Hitman 2: Silent Assassin (2002)

Nintendo GameCube / PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / Xbox / Xbox 360

Ontwikkeld door IO
Uitgegeven door Eidos en Square Enix

De speler bestuurt Agent 47, een kale huurmoordenaar. Het spel begint na de gebeurtenissen uit deel 1. Agent 47 is inmiddels ondergedoken als tuinman in Sicilië voor dominee Vittorio. Vittorio wordt echter gekidnapped door de maffia. Agent 47 roept de hulp in van de International Contract Agency (zijn vroegere werknemer) om zijn vriend terug te vinden. De Agency wil alleen helpen als 47 weer voor hen gaat werken. 47 stemt toe en probeert zo zijn vriend Vittorio op te sporen.

avatar van Mart
Voor mij de beste Hitman. De levels blijven leuk om opnieuw te spelen, omdat je echt veel manieren hebt om je vijanden om te leggen. Ook is de game erg sfeervol, vooral dankzij de geweldige soundtrack. En met ruim 20 missies ben je wel even zoet met deze game. Het is alleen erg jammer van die frustrerende missies in Japan, en de missie met de bom (ik moest daar altijd een cheat gebruiken om verder te komen). Desalniettemin een topgame.

avatar van gemaster
Inderdaad de beste Hitman. Deel 1 was niet zo heel erg veel soeps. Het idee was natuurlijk fantastisch, maar het was niet goed uitgewerkt. Deze problemen werden in deel 2 allemaal opgelost wat zorgde voor een fantastisch spel. Het is echt heeeeeeeeel erg leuk om de verschillende missies op alle mogelijke manieren uit te spelen. Een game die mij destijds behoorlijk lang in zijn greep had. 5*

Mooi spel! Vooral sommige locaties waren genieten. Dan denk ik aan Rusland of Japan. De controls waren een stuk beter uitgewerkt en de actie was zoals ook in het vorige deel prima.
In dit spel begon je toch in het klooster?

Zo net uitgespeeld, hier en daar met wat hulp van een walktrough. Maar alles zonder cheats en al die andere onzin en deze gast heeft op alle missies de rating Silent Assassin gekregen, behalve de laatste natuurlijk.

Dit deel maakt alles goed wat aan deel zo irritant is. Hiermee doel ik op bijvoorbeeld: saven tijdens het spel.

Verder is er een duidelijke verbetering in de grahics te zien en ook hier weer een aantal mooie settings.
De muziek blijft meesterlijk en brengt je helemaal in het Hitman sfeertje.

Andere leuke verbeteringen vind ik dat je tijdens missies wapens kunt verzamelen en dat je die later kunt terugvinden in je schuur. Bij deel 1 moest je steeds wapens opnieuw kopen. Wat hier dus gelukkig niet meer hoeft.

Ook de verscheidene manieren waarop je een missie kan uitspelen is goed uitgewerkt.

Nieuw in dit deel is dat je een beoordeling krijgt afhankelijk van hoe goed je een missie volbrengt. Met als ultieme doel natuurlijk om de ranking van Silent Assassin te bereiken door alleen je targets neer te leggen en daarnaast nog één noodzakelijke kil om bijvoorbeeld niet ontdekt te worden. Wat hierbij vooral helpt is dat je een verdovende spuit nu in je arsenaal hebt. Hierdoor blijf je een missie steeds opnieuw spelen om deze rating te halen en de bijbehorende beloningen die hierbij horen.

Verder is het verhaal op zich wel aardig, net zoals in deel 1 wordt alles steeds duidelijker en hebben de meeste missies ook samenhang met elkaar. En hé weer een kloon, gelukkig dit meer maar eentje met een oranje stropdas nog wel en 17 genoemd. Maar die heb je zo weer gekild.

5, 0 Sterren heeft deze game zeker wel verdiend.