Persona 3 (2006)

Alternatieve titels: Shin Megami Tensei: Persona 3 | Megami Ibunroku Persona 3 | Persona 3 Portable

PlayStation 2 / PlayStation Portable / PC / Nintendo Switch / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Atlus
Uitgegeven door Atlus, Ghostlight, Koei, Sega en Limited Run

Je bent je beide ouders kwijtgeraakt als klein kind en je hebt je jeugd doorgebracht in de buitenwijken, opgevoed door je overige familie. Als je oud genoeg bent om naar 'high school' te gaan, sturen ze je naar een school in de haven stad Iwatodai. Net als je je eerste intrede wilt maken in de slaapzaal wordt je aangevallen door een soort demoon. Je komt er al snel achter dat dit geen normale school is, en leert met hulp van de leerlingen in de SEES (Specialized Extracurricular Execution Squad) de kracht van je verschillende Personae (innerlijke zelven) op te roepen, met zogenaamde 'Evoker'-pistolen.

Geplande release datum nu; 29 maart, 2008... Grr wordt steeds later eerst stond er januari op amazon, nu al maart, kan niet wachten, verwacht dat dit echt een dikke 5* RPG wordt .

De trailers nog eens; de japanse en de amerikaanse.

avatar van snakesonic
De ps2 blijft geweldig, er komen dit jaar in ieder geval nog 2 goede games uit: Odin Sphere en Persona 3 en laten dat nou net RPG's zijn, mijn favoriete genre.
Het schijnt dat het wel 80 uur doet voordat je de game uitgespeeld heb.

avatar van Jer0en
topper!
Persona 3 heeft een heel cool Japans sfeertje. Overdag ga je naar school en bouw je vriendschappen op en doe je kennis op. S'avonds komt het echte rpg gedeelte naarvoren. Tijdens het "dark hour" kun je tegen vijanden vechten en experience opdoen.

avatar van snakesonic
Jer0en schreef:
topper!

Hey jij zit ook op Insidegamer, toch?

Persona 3 gaat waarschijnlijk een plekje in mijn top 10 veroveren

Even een paar lollige quotes voor ik me aan de review waag:

You spend the rest of your day behind your computer, playing an MMORPG game...
You have gained the blessing of the Hermit Persona!

You spend the rest of the afternoon at the playground, playing with the Little Girl...
You have gained the blessing of the Hanged Man Persona!

Eindelijk uitgespeeld met 180 uur op de teller en moet zeggen dat ik echt erg onder de indruk ben, maar wel erg verrast ben door sommige keuzes van deze game, puur omdat 'ie zoveel verschilt van de voorgaande delen. Niet een negatief iets, maar wel totaal anders als ik verwachtte.

Het spel-concept is best ouderwets en erg lineair, maar werkt toch erg goed. Het is echt een kruising tussen een random-dungeon crawler a la azure dreams (of diablo iets bekender), met één stad en één dungeon met verdiepingen, en een school en dating sim die dag-gestuurd is. Het nadeel van deze structuur vind ik het relatieve gebrek aan vrijheid, het voordeel, in dit geval, is dat het verslavend en sfeerverhogend werkt. Soms voel je echt de pressure van het japanse schoolsysteem (zaterdag ook naar school en soms sundayschool). Als je dan eindelijk vakantie hebt, voelt het ook echt zo (Operation Babe Hunt! ). De opbouw van het vette verhaal is daardoor ook subliem. Steeds events door de school en dungeon secties heen en de boss-battles bij elke volle maan, maken het verslavend. Een erg goeie afwisseling tussen verschillende gameplay stijlen, lekkere timing.

De combat is turn-based, zonder random encounters, vijanden kunnen ook ontweken worden. Een iets makkelijkere mildere versie van de element-heavy combat in SMT: Lucifer's Call, waarbij je alleen jezelf echt bestuurd, de rest van je 4 koppige party geef je tactic commands, maar zijn AI gestuurd. Werkt lekker en snel en de level up snelheid ligt lekker hoog, best goed gebalanced vond ik, mischien soms iets te makkelijk.

Characters zijn echt perfect imo, voice acting ook. Wat in het begin standaard personages lijken krijgen steeds andere lagen. (Het lijkt wel of de focus ligt op tegenovergestelden, Akihiko lijkt da man, maar is eigenlijk erg onzeker, Mitsuru is erg koud, maar uiteindelijk té gevoelig.) Deze karakters horen nu al bij mijn all-time favourites. Wat voorgaande personas misten in subtiele storytelling en characters, heeft deze in overvloed. Wordt dan wel iets van gameplay voor ingeleverd, of veranderd eigenlijk.

De 2d art is werkelijk prachtig, de 3d daarentegen, voornamelijk bij de personae zelf, valt soms wat tegen, maar meestal goed genoeg en op sommige momenten zelfs erg leuk. vond Het Dark hour over het algemeen iets minder uitzien als Iwatodai. Los daarvan zorgen de graphics samen met de geinige en ongewone soundtrack voor een super sfeertje.

Al met al toch echt een super vette game, en een ervaring op zich, het voelt alsof ik een jaartje in japan heb gewoond . Een game die een beetje old-school jrpg lover toch echt niet mag missen. Soms iets beperkter als ik verwachtte, maar je merkt wel echt dat deze game met liefde is gemaakt, sommige details blinken echt uit en maken het een knusse game op een of andere manier.

Had hem op een 4,5 staan, maar ik moet deze game toch echt een 5 gaan geven, het is wel gewoon een perfect afgewerkte titel eigenlijk en behoort tot een van de beste in zijn hier weinig uitgegeven soort die ik tot nu toe heb gegamed.

Woooo , Hier al super veel beelden van Persona 4, die nog dit jaar in Japan voor de PS2(!) gaat verschijnen. Sweet, als 'ie ook nog ooit naar europa komt .
Iedereen Koei mailen tegen die tijd .

Moet toch een halfje van de score af nippen, replay value is minder als ik verwacht had, veel verschillende keuzes hebben hetzelfde resultaat. De keuze van welke sportclub je joined veranderd niks in het verhaal, puur en alleen de setting. De keuzes die daadwerkelijk echt invloed hebben op het verhaal (en de eindes) zijn minder als ik dacht. En als ik hem dan vergelijk met Persona 1, mis ik toch ook een aantal dingen. Vooral het discussiëren met demonen, hoewel dat ook niet in dit verhaal zou passen.

Los daarvan vind ik dit nog steeds een van de leukste rpgs die ik ken, sfeertje is te gek, mede door de aparte soundtrack, die moest ook nog even vermeld worden.

avatar van Naomi Watts
Tja.. Persona 3. Vorige Persona's deels gegamed en dit is toch even anders. Minder vrijheid maar wat is de gameplay verslavend.

De dag gestuurde simulator, het fusen en verzamelen van Persona's, je worstelen door de dagelijkse beslommeringen van het Japanse schoolsysteem, tegelijkertijd je relaties en je skills op peil houden en tot slot proberen op de bovenste verdieping te geraken. Weinig vrijheid maar deze gameplay werkt zo enorm verslavend. Wat is het heerlijk als de vakantie zich weer aandient. Ook dat er bij elke volle maan een eindbaas zich aandient is erg slim gedaan.

Verhaal is ok en chars zijn mooi gedesigned, al miste ik wel wat depth. Ook voelde ik niet echt een mystery feel door de game heen, ondanks de thematiek is het best 'light' uitgewerkt allemaal. Al ben ik zeer onder de indruk en ik neig nogal naar een 5*. Maar er is toch iets wat me weerhoudt om dat te doen, iets wat ik mis, sommige elementen iets te rough around the edges. Ik ga toch voor een dikke 4,5* al voelt dat wel erg alsof ik deze game daar flink tekort mee doe. Ik hoor om me heen dat Persona 4 toch wel een geperfectioneerde Persona 3 is, die de minpunten die aankaart wegpoetst, dus daar vestig ik me hoop op. Binnenkort ga ik me maar wagen aan Persona 4.

avatar van Marcellussss
Beste handheld die ik ooit gespeeld heb. Niets meer toe te voegen aan bovenstaande reviews eigenlijk. Werkt inderdaad enorm verslavend - zat soms ook thuis achter mijn psp, iets wat ik normaal nooit doe.

Het enige minpunt met de PSP-versie is overigens dat je de characters niet ziet bij verhaalscenes (je ziet dus alleen een omgeving). Een pluspunt is dat je er ook voor kunt kiezen om de game met een nieuwe vrouwelijke character kan spelen, iets wat vooral veel invloed heeft op de social links. Ik heb het nog niet gedaan, maar denk aan een relatie opbouwen met Junpei (fantastisch leeghoofd is dat trouwens).

avatar van LimeLou
Ik dacht dat de PSP-versie niet gereleased zou worden in Europa Erg goed nieuws!

Vandaag eindelijk gevonden, toevallig in een saturn winkel, voor 35euro een schappelijke prijs (psp versie natuurlijk).

Enjoy it

Bedankt, trouwens eerst met Persona 2 begonnen, en dat zal wel een tijdje duren, ook omdat ik thuis PS3 en Wii speel en toch al niet veel tijd aan spellen kan besteden. De special editions zijn trouwens leuk om hebben. Trouwens goed idee ze enkel in deze vorm uit te brengen, lekker veel waarde voor het geld.

avatar van LimeLou
Ik heb van de Persona games alleen deel 4 gespeeld, het is zeker een geweldig spel.

nuf
Ik had begrepen dat de verschillende edities toch echt wel van elkaar verschillen, dusdanig dat ze aparte games zijn? Zo heb ik hier alleen de portable versie

Maar er zou dus ook een remake van Persona 3 komen. Ben benieuwd wat daar het resultaat van gaat zijn. Meer de focus terug op het sociaal aspect en minder op het excessieve dungeon crawling?

Ik hoop ook dat dat de latere Etrian Odqssey's nog netje gebundeld worden.