Star Wars (1991)

Game Boy / Nintendo Entertainment System / Sega Master System / Sega Game Gear

Ontwikkeld door NMS
Uitgegeven door Nintendo en Ubisoft

Het verhaal begint bij de simpele Luke Skywalker, die de robots R2D2 en CP3O in zijn bezit krijgt. Vervolgens ontmoet hij Obi-Wan Kenobi en als hij ook nog Han Solo bij zijn team heeft gevoegd begint het pas echt. Deze helden nemen het met elkaar op tegen het leger van de slechte Darth Vader. Het uiteindelijke doel: vernietiging van de Death Star.

avatar van thomzi50
Jeugdsentiment. Kan me niet eens echt herinneren of het een goede game is, het zal wel niet, maar ik vond dit een heel erg toffe game toentertijd. 3,5*

avatar van glimlicht
Ik begreep ook gelijk waarom.. De moeilijkheidsgraad ligt erg hoog en frustatie kwam al snel om de hoek kijken..

Af en toe haat ik games zonder save en/of password functie. Ben je net in het allerlaatste level, ga je dood en moet je helemaaal opnieuw beginnen. Gelukkig kan een NES controller tegen een stootje en kan ik na een halfuurtje afkoelen weer er tegen aan.

Qua verhaal ligt alles lekker dichtbij de eerste star wars film. Het is ook mogelijk om met meerdere personages te spelen en plaats te nemen in de bekende ruimteschepen. Het spel kent een overworld (Tatooine (?)) en je speelt het in 2-D, van bovenaf of als first-person (in een X-wing bijv). De controls zijn tricky, springen werkt niet altijd zoals je het wilt en je verliest health als je teveel naar beneden dendert. Ach Luke is nou eenmaal geen Mario.

De omgevingen zijn redelijk gevarieerd en zorgen ervoor dat je door blijft spelen. Wat wel vervelend is, vaak is het onduidelijk wat het spel van je wilt. Dan heb je een bepaald item nodig, maar nergens word dat aangegeven (zoals schilden voor je schip). Vaak heb je dan later in het spel een probleem doordat je een upgrade hebt gemist.

Maargoed... Na een paar uur trial and error had ik dan toch het eindscherm behaald. En wauw wat een eindscherm zeg... Soms verspil ik echt mijn tijd aan matige games..

*2,5

avatar van glimlicht
Op het doosje staat trouwens dat dit spel uit 1991 komt.
Ik zal het even aanpassen