Dune II: The Building of a Dynasty (1992)

Alternatieve titel: Dune II: Battle for Arrakis

PC / Commodore Amiga / Sega Mega Drive/Genesis
Strategy

Ontwikkeld door Westwood
Uitgegeven door Virgin, Eclipse en The Hit Squad

Keizer Frederick IV is in hevige financiële problemen gekomen door de vele oorlogen die hij gevoerd heeft. Hij ziet de waardevolle spice melange, die alleen op de woestijnplaneet Arrakis (beter bekend als Dune) te vinden is, als een goed middel om zijn schulden af te betalen. Voor het vergaren van de spice roept hij de hulp in van de Atreides, Ordos en Harkonnen. Degene die de meeste spice weet te verzamelen krijgt van hem de zeggenschap over Arrakis. De speler kiest één van de drie partijen en bouwt een basis op Arrakis om spice te vergaren. De andere twee partijen zullen er echter alles aan doen om de basis te vernietigen en zelf met de spice aan de haal te gaan.

avatar van Status Seeker
Dé reden waarom ik RTS spellen ben gaan spelen. De units, het opbouwen van een basis (inclusief rijenlang afweergeschut, waardoor de vijand nauwelijks kans kreeg mijn basis binnen te dringen), de sandworm die je nietsvermoedende harvesters opslokte en natuurlijk de death hand

4,5* en een plek in mijn toekomstige top 10

avatar van DoraRing
is dit nou de eerste rts?
Of was dune 1 ook rts?

avatar van Status Seeker
Dune I was een puzzeladventure (beetje in de vorm van Myst; stilstaande omgevingen waarin je beslissingen moest nemen/ dingen moest vinden).

avatar van Tommeh
Status Seeker schreef:

Wat ook een briljante game was trouwens!

Sinds dune 2 ben ik ook fan van RTS games geworden, geweldige game.

avatar van t.o.
Gaaf spel en erg stoer beginfilmpje ook

avatar van Thomas83
Het RTS-genre is niet helemaal mijn ding, maar deze heb ik nog vrij veel gespeeld. Vond het spel erg sfeervol met die wormbeesten, de verschillende interessante volken (of huizen heet het geloof ik?) en de muziek was ook vrij goed geloof ik. Als er vijanden aankwamen dan werd die al dreigender als ik het me goed herinner. Ook herinner ik me die vrouwenstem die mededelingen deed als wanneer je werd aangevallen of een gebouw of unit had gebouwd.
Ik geloof dat dit spel erg baanbrekend was in het genre? In elk geval zie ik het wel echt als een klassieker, ook al is het mijn genre niet helemaal en heb ik het niet zo super veel gespeeld. 3.5*.

avatar van Deftones_JP
Volgens mij was er voor deze game al wel een RTS geweest alleen dit spel had met name door de besturing de doorbraak van het genre geforceerd. (bron: nostalgische PU) Ik vond eigenlijk ook dat het irritante en tijdrovende systeem waardoor je elke unit apart moest verplaatsen het geheel wel wat taktischer maakte. Geen tankrush.

Obscure Thing
Mijn eerste RTS en gelijk verslaafd.

heel lang gespeeld. die laatste missie was echt te vet.

avatar van pkunk
Klassieker. Nooit meer zulke zenuwslopende muziek meegemaakt.

avatar van rpger
"The Birth of a Genre" ook knap dat ze bepaalde dingen hebben toegevoegd aan het Dune universum, zoals de Ordos die verder niet in het boek voorkomen, maar prima in het geheel lijken te passen.

avatar van pkunk
True.. en er zitten zelf spelementen die die niet zouden misstaan in hedendaagse RTS games. Hoe fijn zou het bijvoorbeeld zijn als tijdens een potje C&C je half verrotte tank word opgepikt door een carryal en netjes naar de rapair facility word gebracht.

avatar van ReMyTje86
Een van de leukste RTS spellen wat ik ooit heb gespeelt. Een spel wat lekker simpel in elkaar is gemaakt altans de commando's waren 4 opdrachten waarop je moets klikken want rechtermuis knop werkte nie, of altans dat was er nie vind dat best grappig Attack Move Retreat Guard geweldig. Was best blij dat ik het Ordos campain had uitgespeeld.
Ik zou zeggen de Grootvaderen van alle RTS games geef ik het toch een waardevolle cijfer van een 4.5 ****,5

zeer goed spel moet ik zeggen.
Ooit veel gespeeld en was zeer gemakkelijke te besturen.
Beste van al de dune games dat ik ooit gespeeld heb.
3.5 stemmen

Wat een klassieker echt uren, dagen, weken gespeeld... Het spel dat mij leren kennismaken heeft met een toen nieuw spelgenre nl. de RTS.

RTS.Wat is het.
Dat is waar ik achter kwam op jonge leeftijd toen ik dit spel speelde.
Pas op je karretje gaat kapot waren de eerste reacties.
het begrijpen van het geheel is wat ik deed met dune 2, wat mij betreft jeugd sentiment.
ik ben sinds dat moment fan geweest van het dune principe en om eerlijk te zijn nog steeds mijn )favoriet boven red alert(America rusland en later Japan) of starcraft (Terran/mens,protos en Zerg)
Jammer dat het bleef bij Dune 2000(1998) en Emperor: Battle for Dune (2001).
Ik hoop nog steeds op de ultieme versie van dune.Waar de worm je harverster op eet en de fremen je vijand verrast.

Ik kan nog een tijdje doorgaan met voorbeelden over dune maar ik denk dat het duidelijk is, dit is voor mij de de set up voor een RTS en ik hoop echt dat er komende jaren een ultiem vervolg op komt die online furore maakt.Moet zeggen dat ik dit niet meer verwacht maar het zou mooi zijn... heel mooi.

avatar van horizon
Klassieker. Niets meer, niets minder.

avatar van Ricxz92
Is nu speelbaar in een browser: