Uniek! En erg leuk. Verveelt nooit.
Je nagiveert bij elke battle in 3D met een groep van 4 door een geisoleerde omgeving. Je kunt je groep eventueel opsplitsen in 2. De tijd staat stil totdat je beweegt. Als je dat doet, gaat je actiemeter ook vollopen. Je kunt aanvalslijnen zien van de vijanden, die je moet proberen te vermijden door erlangs te lopen ofweg een snelle sprint er overheen te nemen.
Is die meter vol genoeg, dan kun je acties doen (healen, aanvallen) met je karakters (timing maakt hierbij uit) en daarbij geldt de typische chaining mechaniek van jrpg's om zoveel mogelijk aanvallen snel opeenvolgend te stapelen zodat je daarna een speciale aanval kunt doen (Soul Crush).
Je kunt ervoor kiezen om die actiemeter volledig te laten benutten door 1 karakter, je kunt ook met iedereen tegelijk aanvallen (bij elke krijger hoort 1 button, dus vierkantje, rondje etc), je kunt de karakters kort na elkaar laten aanvallen, de afmaker laten doen door een heavy hitter, er is van alles mogelijk.
Na je acties (en dus het verlopen van een vast stukje tijd) mag je tegenstander bewegen en aanvallen doen.
Meestal heb je twee zwaardvechters (een lichte en een zware), een boogschutter en een tovenaar. Alleen de karakters die echt meedoen krijgen XP.
Elk karakter kan een aantal verschillende attacks in de door hou van te voren bepaalde volgorde doen. Bijv. hoge of lage aanvallen, harde aanvallen met weinig hits of lichte aanvallen met veel hits.
Een ander interessant aspect is dat je keuzes moet maken waar je je vijanden raakt (dus dan moet je lage of hoge aanvallen instellen en op het goede moment toeslaan). Sommige onderdelen kunnen afbreken en minder of meer zeldzame items opleveren.
Heel apart is het ietwat complexe systeem om skills te leren. Hiervoor moeten je karakters items dragen met een combinatie van specifieke runes van 1 en dezelfde kleur (bepaalde items hebben elk 1 rune, die ook nog de kleur blauw, rood of groen heeft). Je draagt hierdoor niet altijd de optimale items, totdat je de belangrijkste skills geleerd hebt.
Je activeert ook maar een beperkt aantal skills per karakter. De meeste hiervan vond ik erg nuttig dus die keuzes zijn altijd interessant en kunnen je maken of breken, afhankelijk van de vijand.