Doom II: Hell on Earth (1994)

Alternatieve titel: Doom 2

Game Boy Advance / Macintosh / PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / Zodiac / PlayStation 4

Ontwikkeld door id
Uitgegeven door Activision en GT

Nadat je de Spider Mastermind hebt verslagen in Doom I denk je dat je de invasie van de hel eindelijk hebt gestopt. Weer terug op aarde ontdek je dat de monsters uit de hel een poort naar de aarde hebben weten te openen! Opnieuw moet je ervoor zorgen dat deze invasie niet kan doorgaan.

Gisteren voor de eerste keer in weken weer eens een uurtje gespeeld, aangezien hij in die Doom 3 BFG editie zat voor niets (samen met deel 1). En ergens ben ik aardig verrast dat het relatief degelijk verouderd is voor een twintig jaar oude shooter die bij de grondleggers van het genre hoort. Ik was er zo weer mee weg en voor ik het wist was ik toch al weer een paar leveltjes bezig. (ook Doom 3 vind ik trouwens nog gewoon erg goed na een eerste testritje).

Toch maar weer eens al die oude games op mijn GOG en Steam lijstjes gooien - Duke Nukem 3D, Shadow Warrior, Heretic en Hexen. Kijken hoe die spelen na al die jaren.

avatar van AvMerode
Ja echt geweldige fps classics, er zit voor mij een verslavingsgehalte in die oldie doom games.
Ik kan je trouwens ook mods aanraden. Moddb.com heeft ook wat mods.
Maak je eigen wad files of zoek ze via search machines (google of duckduckgo).
Deze wad files kun je dan in gzdoom, brutal doom en zandronum etc. toevoegen.
Er is trouwens ook een mod genaamd ScoreDoom (oldie dooms met score systeem) en die is ook heel erg leuk. zandronum is voor online play bedoeld en ook een must voor de fans.
gzdoom en zdoom hebben trouwens ook hd texture support en die textures kun je ook makkelijk vinden.
Verder is er nog Doomsday Engine.

avatar van The_CrY
Na Doom met enthousiasme aan Doom II begonnen en nog meer lol gehad. Het voelt in eerste instantie als een uitbreiding aangezien de game er niet veel anders uit ziet op een nieuw wapen, nieuwe levels en nieuwe vijanden na. Hierdoor bevat Doom II meer variatie dan het origineel. Hoewel de campagne heel erg tof is was het voor mij de uitbreiding 'Master Levels for Doom II' die pas echt liet zien wat er mogelijk was met het mod-platform. Deze 21 (volgens mij) door de community gemaakte levels waren groter en moeilijker dan het basisspel; zeker een aanrader! Dat dubbelloops geweer is toch zo'n fijn wapen dat heerlijk geluiden produceert, en monsters als de Revenant of de Mancubus maken het spel gewoon leuk; eindelijk vijanden die wat meer uitdaging zijn, maar die niet meteen ontieglijk naar zijn, zoals de Hell Baron uit het eerste deel.

Ik kan niet wachten om die talloze WAD files te gaan spelen die zijn gemaakt door de jaren heen... maar nu eerst Final Doom!

Nu voor maar 2,49€ downloaden op de PlayStation Playstore