Doom II (1994)

Alternatieve titel: Doom II: Hell on Earth

PC / Macintosh / NEC PC-98 / PlayStation / Sega Saturn / Game Boy Advance / Zodiac / Xbox / Xbox 360 / PlayStation 3 / Android / PlayStation 4 / Nintendo Switch / Xbox One / Apple iOS
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door id en Nerve
Uitgegeven door GT, Williams, Activision, Tapwave, Bethesda en ZeniMax

Nadat je de Spider Mastermind hebt verslagen in Doom I denk je dat je de invasie van de hel eindelijk hebt gestopt. Weer terug op aarde ontdek je dat de monsters uit de hel een poort naar de aarde hebben weten te openen! Opnieuw moet je ervoor zorgen dat deze invasie niet kan doorgaan.

Gisteren voor de eerste keer in weken weer eens een uurtje gespeeld, aangezien hij in die Doom 3 BFG editie zat voor niets (samen met deel 1). En ergens ben ik aardig verrast dat het relatief degelijk verouderd is voor een twintig jaar oude shooter die bij de grondleggers van het genre hoort. Ik was er zo weer mee weg en voor ik het wist was ik toch al weer een paar leveltjes bezig. (ook Doom 3 vind ik trouwens nog gewoon erg goed na een eerste testritje).

Toch maar weer eens al die oude games op mijn GOG en Steam lijstjes gooien - Duke Nukem 3D, Shadow Warrior, Heretic en Hexen. Kijken hoe die spelen na al die jaren.

AvMerode
Ja echt geweldige fps classics, er zit voor mij een verslavingsgehalte in die oldie doom games.
Ik kan je trouwens ook mods aanraden. Moddb.com heeft ook wat mods.
Maak je eigen wad files of zoek ze via search machines (google of duckduckgo).
Deze wad files kun je dan in gzdoom, brutal doom en zandronum etc. toevoegen.
Er is trouwens ook een mod genaamd ScoreDoom (oldie dooms met score systeem) en die is ook heel erg leuk. zandronum is voor online play bedoeld en ook een must voor de fans.
gzdoom en zdoom hebben trouwens ook hd texture support en die textures kun je ook makkelijk vinden.
Verder is er nog Doomsday Engine.

avatar van The_CrY
Na Doom met enthousiasme aan Doom II begonnen en nog meer lol gehad. Het voelt in eerste instantie als een uitbreiding aangezien de game er niet veel anders uit ziet op een nieuw wapen, nieuwe levels en nieuwe vijanden na. Hierdoor bevat Doom II meer variatie dan het origineel. Hoewel de campagne heel erg tof is was het voor mij de uitbreiding 'Master Levels for Doom II' die pas echt liet zien wat er mogelijk was met het mod-platform. Deze 21 (volgens mij) door de community gemaakte levels waren groter en moeilijker dan het basisspel; zeker een aanrader! Dat dubbelloops geweer is toch zo'n fijn wapen dat heerlijk geluiden produceert, en monsters als de Revenant of de Mancubus maken het spel gewoon leuk; eindelijk vijanden die wat meer uitdaging zijn, maar die niet meteen ontieglijk naar zijn, zoals de Hell Baron uit het eerste deel.

Ik kan niet wachten om die talloze WAD files te gaan spelen die zijn gemaakt door de jaren heen... maar nu eerst Final Doom!

Nu voor maar 2,49€ downloaden op de PlayStation Playstore

Ik vul mijn laatste gamedagen van dit jaar maar met deze game, had 'm al anderhalf jaar op de Switch zonder gespeeld te hebben. Wel destijds Doom 1, daar beviel een nieuwe speelbeurt me goed. Nu maar eens zien of ik deel 2 ook nog steeds leuk vind. Zat net al minutenlang vast in level 2, weet ik veel dat je de sprintknop in moet drukken om ergens naar binnen te ''springen''

Een jaar geleden speelde ik de eerste Doom op de Switch en een jaar later was het de beurt aan het vervolg. Beide delen had ik als kind wel eens een beetje gespeeld, maar nooit veel. Ik had 'm niet, maar wel Wolfenstein 3D. Dat was dan ook mijn shooter van begin jaren 90, samen met een paar jaar later Duke Nukem 3D. Toch was Doom altijd cool en toen beide games op de Switch te koop kwamen heb ik maar eens mijn nostalgische hart laten spreken en ze allebei voor een paar Euro gekocht. Geen spijt van gekregen. Doom was cool en is cool. Ondanks verouderde gameplayzaken als dat je niet omhoog en omlaag kan kijken en het grafisch natuurlijk prehistorisch oogt is er nog zoveel zo tof dat het ook nu leuk is.

Doom II is echt een vervolg, dat voel je aan alles. Gameplaytechnisch is alles hetzelfde gebleven, maar visueel is er wel veel gewijzigd. Zo speel je niet meer alleen in gangetjes, maar zijn er enorme open maps in de buitenwereld. Vooral met veel lava, want je knalt natuurlijk alles in de hel aan gort. Het levert ieder geval veel meer diversiteit in de maps op, maar het zijn ook weer niet echt hele mooie maps op een aantal na. Sowieso was dat wel een gevoel wat ik tijdens het spelen van Doom II had. Het is groter, maar tegelijk ben je soms belachelijk hard aan het zoeken naar waar je verder moet. Het begon mij ieder geval af en toe enorm te irriteren, dat zoeken en puzzelen hoe je toch in hemelsnaam het level uit moet komen. Af en toe maar Youtube erbij gepakt, want dit zijn geen leuke games als je vast komt te zitten. Ik vind dat wel van die typische begin jaren 90 gameplay, die je in de Doom games en ook bv Duke Nukem 3D aan treft.

Buiten dat is Doom II gewoon een enorm brute shooter. De nieuwe dubbelloops shotgun is awesome en de rest van de wapens zijn ook lekker effectief. Het is nog steeds heel bevredigend om een lading monsters te killen. Er zitten ook meer nieuwe type vijanden in, waardoor dit allemaal wel afwisseling bied. En ook genoten trouwens van de Wolfenstein-levels. Erg leuk om weer in die vertrouwde eerste map te lopen, maar dan in Doom-style. Maar zo richting het einde was ik wel weer klaar met de game en was het goed dat het einde in zicht kwam. Ik ga misschien nog eens van die add-ons spelen die gratis bij de game zitten, maar voorlopig ieder geval niet. Nu is het weer tijd voor wat anders.

4* (was 3,5*)

avatar van The_CrY
Tof om je ervaring te lezen, Ajax&Litmanen1! Herkenbaar inderdaad dat de maps in Doom II vaak wat minder fijn wegspelen, ondanks de wijdere omgevingen. Wel durf ik te zeggen dat mijn hoge cijfer voor een groot deel uit de moddingmogelijkheden voortkomt. Sinds 1994 zijn er talloze 'megawads' gemaakt door fans die wat mij betreft beter zijn dan het spel zelf. Volgens mij kun je daar een aantal van als gratis add-on spelen op de Switch, en mocht je daaraan toe zijn dan zou ik The Plutonia Experiment willen aanbevelen. Officieel onderdeel van Final Doom (1996) geweest en als je het mij vraagt 100 keer beter dan Doom II.

avatar van Duke Nukem
Manny Calavera schreef:
Als ik dit bericht eerder had gelezen dan had mij een half uur frustratie in mijn leven bespaard gebleven.

avatar van Duke Nukem
Even leuk als de eerste Doom. Het oogt inderdaad nogal verouderd, maar het ziet er eigenlijk wel crisp and clean uit en het speelt zo vlotjes. De wapens (vooral de dubbelloops shotgun) klinken goed. Het enige wat mij soms stoort, is dat je soms lang moet zoeken naar de sleutels. Gelukkig zit er wel een mini-map in het spel, zodat je niet voortdurend in rondjes aan het lopen bent.