menu

Hitman 2: Silent Assassin (2002)

mijn stem
3,98 (142)
142 stemmen

Nintendo GameCube / PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / Xbox / Xbox 360
Action
single player

Ontwikkeld door IO
Uitgegeven door Eidos en Square Enix

De speler bestuurt Agent 47, een kale huurmoordenaar. Het spel begint na de gebeurtenissen uit deel 1. Agent 47 is inmiddels ondergedoken als tuinman in Sicilië voor dominee Vittorio. Vittorio wordt echter gekidnapped door de maffia. Agent 47 roept de hulp in van de International Contract Agency (zijn vroegere werknemer) om zijn vriend terug te vinden. De Agency wil alleen helpen als 47 weer voor hen gaat werken. 47 stemt toe en probeert zo zijn vriend Vittorio op te sporen.

zoeken in:
avatar van Tsjo-Wi
4,5
Ik had bij geen enkele missie de Silent Assasin Rating. Ik ging altijd voor Mass Murderer Was ook een stuk makkelijker want je had een health bar die bijna niet leeg te krijgen is.

avatar van gemaster
5,0
Als je het spel hebt uitgespeeld is het inderdaad leuk om als een massmurderer door de levels te rausen met cheats. Maar als je het spel voor de eerste keer speelt ga je toch lekker sneaken? Daar is het spel ook voor gemaakt.

avatar van Thomas83
4,0
De opvolger dus van Hitman : Codename 47, wat een vrij matige game was. Vooral de vreselijke besturing, een erg zwak verhaal en de te grote nadruk op arcade-achtige gameplay doen dit eerste deel van de serie de das om. Volgens de verhalen zou dit tweede deel een stuk beter zijn en zo’n beetje alle manco’s uit zijn voorganger uit de weg ruimen (om me maar in de geest van het spel uit te drukken). Dat alleen al wekte mijn aandacht.

Na het opstarten van het spel en het kijken van de intro kreeg ik gelijk al een goed gevoel. De graphics (scherper, soepeler, meer details, mooie lichteffecten) en voice-acting zijn duidelijk verbeterd, en er zit ook meer verhaal in. Wat onduidelijkheden uit het vorige deel worden uit de doeken gedaan, en 47 wordt op een vrij toffe manier als een soort legende gepresenteerd, wat hem al een stuk interessanter en stoerder maakt. Leuk ook om de locatie van de een na laatste missie duidelijk terug te zien.

Ook muzikaal is het spel een stap vooruit. In deel 1 was de muziek al verre van slecht, maar in deel 2 is het net wat indrukwekkender en grootser allemaal. Daar krijg je al een voorproefje van in het hoofdmenu, wat muzikaal mooi wordt omgeven door sfeervolle koorzang. Ook de geluidseffecten zijn van echt hoog niveau.
Het menu zelf is trouwens ook ietsje uitgebreider. Nu kun je ook blood & gore uitzetten, wat in deel 1 niet kon volgens mij, en de drawing distance instellen. Dat was iets wat tot mijn ergernis in het vorige deel ontbrak. Die drawing distance lag wel heel laag daar.

Desondanks blijven elementen als graphics, muziek en het verhaal bijzaak; het gaat vooral om de gameplay. En daarbij is de besturing natuurlijk cruciaal. Wat dat betreft is er goed nieuws, die is duidelijk verbeterd. Lopen en rennen etc. gebeurt nu volgens de standaard-manier bij shooters zeg maar. Ook kun je gebukt (langzaam) lopen nu. Eigenlijk onmisbaar in een stealth-game, en nu kun je dus ook eindelijk van een echte stealth-game spreken. Eigenlijk alles kun je nu op een stille manier oplossen, en de missies vormen los gezien een extra uitdaging omdat je voor elke missie een bepaalde waardering meekrijgt, afhankelijk van hoe stil en subtiel je te werk bent gegaan. Sterker nog, dat is zelfs hetgene waar ik het meest op heb gelet tijdens het spelen, wat veruit het meeste voldoening geeft. De missies uitspelen op zich nog niet eens zo heel erg. Sommige zijn vrij simpel.

Je eigen gezondheid is nu wel een stuk minder belangrijk geworden, aangezien je eigenlijk extreem vaak geraakt kan worden door kogels, waar je eerst nog razendsnel dood was.
De bekende hulpmiddelen zoals het pianosnoer en het pistool met geluidsdemper zijn uiteraard weer aanwezig, maar ook kun je nu bijvoorbeeld een slot forceren met een loper, of iemand die je niet wilt doden tijdelijk verdoven met chloroform. Erg tof!

Rennen is vaak onverstandig, aangezien het nogal opvalt, net als in het echt. Om te kijken hoe ver je kunt gaan is de awareness-meter verdomd handig. Een andere leuke gimmick is om lampen kapot te schieten en zo de boel te verduisteren. Of wat te denken van in de laadruimte van een vrachtwagen kruipen om ergens voorbij te komen of even een adempauze te nemen, of het gebruik kruisbogen? In een bepaalde missie kun je zelfs een brandweerbijl gebruiken, met de daarbij horende smakelijke geluidseffecten. Tegen het einde van het spel heb je heel wat wapens in je schuurtje hangen, die je door de missies heen hebt verzameld. Als je er niet specifiek naar zoekt zullen er altijd wel een paar lege plekken aan de muur zijn, dus ook dat biedt nog wat uitdaging in de missies. Bovendien is het ook handig, omdat je meestal voor je aan een missie begint een paar van de beschikbare wapens die je in jet schuurtje hebt hangen kunt selecteren.

Ook fijn om snel en soepel te werk te gaan is dat elk soort wapen nu is gekoppeld aan een vaste numerieke toets, en met je wapen inzoomen doe je nu gewoon met je muiswiel. Daarnaast heb je night vision tot je beschikking, iets wat erg van pas was gekomen in de paar erg donkere levels in Hitman: Codename 47, en door een sleutelgat loeren is ook een leuke vondst. Een kompas behoort nu standaard tot je uitrusting. Schieten voelt ietsje realistischer aan door de terugslag na het vuren. Ook met de kaart kun je nu stukken prettiger werken. Deze ziet er fraaier uit, en in- en uitzoomen en heen en weer bewegen op de kaart werkt super simpel met de muis. Bovendien zijn er meer details weergegeven, zoals doelwitten, bewakers, politie, ladders, trappen, deuren, bepaalde ruimtes en rioolputjes.
Via een first person perspectief spelen kan nu ook en scheelt in sommige missies een hoop van de frustraties die je in Codename 47 had.

De beginmissie in Sicilië is een erg nuttige tutorial, en bovendien ook nog eens in een prachtige setting. De tussenfilmpjes zien er ook al fraai uit en de geluidseffecten bevatten nu wat meer leuke details.
Wat betreft het aantal missies is Hitman 2 ook een grote vooruitgang. Op zich is dat aan de andere kant ook wel weer nodig, doordat veel missies een stuk makkelijker zijn geworden, niet in het minst door de veel betere controle over je huurmoordenaar, en je tussendoor nu ook kan saven. Al kan dat niet onbeperkt.
Briefings hebben nu duidelijke meerwaarde. De hele presentatie is allereerst wat prettiger, en je krijgt weliswaar niet echt specifieke aanwijzingen, maar soms toch wel bepaalde hints, en je instructies zijn wat duidelijker. Die observatiefoto’s en –filmpjes zien er ook erg stoer uit. Echt alsof ze stiekem vanaf een geheime observatiepost zijn gemaakt door professionals. Soms zijn de filmpjes gemaakt door een professionele beveiligingscamera, andere keren zijn het filmpjes die lijken te zijn geschoten vanachter de vuile ruit van een verlaten huis of auto.

Een ander sterk punt aan het spel is dat de missies nog vrij gevarieerd zijn. De locaties waar je je klusjes uit moeten voeren zijn dat sowieso nogal, maar ook qua doelstellingen zit er nog aardig variatie in. Missies waarin je je sniper rifle kan gebruiken, maar bijvoorbeeld ook missies waarin je iemand moet vergiftigen, of onvervalste sluipmissies in de Japanse sneeuw, inclusief snipers met nightvison goggles in wachttorens. 47 moet zich door deze mooie missie in ninja-stijl, letterlijk en figuurlijk, heen sluipen.
Een enkele keer zie je een oude bekende uit deel 1 terug. Aan de ene kant leuk, aan de andere kant kwam dat vaak wel erg toevallig over. Je kan het ook overdrijven.

Tijdens de intro en de eerste missie wordt nog de indruk gewekt dat het verhaal in het spel aanzienlijk is verbeterd, maar uiteindelijk blijkt het vooral een excuus voor een hoop losse missies. Op een gegeven moment lijkt het wel bijna alsof de verhaallijn helemaal vergeten is.
Niet dat het storend is, maar van een sterk verhaal is geen sprake. Hoeft van mij ook niet in een dergelijke game. En het plot is nog altijd stukken beter dan het wel heel slecht uitgewerkte plot uit Codename 47.

Gedurende de laatste twee missies valt het plot een beetje in elkaar, en die missie in Sint Petersburg is wel vrij indrukwekkend nog. Tijdens de briefing komt het ietwat onzinnig over, vooral dat gedeelte over de Verenigde Naties als opdrachtgever en de Agency die opeens geen moeite meer heeft om een oud-cliënt om te leggen, maar dat blijken allemaal slechts excuses om jou in de val te lokken. Je munitie krijg je niet bij je sniper rifle en moet je ergens anders halen, dat blijken na het schieten dan nog eens losse flodders te zijn, en je doelwit is slechts een kartonnen afbeelding van hem. Een van je kloons, 17 (die voor het eerst op het moment opduikt dat je het het minst verwacht, vlak voordat je bij de exit komt na het einde van de vorige missie), wacht je intussen op met een sniper rifle, maar 47 weet natuurlijk in het gebouw te komen en hem te doden. Daarna zie je die camera van boven met witte achtergrond en slowmotion, zoals je altijd ziet als 47 sterft. Stijlvol.
In het laatste level keer je weer terug naar het Siciliaanse klooster, waar je dan je vriend de pastoor redt. Erg toffe missie met al die vijanden in de kerk, die je dan een voor een kan neerleggen als je het balkon bereikt en de vijanden daar doodt. Al getuigt het niet echt van goede AI in die missie dat iedereen blijft staan. Op momenten bevat het spel toch wat scriptfoutjes/overscripte situaties. Maar dat is allemaal niet al te ernstig, en die laatste twee missies zijn erg tof. Net als het eindshot van het eindfilmpje, die overgaat in de aftiteling. Erg leuk verzonnen allemaal.


Hitman 2 kan absoluut een grote verbetering worden genoemd ten opzichte van zijn voorganger. Je hebt nog meer wapens, spullen en trucjes tot je beschikking, de briefings zijn veel beter en zien er mooier uit, en, het allerbelangrijkste; de waardeloze besturing is verleden tijd. Wel vond ik het spel soms echt wat al te makkelijk. Al kon ik me ook daar niet zo aan storen, want je hebt wel veel missies op de meest gevarieerde locaties, de sfeer is nog een stuk beter, de muziek en graphics al helemaal, en het scoresysteem bij elke missie zorgt voor de meeste uitdaging en verlengt de speeltijd. Waar Hitman: Codename 47 eigenlijk maar een misbaksel is kan zijn opvolger een pareltje genoemd worden, die met recht in de top-250 staat. Vier dikverdiende sterren. Op naar deel 3.

avatar van PebeVai
4,0
Na blood Money 1 van de leukste hitman game..

Deze keer waren de missies wel leuk om te spelen
En de graphics waren eerlijk gezegt best wel goed..(:

Op naar deel 3 idd..=]

4 Punter !!

XkellyyD
Leuke game Graphics zijn ook niet slecht, missies zijn ook vermakelijk.

4,5*

Ik ben een tijd geleden trouwens ook ergens achter gekomen, misschien wel handig als je het spel al 10 keer uitgespeeld hebt:

start game

Load : laad een willekeurige game

als je in game bent : Quit (yes)

dan als het goed is ben je weer op main menu; hier druk je op op bovenste dan krijg je:
current game
new game

je doet nu new game - yes - back
en dan current game

nu heb je alle levels van hitman 2 in een lijst maar wat wel jammer is, is dat je alleen maar de fibre wire enzo krijgt en geen andere wapens.


avatar van Shinobi
5,0
Om alle missies te krijgen hoef je het echt niet tien keer uit te spelen, één keer is voldoende.

avatar van Rujar
5,0
Eigenlijk is dit wel een van de betere games die ik ken. Ik kan niet bedenken wat niet goed was aan de game.

War-Ultima
Toen de game uitkwam in 2002 weet ik nog wel, op de dag van release toen gelijk gekocht en binnen een week had ik hitman 2 wel 3 keer uitgespeeld.
De beste stealth game samen met MGS3 snake eater en splinter cell naar mijn mening.

blackhawk500
Thomas83 schreef:
recensie


wat een tekst je neemt er de tijd voor , haha

avatar van dr channard
5,0
Het is wel moeilijk om bij elke missie silent assassin te hebben. In hitman contracts en blood money valt het goed mee om dat te behalen, maar deze hitman is veel moeilijker.

avatar van Tsjo-Wi
4,5
Klopt. Bij deze is het makkelijker om iedereen uit te moorden omdat je bijna niet dood te krijgen bent. Is wel een beetje jammer, maar ook wel weer lachen.

War-Ultima
Dr. Salvador weer hoor met zijn 0,5* als je een game als 50 cent bulletproof een 0,5* geeft ben ik er helemaal mee eens, maar silent assassin een 0,5* ?

War-Ultima 0,5*en lijst

Dat zijn pas poep games en dat is niet alleen mijn mening.

Dr. Salvador
Mag ik zelf niet bepalen, wat ik stem War Ultima?

Het valt mij ook op, dat je altijd alleen naar mijn stemmen kijkt, en het gekke is, nooit wordt er naar mijn goede stemmen gekeken door jou, maar altijd alleen naar mijn heel erg lage stemmen, en dat zijn er maar 6(!).

En dat is mijn mening.

avatar van kaholiic
Dat heb je.

Dr. Salvador
Wat heb ik?

avatar van kaholiic
Dat heb je soms..
Bedoel dat jij het niet hebt, maar in het algemeen.

Dr. Salvador

avatar van Shinobi
5,0
Sorry hoor maar een 0, 5 geven zonder een review te geven.
Nu wil ik eens weten wat jij zo verschrikkelijk slecht vindt aan dit spel.

Dr. Salvador
Nou, daar kan ik kort in zijn: Alles. de gameplay was onspeelbaar, en ik heb er geen enkele plezier aan beleefd aan dit spel. Het zag er goed uit, en de muziek in de main menu was goed. En ik begon er met goede hoop aan. Maar in het begin in de tuin, en in het klooster enz. Had ik het eigenlijk al gezien. Ik begon aan missies, maar de besturing was voor mij onspeelbaar, en ik vond de hele game niks aan.

Ik had de trilogie pack gehaald met deel 2, 3 , en 4. Contrachts vond ik nog best wel goed. En vooral de sfeer sprak mij in Contrachts enorm aan!. Maar ook dat deel werd geplaagd door dezelfde rot gameplay.

En Blood Money viel ik ook bijna van in slaap, was ook niks aan. Maar zag er ook wel weer goed uit. En Ava maria in het begin is toch nog een klein pluspuntje

avatar van hitman47
5,0
Dr. Salvador schreef:
Nou, daar kan ik kort in zijn: Alles. de gameplay was onspeelbaar, en ik heb er geen enkele plezier aan beleefd aan dit spel. Het zag er goed uit, en de muziek in de main menu was goed. En ik begon er met goede hoop aan. Maar in het begin in de tuin, en in het klooster enz. Had ik het eigenlijk al gezien. Ik begon aan missies, maar de besturing was voor mij onspeelbaar, en ik vond de hele game niks aan.

Ik had de trilogie pack gehaald met deel 2, 3 , en 4. Contrachts vond ik nog best wel goed. En vooral de sfeer sprak mij in Contrachts enorm aan!. Maar ook dat deel werd geplaagd door dezelfde rot gameplay.

En Blood Money viel ik ook bijna van in slaap, was ook niks aan. Maar zag er ook wel weer goed uit. En Ava maria in het begin is toch nog een klein pluspuntje


Jij bent wel heel apart e,de eerste en waarschijnlijk ook al de laatste die voor deze game een 0.5 geeft.Stealth games is gewoon uw genre niet denk ik.

avatar van Thomas83
4,0
Als je het allerlaagste cijfer geeft aan een over het algemeen hoog beoordeeld spel zonder enige onderbouw komen daar nu eenmaal reacties op. Wat goede cijfers zijn is relatief natuurlijk, het gaat om de onderbouwing. Die vind ik overigens ook nu weer onsamenhangend om eerlijk te zijn.

Dr. Salvador
hitman47 schreef:
(quote)


Jij bent wel heel apart e,de eerste en waarschijnlijk ook al de laatste die voor deze game een 0.5 geeft.Stealth games is gewoon uw genre niet denk ik.


Daar heeft u het mis . Games als Manhunt, en Batman Arkham Asylum, zijn ook stealth games, en die games vind ik geweldig. Deze game helaas niet.....

War-Ultima
Dr. Salvador schreef:
(quote)


Daar heeft u het mis . Games als Manhunt, en Batman Arkham Asylum, zijn ook stealth games, en die games vind ik geweldig. Deze game helaas niet.....


Manhunt is wel stealth maar op een hele andere manier en hoe durf je Batman Arkham Asylum een stealth game te noemen.
Stealth is inderdaad niet voor je weggelegd, manhunt vind jij volgens mij alleen zo geweldig omdat er grof geweld in voor komt en omdat het vrij duister is (waar jij van houd).
Dus het gaat hier echt puur om jouw mening maar een 0,5* is belachelijk, wat zou je vinden als iemand RE4 een 0,5* geeft omdat het hun genre niet is?.

war-ultima voor de duidelijkheid batman is een stealth game ik weet niet hoe jij batman hebt gespeeld om te denken dat het geen stealth game is. ten tweede als hij vindt dat deze game een 0,5 waard is dan vindt hij dat gwn. ik begrijp het als iemand een 0,5 geeft en bullshit neerzet zoals het is een bagger spel en meer niet,maar dr. salvador heeft gwn uitgelegd waarom hij het een slechte game vind en als iemand bij resident evil 4 een 0,5 geeft maar een goede uitleg waarom dan zal dr. salvador denk ik het niet zo erg vinden, dat denk ik tenminste, en zo zou het ook moeten zijn.

Dr. Salvador
Sherlock Homes jij begrijpt me!

War Ultima, ik heb uitgelegd waarom ik H2 erg slecht vind, dus je moet het er mee doen.

BAA is zeker wel een stealth game, hoe durf je te zeggen van niet!

En Manhunt is ook een ras echte stealth game, en nee, ik vind het zeker niet alleen daarom goed. Wat dacht je van de gameplay, muziek, graphichs, enz, in de game? Van top niveau!.

Dus ik hou van horror, maar er zijn zat horror games die ik niks vind. Het gaat ook hoeveel plezier ik met een spel heb. Als ik bijvoorbeeld plezier met een Barbie spel heb, dan geef ik natuurlijk geen 0,5*. Met deze game had ik geen plezier!.

En als iemand RE4 een 0,5* geeft, waarom zou ik dan boos worden?. Als hij uitlegt waarom is er niks aan de hand, iedereen is immers vrij om te stemmen wat hij wilt. Ik zou het me niet voor kunnen stellen, en in me zelf denk ik dan ook, erg raar, maar ik laat het zo, want iedereen mag stemmen wat hij wilt!

avatar van Rujar
5,0
0,5*
Dit is echt de beste en meest sfeervolle stealthgame die ik ken! Zeer veel gevarieerde levels, een keur aan wapens, een keur aan mogelijkheden om de game te spelen. Graphics waren voor prima, muziek was top. Besturing hmm oke dat kan wel iets beter, maar alles went en heb je het al snel onder de knie.

Dr. Salvador
Ja, het zag er goed uit, de muziek in de intro was prima. Maar de besturing ik kon er niet aan wennen, echt slecht.

Ik ben niet ver gekomen in de game, omdat ik er ook geen enkel plezier in beleefde. Waarom zou je dan verder spelen als je het niks aan vind. Ik vond het jammer dat de besturing zo slecht was, maar ik vond ook de hele game saai van zichzelf. Het vervolg Contracts had dezelfde slechte gameplay, maar de sfeer levels en muziek vond ik wel echt veel beter, en daardoor wilde ik ook verder spelen, maar het werdt ook daar te moelijk, en de gameplay werd er ook niet beter op.

De Hitman serie is dus duidelijk niet voor mij besteed, maar dat zijn de meeste stealth games in het algemeen wel.

War-Ultima
Ok ik begrijp het jonge, had liever dat je dan helemaal geen cijfer gaf voor hitman 2 maar goed.

Dr. Salvador
Nou, dat geef ik dus wel, alle stemmen zijn welkom op een site als deze, en soms moet je nou eenmaal een stem uitdelen, die niet iedereen leuk vind. Het gaat er nou eenmaal om hoeveel plezier je met een game hebt, en dat is bij deze game eigenlijk geen enkel plezier.

Maar goed. Ik geef wel eerlijke stemmen, vind ik een spel niks, dan laat ik dat ook merken, vind ik een spel wel erg vet, dan laat ik dat ook zeker weten merken

War-Ultima
Dus omdat je de controls niet lekker vond geef je gelijk een 0,5*, in de tuin en het klooster is nog maar het begin, je begint heus wel te wennen aan de besturing, ik had eerlijk gezegd helemaal nergens last van (zelfs in het begin niet) maar goed.
Het begin in de tuin en het klooster gaf mij zelfs een zeer goed gevoel en na het zoeken van de priester gebeurt er iets (dat zijn spoilers) en dan voel je echt mee met hitman.
En niet alleen hitman wil wraak nemen, maar ook jij wilt echt wraak nemen en dan begint het spel pas echt grandioos.
Hij haalt zijn 2 guns uit het kistje (die hij jaren geleden had gebruikt in deel1), hitman's herinneringen komen terug en uiteraard gaat ie weer als een moordenaar te keer (maar dit keer met een zeer goede reden, wraak).
Hitman 2 heeft emotie, verhaal, sfeer en goede stealth, wat wil je nog meer?.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:11 uur

geplaatst: vandaag om 09:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.