Project Sylpheed (2006)

Xbox 360
Shooter / Flight

Ontwikkeld door Game Arts, SETA en Anima
Uitgegeven door Square Enix en Microsoft

Aardbewoners hebben vijf eeuwen lang de kans gekregen het heelal te kolonialiseren, totdat een vijandelijke rebelse zwerm ruimtejagers besluit dat het genoeg is. Een grootschalige aanval op de aarde wordt voorbereid. Project Sylpheed volgt de verrichtingen van twee ruimtepiloten in deze oorlog tussen de mensen en de aliens. Stap in de cockpit van een aardbewoner of een rebel en houd je zelf staande in massale ruimtegevechten.

avatar van Tha)Sven
Best een aardige game, maar wel heel erg chaotisch. Ook niet echt geschikt voor mensen die last kunnen krijgen van epilepsie. Allerlei kleuren en flitsen verschijnen op je beeld. Ik vond het erg moeilijk om duidelijk te zien wat ik nu precies aan het doen was. 3 sterren, misschien nog wat hoger later.

Heb ooit een voorganger hiervan gespeeld op de Mega CD...

Silpheed, was toen best vet.

avatar van Starmaster501
net een demo gespeeld en speelt egt k*t. je ziet niet wat er gebeurd. het besturing is heel raar net zoals de wapens, ik snap egt niet dat dit een spel is...

Deze game bevalt mij wel goed eigenlijk, ondanks de chaos op je scherm ben ik toch vrij rustig bij die game. (het heeft idd. veel tijd en moeite nodig om je te kunnen orienteren in de ruimte. Want zo heb ik na 2 missies nog helemaal niet kunnen zien of vinden wat nu de Subquests zijn. Volg alle pijlen, maar bij de nabriefing geen 1 kunnen voltooien.

Ben het ook eens met Tha)Sven, deze game moet je niet in het pikkedonker gamen, want dat kan denk ik vies vallen met al dat geflits en geflikker van alle kleuren van de regenboog.
Wel raar hoe de trigger & bumpers geconfigureerd zijn, wapens met de bumpers en speed en remmen met de triggers...hadden ze beter kunnen omdraaien. Begin er wel aan te wennen.

Toch vindt ik het wel een geinige aparte game...die ik wel weet te waarderen vanwege dat het iets anders is dan wat ik normaal game.

Pff wat een draak van een...game?...De eerste 2 missies waren zo veel belovend, maar wanneer je de game doorkrijgt en hoe die werkt...kelderd de intresse voor deze troep dramatisch, mensen die achievements-hunters zijn kunnen deze maar beter laten staan als ze hem tegenkomen...ik durf niet te zeggen hoe dat kut-systeem overkomt, denk maar aan WWII..(sorry anders kan ik er niet van breien.

Game mag nog blij zijn dat die 1,75 score heeft...Tha)Sven is nog mild vind ik...en ik ben altijd een positieve stemmer geweest (tenzij op de pc destijds)

Ga ook goed denken of ik deze miskleun een dezer dagen weg flikker.

avatar van FlorisV
Een Gundam achtige 3d space shooter.

Een miskleun vind ik het niet en wegens de schaarste van space shooters en vind ik deze nog helemaal zo slecht niet. Tot nu toe wil ik hem doorspelen en ik ben toch al 3 of 4 missies verder.

Wat ik fijn vind is dat er een opbouw is van verhaalgedreven missies. Nu is het qua verhaal ongeinspireerd, een dikke bal gesmolten kaas met personages die totaal niet uitgewerkt zijn en dialogen die op niks trekken.

Tijdens de missies wordt er ook veel gebabbeld maar weinig gezegd. Het is inderdaad erg chaotisch omdat er teveel tegelijk gebeurt. Het mist een strakke regie. Squadrons heeft dit in contrast erg goed aangepakt. Natuurlijk is dat bijna 15 jaar later, maar in 2006 konden ze ook beter dan dit.

Tijdens battles zijn er erg veel sporen te zien van raketten en schepen, ook van je eigen raketten en wingmates. Dit is echt overdadig. Ik had liever een wat cleaner overzicht gehad.

Wat ik vooral minder vind zijn de slordigheden. Zo is er een missie waarin je netjes alle vrachtschepen van de vernieling redt, wordt er door eentje gezegd dat toch eentje het niet gered heeft. Vervolgens zegt een ander poppetje juist weer dat ze allemaal in tact zijn gebleven...huh?

En het lijkt alsof wat op je display staat niet altijd klopt. Er staat bijv altijd Remaining 08 in het rood, alsof er altijd 8 (vijandige eenheden?) over zijn en vaak staat er dat je nog 0 eenheden moet verschalken terwijl je echt nog niet klaar bent. Supervaag. Ook is het me meestal volstrekt onduidelijk of mijn raketten nu op zijn. Kennelijk heb ik wel een voorraad van 300 bij bepaalde typen (toe maar...)...

Eigenlijk proppen ze ook teveel vijanden in de levels. Het is allemaal erg overdadig, dat blijkt uit alles wel.

Dan de bediening. Nu moet je een spel als dit ook gewoon leren beheersen en niet alleen via de tutorials. Het vergt oefening. Met de controls had ik dus grotendeels niet zo'n problemen. Hoewel er wat vreemde tussen zitten.

Ondanks de gebreken vind ik dit een leuk spel en is mijn kinderhand snel gevuld door het magere aanbod aan space shooters. Ik vind hem in ieder geval leuker dan Strike Suite Zero, Zone of the Enders en Everspace. Uiteraard kan 'ie in de verste verte niet tippen aan Squadrons. Maar die heb ik al uitgespeeld. Toch doet dit spel ook iets beter dan Squadrons. Je lijdt veel meer schade aan botsingen, hoewel je niet meteen kapot gaat. Je hebt hier naast shields nog armor.

Ook vind ik het toch erg leuk dat er verhaalgedreven missies zijn, met als beloning toch mooi getekende cutscenes. In tegenstelling tot een rogue spel als Everspace biedt dit toch meer persoonlijkheid en is er meer te doen. Zelfs met zulke bordkartonnen anime poppetjes merk je gewoon dat het toch iets toevoegt. En dat gebabbel tijdens missies maakt de boel ook wat levendiger. Ik zou echt heel graag een vernieuwde versie met dit hele concept van project Sylpheed willen zien. Maar het is helaas een te kleine markt voor Square Enix kennelijk. jammer dat dit verzand is geraakt.

Ik beveel hem zeker aan voor de liefhebbers van het genre maar voor het grote publiek zal hij te weinig aanslaan.

avatar van FlorisV
Ik geniet nu echt van dit spel. Het is wennen aan de overload aan informatie maar je leert het waarderen en waar je op moet letten. Ook zijn de cutscenes (bij elkaar bijna een uur) toch wel eyecandy door het schittterende kleurengebruik, echt Final Fantasy nivo. En het kunnen afvuren uit een voorraad van 300 raketten met meer dan 20 lockons tegelijk is natuurlijk volslagen idioot, maar het is ook best leuk. En gelukkig komt er echt wel skill bij kijken want met name tegen de aces zul je toch je neuskanon (die je al snel flink kunt verbeteren) ook moeten inzetten of pas van heel dichtbij je raketten loslaten (met evt tijd vertragen die hielp me ook een beetje). Verder zetten de tijdsmissies behoorlijke druk op je, ook in Easy.

Daarnaast zit je naar een puberjongenfantasie te kijken van een aankomende, maar nog jonge ace in een crew vol met bevallige meisjes waarvan de leukste je wingmate is...er zijn slechtere jongensdromen he.

avatar van FlorisV
Uitgespeeld op makkelijk nivo. Het spel heeft te weinig finesse voor me om het later nog eens op een moeilijker nivo te proberen, waartoe Squadrons me wel uitnodigde. Maar ik heb me zeker vermaakt. De cutscenes zijn echt mooi getekend maar de eindscene is vrij tenenkrommend. Zeker omdat je dan nog steeds eigenlijk geen enkel karakter echt hebt leren kennen.

Jammer dat deze serie niet verder geevolueerd is. Het had wel degelijk potentieel om de tofste 3D space shooter te zijn, met een lekker Square Enix sausje. Maar dan hadden meer interessante missies bedacht moeten worden: bijvoorbeeld echt vliegen tussen obstakels in plaats van slechts een handjevol asteroids of handmatig landen op de vliegdekschepen. En meer verschillende gevechtsvliegtuigen. Verder met een wat minder druk circus aan raketten en schepen zodat je meer uitgenodigd wordt je lasers of neuskanonnen te benutten zonder friendly fire....minder was meer geweest. Natuurlijk verder ook meer verhaallijnen om de karakters meer uit te diepen.

Het laat zich raden waarom Square Enix de vingertjes er niet verder aan gebrand heeft. Het genre is te marginaal. Hopelijk komt hier verandering met het verdienstelijke succes van titels als Rebel Galaxy Outlaw.

En anders blijf ik gewoon lekker verder zoeken naar flight sim games. Of ik ga de borst flink natmaken met Battle Star Galactica op de PS2.