Valkyrie Profile (1999)

Alternatieve titel: Valkyrie Profile: Lenneth

PlayStation / PlayStation Portable / Android / PlayStation 4 / PlayStation 5

Ontwikkeld door tri-Ace
Uitgegeven door Enix en Square Enix

De Ragnarok komt eraan, de grote laatste apocalyptische strijd tussen de Noorse goden, de Æsir en de Vanir. Lenneth is een van Odin's Valkyries (Walkures) die wordt uitgekozen om op aarde zich vooral te focussen op sterke zielen, om naar de dood te begeleiden, om Valhalla vol te krijgen met krachtige krijgers en zo de strijd te winnen. Maar al snel ontdekt Lenneth dat de strijd van Mensen om hun leven los te laten, misschien kleiner in schaal is, maar des te groter in emotie.

Mooie erg tragische RPG, omdat alle helden dood moeten gaan om in Valhalla te komen, dus veel gepeins en afscheid van geliefden... Apart doordat het door de ogen van een onsterfelijke wordt gezien.

Lekker snelle battles met veel character development keuzes en de 2d dungeons doen soms beetje platform-achtig aan. Het komt wel erg fragmentarisch over, door de constante afwisseling van rekruteren, sterfscene, training, goden test, dus geen echte wereld om te verkennen, maar daardoor wel een enorm bevredigend einde, waar alles eindelijk samenkomt.

Beetje ouderwetse, maar uniek zware rpg, met geheel eigen stijl en design, toen erg lang op gezeten... -> 4,5*

avatar van FlorisV
Wow, dat deze alsnog voor de PS4 uitkomt. Ik heb de PSP versie (Lenneth). Ben enorm fan van het prachtige deel 2. Wie weet komt die ook nog uit op PS4 in een HD jasje?