Dead Space (2008)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / Android / Apple iOS
Shooter / Action

Ontwikkeld door Visceral en Iron Monkey

Jij bent Isaac Clarke, een ruimte ingeniueur gespecialiseerd in het repareren van gigantische mijnschepen voor de 'Concordance Extraction Corporation' (C.E.C.). Op een dag krijg jij de opdracht om een noodoproep van het schip de 'USG Ishimura', een schip dat dode planeten vernietigt, te onderzoeken. Samen met je collega's Lt. Zach Hammond en Kendra Daniels ga je op onderzoek uit. Eenmaal aangekomen op de 'USG Ishimura' blijkt het schip in handen te zijn van een onbekend buitenaards ras. Wat een routine reparatieklus zou moeten zijn, ontaard zo in een strijd van leven op dood.

avatar van ilovePS3
nee over 1 maar heb nog verder gezocht en heb dan een site gevonden waar ie maar 10 euro kost

bedankt om het even te laten weten

avatar van ilovePS3
zo heb zowel dead space als dead space 3 binnen voor ik aan dead space 3 begin ga ik maar even met deze aan de slag en leg gelijk een paar onderbroeken naast me ( maar het zal toch niet zooo eng zijn zeker)

... en Dead Space 2 sla je dan maar over? Dan had je beter 3 laten liggen en 2 gekocht. Tegen de tijd dat je die 2 uit hebt zou 3 ook alweer stukken voordeliger geprijst zijn. En aan een derde deel beginnen zonder de tweede gespeeld te hebben is zonde. Not done.

avatar van ilovePS3
dead space 2 ga ik ook kopen maar dat hou ik dan voor later dead space 3 koop ik gewoon nu omdat een vriend hem nu ook koopt samen met dead space het origineel maar de 2 de ga ik zeker nog spelen

en wat een creepy vervorming van een kerstliedje op de main menu van dead space :O

ilovePS3 schreef:

bedankt om het even te laten weten

Welke site?

avatar van ilovePS3
video palace maar ik denk niet dat ie nog op de site staat kan het verkeerd hebben ze hadden nog 2 exemplaren en die gaven ze voor 10 euro weg natuurlijk moest ik er wel achter naar de winkel

Dead Space is volgens mij zeggen de engste horror spel wat er is, het gehele spel was gewoon angstaanjagend, want je weet nooit wat en wanneer iets tevoorschijn komt. Door dit blijf je ook goed opletten en dat zorgt ervoor dat je het verhaal goed volgt, het is een geweldige spel en misschien wel een plaats in mijn Top 10.

avatar van ilovePS3
ik zit nu in chapter 8 en ik heb me al een paar keer echt rot geschrokken ik vloog bijna tegen het plafond :O ik vind het wel handig dat ik altijd goed slaap. Naar wat ik ook kijk of het nu echt eng is of heel bloederig ik blijf goed slapen

avatar van ilovePS3
ik heb net 2 minuten geleden dead space uitgespeeld en ik sta hier nu nog steeds echt te rillen van de angst

op het einde heb ik me echt rot geschrokken bijna had ik een verse onderbroek nodig. deze die het spel al uitgespeeld hebben weten waarschijnlijk wel welk moment ik bedoel

later ga ik wel eens mijn mening zeggen maar nu hou ik heb op dit deze game schiet mijn top 10 direct binnen en een dikke 4.5*

avatar van patenpac
Een goed geslaagde horror game van electronic arts, met een lekker griezelig sfeertje. Dit is de eerste space horror game die ik ken, en met succes. Een moeilijk hanteerbare gameplay, maar niet zonder zijn effect te hebben. Het zorgt voor een extra sfeertje. Het upgraden van je wapens kon mogelijk wat beter, maar aangezien het geen RPG game is, zie ik dit door de vingers. Een mooie 3,5* van mij, aangezien er nog steeds enkele zaken beter kunnen.

avatar van Animosh
Hollywoodiaanse horror.

Het plot is een clichématige aaneenrijging van dingen die misgaan (en die je vervolgens moet repareren) en flinterdunne personages, de muziek is bombastisch en de sfeer in het algemeen overstijgt zelden de stereotype horror. Maar desondanks vond ik Dead Space een erg leuk spel. Het is afgewerkt en is daarom simpelweg leuk om te spelen, de claustrofobische ruimtesetting spreekt me wel aan (de verlichting is wel matig ivm een Doom 3), de monsters zien er walgelijk uit en er zitten een aantal erg spannende momenten in het spel. En de gameplay is niet perfect - er zijn zoveel medkits, munitie en credits te vinden dat het spel bij momenten eerder "luxe horror" (de horror van kiezen welke items je achter moet laten) dan survival horror is, de minigames (de asteroïden, Z-ball, de shooting range) passen niet goed in de rest van het spel en de baasgevechten zijn weinig memorabel (de eindbaas had ik de eerste keer al neer, zonder één medkit te hoeven gebruiken) - maar het schieten op ledematen is (goor maar) verfrissend, en DS is best uitdagend.

Dead Space is mijns inziens kortom geen meesterwerk - daarvoor is het allemaal wat te cliché. Maar de claustrofobische sfeer kom me toch best goed bekoren, de gameplay is vermakelijk en het spel speelt gewoon lekker soepel weg. Verre van perfect kortom, maar wel leuk. 3.75*

avatar van dr channard
De horrormaand begint er aan te komen en ik start het met dit spel dat ik al een tijdje had maar nooit heb gespeeld. Ik vind het een prettig spel, soms creepy maar echt angstaanjagend wordt het niet omdat je toch wel wat wapens ter beschikking hebt, maar ik hou wel van de variatie tussen de stille momenten en het schieten.

Hoe is het vervolg trouwens? Is het even goed als dit deel of meer gericht op actie. Nog meer actie en schieten zoek ik namelijk niet.

AvMerode
dr channard schreef:

Heb ze al een tijdje niet meer gespeeld, maar kan ze nog aardig goed herinneren.
Deel 1 was voor mij echt de perfecte balans in sci-fi en horror. Geweldige sfeer, creepy momenten en gewoon lekkere actie. Ben zelf ook een echte Star Trek fan, dus het sci-fi gedeelte spreekt mij gewoon heel erg aan.
In feite is het de Amerikaanse Resident Evil in space met wat Doom 3 invloeden. Zo zou je het kunnen zien.
Dead Space 2 is meer een herhalingsoefening met nog meer nadruk op actie. Maar er is nog voldoende Horror aanwezig.
Dead Space 3 is wel meer actie dan Horror.
Jammer dat EA de Dead Space serie had stopgezet omdat deel 3 niet goed werd verkocht.
Na 1 sales mistake gelijk stopzetten, that's EA.

Word tijd dat ik ze weer ga spelen. Heb de trilogy hier voor pc liggen, zal ze ff installeren.

avatar van dr channard
Bedankt voor de inlichtingen , ik denk dat ik het bij de eerste ga houden en ooit eens de tweede koop als ik tijd heb.

avatar van JacoBaco
Misschien komt het nog goed met de DS serie... https://www.facebook.com/DeadSpace4

JacoBaco schreef:

Ziet er niet heel erg legit uit moet ik zeggen.

avatar van JacoBaco
Nee zeker niet, vandaar die misschien...Maar misschien levert het iets op. Dat is wat ik bedoel.

avatar van Spawn
In space, no one can hear you scream...

Gisteren uitgespeeld op de PS3 en ik moet zeggen, wat een goede en gave game! Om te beginnen is de sfeer echt top. Het was in het begin ook wel een beetje beangstigend, maar dat wende snel. Tot de supersnelle monsters tevoorschijn kwamen in Chapter 9 . Toen werd het opnieuw weer eng in mijn beleving.

De besturing is in het begin misschien wat vreemd maar went snel. Wel is, zoals elders hier al aangegeven het camerastandpunt soms niet helemaal handig gekozen, want je hebt een paar punten in het spel met necromorphs waarbij je in principe doodgaat omdat je niet alles kunt overzien, maar dit blijft gelukkig beperkt. Het camerastandpunt vind ik verder wel iets hebben. Het brengt een soort extra dimensie in het spel die ik wel gaaf ervoer. Het wordt er misschien met 3rd PS iets minder eng op dan met first PS, maar het kent toch nog genoeg enge momenten en ik ben dan ook een paar keer erg geschrokken.

De wapens in DS zijn prettig in gebruik, ook dankzij de dubbele functie en de upgrademogelijkheid. Het is erg handig dat je kunt variëren en dat was soms ook nodig. Al blijft de Plasma cutter wel het beste en sterkste wapen.

De vijanden waren in mijn ogen best origineel al waren er niet gek veel verschillende soorten. Dit vond ik zelf geen afbreuk aan het spel doen. De bossfights waren ook goed en gevarieerd, wat ook wel een beetje vaart hield in het spel. Muziek was verder ook top en sfeerverhogend.

Tot slot het verhaal. Ik vond het goed in elkaar steken.Ik had ook niet verwacht dat Amalia je zou verraden en er met de marker vandoor zou gaan. Verder had ik wel verwacht dat Nicole al dood zou zijn. Dit werd op het einde ook bevestigt. Het is geen gek diep verhaal, maar ik vond het voldoende voor DS en ik heb er in principe ook best van genoten, ook omdat je stukje bij beetje informatie kreeg en ik hierdoor best nieuwsgierig werd.

Ik lees hier wel veel reacties van repetieve gamepay, maar ik vraag me dan af: welke game heeft dat nu niet? Bij GTA moet je bijvoorbeeld ook steeds van A naar B en iets doen, Bij CoD in principe ook. En dit geldt voor heel veel games. Het is Bij DS net zoals bij bovenstaande games niet storend vind ik en daarom speelt het ook zo lekker weg.

Kortom, erg goed spel met goede sfeer, aardig verhaal, muziek en ook aardige gameplay waar je wel even aan moet wennen, maar toch fijn speelt.

5/5

avatar van JacoBaco
Laten we even beginnen met een stapje terug in de tijd, namelijk Alien 1979. Het jaar waarin er een nieuwe franchise letterlijk uit een ei werd geboren. Een film wat Science Fiction en Horror moeiteloos en vooral succesvol wist te combineren. Zit je lekker rustig te eten, krijg je ineens pijn in je borst! En dat is toch wel andere koek dan Luke Skywalker die in Star Wars IV: A New Hope in 1 klap verantwoordelijk is voor de dood van meer dan duizenden mensen door even iets op te blazen. Sorry voor de spoiler! Maar eerlijk is eerlijk, op de planeet Alderaan woonde ook een aantal mensen en zoiets moet je gewoon niet pikken! Maar goed, Alien dus... wellicht is dit dus de grote inspiratie voor Dead Space geweest. Al kun je overigens ook nog zeggen dat zonder de SF film Dark Star (1974) er ook geen Alien zou zijn en zo kun je natuurlijk wel aan de gang blijven. Zonder kip, geen ei of toch andersom? Maar als je het echt wilt weten, de kip was eerder.

Oké, het is het jaar 2508 en jij bent Isaac Clarke, (vernoemt naar bekende Science Fiction schrijvers als Isaac Asimov en Arthur C. Clarke) een engineer aan boord van een ruimteschip. Tot zover nog niet echt spannend, maar wanneer er een noodsignaal wordt ontvangen van een ander ruimteschip genaamd USG Ishimura, besluiten jullie om is een kijkje te gaan nemen en dat is meteen het begin voor allerlei zaken die misgaan. Jullie crashen namelijk op de parkeerplaats van de Ishimura vanwege wat haperingen in het besturingssysteem. Maar 1 geluk bij een ongeluk, alle 5 de inzittende blijven ongedeerd, dus ze kunnen in ieder geval met zn alle aan het onderzoek beginnen en ook niet geheel onbelangrijk, nieuw vervoer regelen. De Ishmura blijkt echter akelig verlaten en ze worden zelfs al snel aangevallen door vreemde creaturen. Dit zorgt er zelfs voor dat jij van je team wordt gescheiden. Je staat er dus zo goed als alleen voor en als klap op de vuurpijl is de Ishmura technisch gezien in kritieke toestand.

Aan jou de taak om samen met de overlevende het schip weer zo optimaal mogelijk proberen te krijgen door radiocontact met elkaar te houden, maar ondertussen moeten jullie ook ernstig op je hoede zijn voor de levensgevaarlijke freaks! En wat of wie zijn het? Necromorphs? Wat willen ze? Hoe maak je ze kapot? 4 vrij relevante vragen die je jezelf best mag afvragen. Gelukkig waar vragen zijn, daar zijn vaak ook antwoorden, maar antwoorden kunnen ook weer nieuwe vragen creëren. Gaandeweg vind je audio- en tekstbestanden die uiteindelijk wel voor duidelijkheid zorgen. Gelukkig kom je er ook achter hoe je de vijand het beste kan uitschakelen en je vindt voldoende stoere wapens die je ook weer kunt upgraden.

Ik heb eigenlijk wel genoeg getypt. Dit is een ijzersterke game met toffe gameplay, horror en eindbazen!

avatar van Mithrandir
Alweer twee dagjes bezig met de 3de run in Dead Space, verdeeld over 11 jaar en nu met de mods, Gedosato mod en Reshade mod, deze mods maken van deze game een echte eyecandy.
Zelf na de game 3 keer gespeeld te hebben, blijft de beklemmende sfeer je pakken en zelfs al weet je alles van de verhaallijn, soms zijn er nog echte schrikmomenten, omdat je het vergeten bent of dat het onverwachts komt, wat je niet zag aankomen.

Ben ook van plan om de hele trilogy, nu in 1 keer te gamen...heb deel 2 en 3 nog nooit gedaan, ik weet....shame on me haha

Mithrandir schreef:

Hoewel ik erg genoten heb van deel 2, blijft deel 1 de beste. 3 is het minst goed. De vervolgen gaan vooral de actiekant op en dat is een klein beetje jammer.

avatar van Mithrandir
JacoBaco Schreef:

Ben dan toch benieuwd naar de andere 2 delen, als ze dan de actie kant opgaan vraag ik me af of het horror element net zo tof is als in deel 1 en toch de nodige jump scares zal hebben.

Mithrandir schreef:

Het is een beetje zoals Resident Evil. Horror, puzzels, overleven en vaak is de ammo schaars. Resident Evil 4 richtte zich meer op de actie en van het survival horror element bleef minder over. Maar Resident Evil 4 staat wel bekend als 1 van de beste Resident Evil games ooit.

Dead Space 2 is in mijn herinnering (8 jaar geleden inmiddels) redelijk goed in evenwicht wat actie, overleven en horror betreft. Deel 3 is een beetje bedoeld als co-op game met nog meer actie. Jump scares kan ik mij sowieso niet meer herinneren. Het echte spannende en enge is er wel vanaf.

Dead Space 1: 4,5*
Dead Space 2: 4,0*
Dead Space 3: 4,0* (al heb ik wel een voorkeur voor deel 2)

Resident Evil 4.. in space!

Daar is Dead Space prima mee te omschrijven. Je bestuurt een personage in 3rd person perspectief en je maakt gebruik van lasers die aangeven waar je schiet. Dead Space weet zijn eigen leuke draai aan dit type gameplay te geven doordat je de monster moet schieten op hun ledematen (ipv hun hoofd of torso zoals bij andere shooters). De vijanden hebben hele vervormde, monsterlijke lichamen en ze kunnen onverwachts spastisch bewegen, waardoor hun ledematen raken je niet gemakkelijk word gemaakt. Combineer dit met een aantal gevarieerde wapens, die ieder een eigen nut hebben, en Dead Space is een tijdloze shooter die prima wegspeelt.

Buiten de geweren maakt Isaac ook gebruik van speciale krachten van zijn pak, zoals een slow-motion aanval of telekinesie. Deze kunnen niet alleen binnen gevechten handig zijn, maar de game vraagt je met bepaalde regelmaat deze aanvallen toe te passen voor ‘puzzels’. Nergens werd er echt denkvermogen gevraagd, maar ik vond deze rustmomenten wel een fijne afwisseling van de intense gevechten. Het laatste unieke aspect van Dead Space zijn de gebieden zonder zwaartekracht. Deze stukken vroegen aanzienlijk meer ruimtelijk inzicht omdat je de verticale as en rotaties ook moet meerekenen. Ze kwamen niet te vaak of te weinig voor waardoor ze een fijne afwisseling boden, elke keer als het gebeurde.

Persoonlijk heb ik echter weinig met de ruimte of met ruimteschepen. Je loopt in deze game door soortgelijk ogende gebieden met relatief weinig visuele afwisseling. Ik heb ook niets, maar dan ook helemaal niets, met silent protagonists. Het hele verhaal word je uitgelegd door expositie speeches van collega’s, maar ongeachte wat er gebeurd, Isaac staat er emotieloos bij. Hierdoor vormde ik nooit echt een band met de personages en had ik niet het idee actief onderdeel uit te maken van een verhaal, maar eerder het verhaal op afstand te bekijken terwijl ik als een robot klussen voor de personages moest uitvoeren.

Ondanks dat Dead Space uit 2008 komt houd het nog goed stand en heb direct deel 2 erachteraan gekocht! Soepele besturing, leuke gameplay, creatieve vijanden, gebalanceerde moeilijkheidsgraad. Alleen de setting bekoort me niet en het verhaal deed me niets.

avatar van justin8286
Deel 1 blijft idd tijdloos. Vooral het begin zal me altijd wel bijblijven, als je die monsters voor het eerst tegenkomt. Verder voelde het bewegen wel wat minder stroef aan(melee aanval ook), dit is in deel 2 stukken soepeler/natuurlijker. Deel 2 staat in mijn top 10 btw, al zo vaak gespeeld. Blijft een heerlijke vlotte shooter.

Er is een remake voor PS5, Xbox Series X/S en PC aangekondigd!

(Ik kan alle niet-nog-een-remake reacties al horen . Vind het zelf iig een gaaf idee en zal het waarschijnlijk aanschaffen mits ik de PS5 dan eindelijk in bezit heb).

Hmm ik probeer dit deel al sinds 2008 uit te spelen, tot op heden niet gelukt. In 2008 begonnen, in 2016 weer es opgepakt en ik ben nu ergens in chapter 8 volgens mij. Prima goede game an sich maar net iets teveel horror/suspense/gore en dat boeit me wat minder net zoals een Resident Evil en een Alien Isolation mijn aandacht niet vast kan houden, ja even leuk en dan mwao.... Wellicht ga ik het ooit nog es completen maar een remake ga ik zeker niet bovenop springen.

mrdig schreef:

Vorige week is het zowaar gelukt om dit uit te spelen, best knap dat m'n xbox360 savegame al die 15 jaren intact is gebleven. Sfeervolle, goede en spannende game, maar action-horror blijft niet echt mijn genre dus die remake geloof ik eerst wel, maar wie weet als die in ea-play/gamepass komt

avatar van kiekena
Deadspace.