Sensible W🌎rld of Soccer (1994)

Alternatieve titels: Sensible World of Soccer | Sensible World of Soccer '95/'96 | Sensible World of Soccer: European Championship Edition | Sensible World of Soccer '96/'97

Commodore Amiga / PC / Xbox 360 / Macintosh
Sports
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Sensible
Uitgegeven door Renegade, Virgin en Codemasters

Sensible World of Soccer is het vervolg van de klassieker Sensible Soccer. In deze versie zit bovendien een redelijk uitgebreide management functie. Daarnaast kun je kiezen uit nagenoeg alle clubs van de wereld met echte spelersnamen en statistieken.

Zo, dit is de ultieme Sensible Socer game. Op alle fronten beter dan zijn voorganger. 5* (voor de Amiga dan)

Dit is in mijn ogen nog steeds de beste voetbalgame die er is.
De gameplay is lekker simpel.
En het transfersysteem nog steeds ongeevenaard.

Enige nadeel was altijd dat de poppetjes minder waard werden, behalve de spitsen.

avatar van P.O.W.
Helemaal kapot gespeeld op de PC. Die bug ook, zodra je joboffers had van nieuwe teams gewoon het beste team uitkiezen en al jouw huidige beste spelers ruilen tegen de slechtste spelers van het team waar je volgend seizoen naartoe ging.

Dus wat Snuck zegt over ongeevenaard transfersysteem is niet helemaal waar, maar het werkte voor de rest inderdaad echt super.

Ook dat je bondscoach kon worden na een paar goeie seizoenen was geniaal. Stop dat in huidige games, lijkt me echt de shit.

Het had echt een uitgebreid transfer systeem. Je kon zelf speler uit de competitie van thailand kopen. Alle comeptities, allerlei (europese) bekers geen gelul gewoon.

Ik speelde altijd met Kaiserslautern:

Pavel Kuka (topscorer), Abdreas Reinke, Axel Roos , Andreas Brehme, Olaf Marshall. Namen die mij 15 jaar na dato nog steeds bij blijevn! Wat een mooie tijd was dat. Kan wel een traantje laten!

*traantje meedoet*

avatar van P.O.W.
Weet 1 van jullie niet of dit inmiddels ergens een gratis downloadje is geworden? Ik krijg spontaan tics als ik denk aan een potje ouwerwets SWOS'en.

Download SENSIBLE WORLD OF SOCCER ABANDONWARE - myabandonware.com

Je moet wel dosbox hebben, of gewoon een oud computer

avatar van P.O.W.
Dat gaat em dan niet worden helaas. Toch bedankt voor de moeite

Ik heb volgens mij het orginele cd'tje ook nog ergens op zolder liggen maar daar heb ik ook niets aan denk ik.

Edit: Die screens bij die link,

of je download WinUAE (amiga emulator) en de adf's (of de whdload versie) van SWOS

winuae: WINUAE
download te vinden op: Sensible World of Soccer '96/'97 - Amiga Game / Games - Download ADF, Review, Video - Lemon Amiga - lemonamiga.com

Dank, dank.

avatar van horizon
Hier kan FIFA of PES in geen 100 jaar tegenop!

avatar van Baggerman
Voor mij nog steeds de beste voetbalgame, vooral op de Amiga. Zelf speelde ik SWOS op de PC, maar met vrienden hielden we hele toernooien op de Amiga. Zelf heel veel 'carreers' gespeeld. Op de PC werd ik zo goed dat ik randvoorwaarden moest gaan stellen om het leuk te houden (alles winnen, alle spelers laten scoren inclusief de reserve-keeper, alleen spelers selecteren uit het land waarin je speelt, etc.). Het transfersysteem was erg leuk en het was de kunst om te zoeken naar spelers die spotgoedkoop waren, maar die toch lekker speelden. Ook leuk waren de trialspelers, waar je héél soms een enorme topper kon opleiden (ooit had ik een keeper van 11M!!!! Liet bijna geen goal door.). Ik verkocht ze ook nooit als ze goed waren, als hadden ze wel altijd eigenschappen waar je niets aan had (tackling voor aanvallers, b.v.). Ook hadden ze altijd leuk bizarre combinaties van namen van bestaande spelers zoals Nwanko de Boer, Kees Kluivert of Finidi Huistra!

Jammer dat er irritante minnetjes in het spel zaten die volgens mij best eruit te programmeren waren? Zo zat je in de Champions League bijna altijd in poule A met een Belgische, Tsjechische en Bulgaarse club. En haalde clubs uit de Faer Oer eilanden soms de Champions League??? Ook had het leuker geweest als je bij gele kaarten ook schorsingen had gekregen en als de computer óók rode kaarten had kunnen krijgen (want dat verdiende die etter soms wel!!!).

Verder waren de Engelse spelers en team wel wat te hoog gerate, naar mijn idee!

Baggerman schreef:
maar met vrienden hielden we hele toernooien op de Amiga.

Legend! Dat waren inderdaad leuke tijden.

Baggerman schreef:

Moet zeggen dat je met lagere divisie clubs moeite had om te winnen van de topclubs.

Baggerman schreef:

Dit was juist de kracht van het spel inderdaad. Beginnen in de laagste divisie van Engeland en dan opwerken naar de top!.

Verder vond ik dat je tactisch ook heel veel kon!

Ook grappig dat je ook bondscoach kon worden en spelers geblesseerd konden raken. Spel was echt vooruitstrevend... gek dat ze de helemaal de fout in zijn gegaan met het 3D gebeuren.

Denk dat het spel inmiddels niet zo heel leuk meer is.

Baggerman schreef:

Waar ik vaak tegen aanliep is dat mijn voorhoeden steeds duurder werd en mijn verdediging steeds goedkoper. Ondanks dat je alles won.

Baggerman schreef:

Die kregen alleen rood als je er echt naar op zoek ging. Daar kan je echt voordeel uit halen omdat op de plek dan gewoon helemaal niemand staat.

Voor de rest zaten er wel een glitch in. Zo kon je bij een corner (bijna) altijd scoren door heel kort te spelen.

avatar van Baggerman
Rujar schreef:

Inderdaad. Swansea City heb ik menig maal naar de top gebracht. Grappig dat dit nu in werkelijkheid óók echt is gebeurd (niet door mij overigens!). Engeland was door al die divisies wel het leukste land om vanuit te beginnen.

Rujar schreef:

Ja, het begin was altijd wel een uitdaging. De kunst was zo ver mogelijk in één van de cups te komen en zo geld te verdienen voor een paar goede aanvallers.

Ik ben ook wel eens een career in Cyprus begonnen, met slechts als doel om wereldkampioen te worden met Cyprus. Eerst Anorthosis Famagusta naar de top gebracht, naar een andere Cypriotische club gegaan, alle topspelers langzaamaan weer bij Famagusta weggekocht om zodoende Cypriotische trialspelers bij die club te creëren, dit een aantal keer herhaald en toen bondscoach geworden. Het lukte me nog steeds niet om wereldkampioen te worden, maar de finale haalde ik wel op deze manier. De gecreërde Cypriotische spelers hadden wel steevast de verkeerde eigenschappen (verdedigers met FPC en aanvallers met THC!), waardoor je het dan tegen Brazilië en Duitsland aflegde in de finale.

Wat trouwens ook opviel is dat een team met alleen sterren tótáál niet lekker speelde! Eigenlijk wel redelijk de realiteit. Je hebt altijd een aantal waterdragers nodig.

avatar van horizon
Mooi die verhalen.
We speelden vroeger ook toernooien op de amiga. Was gewoon top vermaak.

Rujar schreef:

Verdedigers konden wel beter worden. Maar dan moest je in de tactieken zelf gaan schuiven dat ze allemaal een V op hun positie kregen.
Zo was een verdediger met "snelheid" ideaal op de defensieve middenveld positie in 4-4-2.

En zwakkere clubs rendeerden goed met 4-5-1 omdat die ene spits dan altijd goed stond en daardoor sneller was en harder kom schieten (lol).

Indie Retro News: Sensible World of Soccer 2020 is coming tonight and we can't wait! - indieretronews.com

SWOS 2020 wordt vandaag gereleased. Dos/Amiga en win7,8,10 (geen emulatie, modern display support, USB controllers support, speedball pitch, etc). Classic SWOS met updated leagues en teams dus. Cool.

En nog steeds krijgt deze game updates met de latest and greatest squads, love it:
Indie Retro News: Sensible World of Soccer 2021/2 gets an Amiga release! - indieretronews.com

Net Ajax een een pak slaag gegeven met FC Groningen, bewijs hier

Wat vet zeg!

Die game moeten ze releasen op de switch.