Wizball (1988)

Amstrad CPC / Atari ST / Commodore 64/128 / Commodore Amiga / Sinclair ZX Spectrum
Platform / Shooter

Ontwikkeld door Peter Johnson
Uitgegeven door Ocean

De kwaadaardige Zark heeft alle kleuren uit Wizworld weggenomen. Het is aan jou de taak om als Wiz in zijn Wizball al schietend en stuiterend alle kleuren terug te bemachtigen.

Het 1e spel wat ik met samen mijn broer op de Atari ST heb uitgespeeld. Man oh man wat hebben we daar ontiegenlijk veel tijd ingestoken. Met z'n twee-en dit spelen is erg leuk gedaan. 1tje bestuurt de wizball en de andere bestuurt de zgn catellite (aanhangsel van de wizball) om daarmee de kleuren op te vangen en te schieten.

Sensible Software (Jon Hare and Chris Yates) is trouwens verantwoordelijk voor de originele C64/128 versie. Peter Johnson is (in ieder geval) verantwoordelijk voor de Amiga versie.

avatar van jurado
geniaal maar moeilijk spel..erg veel gespeeld met mijn vriendjes vroeger.

Blijft één van de beste en meest unieke c64 spellen die ik ooit heb gespeeld. Het concept was gewoon erg origineel - om een grijze, grauwe wereld als het ware terug in te kleuren door vijanden neer te schieten en kleuren te verzamelen. Heb het nooit uitgespeeld, maar wel uren en uren mee doorgebracht. Recent zelfs nog eens op mijn PSP gezet (die is gemod zodat ik ook af en toe eens emulatie erop kan draaien - kwestie van ook die klassiekers af en toe nog eens te spelen, een c64 is zo moeilijk om overal mee naar toe te nemen) en zelfs 22 jaar na dato blijft het erg leuk om spelen. Terecht een classic.