sterren en een plek in mijn top 10. Dat ik altijd stug heb vol gehouden dat het science fiction element het enige nadeel was moet ik terugnemen.

avatar van Mega Man
Deze scoort op een wonderbaarlijke wijze net zo hoog als het origineel. Bizar...!!

neo (crew)
Welk origineel heb je het in hemelsnaam over?

avatar van Illuvatar
neo schreef:
Welk origineel heb je het in hemelsnaam over?

Ik gok dat hij doelt op Goldeneye 007.

avatar van Mega Man
Nee sorry, ik waande me bij het Perfect Dark Zero topic. Mijn exuses.

Vette game, heel mooi gemaakt.

MAARrrrrr, ze hebben in mijn ogen nooit het Goldeneye niveau gehaald. Daarvoor vond ik het verhaal van PD niet boeiend genoeg en was het me allemaal iets te futoristisch. Neem de multiplayer..Goldeneye leverde de beste MP ooit in mijn ogen, PD kwam hier nooit in de buurt. Waar bij Goldeneye tactiek kon worden gebruikt, was het bij dit spel meer lomp knallen.

Overigens zag PD er erg mooi uit, was het geluid dik in orde en kon je wel zien dat hier heel veel aandacht aan is besteed.

Conclusie is dat het een hele goede knaller is maar dat het geen classic is geworden die ze voor ogen hadden.

avatar van Mega Man

Dat snap ik niet helemaal. Perfect Dark heeft een aantal levels en wapens overgenomen van Goldeneye dus zoveel verschil is er eigenlijk niet bij multiplayer. Pak bijvoorbeeld Felicity (voorheen: Facility) en stop er wat guns in zoals de DK5, PP7, Soviet of de Klobb en je hebt gewoon weer Goldeneye. De texturen zijn wellicht anders en de soundtrack wat meer futuristisch maar qua gameplay blijft het exact het zelfde. Zo ook bij de Timesplitters serie die ik op multiplayer gebied net zo grijs heb gespeeld als Goldeneye en Perfect Dark.

Perfect Dark's multiplayer was misschien niet zo revolutionair als bij Goldeneye het geval was maar er waren wel duidelijk verbeteringen merkbaar. Het veel uitgebreidere scherm waarin meerdere dingen konden worden gecustomized zoals muziek, personages en wapens. Het samenstellen van je eigen figuurtje (zei het enkel dat je het hoofd en het lichaam kunt veranderen) en de toevoeging van de BOTS. Vooral dat laatste is iets revolutionairs binnen het shooter genre. Timesplitters deed het nog eens dunnetjes over in zijn eigen stijl en nog een nieuwe optie: de Mapmaker!

avatar van davidov
Grootste argument waarom PD een pittiger spel is dat je 10x sneller om het leven kan komen. Bij goldeneye telkens als je damage ontving kwam je health-horloge in beeld en was je een seconde onkwetsbaar voor kogels of vuur. Vandaar dat als je met een flink geweer op iemands arm schoot het karakter steeds een stukje dood ging maar dat kon wel een halve minuut duren... In PD is iedere kogel die je raakt ook echt een hit en kost je health... Gevolg voor de multiplayer en singleplayer: Je gaat veel sneller dood, maar tegenstanders ook. Snellere gameplay met meer ingewikkelde wapens en extra factoren waar je rekening moet houden.

Helaas is het verhaal wel wat minder interessant en zijn ze met sommige wapens te ver gegaan in de fantasie wereld... maarrrr het spel is naar mijn idee betreffende de engine en gameplay een verbeterde versie van goldeneye... alleen had het veel minder charme.

avatar van Mega Man
Ja daar ben ik het wel mee eens natuurlijk. Perfect Dark is een soort futuristisch zusje van Goldeneye, maar mist duidelijk de solide uitvoering. De framerate rammelde aan alle kanten wanneer je coop ging doen en dankzij de FarSight was er geen kunst aan om iedereen om zeep te helpen. Ik vind Goldeneye uiteraard ook beter dan Perfect Dark maar voor mij zijn beide games meesterwerken van Rare. De spirituele opvolgers van deze games, Timesplitters, Timesplitters 2 en Timesplitters: Future Perfect, zijn kwalitatief net zo goed maar helaas heel erg ondergewaardeerd. TS1 is het eerste experiment van Free Radical en komt was simpeler en éénzijdiger over dan Rare's titels.

Met de komst van TS2 kwam daar verandering in doordat de game solide was uitgevoerd en er diverse verwijzingen in zaten naar Goldeneye. TS: Future Perfect deed het commercieel stukken beter maar voelde iets minder solide aan. Ondanks dat de Story Mode wat ruimer was en er nieuwigheidjes werden toegevoegd. De multiplayer spant nog altijd de kroon sinds Goldeneye en staat zo vast als een huis. Daar kan naar mijn mening geen Halo of Battlefield tegenop. Ik kijk erg uit naar de nieuwe Timesplitters en hopelijk word deze nog groter en uitgebreider dan TS:FP.

De spirituele opvolgers van Goldeneye en PD doen het nog stukken beter dan de directe opvolgers. Na Goldeneye kreeg je: The World Is Not Enough (best goed), Agent Under Fire (matig), Nightfire (goed), Everything Or Nothing (best goed), Goldeneye: Rogue Agent (matig) en From Russia With Love (matig). De ene net wat beter dan de ander en er zitten zelfs toppers tussen. Maar lang geen klassieker zoals Goldeneye 64. Dan krijg je Perfect Dark Zero die notabene van de zelfde makelij is maar niet kan tippen aan PD 64. Timesplitters 2 is alleen al beter dan alle Bond games van EA bij elkaar. En TS: Future Perfect kreeg hogere scores dan Perfect Dark Zero.

Davidov verwoord mijn mening goed.

avatar van davidov
Ajax&Litmanen1 schreef:
Davidov verwoord mijn mening goed.

Afgezien van het stukje waar jij PD lomp knallen noemt en ik juist zeg dat PD veel tactischer moest denken dan bij GE.....GE was juist vaak lomp knallen

Ik doelde meer op het 1e stuk van je post.
Ik vond PD vooral meer schieten, snel sterven en weer opnieuw beginnen. Bij Goldeneye vond ik de levels uitgebalanceerder en hield je het langer vol. Ook dankzij armor e.d.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Ik doelde meer op het 1e stuk van je post.

Dat heeft meer met de moeilijkheidsgraad te maken denk ik. PD was nou eenmaal een stuk pittiger dan Goldeneye. Je schoot niet meer maar je ging alleen sneller dood. En juist dankzij de stealth missies en het Villa level waarbij je moest infilteren ging het wat verder dan hordes mannetjes omver knallen zoals in Goldeneye. Maar nogmaals, ik vind Goldeneye ook beter dan Perfect Dark.

avatar van Quaest
Dit is een super spel! Vond vroeger geweldig. Bijna mooiste schietspel op n64. Echt geweldige game is dit!

avatar van Mega Man
Zowel GoldenEye als Perfect Dark (en in mijn ogen ook Timesplitters 2 en 3) zijn een klasse apart. Een totaalpakket van allerlei briljante dingen. Shooters van tegenwoordig overtreffen deze games enkel op een bepaald vlak. Uiteraard op grafisch gebied, de AI en dan de online multiplayer. Maar na de derde Timesplitters uit 2005 heb ik geen game meer gezien met zoveel opties, modes en talloze dingen die je kunt customizen. Zoals ik al eerder zei: Een totaalpakket! Maar ook de bewegingsvrijheid in sommige levels van GoldenEye en Perfect Dark (levels van Timesplitters, met name deel 3, waren wat beperkter).

Gewoon even je eigen verhaaltje verzinnen, de bijpassende cheats aanzetten en vervolgens lekker klieren in de levels. Hordes soldaten afknallen, mijnen plakken op monitors.. etc. Vooral het snipen in het level Surface was iets speciaals. Vooral omdat je lekker je gang kon gaan in dat enorme level zonder dat je opgejaagd word door doelstellingen: 'de' manier hoe je het level zou moeten doorspelen. Wat ik ook minder vind bij modernere shooters is de zogenaamde vorm van realisme. Een mooi voorbeeld is het dragen van maximaal 3 a 4 wapens (o.a. bij Halo).

En een pistool inruilen voor een machinegeweer zal niet gaan (je mag bij sommige games van een type wapen maar één bij je dragen). En weg zijn de cheatcodes waarbij je enorme getalen wapens aan kon zetten en weet ik wat voor onzinnigheid. Ik hoop dat Timesplitters 4 dat 'oude' gevoel weer een beetje terug kan brengen. Een game die volgestopt zit alles wat we gewend zijn van Rare/Free Radical's games. En daar kan absoluut geen Halo 3, Call of Duty 4, Gears of War 2 of wat dan ook voor übershooter tegenop.

avatar van solidKevin
vaak bij een vriend gespeeld toffe game!

avatar van solidKevin
Beeld: 4*
Geluid: 3,5*
Gameplay: 4*
Langetermijn: 3,5*

Eindbeoordeling: 3,75* (afgerond 4*)

avatar van Deftones_JP
Ik lees een hope positieve dingen over deze game en ik hoorde pas dat Perfect Dark opnieuw uitgebracht gaat worden als xboxlive arcarde game. Misschien ga ik de game dan ook checken. Het hangt vooral van de besturing af want die van golden eye en timesplitters vond ik nooit zo heel erg relaxed.

Deftones_JP schreef:

GoldenEye, Perfect Dark en de Timesplitters games hadden de meest relaxte en soepele besturing die je maar kan wensen op een console. Turok: Evolution, Nightfire en MOH: Frontline waren zo houterig en traag als ik weet niet wat. Misschien dat GoldenEye wat lastiger vond vanwege de N64 controller maar de Gamecube joypad was een stuk toegankelijker.

zelfs vandaag de dag nog heerlijk speelbaar (de graphics zijn dankzij het expansion pak echt prachtig voor zon oud spel), zeker in de offline mutiplayer. 40 wapens, tientallen mutplayer opties, challenges, super singleplayer, co-op,... naar mijn mening beter dan goldeneye, maar niet zo revolutionair natuurlijk

avatar van mr blijhoofd
heerlijk spel binnenkort komt ie ook uit voor xbox live arcade maar dan met HD graphics. ben benieuwd hoe dat er uitziet bij banjo kazooie/tooie is dit goed gelukt. ik kan niet wachten

1 kanttekening is dat ik graag de gameboy color versie apart vermeld had willen zien staan aangezien dit ook een een mijlpaal. Was niet om de game zelf maar meer omdat dit de eerste game was met ingebouwde rumble pack.