Kingdom Hearts (2002)

PlayStation 2 / PlayStation 3 / PlayStation 4
RPG / Action

Ontwikkeld door Square en Disney
Uitgegeven door Square

Nadat een bovennatuurlijke storm de veertienjarige Sora meegenomen heeft naar een ver land, begeeft hij zich op weg om zijn vermiste vrienden op te sporen. Vergezel Sora, geholopen door hoftovenaar Donald en kapitein Goofy, tijdens zijn gevaarlijke missie om zijn vrienden te vinden en de boosaardige Heartless te verslaan.

kiriyama
Niet helemaal m'n spel. Verhaal is goed en het ziet er allemaal leuk uit. Maar de besturing en camera zijn me een doorn in het oog. Wat mij betreft is de besturing 1 van de belangrijkste aspecten van een spel. Werkt dat niet dan werkt het spel (voor mij) ook niet.

Opzich niet slecht maar er had meer in kunen ziten.

3.5*

avatar van Status Seeker
Het beste uit twee werelden. Echt een feest van herkenning. Vooral bij de bazen die je tegenkomt in de arena moest ik een traantje wegpinken. Door de eerder genoemde cameraproblemen liet de besturing af en toe te wensen over (chaos!), maar door de toegankelijke controls heb ik me er niet echt aan gestoord. Alleen het (aanpassen van het) spaceship kon me niet echt boeien.

Nu nog eens het tweede deel scoren. 4*

avatar van sxesven
Ik heb elders al laten vallen dat ik deze game fenomenaal vind en dat 'ie de tweede positie in mijn top-10 zal bekleden. Het hoe en waarom mogen eigenlijk voor zich spreken. De combinatie nieuwe characters enerzijds en Disney en Square characters anderzijds werkt zeer verfrissend en geeft de game een zeer aangename en onverwachte diepte. Level design is fantastisch; de werelden die op Disney-materiaal zijn geënt zijn al prachtig, de nieuwe werelden (zoals Traverse Town) zijn zo mogelijk nog mooier. Geweldige grafische stijl ook, wat zeker helpt; een blend tussen anime- en "Disney"-stijl animatie zorgt voor een zeer herkenbare en schitterende atmosfeer.

De chaos in de besturing en/of camerawerk heb ik overigens absoluut niet zo beleefd; ik vond juist de besturing zo'n sterk element van de game. Zeer intuïtief, gemakkelijk, en al helemaal niet chaotisch (dat je de details een beetje onder de knie moet krijgen spreekt voor zich). De cameravoering heb ik ook nooit als een probleem ervaren.

Verder dus ook ronduit ongelooflijk goed; van de plot (het type episch verhaal waar ik een zwak voor heb) tot de prachtige score van Yoko Shimomura, die wederom een mix is van oud en nieuw materiaal, van Disney en elders. Een beléving, deze game, echt heerlijk. Gauw weer eens spelen! 5*

avatar van Ansem
Geweldig spel!
De werelden zijn echt mooi, de personages zijn boeiend (Riku ), de 'bazen' zijn sterk genoeg, de Graphics zijn top en het verhaal is prachtig. Net zoals sxesven zei is ook de score geweldig.

Minpuntjes: de eindbaas van het spel is te makkelijk en de besturing/camera kon beter.
Het Spaceship aanpassen boeide mij ook niet, en het vliegen ermee eigenlijk ook niet. Sommige werelden vond ik ook nogal saai.

4.5*

avatar van Hadouken
Allemaal best aardig, maar ik ben niet zo'n grote Disneyfan. Maar het allerstomste vond ik nog de camera. Ik kon totaal niet met die cameracontrols overweg, waardoor ik me vaak ergerde.

Game_Kaza
Ik ben verslaafd aan de Kingdom Hearts Reeks. Dat komt daar zo'n beetje alles.
De ontzettend mooie:
- Tekeningen
- Verhaallijn
- Muziek

- Hoe ze klasieke Disney films erin hebben verwerkt
- De uitbreiding ervan en hoelang je ermee bezig kunt zijn als je de geweldige extra's ook doet.

In deel 2 is Kingdom Hearts kwa graphics en beeld verbeterd dus die is dan toch net ietjes beter dan deze.
Kingdom Hearts heeft ook een besturing die ik nooit eerder zag. Dat is erg mooi want ik kan er nu goed mee overweg. Als je het vergelijkt met de first-person-shooters is het een meesterwerk in de besturing.

Eerst zou ik deze een 4,5 geven maar vanwege deel 2 ben ik KH meer gaan waarderen.

avatar van snakesonic
tegenvallend spel.
Kleine werelden, saai vechtsysteem.
Het doet Final fantasy en ook disney geen eer aan.
Er zitten wel leuke dingen in dit spel, maar ik had er zoveel meer van verwacht. De stemmen van de disney-personages zijn echt erg goed, maar Squall en Cloud vind ik ronduit verschrikkelijk.
Is deel 2 beter of is die meer van hetzelfde?

avatar van Gizzmann
Ben nu met het spel bezig, ben niet zo heel ver, maar het bevalt me erg goed.

sxesven schreef:
Daar heb ik dus wel echt last van. Het is fijn dat je de camera altijd precies zo kan plaatsen als gewenst, maar ik moet dit veel te vaak zelf regelen, omdat ik niet kan zien wat er naast me of achter me gebeurd. Besturing wisselt van vreselijk fijn en soepel tot erg vervelend en precies. Ik heb het dan met name over het springen. De ene keer spring ik zonder moeite op een best hoog muurtje, de andere keer lukt het me niet om op een klein verhoginkje te komen.

Maar het gaat er eigelijk vooral om dat het enorm sfeervol is en dat heb ik graag in spellen. Heel af en toe zelfs de sfeer van de Zelda-spellen.

avatar van Princess Piranha
Ik ben er ook pas net mee begonnen, maar ene zekere muts genaamd Gizzmann had over mijn potje heen gesaved, thank you XD

Achja, hij heeft het ook weer rechtgezet, dus het maakt niet zo heel veel meer uit. Alleen ik erger me ook aan die besturing... maar misschien is het ook weer een kwestie van wennen.

De personages vind ik tot nu toe wel leuk, geheheheh (Riku... Leon...) En ik herkende in het begin gelijk het Mickey Mouse Club lied deuntje! Maar snel verder spelen!

Muffinhead
ik heb deeltje 2 gespeeld nog voor ik aan deze begon, dus ik vond deze dan weer een beetje tegevallen in vergelijking.

de gameplay en vechtstijl zitten geweldig in elkaar en zijn op zn minst orgineel te noemen.
wat ik zelf ook een stuk minder vond in it deel was de camera, vooral tijdens boss battles kan die soms echt een hoop ellende opleveren.

de cominatie van Final Fantasy en Disney klinkt enorm bizar maar het is allemaal prachtig uitgewerkt en maakt allemaal een mooi geheel.

avatar van Lucas
Leuk al die disney en square figuren, daarnaast goed leveldesign en een aardig verhaal. 3,5*

ik vond het echt een goede game, maar deel twee mag er ook wezen vind ik.
het is het mooiste verhaal in een game die ik ooit heb gespeelt.
Het blijft een uitdaging om alles te halen en alle vijanden te verslaan.
Het is mij eigenlijk nog steeds niet gelukt om de laatste vijand te verslaan in het grote gevecht.
een dikke 4,5

avatar van Noahh
Ik vind dit eerder een actie-avontuur dan rpg, maar er zitten wel wat elementen in.
Ik wist meteen dat dit een game voor mij was en dat is ook zo gebleken! Misschien niet echt al te moeilijk en de camera is niet altijd even handig, maar het verhaal, de mooie graphics, het battle systeem en sound maken echt alle kleine minpuntjes goed. Unieke combinatie maar wel een geslaagde! aanrader!

Helemaal met Noahh eens...

vind Disney trouwens leuker in deze game als in hun laatste films, petje af voor de leuke sfeer (nightmare before christmas toch mijn favoriet).

Game_Kaza
Vind maar een Disney film waarin Mickey, Donald en Goofy tegen een reuzachtig monster opnemen en nog zichzelf blijven ook .

avatar van VengefulSpartan
geweldige game
alleen die camera controle valt wel tegen...

Game_Kaza
Vreemd, ben erachtergekomen dat dat per tv verschilt. Of het nou met breedte, hoogte, of groote te maken heeft weet ik niet. Bij de 1 heb je een beeld dat achter sora lijkt en je bijna niets voor je ziet, bij de ander een stuk duidelijker dat je nog het veld om je heen ziet en voor je.
Ik moet je gelijk geven dat het inderdaad niet 1 van de beste camera controle is. Maar als je alle extra's doet en meer dan 50 uur er mee bezig bent, dan wen je er wel aan .

RippedBone Dog
Ico blijft het meest innoverende sprookje in mijn mening, maar kingdom hearts is zekersteweten ook een vrij bijzonder sprookje.
Is al weer ong meer dan 3 jaar geleden datk hem uitgespeeld heb, maar hij blijft nog steeds boeien.

avatar van Bahamut Zero
Ongelooflijk goed spel. De perfecte samenwerking Square-Enix kwam in dit spel voor het eerst naar voren. Maanden lol aan dit spel beleefd en zeer tevreden over het geheel. Leuke werelden, niet te makkelijk. Ook enkele zeer speciale vijanden die je even komen begroeten in de battle arena. Klassieker, die weinig onder doet voor zijn jongere broertje.

avatar van 7higer7
Deel twee mag misschien wel nieuwer zijn, eigenlijk biedt het eerste deel van Kingdom Hearts een stuk meer uitdaging. Daar komt nog eens bij dat de speelwereld een sprookje opzich is. Trancekuja merkt al er dat er niets leuker is dan zo'n hartverwarmende game te spelen wanneer het buiten zo koud is. Kingdom Hearts is een hele originele RPG. Men neme Disney personages en werelden en mengt die met personages uit de Final Fantasy serie van Square Enix. Wat je krijgt, mag met recht "the best of two worlds" genoemd worden. Een hele geslaagde RPG. En nee, Donald en Goofy zijn niet kiddy. Ze zijn retecool!

avatar van Metalfist
Eindelijk uitgespeeld
Iemand al het Secret Ending gezien? Heb niet zoveel zin om het spel helemaal opnieuw te gaan spelen om alle keyholes, alle dalmatiers, .... te verzamelen om zo een geheim einde te krijgen. Wat wel spijtig is dat wanneer de aftiteling gedaan is en er komt 'the end' op je niet verder meer kunt gaan. Heb zo de Hades Cup enzo niet gespeeld.

0,5
Het mag dan wel gedevelopped zijn door Square Enix, de koning van de JRPG's. Maar hier slaan ze de plank goed mis. Vlakke personages, childish gameplay, ondermaatse design (character, level etc.) en qua storyline is het al helemaal bedroevend. Leuk als je nog als brugklasser met een overvolle kipling tas elke ochtend braaf en veel te vroeg naar school gaat maar die periode heb ik wel achter me gelaten.

Ik vind het zelfs een non JRPG. Wat JRPG elements maken het imo nog geen JRPG. RPG's hebben ook een bepaalde setting, een bepaalde sfeer, de storyline is RPG (en Square) onwaardig en ook de gameplay voldoet niet aan JRPG eisen.

Anyway, afserveren die hap. Dit zal ik dus echt niet meer verder spelen, 0,5*. Voor gamers tot 14 jaar is het wel te doen denk ik maar de echte volwassen RPG liefhebber wil echt wel meer dan dit.

avatar van Tsjo-Wi
Jij geeft een halve ster voor zo'n mooie en originele titel als dit?? Die sfeer, omgevingen, characters, muziek, het is allemaal zo mooi. Zelden een game gespeeld die mij zo'n magisch gevoel gaf als deze. Story is ook helemaal niet slecht als je het mij vraagt, vond het juist harstikke mooi die relatie tussen Sora Riku en Kairi. Als je deel 2 en Chain of Memories hebt gespeeld blijkt het verhaal ook nog behoorlijk diep uitgewerkt en best ingewikkeld. Omdat het door Square is ontwikkeld ga jij het vergelijken met grote JRPG's zoals Final Fantasy, maar dat is helemaal niet wat deze game wil bereiken. Het is ook meer een action adventure met wat rpg invloeden. Gameplay is daarom ook niet heel diepgaand, maar zeker wel vermakelijk. Verder vind ik het geweldig hoe ze dat hele Disney gebeuren + Final Fantasy characters + nieuwe personages in een leuk verhaal hebben gegoten, dat is toch wel een unieke combinatie (ookal spelen de FF characters niet zo'n grote rol.) Overigens kwam de game mij ook helemaal niet zo kinderachtig over. Dat moest ik ff kwijt.

0,5
Ik vergelijk het niet met FF, ik heb verwachtingen als het om een Square titel gaat. Puur personally. Ik heb al genoeg RPG's achter de kiezen dus heb ik wel wat eisen, ja. Afgezien daarvan vind ik Kingdom Hearts op zichzelf gewoon een erg matige game.

avatar van Bennerd
0.5* voor een "erg matige game"? Moet dan wel heel erg matig zijn

Ik ben erg kritisch.

Best kritisch idd ... Maar ik kan me wel vinden in je kritiek, het is zeker een stuk kinderachtiger en minder diepgaand als het merendeel van de Square-stal, maar ik denk dan ook niet dat ze een 'volwassen' JRPG probeerden te maken, eerder een kinderlijke action adventure / Disney ode. Dat wil niet zeggen dat het per definitie geen volwassenen kan bekoren, er zijn er ook genoeg die nog van Disney films genieten, hoewel die toch ook baby-food lijken vergeleken met bijv. de betere animes.

Gameplay liet te wensen over zeker, maar sfeer en stijl vond ik toch veel goed maken, mits je in staat bent even je brein op kiddy-mode te zetten (of kipling-mode hehe), anders is het idd een tegenvallende tik-tak ervaring. De magie is er wel vind ik en als ik de verwachtingen die ik heb bij square mbt storyline even aan de kant schuif, vind ik het toch een erg leuke (en ook mooie) titel. Je moet het meer zien als een feest van herkenning en in dat aspect blinkt de game natuurlijk wel uit, puur de hoeveelheid Disney figuren en omgevingen die erin zitten. De Square cast daarentegen is idd erg ondermaats, net zoals hun uiterlijk is ook hun persoonlijkheid ver-kiddied, wat dan opzich wel weer bij de Disney-traditie past... Moet wel zeggen dat de het kinderachtige wel een beetje verschilt per film, Winnie the Pooh is slabbetje-zever-tijd-deluxe, terwijl Jack Skellington en Tarzan toch ietsje meer beef to the cake brengen.

Zeker niet de beste Square-game, maar toch wel de beste Disney-game die ik ken.

Desondanks heb ik toch nog steeds geen zin in KH2 en is die overheersende childishness toch denk ik de reden waarom ik hem steeds (zelfs op platinum) laat liggen...

0,5
Tuurlijk zullen er volwassen gamers zijn die dit kunnen slikken. Ik heb het ook wel wat aangedikt in mijn kritiek.

Tuurlijk haal ik wat punten aan die de game ook niet pretendeert maar hoe je het ook went of keert toch heb je veel verwachtingen door Square. Ietwat unfair misschien om dit de game maar toch voel je je hierdoor tekort gedaan.

avatar van Ansem
0,5 is wel heel erg weinig. :\ (Maar jij vind mijn 5* dan waarschijnlijk overdreven. )

@Squall: Kingdom Hearts 2 is minder 'childish' dan KH1.

avatar van Bahamut Zero
Een 0,5* is onmogelijk. Ook al verafschuw je het verhaal zo, de graphics en muziek tellen ook mee in een beoordeling en die scoren echt veeeeeel hoger dan 0,5* Bovendien is het begin van het spel alleen een beetje childish maar ik moet zeggen dat naarmate je verder komt het verhaal steeds beter wordt. Maar aan Naomi's reactie's te lezen heeft hij het einde niet eens opgered. Ook zitten er een hoop uitdagingen in vooral de battle arena is hier een voorbeeld van. KH was bovendien ontzettend vernieuwend en een verrassende samenwerking tussen Disney en Square...