Dead Space (2008)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / Android / Apple iOS
Shooter / Action

Ontwikkeld door Visceral en Iron Monkey

Jij bent Isaac Clarke, een ruimte ingeniueur gespecialiseerd in het repareren van gigantische mijnschepen voor de 'Concordance Extraction Corporation' (C.E.C.). Op een dag krijg jij de opdracht om een noodoproep van het schip de 'USG Ishimura', een schip dat dode planeten vernietigt, te onderzoeken. Samen met je collega's Lt. Zach Hammond en Kendra Daniels ga je op onderzoek uit. Eenmaal aangekomen op de 'USG Ishimura' blijkt het schip in handen te zijn van een onbekend buitenaards ras. Wat een routine reparatieklus zou moeten zijn, ontaard zo in een strijd van leven op dood.

Imperial Figure schreef:
Boordappel ben het met je review eens man, en tjah op de pc zal het wel een verrotte besturing zijn denk ik maar gelukkig zijn er consoles.

Op de consoles zal ik die besturing niet beter vinden. Ik heb het even geprobeerd met een controller maar dat liep ook niet helemaal lekker. Het is gewoon irritant dat de kracht van de muis niet optimaal benut wordt. Het zorgt ervoor dat de game kunstmatig moeilijk gemaakt wordt en dat mag nooit de bedoeling zijn.

Overigens heb ik net de prequel bekeken: Downfall. Best een leuk filmpje als je deze game gespeeld hebt.

joeri592
is dit een aanrader aangezien in hem steeds tref voor goedkoop, zijn de graphics en gameplay een beetje goed??ik vond left 4 dead nogal slecht, lelijke graphics en totaal niet spannend ofzo dat je schrikt, de gameplay was wel oke maar is dit spel beter dan left 4 dead??

joeri592
woo dit spel krijgt wel erg hoge beoordelingen bij de reviews op sites!is het eigenlijk een moeilijk of makkelijk spel

Het blijkt een erg pittig/ uitdagend spel te wezen.
Dat weerhoudt mij anders niet om het spel te gaan spelen!

avatar van Tsjo-Wi
Zeker in het begin is het soms best ff schrikken. Hij is soms ook best pittig ja. Enige nadeel is dat het een beetje te repetitief wordt na een tijd maar als je van horrorgames houdt moet je hem zeker eens proberen.

avatar van Nintendofreak
Jaja en er gaat ook een dead space voor de Nintendo wii komen!!!!

joeri592 schreef:

De graphics zijn van TOP kwaliteit. En de gameplay is ook heel goed. En je hoeft niet per se langzaam te lopen je kan ook rennen maar dat is minder spannend. En de gameplay is echt heel goed. Het zit hem ook in de truc om alle armen en benen van de necromorphs af te knallen. Ook supervet!!! Als je dat nog vet genoeg vindt kun je ook een soort van slowmotion doen dan kan je de armen en benen van de wezens af kan knallen!!! gewoon te bruut!!!

een MUST BUY dus!!

(hij is nu nog maar 40 euro)

Goede game is dit zeg, een leuk opgezet space-horror verhaal.
Alleen heb je 10 minuten nodig om aan je character (Isaac)
te wennen, log en lomp is hij een beetje in de besturing, alsof je een colos robot aan het besturen bent en hij is maar een mens. ook jammer dat je niet echt schrikt van sommige momenten, Isaac vult bijna het hele scherm, daarom kan je ook blij zijn dat de health, ammo en air meter op je suit en wapen zit. Zag je volgens mij helemaal niets meer van je omgeving, dus schrikken van deze game is EA nog niet gelukt, tot nu toe....zit toch al in Chapter drie. Bijv. in het begin van de game, je opent een deur en valt er iets naar beneden en als je de camera eindelijk goed hebt staan zie je dat het een gemollestreerd figuur is...jammer, in F.E.A.R was dat wel gelukt..zie revieuw van die game.
Maar alles wordt eindelijk goed gemaakt door de opzet van de game, als je moet killen is het niet je hele wapen leegpompen, maar alle ledematen eraf knallen 1 voor 1.
Ook de navigatie door het schip is super bedacht, via een blauwe lijn wordt je route uitgestippeld..had dit tot nu toe alleen in tactische games gezien.
Iedereen vind de gore te gek, kan ik alleen maar mee instemmen. heb je niet genoeg van het schieten, trap je nog wat ledematen eraf
en de geluiden erbij zijn wel super.
De grapchics zijn super..(terwijl er maar om 64 MB wordt gevraagd).
Ja het toch een spel die je weet te boeien en met plezier laat spelen.

+punten
Leuk verhaal
Route vinden via de blauwe lijn..eens een keer geen minimap nodig
Ammo, health en air zit op je uitrusting
De systeem eisen, laat zien dat het ook goed loopt en leuk uitziet op minder.

-punten
besturing, veel te stroef en stug
isaac is zo groot op je scherm
Jammer van de schrikmomenten, komt niet uit de verf

daarom deze game toch een 4,5***!!

Ik zeg je 1 ding: Bereidt je voor om te schrikken te schrikken en nog eens te schrikken

jellecomicgek72 schreef:

BOE boe EN NOG EENS boe!!!!

gamelord schreef:
Goede game is dit zeg, een leuk opgezet space-horror verhaal.
Alleen heb je 10 minuten nodig om aan je character (Isaac)
en de geluiden erbij zijn wel super.
De grapchics zijn super..(terwijl er maar om 64 MB wordt gevraagd).
Ja het toch een spel die je weet te boeien en met plezier laat spelen.

+punten
Leuk verhaal
Route vinden via de blauwe lijn..eens een keer geen minimap nodig
Ammo, health en air zit op je uitrusting
De systeem eisen, laat zien dat het ook goed loopt en leuk uitziet op minder.

-punten
besturing, veel te stroef en stug
isaac is zo groot op je scherm
Jammer van de schrikmomenten, komt niet uit de verf

daarom deze game toch een 4,5***!!
Leuke recensie, gamelord!
Ik moet zeggen dat ik ook erg onder de indruk ben van Dead Space. Ik ben laatst nog aanbeland bij Chapter 8: Search and Rescue. Nu begint het spel wel behoorlijk moeilijk te worden, moet ik zeggen.

Imperial Figure
Volgens mij heb ik de game al eens een keer een review gegeven maar dit is de eindoordeel.

Dead Space is gewoon de enigste Electronic Arts game die 100% goed is afgewerkt, tenminste dat is mijn mening.
Maar net geen 5* omdat de game minder eng wordt na verloop van tijd, dat is omdat de sfeer constant is en daardoor niet variërend overkomt.

Moeilijkheidsgraad: 5* [lekker moeilijk zoals het hoort]

Graphics: 5* [visueel prachtig vormgegeven]

Geluid: 5* [enge en zenuwslopende geluiden, ook is de overgang naar de buitenlucht realistisch neergezet met luchtdruk en slow motion effecten]

Game-play: 4* [vaak dezelfde routes en gangen bewandelen en het is een vrij kort spel, maar wel de moeite waard om het voor de 2e keer uit te spelen in korte tijd]

Eindoordeel: 4,5*

@ Wassup!

Thnx man!!
Altijd leuk als een revieuw gewaardeerd wordt, probeer het ook niet in mijn perspectief te zien...maar wat de game zelf doet met me.
En 100% met je eens, ondanks die minpunten, is het een super geslaagd spel. En verdomd ja in chapter 8 moet je alle zeilen bijzetten om verder te komen hehe.

Dead Space heb ik ondertussen al drie dagen geleden uitgespeeld. Ik ben dan ook tot de conclusie gekomen dat Dead Space een onverwachte titel was, zonder al te veel reclame, en dan toch een prima te smaken titel is geworden. Spijtig genoeg heeft Dead Space niet echt de nodige aandacht gekregen, die het verdiende, het is al een tijdje geleden sinds dat ik zo een uitstekende titel heb gespeeld, van begin tot eind, kan je je tanden in deze titel zetten en je zal ze ook niet meer snel gaan willen loslaten!

De gameplay deed mij onmiddellijk denken aan een specifieke titel van enkele jaren geleden, je kan het al raden: Resident Evil 4. Een prima te smaken horrorgame met een overzichtelijk derde persoons perspectief en was dan ook nog eens behoorlijk eng. De sfeer was dan ook onovertreffelijk met sterke graphics en met de perfect gekozen muziek op de achtergrond om je te laten huiveren. Dead Space had mij de eerste drie levels dan ook totaal in zijn greep, ik verschrok mij dan ook best veel als er zo een vijand naar je toekroop met zijn overige ledematen. Dat het spel goor is, hoef ik je natuurlijk nu niet meer te vertellen. Maar eng wordt het helaas na de eerste twee uur niet echt meer, vanwege de vijanden veel lijken op elkaar en er niet genoeg afwisseling is. Dit telt zowel voor de vijanden als de omgevingen. Hoewel, het er best allemaal verbluffend sterk uitziet, maar daar straks meer over.

De graphics zijn van hoogstaand niveau, aan details is er genoeg aandacht en werk besteed. Wat wel best jammer was, dat de omgevingen veel op elkaar lijken, maar sommige levels bevatten leuke ideeën om dat gebrek een beetje te verdoezelen. De setting is dan wel goed gekozen, maar men weet ook dat een ruimtetuig niet voor al te veel afwisseling kan zorgen, hier moeten de omgevingen dus wat voor boeten. Maar alles ziet er zo piekfijn uit, dat je dat best over het hoofd kan zien. Bij mij lukte dat best wel, maar ik kan best begrijpen dat niet iedereen dat kan. De vijanden zijn in elke bedenkelijke vorm aanwezig, de meeste vijanden zien er goed uit op grafisch vlak. Helaas zijn de vijanden naar het einde toe wat minder gedetailleerd dan de vorige reeks gruwels. De personages zijn goed gekozen, ze hebben een leuk achtergrondverhaal meegekregen en maken dan ook het totaalplaatje compleet. De eindbazen zijn naar mijn mening perfect gekozen, ze geven je een echte adrenalinekick bij het vechten tegen de wezens. Vooral de laatste eindbaas zag er bruut uit, van een geslaagd einde kan in Dead Space zeker gesproken worden.

Dead Space's sterkste punt is voor mij toch wel de muziek, dan kan ik spreken over de geluiden achter je rug, het daarbij horende beklemmende sfeertje en niet te vergeten het uitstekende stemmenwerk. Het spel geeft je echt een claustrofobisch gevoel bij momenten, de gangetjes zijn soms zo smal en klein en dan de nodige enge geluidjes erbij maken het geheel af. Het verhaal is misschien best wat moeilijk te volgen bij momenten, naar mijn mening, dat wel. Je kan trouwens ook "logs" vinden, om achtergrond informatie vrij te spelen en zo dus ook meer te weten te komen over het verhaal. Dit mag meer worden verwerkt in games, zoals deze.

Dat Dead Space mij overdonderd heeft kan ik dan ook nog moeilijk verzwijgen. Ik heb mij dan ook zelden zo vermaakt met een spel als Dead Space. Ik vind dan ook dat iedere gamer, die niet vies is van liters overtollig bloed en dan ook niet een al te grote angsthaas is, deze titel zeker eens zal moeten uitproberen. Geloof mij, je zal het je niet beklagen.

avatar van Tsjo-Wi
Goede recensie Wassup! Ben het helemaal met je eens. Deze game verdient inderdaad veel meer aandacht, zeker als je het vergelijkt met de hype rond Resident Evil 5, want deze is eigenlijk gewoon beter...

Tsjo-Wi schreef:

inderdaad deze game wodt zeer ongewaardeerd.

joeri592
ondergewaardeerd niet, kijk maar naar de hoge scores, maar hij verdient wel meer aandacht

Tsjo-Wi schreef:
Thanks, Tsjo-Wi!

Dit spel rockt harder dan een driekoppige prairiehaas op een hete bakplaat in midden augustus!!!

Stem verhoogd naar 5* Dit spel is gewoon masterlijk!!

jellecomicgek72 schreef:
Stem verhoogd naar 5* Dit spel is gewoon masterlijk!!
Inderdaad, niets aan toe te voegen!

Na het uitspelen van RE 5 waar ik toch op het gebied van schrikken en horror elementen een beetje op mijn hoger bleef zitten heb ik RE 5 ingeruild voor de lager geprijsde Dead space.
Toen ik op weg naar huis was dacht ik bij me zelf:-verdorie wat heb ik nu gedaan.
Ik had de demo van dead space al eens gedownload en hij wist me totaal niet te boeien.
Waarom dan RE 5 waar ik 60 euro voor betaald had en vrij tevreden over was inruilen voor dead space die nog 29 euro koste?
Maar eens ik de eerste 3 levels tot een goed einde had gebracht wist ik van geen ophouden meer.
Constant zat ik op het randje van mijn zetel.
Ik ben dan ook tot in tegenstelling met RE 5 enkele keren serieus geschrokken.
Alles ziet er ook zeer mooi en zeer cool uit.
Het enige wat ik mis is enkele mooie CGI filmpjes in de game.
Ook zit er in de level structuur weinig variatie maar aangezien je op een verlaten ruimte schip zit is dat eigenlijk maar normaal.
Soms is het niet altijd even duidelijk waar je heen moet.
Maar deze dead space heeft me aangenaam verrast.
Na het spelen van RE 5 die zo een hype was en deze niet toch zo kunnen genieten van dit spel zegt genoeg.
Jammer dat het dan ook vrij kort is.Maar mooie liedjes duren ook nooit lang.
Een aanrader zou ik zeggen.
Als je deze game ook ergens tegen de prijs van 29 euro ziet liggen zou ik niet twijfelen om deze mee te nemen!!!

avatar van WhiteDust
ik heb hem morgen in huis, dan maar eventjes gamen maar.
heb gehoord dat ie erg eng is, is dit ook zo?

SvV_Ying
WhiteDust schreef:
ik heb hem morgen in huis, dan maar eventjes gamen maar.
heb gehoord dat ie erg eng is, is dit ook zo?

Verschilt natuurlijk per persoon maar er zitten aardig wat schrikmomenten in en ben een paar keer toch wel geschrokken

ga deze binnenkort kopen

joeri592
kan je uit verschillende niveaus kiezen??

joeri592 schreef:
kan je uit verschillende niveaus kiezen??
Als je moeilijkheidsgraden bedoeld, uiteraard.

Ik speel hem nu op Hard, echt een goede game is het! Stemmen doe ik pas als ik hem heb uitgespeeld;)

Ik heb hem uitgespeeld en het is gewoon een prachtig spel.
Alles wat resident evil 5 belooft had en niet deed doet dead space wel.
Lichten uit volume omhoog en lekker griezelen.

lagaiske schreef:
Ik heb hem uitgespeeld en het is gewoon een prachtig spel.
Alles wat resident evil 5 belooft had en niet deed doet dead space wel.
Lichten uit volume omhoog en lekker griezelen.

Resident Evil 5 was toch ook niet bedoelt als schrikgame?

Anyway.. Dead Space is echt een parel
Een zwaar onderschatte game