
Dead Space (2008)
PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / Android / Apple iOS
Shooter / Action
single player
Ontwikkeld door Visceral en Iron Monkey
Uitgegeven door Electronic Arts
Jij bent Isaac Clarke, een ruimte ingeniueur gespecialiseerd in het repareren van gigantische mijnschepen voor de 'Concordance Extraction Corporation' (C.E.C.). Op een dag krijg jij de opdracht om een noodoproep van het schip de 'USG Ishimura', een schip dat dode planeten vernietigt, te onderzoeken. Samen met je collega's Lt. Zach Hammond en Kendra Daniels ga je op onderzoek uit. Eenmaal aangekomen op de 'USG Ishimura' blijkt het schip in handen te zijn van een onbekend buitenaards ras. Wat een routine reparatieklus zou moeten zijn, ontaard zo in een strijd van leven op dood.
- nummer 143 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=Secfn81KB8k
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Hij wordt alleen maar beter
Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Waar de game in de eerste paar chapters echt een verpletterende indruk op me maakte, met talloze schrikeffecten en brute actie die me op het puntje van mijn stoel hielden, daar begon ik het vanaf chapter 7 á 8 allemaal wat minder te vinden. De aliens begonnen me een beetje te vervelen waardoor ik het een stuk minder eng vond, en het voelde allemaal minder spectaculair dan het begin waar ik om de 5 minuten weer van de bank vloog omdat er plots een alien uit de muur kwam. Ook begon ik de omgevingen een klein beetje zat te worden omdat alles redelijk op elkaar lijkt en er wel overdadig veel deurtjes en liftjes zijn. Ook in de puzzels zit niet heel erg veel variatie en het verhaal is ook niet echt origineel te noemen.
Nu lijkt het of ik de game helemaal aan het afkraken ben, maar begrijp me niet verkeerd, ik heb me ondanks deze minpunten geen moment verveeld met Dead Space. Die 4,5* staan er niet voor niets, want de gameplay, graphics, sfeer en algehele presentatie zijn echt van hoog niveau. Vooral dat eerste, de gameplay, ben ik zeer over te spreken. Met dat camerastandpunt zo boven je schouder lijkt het een beetje op Resident Evil 4, wat natuurlijk een groot compliment is aangezien dat mijn favo game is. Maar vooral de wapens zijn heel erg vet. Het afschieten van armen, benen en hoofden gaat gewoon nooit vervelen, en dat is wat je voor het grootste deel aan het doen bent in deze game.
Er zitten wel wat puzzeltjes in, maar die vergen meestal dezelfde trucjes en zijn niet heel erg moeilijk. Alleen de zero-gravity zones zijn erg origineel en leuk. Je kunt van elk willekeurig punt naar de muren of het plafond springen, wat er erg vet uitziet. Ook kom je in deze zones soms vijanden tegen die je kunt afknallen waarna ze vervolgens levenloos door de ruimte zweven, en ook dat ziet er supervet uit. Je kunt zelfs als je een lijk ziet zweven nog ff de ledematen er af slaan, vervolgens oppakken met je kinesiskracht en ze daarna weer wegschieten tegen andere vijanden. Jaja de game is heerlijk gory. Overal liggen wel lijken en zie je grote bloedvlekken op de grond en muren, dit draagt zeker bij aan de sfeer en het gevoel dat je een van de weinige survivors bent op dit reusachtige ruimteschip. Verder is die R2 knop ook erg leuk. Daarmee geef je een keiharde trap op de grond. Ik kon het dan ook nooit laten om na zo'n alien te hebben afgeschoten nog even erop te gaan staan en de ledematen die ik er nog niet had afgeblazen alsnog af te trappen, simpelweg omdat dat gepaard gaat met zo'n heerlijk geluid en bloedfonteintjes

Het verhaal is zoals ik al zei niet bijster origineel, maar het doet wel zn ding en ik wilde toch weten hoe het verder zou gaan. Ook die audio en text logs die je overal vindt (net als bij Bioshock) zijn erg goed gedaan en verschaffen de nodige extra informatie. Vooral in de laatste twee chapters krijgt het verhaal een leuke wending, en het eindfilmpje vind ik ook geniaal.
Al met al vind ik het dus een hele vette game, die naar het einde toe een tikkeltje repetitief wordt maar zeker de moeite waard is om uit te spelen. Dit soort horrorgames worden naar mijn mening te weinig gemaakt, want ik speel als horrorliefhebber liever zo'n gruwelijke game als dit dan dat ik naar een goede horrorfilm kijk, en dat zegt wat.
4,5*
Een constante herhaling van zetten kon mij niet inspireren om dat tot het eind vol te houden. De rush naar het einde begon voor mij dan ook in een veel te vroeg stadium.
De afwisseling is nihil en zelfs dát gaat vervelen (die gewichtsloze ruimten gingen 'op tijd', vind ik gewoon niet tof). Ziet er weliswaar gruwelijk uit en heeft daadwerkelijk vernieuwing, maar no way dat ik deze nog een keer ga spelen.....
Toch 3,5* en da's nog vrij mild.
De besturing moet je even doorhebben, daarna blijft het kut maar je kan er in ieder geval mee overweg. Het voelt in ieder geval aan alsof je met een controller aan het spelen bent en dat mag niet de bedoeling zijn van een pc game. Isaac is ook gewoon te groot waardoor je veel te weinig beeld hebt, die smalle gangetjes werken daar ook niet echt aan mee. Alleen in de zero G stukjes heb je overzicht. Zo'n third person camera zorgt er ook voor dat ik veel minder in een game kan zitten en daardoor wordt het helaas ook nooit echt eng. Geschrokken ben ik nooit. De sfeer is best goed maar een game als Doom 3 doet dat toch een stuk beter.
Als je Doom 3 en System Shock 2 gespeeld hebt en Event Horizon gezien dan ken je het verhaal van Dead Space ook. Een beetje originaliteit op dat gebied had geen kwaad gekund. Gelukkig is de pacing wel goed, al zouden sommige monologen wat ingekort mogen worden.
Uiteindelijk gaat het toch om de gameplay en hoewel de game geen enkel orgineel idee heeft zit het daar wel snor mee. Het afschieten van ledematen zorgt ervoor dat je niet zomaar simpel op de monsters moet gaan schieten maar echt goed moet mikken. Er zit ook genoeg variatie in de monsters en wapens om het interessant te houden. Elk wapen is echt uniek en dat geldt ook voor de vijanden. Ze hebben allemaal een ander aanvalspatroon en daar zal je op in moeten spelen. Lekker veel gore ook. Ook de moeilijkheidsgraad is prima. Ik speelde het op normal maar ben toch wel een paar keer afgemaakt. Games worden steeds gemakkelijker maar Dead Space doet het goed qua moeilijkheid, precies wat ik verwacht als ik op normal speel. Er had alleen wat minder ammo en health mogen liggen.
Alles ziet er ook prachtig uit. Van de bloedfonteintjes tot de omgevingen, er is goed veel aandacht aan besteed. Hoewel je de hele game op een ruimteschip zit lijken geen twee kamers op elkaar. Wederom is het niet echt origineel maar het ziet er wel fraai uit. Ook de animaties en effecten zijn erg goed. Mensen lijken ook echt op mensen en een alien naar je toe zien kruipen als je net zijn benen eraf geschoten hebt gaat niet snel vervelen.
Al met al een prima actiegame, voor een eventueel vervolg graag een fatsoenlijke besturing en origineler verhaal.
4*
De gameplay deed mij onmiddellijk denken aan een specifieke titel van enkele jaren geleden, je kan het al raden: Resident Evil 4. Een prima te smaken horrorgame met een overzichtelijk derde persoons perspectief en was dan ook nog eens behoorlijk eng. De sfeer was dan ook onovertreffelijk met sterke graphics en met de perfect gekozen muziek op de achtergrond om je te laten huiveren. Dead Space had mij de eerste drie levels dan ook totaal in zijn greep, ik verschrok mij dan ook best veel als er zo een vijand naar je toekroop met zijn overige ledematen. Dat het spel goor is, hoef ik je natuurlijk nu niet meer te vertellen. Maar eng wordt het helaas na de eerste twee uur niet echt meer, vanwege de vijanden veel lijken op elkaar en er niet genoeg afwisseling is. Dit telt zowel voor de vijanden als de omgevingen. Hoewel, het er best allemaal verbluffend sterk uitziet, maar daar straks meer over.
De graphics zijn van hoogstaand niveau, aan details is er genoeg aandacht en werk besteed. Wat wel best jammer was, dat de omgevingen veel op elkaar lijken, maar sommige levels bevatten leuke ideeën om dat gebrek een beetje te verdoezelen. De setting is dan wel goed gekozen, maar men weet ook dat een ruimtetuig niet voor al te veel afwisseling kan zorgen, hier moeten de omgevingen dus wat voor boeten. Maar alles ziet er zo piekfijn uit, dat je dat best over het hoofd kan zien. Bij mij lukte dat best wel, maar ik kan best begrijpen dat niet iedereen dat kan. De vijanden zijn in elke bedenkelijke vorm aanwezig, de meeste vijanden zien er goed uit op grafisch vlak. Helaas zijn de vijanden naar het einde toe wat minder gedetailleerd dan de vorige reeks gruwels. De personages zijn goed gekozen, ze hebben een leuk achtergrondverhaal meegekregen en maken dan ook het totaalplaatje compleet. De eindbazen zijn naar mijn mening perfect gekozen, ze geven je een echte adrenalinekick bij het vechten tegen de wezens. Vooral de laatste eindbaas zag er bruut uit, van een geslaagd einde kan in Dead Space zeker gesproken worden.
Dead Space's sterkste punt is voor mij toch wel de muziek, dan kan ik spreken over de geluiden achter je rug, het daarbij horende beklemmende sfeertje en niet te vergeten het uitstekende stemmenwerk. Het spel geeft je echt een claustrofobisch gevoel bij momenten, de gangetjes zijn soms zo smal en klein en dan de nodige enge geluidjes erbij maken het geheel af. Het verhaal is misschien best wat moeilijk te volgen bij momenten, naar mijn mening, dat wel. Je kan trouwens ook "logs" vinden, om achtergrond informatie vrij te spelen en zo dus ook meer te weten te komen over het verhaal. Dit mag meer worden verwerkt in games, zoals deze.
Dat Dead Space mij overdonderd heeft kan ik dan ook nog moeilijk verzwijgen. Ik heb mij dan ook zelden zo vermaakt met een spel als Dead Space. Ik vind dan ook dat iedere gamer, die niet vies is van liters overtollig bloed en dan ook niet een al te grote angsthaas is, deze titel zeker eens zal moeten uitproberen. Geloof mij, je zal het je niet beklagen.
En ik kan met recht zeggen dat dit het engste spel is dat ik ooit heb gespeeld. Ik heb me nog nooit zo rot geschrokken bij een game en de sfeer is echt om te snijden, het lijkt alsof er om elke hoek wel een vijand tevoorschijn kan komen.

Dead Space deed me overigens wel een beetje aan Bioshock denken, vanwege de logs die je kunt verzamelen en de stores. En ook een beetje op Metroid voor op de GBA, daar heb je ook een soort van verhaal dat zich in een verlaten ruimteschip afspeelt vol met aliens.
Het verhaal is een beetje standaard, maar er zitten toch best wel wat leuke twists in. Zoals Kendra die je verraad en Nicole die een soort hallucinatie is of niet...
De gameplay is goed. Ik deerde me er helemaal niet aan dat het spel in third person gespeeld wordt en dat het wat te langzaam gaat. Dat draagt alleen maar bij aan de sfeer en je moet er ook aan denken dat die Isaac een zware ruimtepak draagt en van die gravity boots aanheeft.

Verder vind ik de interface innovatief. Je ziet de health en statis op zijn pak en alle informatie kun je gewoon in-game oproepen. Je hoeft dus niet eerst op pauze te drukken en dan weer door allerlei menuutjes te gaan. Wat trouwens ook erg goed is bedacht, is de blauwe lijn die je kunt oproepen als je de weg kwijt bent.
Een leuk, tevens belangrijk element is dat je bij het doden van aliens geen headshots moet geven, maar juist hun ledematen eraf moet zien te krijgen om ze dood te krijgen. Dit zorgde wel voor bijzonder gameplay, volop bloed en als een alien dan dood was betrapte ik mezelf erop dat ik toch nog even extra doorging met het afstompen van ledematen die er nog niet vanaf waren om voor extra bloedonteintjes te zorgen. Dit deed ik overigens ook bij normale lijken.

De graphics zijn oké, maar niet echt bijzonder of zo.
De muziek is goed verzorgd. Je hoort steeds dingen omvallen alsof er een vijand in buurt is en als er dan een vijand is gaat het helemaal los.
Al met al is Dead Space zeker een aanrader als je van horror houdt. Zoals ik al zei is de sfeer echt om te snijden en je kan echt flink rot schrikken. Kom maar op met Dead Space 2.

4, 5 Sterren van mij.
Dead Space is een game waar ik in 2008 echt naar uitkeek. Toen ik in 2008 de 1e gameplaybeelden zag viel me mond open. De gore, de monsters het zag er allemaal top uit. Toen die game uitkwam ben ik ook als een gek naar de winkel gerend om deze game in huis te halen. Toen ik de game opstarte merkte ik al dat het menu erg fraai was. Enge geluiden op de achtergrond. De sfeer is eigenlijk al gezet

Jij bent Isaac Clarke een ruimte ingeniueur gespecialiseerd in het repareren van gigantische mijnschepen voor 'Concordance Extraction Corporation. Je word samen met een team naar een schip gestuurd dat dode planten vernietigd. Het is de bedoeling dat jij dat met je team onderzoekt.
De levels zien er echt perfect uit. De graphics zijn echt van het hoogste niveau.

Het duurt even voordat je een je character Isaac gewend bent. Je kunt de besturing vergelijken met de Resident Evil reeks. Over the shoulder look.
Als je aangekomen bent op de planeet merk je al snel dat het er niet pluis is



Er zitten ook een soort van puzzelelemten in de game want je moet regelmatig door ruimtes heen vliegen door middel van zwaartekracht. Je hebt een soort van wegzoeker. Als je dan op de R3 knop drukt loopt er een blauwe lijn over de vloer zodat je nooit kunt verdwalen. Top

Het is ook echt een moeilijke game. Ik heb regelmatig youtube erbij moeten pakken om effe te kijken hoe het moest. De game duurt zeker 15 uur dus je bent er wel effe mee zoet dus qua lengte zit het wel snor.

Wat wel jammer is (Geen minpunt!) dat je het spel niet vanuit het menu kan opslaan maar door een soort van ingebouwde computers
in de muur.
Graphics: Prachtige graphics. Grafisch gewoon top kan ik niks verkeerds over zeggen.
Gameplay: Je character Isaac loopt nogal sloom (je kunt natuurlijk ook rennen) Maar verder geen nadelen aan de gameplay. Horror ten Top!
Geluid: De sfeer is perfect. Je zit er als het ware helemaal in en je schrikt je dood bij het minste of gerinste.
Houdbaarheidsdatum: Zeker wel 15 tot 20 uur maar daarna kun je de game ook gewoon nog een keer spelen om alle trophies te unlocken of gewoon nog een keer voor de ervaring

Kan hier ook niets anders dan 5* voor geven. Gewoon Top

5*
Door middel van een korte in-game cutscene wordt het (magere) achtergrondverhaal uit de doeken gedaan. Je weet meteen dat er van je crew slechts 1 á 2 personen overblijven om de game wat diepgang te geven. De rest is kanonnenvoer. Al snel blijkt dit ook te zijn. Je zeilt met je kleine schip een schijnbaar verlaten joekel van een ruimtecrusier in en gaat op verkenning. Al snel komt de survival-horror sfeer naar boven. Vreemde gemuteerde mensen/creaturen bespringen je, en jij moet doen wat je door je meerdere opgedragen krijgt, en daar gaat het eigenlijk fout. Heel de game bestaat uit het zijn van de klusjesman, de loodgieter ala Mario. "Snel Isaac, ren van punt A naar B, en vergeet niet de waterpomptang mee te nemen uit de wc, want anders kan je de kernreactor niet open maken waar de 3 verloren katten van oom Hanz in zitten..." Op den duur was ik dit spuugzat. Ik houd wel van lineare games (een filmische ervaring met het liefst een portie emotie waardoor je je helemaal in kan leven), maar dit is toch wat té repetitief. Ook aan de schrikmomenten zal je snel wennen. Gemiddeld speelde ik deze game om 12 uur 's nachts met een goede koptelefoon op flink volume en slechts af en toe ging mijn hartje sneller kloppen (en dat was alleen door de dreigende situatie, niet van de creaturen). Tot nu toe wat kritische noten, op naar de positieve punten!
De atmosfeer is origineel. Het voelt aan als de (matige) film "Event Horizon" dat zich in een vergelijkbare setting afspeelt. Natuurlijk komen ook de Alien en Predator films om de hoek kijken, om nog maar over de Doom games te zwijgen. Het ruimteschip is immens, dit zal je regelmatig verstelt doen staan en laat je denken "Hoeveel zou er nog te ontdekken zijn, en waar is de bemanning...?". Stukje bij beetje krijg je wat informatie over het lot van de bemanning, en de toedracht daarvan. Toch is het duidelijk dat Dead Space zich vooral op de schiet en spannings- grage gamer richt. Het verhaal is niet diep uitgewerkt, slechts de broodnodige informatie wordt ons verstrekt. De graphics waren ook voor die tijd niet bepaald geweldig (PC versie) en laat zien dat het misschien stiekem toch een console-poort is. De besturing laat als resultaat ook te wensen over. Het was al heel erg wennen aan de camera naast de schouder (voor een 3d person shooter...) dus dat komt er bovenop. De systeemeisen zijn gelukkig vrij laag. Moeiteloos kon ik dit met alle toeters en bellen aan spelen.
In het kort
Dead Space voert een origineel toneel op in een schijnbaar verlaten ruimteschip. Het horror -element zal je regelmatig beangstigen en je vijanden zullen je panisch maken... Toch heeft Dead Space haar harde randjes. Het verhaal is erg plat, slechts de nodige informatie krijg je mee. Dit kan natuurlijk ook een pluspunt zijn. De gameplay is op de PC vaak wat stroef en het camerastandpunt heeft hier ook een vinger bij in de pap. Wat toch wel van belang is te vermelden: je zult vaak de loopjongen spelen. Heb je een hekel aan lineare games waar alles tot in detail voorgekauwd wordt? Dan kan je deze game beter mijden.
Een aanrader voor de fans van survival-horror en het snelle knalwerk, verwacht echter geen diepgaand verhaal.
Graphics: Randje, randje. Niet al te best maar ook niet slecht. Vooral de matige texturen vallen op in 1920x1200.
Geluid: Aangenaam verrassend. De dialogen zijn overtuigend ingesproken en de typische horror 'swells' van een aantal strijkers blijft na 100 jaar nog even angstaanjagend. Ook zijn er in de verte stemmen te horen, of zit dat in je hoofd...?
Gameplay: Overduidelijk console-gericht. Het is hier en daar nog enigzins op pc afgestemt maar blijft console-aanvoelen. Desalniettemin niet heel erg storend als je eenmaal bezig bent.
Overig: Goed voor een kleine 20 uur "plezier".

***3.5***
Het plot is een clichématige aaneenrijging van dingen die misgaan (en die je vervolgens moet repareren) en flinterdunne personages, de muziek is bombastisch en de sfeer in het algemeen overstijgt zelden de stereotype horror. Maar desondanks vond ik Dead Space een erg leuk spel. Het is afgewerkt en is daarom simpelweg leuk om te spelen, de claustrofobische ruimtesetting spreekt me wel aan (de verlichting is wel matig ivm een Doom 3), de monsters zien er walgelijk uit en er zitten een aantal erg spannende momenten in het spel. En de gameplay is niet perfect - er zijn zoveel medkits, munitie en credits te vinden dat het spel bij momenten eerder "luxe horror" (de horror van kiezen welke items je achter moet laten) dan survival horror is, de minigames (de asteroïden, Z-ball, de shooting range) passen niet goed in de rest van het spel en de baasgevechten zijn weinig memorabel (de eindbaas had ik de eerste keer al neer, zonder één medkit te hoeven gebruiken) - maar het schieten op ledematen is (goor maar) verfrissend, en DS is best uitdagend.
Dead Space is mijns inziens kortom geen meesterwerk - daarvoor is het allemaal wat te cliché. Maar de claustrofobische sfeer kom me toch best goed bekoren, de gameplay is vermakelijk en het spel speelt gewoon lekker soepel weg. Verre van perfect kortom, maar wel leuk. 3.75*
Gisteren uitgespeeld op de PS3 en ik moet zeggen, wat een goede en gave game! Om te beginnen is de sfeer echt top. Het was in het begin ook wel een beetje beangstigend, maar dat wende snel. Tot de supersnelle monsters tevoorschijn kwamen in Chapter 9

De besturing is in het begin misschien wat vreemd maar went snel. Wel is, zoals elders hier al aangegeven het camerastandpunt soms niet helemaal handig gekozen, want je hebt een paar punten in het spel met necromorphs waarbij je in principe doodgaat omdat je niet alles kunt overzien, maar dit blijft gelukkig beperkt. Het camerastandpunt vind ik verder wel iets hebben. Het brengt een soort extra dimensie in het spel die ik wel gaaf ervoer. Het wordt er misschien met 3rd PS iets minder eng op dan met first PS, maar het kent toch nog genoeg enge momenten en ik ben dan ook een paar keer erg geschrokken.
De wapens in DS zijn prettig in gebruik, ook dankzij de dubbele functie en de upgrademogelijkheid. Het is erg handig dat je kunt variëren en dat was soms ook nodig. Al blijft de Plasma cutter wel het beste en sterkste wapen.
De vijanden waren in mijn ogen best origineel al waren er niet gek veel verschillende soorten. Dit vond ik zelf geen afbreuk aan het spel doen. De bossfights waren ook goed en gevarieerd, wat ook wel een beetje vaart hield in het spel. Muziek was verder ook top en sfeerverhogend.
Tot slot het verhaal. Ik vond het goed in elkaar steken.Ik had ook niet verwacht dat Amalia je zou verraden en er met de marker vandoor zou gaan. Verder had ik wel verwacht dat Nicole al dood zou zijn. Dit werd op het einde ook bevestigt. Het is geen gek diep verhaal, maar ik vond het voldoende voor DS en ik heb er in principe ook best van genoten, ook omdat je stukje bij beetje informatie kreeg en ik hierdoor best nieuwsgierig werd.
Ik lees hier wel veel reacties van repetieve gamepay, maar ik vraag me dan af: welke game heeft dat nu niet? Bij GTA moet je bijvoorbeeld ook steeds van A naar B en iets doen, Bij CoD in principe ook. En dit geldt voor heel veel games. Het is Bij DS net zoals bij bovenstaande games niet storend vind ik en daarom speelt het ook zo lekker weg.
Kortom, erg goed spel met goede sfeer, aardig verhaal, muziek en ook aardige gameplay waar je wel even aan moet wennen, maar toch fijn speelt.
5/5
Oké, het is het jaar 2508 en jij bent Isaac Clarke, (vernoemt naar bekende Science Fiction schrijvers als Isaac Asimov en Arthur C. Clarke) een engineer aan boord van een ruimteschip. Tot zover nog niet echt spannend, maar wanneer er een noodsignaal wordt ontvangen van een ander ruimteschip genaamd USG Ishimura, besluiten jullie om is een kijkje te gaan nemen en dat is meteen het begin voor allerlei zaken die misgaan. Jullie crashen namelijk op de parkeerplaats van de Ishimura vanwege wat haperingen in het besturingssysteem. Maar 1 geluk bij een ongeluk, alle 5 de inzittende blijven ongedeerd, dus ze kunnen in ieder geval met zn alle aan het onderzoek beginnen en ook niet geheel onbelangrijk, nieuw vervoer regelen. De Ishmura blijkt echter akelig verlaten en ze worden zelfs al snel aangevallen door vreemde creaturen. Dit zorgt er zelfs voor dat jij van je team wordt gescheiden. Je staat er dus zo goed als alleen voor en als klap op de vuurpijl is de Ishmura technisch gezien in kritieke toestand.
Aan jou de taak om samen met de overlevende het schip weer zo optimaal mogelijk proberen te krijgen door radiocontact met elkaar te houden, maar ondertussen moeten jullie ook ernstig op je hoede zijn voor de levensgevaarlijke freaks! En wat of wie zijn het? Necromorphs? Wat willen ze? Hoe maak je ze kapot? 4 vrij relevante vragen die je jezelf best mag afvragen. Gelukkig waar vragen zijn, daar zijn vaak ook antwoorden, maar antwoorden kunnen ook weer nieuwe vragen creëren. Gaandeweg vind je audio- en tekstbestanden die uiteindelijk wel voor duidelijkheid zorgen. Gelukkig kom je er ook achter hoe je de vijand het beste kan uitschakelen en je vindt voldoende stoere wapens die je ook weer kunt upgraden.
Ik heb eigenlijk wel genoeg getypt. Dit is een ijzersterke game met toffe gameplay, horror en eindbazen!
Daar is Dead Space prima mee te omschrijven. Je bestuurt een personage in 3rd person perspectief en je maakt gebruik van lasers die aangeven waar je schiet. Dead Space weet zijn eigen leuke draai aan dit type gameplay te geven doordat je de monster moet schieten op hun ledematen (ipv hun hoofd of torso zoals bij andere shooters). De vijanden hebben hele vervormde, monsterlijke lichamen en ze kunnen onverwachts spastisch bewegen, waardoor hun ledematen raken je niet gemakkelijk word gemaakt. Combineer dit met een aantal gevarieerde wapens, die ieder een eigen nut hebben, en Dead Space is een tijdloze shooter die prima wegspeelt.
Buiten de geweren maakt Isaac ook gebruik van speciale krachten van zijn pak, zoals een slow-motion aanval of telekinesie. Deze kunnen niet alleen binnen gevechten handig zijn, maar de game vraagt je met bepaalde regelmaat deze aanvallen toe te passen voor ‘puzzels’. Nergens werd er echt denkvermogen gevraagd, maar ik vond deze rustmomenten wel een fijne afwisseling van de intense gevechten. Het laatste unieke aspect van Dead Space zijn de gebieden zonder zwaartekracht. Deze stukken vroegen aanzienlijk meer ruimtelijk inzicht omdat je de verticale as en rotaties ook moet meerekenen. Ze kwamen niet te vaak of te weinig voor waardoor ze een fijne afwisseling boden, elke keer als het gebeurde.
Persoonlijk heb ik echter weinig met de ruimte of met ruimteschepen. Je loopt in deze game door soortgelijk ogende gebieden met relatief weinig visuele afwisseling. Ik heb ook niets, maar dan ook helemaal niets, met silent protagonists. Het hele verhaal word je uitgelegd door expositie speeches van collega’s, maar ongeachte wat er gebeurd, Isaac staat er emotieloos bij. Hierdoor vormde ik nooit echt een band met de personages en had ik niet het idee actief onderdeel uit te maken van een verhaal, maar eerder het verhaal op afstand te bekijken terwijl ik als een robot klussen voor de personages moest uitvoeren.
Ondanks dat Dead Space uit 2008 komt houd het nog goed stand en heb direct deel 2 erachteraan gekocht! Soepele besturing, leuke gameplay, creatieve vijanden, gebalanceerde moeilijkheidsgraad. Alleen de setting bekoort me niet en het verhaal deed me niets.
3,5*