Pro Evolution Soccer 4 (2004)

Alternatieve titel: PES 4

PlayStation 2 / Xbox / PC
Sports
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Konami
Uitgegeven door Konami

Vierde deel van de populaire serie voetbalgames. Verbeteringen ten opzichte van het vorige deel zijn onder andere een zichtbare scheidsrechter en expressies op de spelersgezichten.

avatar van Status Seeker
Een geweldige game, maar volgens mij was dit deel het meest frustrerend voor mij. Dit was toch het deel waarbij de focus op dribbelen lag? Enfin, het lukte me niet goed om mijn broertje af te stoppen, waardoor ik (in tegenstelling tot de andere delen) de onderliggende partij werd (in de andere delen kon ik nog lekker boerenkoolvoetbal spelen, wanneer de nood hoog werd ).

avatar van thomzi50
Net zoals de andere delen weer fantastisch, kan niets anders doen dan wederom vjif sterren geven.

avatar van Paap
Ja, het wordt eentonig zo want ik heb aan al die delen veel te veel plezier beleefd

avatar van thomzi50
Ja precies.. Ik weet ook niet meer precies wat ik nou minder en beter aan welk deel vond, ik weet alleen nog dat ik ze allemaal fantastisch vond en veel te veel heb gespeeld. Tot het nieuwe deel kwam, dan speelde ik de oude nooit meer..

avatar van Paap
thomzi50 schreef:
Juist, inderdaad, maar dat krijg je met dit soort reeksen.

avatar van gemaster
Bij deze versie lag inderdaad de nadruk zeer op de dribbel. Aan de ene kant leuk omdat ik een tijdje lang dribbelkoning Claudio Lopez in de spits had lopen. Met hem heb ik dan ook mijn all-time doelpunten record: 89 in 30 wedstrijden. Helaas was het bijna onmogelijk om te scoren uit een voorzet vanaf de zijkanten. Dat was toch wel een groot minpunt. Vandaar ook niet de maximale score voor PES 4.

Oeh, wat zijn hier veel uren in gaan zitten! En nog steeds haal ik het spel regelmatig uit de kast. Ik heb ook nooit meer de behoefte gehad om een nieuw deel te spelen, of enig ander voetbalspel. PES 4 mag dan een simulatie zijn, gelukkig is het voetbal hier niet te verwarren met het voetbal op de velden: het is simpelweg veel sneller en meeslepender. De avonturen die de Master League brengt zijn daardoor minstens zo spannend als die van verhalende spellen, met het verschil dat je geen enkel script volgt maar zélf de touwtjes in handen hebt.

avatar van Thomas83
Deze was vrij snel, arcade-achtig bijna. Maar het speelde wel gewoon erg fijn. Volgens mij was het wel vrij makkelijk om te scoren uit een-tweetjes en stiftjes, dat eerste vooral door de hoge snelheid van het spel.
Maar zoals alle delen in de reeks vind ik ook deze echt top. 4.5*

Heb deze af en toe gespeeld op de PC, en snap dus echt niet wat hier nou zo geweldig aan is . Onrealistisch, onnatuurlijk en veel te simpel. Ik vind het er gewoon niet uitzien, en geef het een nipte 2* omdat het toch ''gewoon'' voetbal blijft. Snap die zogenaamde hype echt niet. Ik ken geen verdere PES-games (op de PC), maar als ze allen zo simpel zijn als deze, doe mij dan maar FIFA!

avatar van Osiris Apis
Moet je ook wel het niveau hoger zettten. Anders lijkt het me sterk dat je in het begin PES makkelijk vind.

avatar van Rensie88
Fifa reeks blijft beter , pes is gewoon te makkelijk gemaakt

avatar van Thomas83
Wat bedoel je met te makkelijk gemaakt dan? Is nogal vaag uitgedrukt, en verder onderbouw je je mening helemaal niet.

Osiris Apis schreef:

Ik had het erover dat het er simpel uitziet, niet over het niveau.

avatar van Osiris Apis
Dan begreep ik je verkeerd. De graphics zijn idd minder dan Fifa, maar ik vind PES niet onrealistisch. Realistisch juist. De gameplay van PES vind ik vele malen beter. En dat vind ik toch belangrijker voor een voetbalspel.

Ik vind de manier van bewegen/schieten/passen er gewoon erg raar en onrealistisch uitzien. Keepers bewegen/redden ballen raar, vrije trappen worden ingeschoten alsof de bal zo licht als een ballon is (ok, misschien een héél klein beetje overdreven). Nee, ik vind het echt niks en FIFA malen en malen beter/leuker.

feeder
MJ_DA_MAN schreef:

Wat vreemd, ik vind net dat FIFA er heel onrealistisch uitziet. Smaken verschillen cker?

PES 4 was de snelste PES game tot nu toe, maar dat maakte het er niet minder goed op. Keepers werden in dit deel beter, al waren de verdedigers soms echt dom.

5 *

Rensie88 schreef:
Fifa reeks blijft beter , pes is gewoon te makkelijk gemaakt

avatar van Klaas-Jan
PES blijft inderdaad wat makkelijk, jammer, want de replay had nóg groter kunnen zijn.

avatar van mok
mok
heel goed

ps2gamer
Een heerlijk speelbare voetbalgame met voldoende diepgang. Ik heb de master league ontzettend lang gespeeld met m'n zelf gecreëerde team met daarin henry, ronaldo, claudio lopez.... spelers met geweldige stats en waarmee je een wedstrijd kan bepalen. Hetgeen mij weerhoudt om deze game een perfecte score te geven zijn de zeer vervelende vertragingen wanneer er te veel spelers in beeld zijn (bv. bij hoekschoppen). Voor de rest: voetbalhemel!

avatar van Naomi Watts
Blijft dé voetbalgame voor me.

Intelligente tegenstanders, lekkere snelle game; snelle combinaties over de grond, alles ziet er nu nog uit als een pracht voetbalgame. Voorzetten vanaf de zijkanten resulteren weinig in doelpunten maar daar hou ik ook helemaal niet van. Lekekr vlot combinatievoetbal spelen. Ik denk dat ik deze maar blijf spelen en elk jaar de nodige transfers zelf maar bewerk want zo'n niveau haal je niet snel meer.

Ant
Beste PES, zelfs beste game ever voor mij. Echt ik was nog schooliertje en speelde echt zo'n 8 uur per dag. Geweldig. Zelfs nog wat prijzen op toernooien met deze game gewonnen. Speelde echt zo lekker weg!

avatar van @hotmail.com
Dit is de beste voetbalgame die ik tot nu toe heb gespeelt.
Hij krijgt natuurlijk een top 10 notering,en 5*

joeri592
beste voetbalgame tot nu toe, het speelde lekker gameplay was fantastisch. en er zat lekkerre vaart in, zo'n maakt pes er tegenwoordig niet meer, pes 5 was nog wel zeer goed maar pes 6 2008 en 2009 waaren slecht(vergeleken met deze dan)
daarintegen worden de fifa spellen steeds beter fifa 08 was zeker leuk en 09 was nog beter maarze kunnen natuurlijk niet tippen aan deze game
hij krijgt ook een dik verdiende top 10belongin van me
ik geef niet snel 5 sterren maar deze verdient het!

avatar van Tha Luz
Je geeft 5sterren maar toch heb je 3.5 ster gegeven..xd

ps2gamer
Ik heb deze game nog eens bovengehaald en een uurtje of 2 gespeeld, maar ik ergerde mij meer dan vroeger aan het (voor mij dan toch) grootste minpunt. Je krijgt gewoon te snel een strafschop toegewezen, drie strafschoppen per match is in pro evo 4 niet abnormaal. En als het schieten bij die strafschoppen dan nog eens goed was uitgewerkt, maar helaas, druk je de schietknop in dan is de kans belachelijk groot dat de bal over of naast gaat. Als profvoetballers in het echt zo strafschoppen zouden nemen zou het echt te grappig worden.
Het schieten is over het algemeen echt wennen wanneer je de laatste versies gewend bent maar overall is deze versie stukken beter dan pakweg pro evo 2008.

En nu maar hopen dat seabass nog eens een goede pro evo game maakt, want ik vind het als pro evo fan toch een beetje jammer dat fifa nu als de beste footie aanschouwd wordt.

avatar van daslekkerrr
dit blijft de beste PES

vooral omdat je hierbij echt het best het gevoel krijgt dat je controle hebt over wat je doet en je echt aanvallen opbouwt zoals je dat wilt.
ook tegenelkaar ga je bijv. over de flanken als het door het midden niet wil of afstandschieten als combineren of pingelen niet lukt of bijv boogballen in de diepte spelen als de verdediging dicht zit...

al die andere voetbalspellen leveren uiteindelijk alleen maar standaard-aanvallen op en standaard-posities om vandaan te scoren...

FIFA ziet er alleen grafisch maar goed uit en ze hebben toevallig de licenties voor de juiste speler-namen..so what!

heb al een paar ps3 versies geprobeerd,maar helaas
mayhap PES 2010

JVT
vind dit op dit moment zeker minder als de nieuwe fifa games, maar dit was voor mij zeker de beste PES game!! speel hem nooit meer omdat ik voortaan fifa speel. maar deze moest gewoon in me top 10 staan want hier heb ik ooit zoveel mee gespeeld. zeker tegen de 1000 wedstrijden ofzo tegen men broertje! En dan lekker bijhouden wie er in totaal het meeste wedstrijden heeft gewonnen. wat draaide dit spel vaak uit op een hoop gevloek en gezeik tussen elkaar maar toch konde we er nooit mee stoppen!!

avatar van youngtick
de graphics van fifa zijn goed maar de gameplay van pes is beter wordt vaak verteld. Ik zelf ben er nog niet achter gekomen maar dit deel is wel goed.

Ik probeer wat meer tijd te besteden dan kan ik er een beter oordeel geven