Kingdom Hearts (2002)

PlayStation 2 / PlayStation 3 / PlayStation 4
RPG / Action

Ontwikkeld door Square en Disney
Uitgegeven door Square

Nadat een bovennatuurlijke storm de veertienjarige Sora meegenomen heeft naar een ver land, begeeft hij zich op weg om zijn vermiste vrienden op te sporen. Vergezel Sora, geholopen door hoftovenaar Donald en kapitein Goofy, tijdens zijn gevaarlijke missie om zijn vrienden te vinden en de boosaardige Heartless te verslaan.

avatar van Tsjo-Wi
Nee het is zeker geen kindergame, al helpt het wel om wat nostalgische gevoelens te hebben voor Disneyfilms. Het is erg tof hoe ze de Disneywereld in zo'n duister verhaal hebben verweven. Voor de rest is het gewoon een erg leuke hacknslash rpg. Ik zou het wel een PS2 klassieker willen noemen, dus als je deze (en deel 2) nog ergens kan vinden moet je hem zeker eens proberen.

Game_Kaza
Het is indd geen kindergame. Somige zeiken het ermee af maar dat valt reuze mee. Als je een hekel hebt aan Donald Duck ofzo zou ik het niet spelen omdat je word doodgegooid met de Disneyfiguren.

misterwhite
Ben deze al een tijdje aan het spelen. Vind het echt een heerlijke game met een behoorlijk aangename sfeer en fantastische muziek. Ook het verhaal spreekt me erg aan. Ben benieuwd hoe het verder gaat

avatar van LimeLou
In je rotatielijst staan ook alleen RPG's zoals Final Fantasy X, misterwhite! Veel plezier met de game!

shadowmaster100
deze game is zo zoet dat je blijft doorspelen,hele goede game.

en zeker niet kinderachtig ,,,,,lekker puh

avatar van LimeLou
Ik heb nooit gezegd dat ik het spel kinderachtig vond, shadowmaster. Ik vond het gewoon allemaal een beetje té zoet.

misterwhite
LimeLou schreef:

RPG is my addiction
Ik wil alle tot RPG's toch eens hebben gespeeld en omdat deze toch geliefd is bij vele RPG liefhebbers wou ik deze toch zeker eens proberen

shadowmaster100
LimeLou schreef:

zoet is toch lekker ,maar ik snap wat he bedoelt

avatar van nakur
De spelwereld, en met name de levels zijn vrij klein, qua gameplay is het niet helemaal je van het maar toch kan ik me een magische eerste spelervaring herinneren.

avatar van rpger
Ook eens een uurtje gewaagd aan deze game, voor 4 euro op de rommelmarkt, ach kun je geen bijl aan vallen.

Opzich is het wel lachen, maar het is allemaal duidelijk niet gemaakt voor een volwassen vent. Ik heb zelf ook verder niet zo heel veel met Disney (was toch meer van de X-Men en Transformers als kind zijnde) en het hele geheel deed me sterk denken aan Zelda (wat ik ook 'wel aardig' vind, meer niet)

FF kijken of ik nog verder speel, ben tegelijk ook bezig met Mask of the Betrayer en dat helpt ook niet mee, dat is toch wel een niveau verschilletje van heb ik jou daar.

Eén positief puntje ter afsluiting, kudo's voor de uitstekende voiceovers, misschien wel de beste die ik tot nu toe heb gehoord in een Square game.

Het concept van KH is geweldig, alleen de uitvoering alles behalve. Het enige wat je doet is in iedere kamer beesten dood maken, daarna kan je naar de volgende kamer waar je hetzelfde te wachten staat. Ik vind het eigenlijk nog geneens een RPG, meer een hack&slash met wat cijfers.

Als Kingdom Hearts met een onbekende cast van characters kwam, had het nooit zulke hoge cijfers gehad.

fantastisch spel dit zeg. humor gecombineerd met alles! fantastisch gewoon, veel beter dan nog wel dan het 2de deel.

avatar van timWTF
Te langdradig en blijft te lang hangen maar wel origineel. 3*.

spelfreak
MIJN GEBEDEN ZIJN VERHOORD

Een hd remake van kh 1 en chains of memory, alleen jammer dat er geen kh 2 is wed er geld op dat ze die in aparte collectie met bbs uitbrengen, levert ze lekker meer geld op, nou ja, ik geef het ze wel....

Eindelijk!!!!!

Verwacht dat KH2 later in HD uitgebracht wordt. Dit omdat eerst KH1 en een Re: Chains uitkomt, die laatste speelt zich tussen deel 1 en 2 in. Lijkt mij logisch dat de volgende HD collection deel 2 en nog een ander deel bevat....

nu nog hopen dat de HD collection ook in Nederland uitkomt....

Kingdom Hearts HD 1.5 Remix Heading West - IGN

In de herfst zou hij moeten uitkomen. Jezus wat vet! FFX komt er ook al aan.

Komt hij nog op PSN?

avatar van wardvdv
Zeer mooie game! Toen ik klein was speelde ik deze game , en nu nogsteeds , prachtig gewoon!

Ik vind een sleutel wel zo ongeveer het grootste pussy wapen ooit.

avatar van solidKevin
Vandaag uitgespeeld en ik hem me er prima mee vermaakt. Geen hoogvlieger, maar zeker de moeite waard.

Als kind was Kingdom Hearts mijn favoriete game: het ging niet meer over het redden van de princes, het ging over het gaan op een avontuur & het volgen van een spannend verhaal. Als kind was ik een groot Disney liefhebber dus de mogelijkheid werelden te bezoeken van films waar ik gek op was, en zij aan zij vechten met personages als Tarzan & Jack Skellington was van zichzelf al een spektakel. Het duurde echter vier jaar tegen de tijd dat een andere Kinggdom Hearts game uitkwam: 358/2 Days. Tegen deze tijd zat ik halverwege mijn tienerjaren en was ik mijn interesse voor Kingdom Hearts kwijtgeraakt, en 358/2 Days sloeg er niet in deze te herpakken. Jarenlang heb ik niet meer omgedraaid voor Kingdom Hearts, verwachtend dat het iets kinderlijks zou zijn dat geen stand meer hield. Maar na lovende dingen te hebben gehoord over de 1.5 Final Mix kon ik het niet laten het een kans te geven. Na al die jaren blijkt dat het niet alleen stand houd, maar het is één van meest verslavende games die ik in een tijd heb gespeeld.

Het concept van Kingdom Hearts is ambitieus en het is met zoveel hart & vakmanschap behandeld dat het voor mij moeilijk is met een negatieve blik naar te kijken, onlangs een aantal minpunten. Voor zijn tijd is het een game boordevol inhoud en de makers hebben ervoor gezorgd dat ieder stukje inhoud goed verzorgd is: van de tijdloze vormgeving die er perfect in slaagt de Disney figuren & werelden over te zetten naar 3D, tot de sfeervolle soundtrack die ik vandaag de dag nog luister, tot de variatie in gameplay waarvan de besturing prima meewerkt en ik nergens last heb gehad van bugs of glitches. Maar waar Kingdom Hearts, voor mij, het beste uit de verf komt is de gameplay: het vecht systeem blijft van begin tot eind vers wegens de grote hoeveelheden abilities & magic spells die Sora krijgt, evenals de grote hoeveelheden vijanden die constant in andere groepen op je af komen waardoor de game niet eentonig voelde. Samenwerken met twee AI’s zorgt ervoor dat ik strategisch de gevechten inging evenals dat de samenwerking mij constant alert liet blijven. Het minpunt aan de gameplay is dat hier & daar de besturing niet soepel meewerkt zoals een camera die ongunstig staat of een platform waar ik niet makkelijk op kon springen, maar het is een kleine hinder en meestal werd het snel opgelost.
Ik heb het gespeeld op Proud mode (hard) en de moeilijkheidsgraad is daarbij uitdagend maar nergens te frustrerend of oneerlijk. Het voordeel aan deze moeilijkheidsgraad is dat ieder nieuwe uitdaging me op de hoedde hield, het nadeel is dat het een ‘rpg moeilijkheidsgraad’ is. Wat ik daarmee bedoel is dat de moeilijkheidsgraad afhangt van het level waarin je zit of aan de uitrusting die je draagt. Sommige boss battles zitten in een te hoog level wanneer je ze tegenkomt waardoor het niet mogelijk is ze te verslaan tenzij je eerst andere missies gaat doen, evenals dat sommige boss battles tegenvallend kunnen zijn wanneer je tegen ze vecht. Ik had dit bij de eindbaas: je hebt rond level 40 de mogelijkheid tegen hem te vechten (afhangend van hoe je het spel speelt) maar ik wou eerst andere missies halen, als resultaat was ik level 65 toen ik tegen hem vocht en het was te makkelijk: ik redde het met button-bashen zonder echt een strategie te gebruiken. Kingom Hearts maakt dit minpunt goed door je maar liefst vier extra boss battles te geven die ieder pittig zijn, zelfs op level 65. Hun verslaan voelde als de echte laatste uitdaging die het spel te bieden heeft, en het geeft een grote bevrediging als het eindelijk lukt.

Final Mix doet een aantal dingen beter dan de voorgaande Kingdom Hearts zoals nieuwe skins & nieuwe abilities, maar de beste verbetering is dat je de mogelijkheid hebt cutscenes over te slaan wat een boel frustraties scheelt als je tegen een boss battle moet vechten die een cutscene heeft voor het gevecht, of wanneer je niet zo geïnteresseerd bent in het verhaal. Het verhaal is waar ik hele wisselvallige meningen over heb. Wat de cutscenes goed doen is dat ze vol verwijzingen naar Disneyfilms zitten wat nostalgie wekt. Ze hebben meerdere iconische momenten nagemaakt & met name de boss battles tegen vijanden uit de Disney wereld zijn leuk om te doen. Wat zwak is aan de cutscenes is dat ze niet diepgaand zijn: de dialogen tussen de Disney figuren voelen simpel aan en het voelt als een gemiste kant niet meer uit deze scenario’s te halen. Daarnaast zijn een deel van de scenes ondermaats uitgevoerd. Bijvoorbeeld: ik herinner me dat de scene in The Little Mermaid waarin Ariel’s vader haar spullen kapot maakt heftig was als kind: de achtergrond werd rood, hij verwoeste al haar spullen en Ariel ging jankend weg. In Kingdom Hearts bleef de belichting neutraal, de personages bleven emotioneel stabiel en hij verwoeste één object uit haar collectie wat een zwakke uitvoering is in vergelijking met het origineel. Mijn grootste probleem met het verhaal ligt bij de relatie tussen Sora & Kairi. Hoewel Sora een aardig hoofdfiguur is, als je kijkt naar zijn interactie met de Disney figuren, Kairi is een 1-dimensionaal personage dat overkomt als excuus om Sora & Riku in meerdere heftige situaties neer te zetten. Buiten samen lachen & tegen elkaar zeggen dat ze elkaar mogen zijn er geen scenes met Kairi wat haar een saai personage maakt, en als je nagaat dat de game hun “liefde” probeert te presenteren alsof het diepgaand is deden mijn tenen krommen.

Het klinkt allemaal negatief zoals ik het omschreef in de laatste alinea maar ik vind het meer een kleine hinder, in vergelijking met de goeie kanten althans. De dingen die Kingdom Hearts goed doet zijn zo sterk dat deze minpunten mij niet zoveel meer uitmaken. Wel zorgt het ervoor dat ik het niet met de 5* zou willen bekronen.
Onlangs dat het verhaal ietwat zwak is en de besturing op sommige momenten een beetje hindert heb ik me bijzonder vermaakt met Kingdom Hearts. Het is één van de weinige games die ik dagenlang voor uren kon spelen en niet verveeld raakte. Als je een graftak haat hebt aan Disney & enkel het idee dat je een game speelt waarin Disneyfiguren voorkomen je tenen doet krommen dan ben ik bang dat de sterkere kanten van Kingdom Hearts je niet helpen eroverheen te kijken. Als Kingdom Hearts je een interessante game lijkt raad ik aan 1.5 Final Mix uit te proberen, want het is de moeite waard geprobeerd te hebben.

nuf
+ top karakters van Disney en Final Fantasy
+ veel afwisseling (actie, platform, bossfights, minigame)
+ fantasiewerelden zijn goed uitgewerkt
+ actie + RPG-elementen
- hoofdpersoon is een 14-jarig naief ventje waar ik echt niks mee heb
- jump controles en camera zijn gewoon slecht
- muziek is matig

Het vechtsysteem is in principe goed, maar de camera verpest het te vaak. Locken op een bepaalde vijand kan lastig zijn als je met 10 vijanden vecht.

avatar van kiriyama
Zit er aan te denken om deze en het vervolg weer eens te spelen nu KHIII er aan komt. Kan iemand mij vertellen of de HD remixes het waard zijn om te kopen? De gewone PS2 versies heb ik al. Waar het me vooral om gaat is de besturing. Is die een stuk beter in de HD remixes? Voor de extra games hoef ik die HD remixes niet zo nodig.