Doom II: Hell on Earth (1994)

Alternatieve titel: Doom 2

Game Boy Advance / Macintosh / PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / Zodiac

Ontwikkeld door id
Uitgegeven door Activision en GT

Nadat je de Spider Mastermind hebt verslagen in Doom I denk je dat je de invasie van de hel eindelijk hebt gestopt. Weer terug op aarde ontdek je dat de monsters uit de hel een poort naar de aarde hebben weten te openen! Opnieuw moet je ervoor zorgen dat deze invasie niet kan doorgaan.

BoordAppel (moderator)
Het vervolg op de game die de standaard voor shooters zette. Meer van hetzelfde, maar dan wel meer van het geniale zelfde. Er zijn wel een aantal veranderingen. Een aantal nieuwe monsters, waarvan de pain elemental en de arch vile het irritantste zijn en een nieuw wapen, de geniale double barreled shotgun, die je nog meer schietplezier geven. De gameplay is hetzelfde gebleven, namelijk schieten op alles dat beweegt. Geen spel na Doom heeft dat zo geniaal gedaan, alleen Serious Sam komt qua pure no nonsense actie in de buurt van deze mijlpaal in de gamegeschiedenis.

Ik denk dat ik Doom 2 in mijn top 10 ga zetten en niet het eerste deel. Ik heb deze als eerste gespeeld (na de shareware van Doom 1) en is in alles nét iets beter dan Doom 1. Vooral de leukere (moeilijkere) monsters en het leveldesign maken dit een net iets betere game. Speciale vermelding nog voor de eindbaas (ja het is echt John Romero), die op de moeilijkste moeilijkheidsgraad echt belachelijk moeilijk is, ik ben veel getelefragt daar. Goh, wéér een term die Doom in het leven heeft geroepen.

avatar van Zelva
Inderdaad meer van hetzelfde, maar dan iets meer beter dan Doom.

avatar van djelle
Voor iemand die niet van shooters houdt, heb je er best wel veel gespeeld Zelva.

avatar van Phoenix
Ja, dit was toen het spel dat ik trillend van 4 flops ARJ-de en vervolgens tot bedtijd elke avond speelde.

Dat is dan wel eigenlijk ook het enige wat er me ervan is bijgebleven.

avatar van Zelva
djelle schreef:

Dat heb je wel eens als je broers er wel van hielden.

avatar van Yak
Yak
Phoenix schreef:

En in de autoexec.bat een menu maken zodat je computer in een speciale Doom-DOS mode kon opstarten met zoveel mogelijk gereserveerd geheugen; anders werkte het niet.

Ik weet nog hoe dit spel via diverse media als dé overtreffende trap van Doom werd gepresenteerd. Wat dat betreft viel het me redelijk tegen aangezien het eigenlijk precies hetzelfde spel is met andere levels en extra monsters. Blijft wel de mother of all shooters natuurlijk. 4,5*'

Phoenix schreef:

Dat is dan wel eigenlijk ook het enige wat er me ervan is bijgebleven.

Doom 1 was 4 floppy's, dit waren er inmiddels al 6 (even nagezocht in een oude floppendoos).

avatar van Phoenix
Ook goed .

Ik herinner me ook nog dat ik mijn huisgenoten af en toe game-avonden organiseerden. 2 PC's naar beneden halen, tegenover elkaar op de eettafel zetten, parallel kabeltje ertussen en knallen maar. Vooral dit spel en Heretic waren daarbij favoriet.

avatar van Pacino88
Nu vraag ik me af welke ik vroeger altijd speelde.
Onderaan zie je een hoofd van de hoofdpersoon en als je de code IDDQD invoert, worden zijn ogen rood ofzo en ben je onsterfelijk. Weet iemand welk deel dit is?

BoordAppel (moderator)
Dat is bij Doom I en II. Overigens worden zijn ogen dan geel.

leuk spel heb k tog heel veel lol mee gemaakt

avatar van Spawn NL
Ja die codes waren heel tof , gewoon overal doorlopen en die lompe gun met die groene kogels afschieten waarin vrijwel 10 beesten in 1x dood waren. Nog ff snel een leveltje spelen.

avatar van Doom II
FANTASTISCHE game, waar ik jarenlang gameplezier van heb gehad!
De geniale sfeer, donkere levels, prachtige muziek (ik had destijds een Roland en een Yamaha XG op mijn SB16 geklikt) en geweldige monsters/weapons maken dit een klassieker van jewelste! 5*****

Mijn standaard toetsencombinatie na het opstarten van het spel:
iddqd idkfa idbeholdl idclev31 en dan maaien in de Wolfensteinlevel!

Klassiekertje he. Ik was meer van Wolfenstein 3D en toen Duke Nukem 3D maar Doom 2 is natuurlijk wel nostalgie. Maar ik heb hem dus weinig gespeeld.

gamelord
De klassieker die (helaas) door dukie van zijn troon stootte in mijn beperkte collectie (vroeger).
Maar over de perfece en sinistere sfeer valt geen minpunt te ontdekken.
ook hoe het spel zich liet spelen, super gewoon. Ik was ook helemaal weg van de muziek en de geluiden bij deze game lieten soms je nekharen overeind doen staan.
Superklassieker...5,0******!!!

Lad
OLDSCOOL deze handel!

avatar van Leidenaar187
Ik zal em maar niet meer spelen(zou ook niet weten waar) maar dit is jeugdsentiment.
Heerlijk was dit toen,en speel nog liever dit oude spel over 10 jaar dan die film van Doom te kijken.

avatar van Luigi
Beter dan deeltje 1.
Vond de eindbaas spectaculair geweldig, en heb eigenlijk van het hele spel genoten.

avatar van jellecomicgek72
Geweldige Game deze. De sfeer is ook erg goed te noemen. Speelde laatst Doom 1 maar die vind ik toch een slag minder dan Doom 2. Een review volgt nog wel eerst maar es uitspelen. (Als ik eraan toe kom hehe ) Alleen moet ik weer erg wennen aan deze beturing op de pc want het is een beetje achterhaald en erg houterig. (wat ik ook niet gek vind na 16 jaar haha )

BoordAppel (moderator)
Je moet ook een van de nieuwe engines downloaden en installeren, dan is het ook prima speelbaar met muis + toetsenbord en ziet het er stukken beter uit.

avatar van jellecomicgek72
En waar kan ik die downloaden?

BoordAppel (moderator)

Dat is een goede. Maar er zijn er nog veel meer, googlen op Doom ports doet wonderen.

avatar van jellecomicgek72
Oke thnx ik zal het effe downloaden. De screenshots die erbij staan zien er wel goed uit.

War-Ultima
Ik speel doom 1&2 nu op mijn Xbox dankzij doom3 limited edition, Doom 2 is stukken beter dan het origineel en de wapens blijven geweldig.
In quake heb je veel minder interessante wapens terwijl doom gewoon een knap stukje arsenaal aan wapens heeft, ik mis alleen het duister sfeertje van quake.

avatar van jellecomicgek72
Wat ik zo goed vind aan Doom 2 is dat je zelf een map kunt uitkiezen die je wilt gamen. Dat maakt Doom 2: Hell on Earth echt een topper voor mij!

avatar van jellecomicgek72
Doom 2 is naar mijn mening toch stukken beter dan deel 1. Eigenlijk is het precies hetzelfde als deel 1 maar dan verbeterd. Zo zijn er meer verschillende monsters meer guns en de omgevingen zijn een stuk uitgebreider dan bij Doom 1. Eigenlijk is Doom 2 meer een soort van uitbreiding op Doom 1 vind ik. Maar wat zo leuk is aan Doom 2 is dat je zelf een map kunt uitkiezen waar je effe wat monsters wil neerknallen. Teminnste dat is bij mijn versie van Doom 2 zo omdat ik hem had gepindakaazd.

Wat ik wil goed vind is dat de spanning in Doom 2 nog beter is dan in het orgineel. Ook qua monsters/wezens is Doom 2 beter dan het orgineel. Zo heb je van die rode zwevende wezens met een oog en soort van gasten met een stierenkop, die zien er dus zo uit.:
http://samba.anu.edu.au/dumb/e4m2-shot.jpg. Uiteindelijk komt het gewoon op knallen aan en niets anders. Ik ga binnenkort ook maar eens aan Doom 3 beginnen. Doom 3 schijnt wel veel minder te zijn dan Doom 2. Omdat Doom jeugdsentiment voor mij is zal ik hier ook de maximale score voor geven en een top-10 notering!

avatar van hectometersnor
Wat mij betreft de beste uit de Doom serie, duidelijk de leukste levels en de vijanden zijn hier nog wat diverser. In feite is Doom 2 gewoon een expansion maar ik vond het eerste deel altijd minder geslaagd in met name de levels.

avatar van %%%%%%
Nostalgie !

Hier heb ik vroeger veel monsters het leven zuur gemaakt !

avatar van PC.ENGINE.FAN
"To win the game, you must kill me, John Romero." Op mijn oude trouwe 486DXII66 met 4mb geloof ik, was het net vloeiend te spelen. In full screen, dat iedereen graag wilde. Alleen wist ik nog niet dat je een raket precies in het voorhoofd van die duivel moest schieten. De enige manier waarop ik hem kon verslaan was met die noclipping truc, omdat op een gegeven moment zoveel monsters in beeld kwamen dat de framerate naar 1% zakte oid. Doom II in 14 minuten

Gisteren voor de eerste keer in weken weer eens een uurtje gespeeld, aangezien hij in die Doom 3 BFG editie zat voor niets (samen met deel 1). En ergens ben ik aardig verrast dat het relatief degelijk verouderd is voor een twintig jaar oude shooter die bij de grondleggers van het genre hoort. Ik was er zo weer mee weg en voor ik het wist was ik toch al weer een paar leveltjes bezig. (ook Doom 3 vind ik trouwens nog gewoon erg goed na een eerste testritje).

Toch maar weer eens al die oude games op mijn GOG en Steam lijstjes gooien - Duke Nukem 3D, Shadow Warrior, Heretic en Hexen. Kijken hoe die spelen na al die jaren.

avatar van AvMerode
Ja echt geweldige fps classics, er zit voor mij een verslavingsgehalte in die oldie doom games.
Ik kan je trouwens ook mods aanraden. Moddb.com heeft ook wat mods.
Maak je eigen wad files of zoek ze via search machines (google of duckduckgo).
Deze wad files kun je dan in gzdoom, brutal doom en zandronum etc. toevoegen.
Er is trouwens ook een mod genaamd ScoreDoom (oldie dooms met score systeem) en die is ook heel erg leuk. zandronum is voor online play bedoeld en ook een must voor de fans.
gzdoom en zdoom hebben trouwens ook hd texture support en die textures kun je ook makkelijk vinden.
Verder is er nog Doomsday Engine.

avatar van The_CrY
Na Doom met enthousiasme aan Doom II begonnen en nog meer lol gehad. Het voelt in eerste instantie als een uitbreiding aangezien de game er niet veel anders uit ziet op een nieuw wapen, nieuwe levels en nieuwe vijanden na. Hierdoor bevat Doom II meer variatie dan het origineel. Hoewel de campagne heel erg tof is was het voor mij de uitbreiding 'Master Levels for Doom II' die pas echt liet zien wat er mogelijk was met het mod-platform. Deze 21 (volgens mij) door de community gemaakte levels waren groter en moeilijker dan het basisspel; zeker een aanrader! Dat dubbelloops geweer is toch zo'n fijn wapen dat heerlijk geluiden produceert, en monsters als de Revenant of de Mancubus maken het spel gewoon leuk; eindelijk vijanden die wat meer uitdaging zijn, maar die niet meteen ontieglijk naar zijn, zoals de Hell Baron uit het eerste deel.

Ik kan niet wachten om die talloze WAD files te gaan spelen die zijn gemaakt door de jaren heen... maar nu eerst Final Doom!