StarTropics (1990)

Nintendo Entertainment System / Nintendo Wii / Nintendo Wii U

Ontwikkeld door Nintendo

Mike wordt door zijn oom, de bekende archeoloog Dr. Jones, uitgenodigd om naar C-Island te komen. Wanneer hij daar aankomt wordt hem door het dorpshoofd verteld dat zijn oom is ontvoerd. Bewapend met zijn jojo gaat Mike op zoek om zijn oom terug te vinden.

avatar van glimlicht
Startropics is een steengoeie (ietwat vergeten) topper van de NES. Die ook nog eens door Nintendo zelf is ontwikkelt en uitgegeven. Er zijn vele gelijkenissen met Zelda te vinden (Dungeons, Puzzels, van boven perspectief) maar verrast toch door een geheel eigen stijl te bieden.

Het personage is niet makkelijk te besturen, hij kan niet in schuine lijnen lopen en is ok erg traag. Daarnaast kan hij alleen springen als d eomgeving het toelaat. Door middel van speciale tegels. Je dient de dungeons dan ook rustig en bedachtzaam te verkennen. Het spel is je altijd wat stappen voor, en soms kan dat heel frustrerend zijn. Zelf pakte ik er al snel een walkthrough bij.

De moeilijkheidsgraad ligt dus hoog. Niet alleen door de gemene valstrikken maar soms ook doordat je het spel gewoon te snel speelt. Geduld is een must, je maakt het je anders alleen maar moeilijk. Ook de eindbazen zijn meestal erg pittig. En zeker die *%$^&% eindbaas.

*4,0