Uncharted: Drake's Fortune (2007)

PlayStation 3 / PlayStation 4

Ontwikkeld door Naughty Dog
Uitgegeven door Sony

Een vierhonderd jaar oude aanwijzing in de doodskist van Sir Francis Drake is voor Nathan Drake aanleiding om op een vergeten eiland in de Stille Oceaan op zoek te gaan naar de schat van El Dorado. Wanneer Drake op het eiland tegenstand krijgt van een stel huurlingen is het aan hem en zijn kompanen om te overleven, en ondertussen de geheimen van het eiland te ontrafelen.

avatar van Jumbojet
CarealotCarrot schreef:
Net de demo gespeeld en ik was niet echt onder de indruk. De demo begon bij het punt dat Drake in het vliegtuig naar El Dorado(?) vloog en daar neerstortte. Dit deel van de demo bestond eigenlijk alleen maar uit schieten, is dit representatief voor de game? In andere woorden, hoeveel van de game neemt het schieten in beslag?

Ik vind zelf ook wel dat je extreem veel moet schieten. De situaties lijken ook vaak op elkaar maar toch vond ik de game niet tegenvallen. Het verhaal vond ik mooi

lennox schreef:
als je de demo niks vond, moet je deze spel gewoon niet nemen.

Ik vond de demo ook niet veel voorstellen maar ik heb de game wel aangeschaft. Hier gelukkig geen spijt van gekregen want ik vond het een geweldig verhaal .

lennox
kom op, wie kon deze spel nou ? 9 van de 10 mensen hebben deze aangeschaft door de geweldige gameplay & graphics demo. Misschien zijn jullie toevallig die 1.

Review Uncharted: Drake's Fortune

Zo, na Uncharted 1 meerdere keren uitgespeeld te hebben, is het nu wel eens tijd voor een review.

Dit spel was een van mijn eerste ervaringen op de PS3, en ik was meteen omvergeblazen door de grafische pracht. De graphics zijn werkelijk prachtig, maar het verhaal en de gameplay mogen er ook zijn.

Het verhaal

Het verhaal is eigenlijk niet eens zo heel bijzonder. Het concept van zoek-de-schat is natuurlijk niet nieuw, maar op de een of andere manier pakt het allemaal goed uit. Ik kreeg bepaalde associaties met de Indiana Jones-franchise, wat toch wel de moeder van alle zoek-de-schat films is. Het begin is rustig, vooral in de eerste junglescènes leer je het spel rustig kennen, zonder dat het een irritant, laag tempo aanneemt. Maar zodra je in de buurt van de schat komt, wordt het tempo hoger en mag je naast een aantal puzzels, het ook opnemen tegen legio vijanden. Er zitten een aantal leuke stukjes in, zoals de U-boot middenin de jungle, en natuurlijk het stukje met de jetski's. De personages zijn ook tof, met name de hoofdpersoon, Nathan Drake, is boeiend. Het valt me echter wel tegen hoe makkelijk de hooggeplaatste tegenstanders aan hun einde komen, zonder dat jij ze neer kan knallen. De uiteindelijke bossfight viel ook een beetje tegen, maar uiteindelijk voelt het verhaal aan als een echte Hollywood-blockbuster, en verveelt het geen moment, zonder echt over-the-top te worden.

De graphics

Grafisch is het werkelijk prachtig, zeker voor een spel dat toch al weer 5 jaar oud is. De jungleomgevingen zien er exotisch en goed gedetailleerd uit, en ook de details van het water zijn werkelijk prachtig. De hoofden van de personages hadden wat mij betreft wel wat beter afgewerkt kunnen worden, vooral het haar van Elena ziet er behoorlijk matig uit. De graphics van deze Uncharted zijn dus werkelijk prachtig, en dan te bedenken dat het er in Uncharted 2 nóg beter uit ziet...

Gameplay

Het spel speelt als een trein, het klimmen en klauteren gaat lekker soepel, en er is een goede afwisseling van shootouts, klimmen en puzzels oplossen. Soms zitten er nét iets te veel schietscènes in, maar het wordt gelukkig nooit echt irritant. Naar het einde toe krijg je gelukkig te maken met sterkere tegenstanders, worden de badguys met lasers en de zombieachtige wezens wisselen de normale badguys leuk af. De puzzels hadden wat mij betreft wel iets uitdagender mogen zijn, maar dit "probleem" doet zich vooral voor bij een replay, en is vrij normaal. Uiteindelijk is het niet een heel lang spel (in ca. 10-12 uur heb je het wel uitgespeeld), maar dan kun je nog wel volop gaan trophyhunten.

Conclusie

Uncharted: Drake's Fortune is een fantastische introductie van een geweldige serie; als je van dit deel al hebt genoten, zul je dat helemaal met zijn opvolgers gaan doen. Grafisch is het perfect, het verhaal is de hele tijd boeiend, en de gameplay is gevarieerd genoeg. Uiteindelijk krijgt Uncharted nét niet de perfecte score, vanwege de soms net iets te vele shootouts, en de relatief makkelijke puzzels. Maar een 4,5* is toch een mooie score voor een introductie van een fenomenale serie?

Drake heeft in dit deel vergeleken met Deel 2 en 3 echt zo'n suburban student look en uitstraling , niet om serieus te nemen zo wat

avatar van Marcellussss
Nadat ik deel 2 voor kerst kreeg, besloot ik eerst maar even het eerste deel te spelen nadat deze al 4 jaar op mijn boekenplank stof lag te happen.

Erg leuk tussendoortje die in één of twee sessies wegspeelt als een luchtige avontuurfilm. Fijn dat het plot niet al te serieus is en vooral niet terugdeinst van enige clichés (wel een fijne twist tegen het einde die wat afwisseling brengt). Past goed bij de game.

Grafisch indrukwekkend (zeker aangezien hij ondertussen al 5 jaar oud is). Af en toe iets teveel shootouts achter elkaar zoals al meer users aangeven, en tegen het einde begonnen wat mechanics te irriteren, maar dat mocht de pret niet drukken.

Nergens uitzonderlijk, maar ook nergens slecht. Hopelijk hebben ze in deel 2 wat aan de mechanics gesleuteld en wat betere puzzelelementen en verkenning verwerkt.

avatar van SiSsY bOY
Leuk spel, leuk verhaal. De besturing bij vlagen wat irritant maar het schiet wel lekker. Iets meer puzzels had wel leuk geweest. 4*

op naar deel 2

avatar van misterdhdh
juist uitgespeeld, vorige week ongeveer begonnen. ik schat dat ik hier zo een 10-12 uur mee gespeeld is. Heb me super vermaakt met dit spel. naar het einde toe vond ik het steeds beter worden. diedemonenzorgen er juist voor dat ik mijn score verhoog, je ziet ze niet aankomen in het verhaal, ze zijn ook moeilijker te verslaan. typisch amerikaans verhaal, super soundtrack (voor mij beste soundtrack van een game ooit). In het begin vond ik het vaak vanhetzelfde, op het eind natuurlijk ook maar door die demonen had je opeens 2 vijanden, wat ik leuk vond. schitterend toch wanneer je op zowel de handlangers als de demonen in één level moet vechten. dacht even dat die handlangers mij gingen helpen om ze te verslaan, maar ze schoten op mij , de omgeving was schitterend natuurlijk en dat zorgt ervoor dat dit een topgame is. alles zag er redelijk echt uit. puzzels konden wel beter en moeilijker. waren echt veel te simpel en de weinige dingen die je moest puzzelen waren vaak in hetzelfde genre. heb aan 2 dingen enorm veel tijd aan besteed: bij die ene puzzel waar je die standbeelden moest draaien in de windrichtingen, had niet door dat de windrichtingen in het engels waren geschreven in het spel, waardoor ik domweg miste. ook veel tijd verloren bij die demonen waar je er alleen voor staat, ze bleven komen in die ene ruimte en ik knalde ze allemaal af maar dat was niet vol te houden, maar blijkbaar moest je gewoon die deur binnengaan (die ik lange tijd niet zag)
heb het spel in het nederlands gespeeld en was best wel goed, moeilijk vond ik het niet, wel supervermakelijk. ik zou het in 1 keer hebben uitgespeeld als ik niet anders te doen had. ik had maar iets meer dan de helft aan schatten, maar heb niet echt goed gezocht. ik haat dingen verzamelen in een game, kan niet wachten om het vervolg (nummer 1 in top 250) te spelen. pas nu ontdek ik de uncharted games, dankzij een vriend die dit terecht topgames vindt. had einde wel moeilijker verwacht

+ er zijn vervolg games
+ realistische omgeving
+ soms moet je zuinig zijn met je kogels, vind ik goed
+ verhaal
+ je staat er niet altijd alleen voor
+ demonen
+++++ sountrack

- camerapositie was niet altijd optimaal
- iets meer afwisseling mocht
- had gehoopt op meer spectaculair einde
- mocht nog langer duren
4.5/5

Dit spel kon me niet echt boeien. positieve punten: het visuele en de sfeer. Negatieve punten: het verhaal en de gameplay.

avatar van Alfred Mok
Een prima game naar mijn mening. Het spel kon mij boeien, had een goede verhaallijn en een design waar je 'u' tegen zegt. Ik ben vanaf nu een groot fan van Naughty Dog, ik wist niet dat zij zo goed waren in het vormgeven van spellen. 4,5* voor dit geweldige spel dat zich vooral kenmerkt door de perfecte vormgeving, de uitmuntende graphics, het originele verhaal, de mooie muziek en het gameplezier wat je eraan beleeft wanneer je telkens weer dit spel speelt.

Naomi Watts schreef:
Ook fijn dat Elena ook gewoon een realistisch personage is. Niet de rondborstige vamp die door het leven ka ngaan als de game personificatie van Shyla Stylez (sounds like a delicious idea! ) maar gewoon een zorgzame intelligente vrouw met het hart op de juiste plek.

Ze heeft anders wel een heerlijk kontje en perfect gevormde borstinhoud.

Was dus al bekend met de twee vervolgdelen maar nog nooit met deze. Nu voor de grap ook maar eens aan begonnen en om even op bovenstaande opmerking terug te komen. De borsten van Elena blijken hier beduidend schaarser in omvang. En ik maar denken dat ze echt waren.

Sowieso vind ik het grafisch ook allemaal een tandje minder dan we later gewend zijn.

Verwacht hier niet hetzelfde uit te halen als het spetterende 3, maar hoe dan ook een prima serie dus goed zal het wel zijn.

Dat kan je natuurlijk ook niet echt verwachten, de tweede deel en derde deel zitten natuurlijk grafisch mooier in elkaar, maar hier begon het allemaal, en nog steeds hederdaagd is dit een geweldige titel. echt een pracht-franchise

Ik vind het altijd leuk om deze serie in het Nederlands te spelen.

Hele tijd van die snerpende stemmetjes.

'Je bent er geweest!'

Vind ik wel lachen.

avatar van solidKevin
Vandaag uitgespeeld en ik heb me er prima mee vermaakt, maar ik heb wel wat opmerkingen. Ik zal mijn 4* binnenkort met een review toelichten.

Dan heb je ook aardig doorgespeeld solidKevin!

avatar van solidKevin
Review Uncharted: Drake's Fortune

Na al die jaren kon ik eindelijk beginnen aan de Uncharted serie. Ik hoorde altijd positieve geluiden over de serie en kon dus niet wachten om hem in mijn PS3 te stoppen. Hij stelde zeker niet teleur.
Het eerste wat me opviel was dat Uncharted er verdraait goed uitziet voor een 7 jaar oude game. Natuurlijk heb je wel eens dat een texture niet goed inlaadt, maar dit kwam bijna nooit voor. Op sommige momenten bleef ik even een paar minuten genieten van het mooie uitzicht. Een prachtige blauwe zee waar de zon op schijnt is altijd een genot om te zien.

De gameplay liet in mijn ogen wel wat steekjes vallen. Zo ergerde ik me kapot aan het feit dat het rondje diende voor zowel rollen,cover als jezelf laten vallen. Dat rollen en cover bij elkaar zitten is logisch, maar jezelf laten vallen hoort hier echt niet bij. Hierdoor ben Ik tijdens het spelen verschillende keren van richels afgevallen.

Uncharted voelt als third-person shooter (TPS) niet zo goed als Gears of War. Als ik een TPS speel vergelijk ik het altijd met Gears, omdat die game in mijn ogen vandaag de dag nog steeds geweldig speelt. Dit wil niet zeggen dat Uncharted slecht werkt, maar er zijn zeker verbeterpunten mogelijk in dit opzicht. Ik was daarom ook blij dat de shooter actie werd afgewisseld met de nodige klim en klauter stukken. Deze zorgde namelijk voor een fijne afwisseling in de gameplay.

Het is alleen zo jammer dat de camera niet altijd mee werkte op deze stukken. Op sommige momenten werden er vaste camerapunten gebruikt die het heel moeilijk maakte om te zien waar je heen moest. Zo was er een stuk waar ik van het ene naar het andere punt moest springen. De camera liet Drake steeds van de voorkant zien, waardoor ik moest gokken waar ik naartoe moest springen.

Uncharted heeft in mijn ogen prima gameplay, maar wat het geweldig doet is het vertellen van een verhaal. Dit is namelijk van begin tot eind heel leuk en interessant. Het deed me een beetje denken aan de Indiana Jones films: een avontuurlijk mysterie met de nodige dosis humor. Dit is vooral te danken aan Drake, Elena en Sully, die voorzien zijn van goede voice actors en elkaar goed aanvullen. Ik heb tijdens het spelen meerdere keren flink gelachen door de fantastische dialogen tussen deze karakters. Het is wel een beetje jammer dat de bad guy niet echt een hele grote toegevoegde waarde heeft. Ik had meer het idee dat hij erin zat omdat ze er eigenlijk wel eentje nodig hadden. Bereid je in ieder geval maar alvast voor op een verschrikkelijke eindbaas. Deze eindbaas heeft bij mij een plekje veroverd in mijn top 10 slechtste eindbazen ooit.

Uncharted is een leuke game, waar op gameplay gebied nog wat te winnen valt. Het verhaal is daarentegen helemaal top en de personages zijn een groot genot. Ik ben heel benieuwd hoe Uncharted 2 dit gaat voortzetten.

Eindbeoordeling: 8 (4*)

avatar van Yestsida
Mijn eerste Naughty Dog-game sinds Crash Team Racing.

Drake's Fortune en deel 2 heb ik pas gekocht toen het derde deel bijna het daglicht zag. Ik was dus vrij laat met de Uncharted-serie.
De graphics waren nog steeds mooi, maar uiteraard niet meer spectaculair.

Het verhaal dat je doorliep stond nog steeds als een huis. Een indrukwekkend avontuur dat onder andere duidelijk inspiratie heeft gehaald bij games/films zoals Tomb Raider en Indiana Jones. Dit stoort totaal niet, alles haalt wel uit iets anders inspiratie. Het helpt uiteraard ook dat het avontuur en de gameplay goed zitten.

De personages dat je tegenkomt zijn allen mooi vormgegeven en formidabel ingesproken.

Gameplay varieert van platformen, third-person shooter tot puzzelen. Allemaal goed uitgevoerd, al heb ik persoonlijk bar weinig met puzzelen.

Solide begin van een geweldige serie. Uiteraard een stuk volwassener dan Crash Bandicoot op de eerste PlayStation. Waarschijnlijk ook dan Jak & Daxter op PS2, maar daar heb ik nooit iets van gespeeld.

avatar van Devoo
Deze trilogie vorige week pas gekocht en deze vandaag uitgespeeld. Ik ben best wel onder de indruk. Ik ben vooral een Nintendo-speler, dus dit soort games ben ik niet echt gewoon. Nu heb ik spijt dat ik nu pas begonnen ben. Ik kijk al uit naar het volgende deel!

Playtime: 10 uur en 48 minuten.

Dan staat je nog wat te wachten want zit een zeer sterke stijgende lijn in deze serie.

1,5
Mijn god, wat een ongelooflijke draak van een spel. Na het fantastische The Last of Us dacht ik aan deze reeks van Naughty Dog te beginnen, maar het waarschijnlijk het slechtste AAA spel dat ik ooit heb gespeeld. Grafisch weliswaar in orde, maar de gameplay is compleet brak. Het hele covergedoe werkt meer tegen dan mee, het vreemde dansje van de geraakte tegenstanders die wave na wave tevoorschijn kwamen is belachelijk en alle wapens zijn perfect inwisselbaar. Het lijkt wel alsof je een dikke minuut van gameplay honderden keren na elkaar speelt, want de scenery verandert nauwelijks en voor de rest is het schieten van achter een halfhoog muurtje. Het klimmen is saai gedaan in vergelijking met bijvoorbeeld AC en bovendien doet Drake hier vaak rare dingen. Waarschijnlijk ergens een verschil tussen de animatie van wat je personage doet en wat je denkt dat hij doet, maar alleszins was al het klim- en klauterwerk vaak frustrerend omwille van de controls, nooit omwille van het leveldesign (alle puzzels waren compleet straightforward). Om het helemaal de dieperik in te duwen doen ze nog QTE during cutscenes. Ben nu ergens 80% ver, de gollums of whatever zijn al opgedoken maar ik twijfel of ik dit nog ga uitspelen.

avatar van Tsjo-Wi
Dit is inmiddels ook al wel een oud spel, dat op sommige gebieden nu gedateerd aanvoelt, zeker ten opzichte van een game als the Last of Us. Ik zou deel 2 en 3 wel een kans geven, die hebben de tand des tijds een stuk beter doorstaan als je het mij vraagt.

Ik was totaal onbekend met de serie en heb op de PS4 nu de box (deel 1 t/m3) aangeschaft.

Begonnen met deel 1 uiteraard (zit nu 49%) en ik moet zeggen dat de game na 8 jaar inmiddels wel echt heel erg gedateerd aanvoelt, maar het toch wel goed speelbaar is. Omdat ik geen referentiekader heb kan natuurlijk ook komen omdat het geremsaterd is en de gameplay op schop is genomen.

Het voelt gedateerd aan, door de animatie, cameravoering maar ook de manier waarop je vijanden bestormen (spawen steeds op de raarste plekken en vanuit het niets). Laat wel zien dat games zalig echt evolueren in details… al is het wel met kleine sprongetjes.

Wat mij tot nu toe tegenvalt is dat ik meer puzzels had verwacht en het is vooral een actie game. Wat helemaal niet erg is, want de shootouts zijn wel leuk om te doen (al is het dus wel generiek). De game is vermakelijk, idem het verhaal, maar ik zie nog weinig van alle lof die serie heeft ontvnagen. (Maar ik begrijp dat deel 2 en 3 veel beter worden)

avatar van Eliandjiee
Door mijn aanschaf van PS4 met de Nathan Drake collectie heb ik dit pareltje eindelijk kunnen checken. Een pareltje is het zeker.

De game biedt een heerlijk filmische ervaring, met toffe personages (iedereen is tof maar wat is die Drake een sympathieke guy zeg),humor, sterke cut-scenes, heerlijke dialogen en een behoorlijk boeiend verhaal dat zich op sterke wijze ontvouwt.

Gameplaywise werkt het schieten en klimmen lekker en zitten er een aantal leuke puzzles in. Een klein minpuntje is de cameravoering die niet altijd even lekker meewerkt.

Daar waar ik bij een Tomb Raider mij vaak af vroeg hoever ik in de game was, het verhaal mij weinig kon boeien en ik het enigszins repetitief vond aanvoelen had ik dat hier op een paar momentjes na totaal niet. Dan doet de game bij mij toch iets goed, zeker daar het action adventure genre niet mijn favoriet is.

Een heerlijke filmische ervaring met toffe gameplay! Redenen dat de game voor mij niet de volle mep krijgt zijn de paar momentjes dat het repetitief aanvoelt, de cameravoering en het gegeven dat de game voor mijn gevoel weinig bijzonders doet.

Op naar deel 2!

DMF
Uncharted is voor mij altijd een titel geweest waarvan ik het jammer vond dat ik 'm niet kon spelen als Xbox-bezitter. Nu er een remastered editie is uitgekomen op de Playstation 4, met daarin drie delen van deze reeks, kreeg ik alsnog de kans om kennis te maken met de serie.

Het eerste deel is acht jaar geleden uitgebracht en de oppoetsbeurt die de game heeft gehad, kan niet verhullen dat de tand des tijds heeft toegeslagen. Grafisch viel het nog alles mee. Het ziet er vanzelfsprekend niet next-gen uit, maar het kan er prima mee door en ik heb redelijk kunnen genieten van de jungle en andere omgevingen. De tekortkomingen zitten vooral in het camerawerk en de soms wat onhandige besturing en bijbehorende animaties. Vooral tijdens het klimmen en klauteren werkt de camera vaker mee dan tegen. Ook erg onhandig is het dekking zoeken; de ene keer volgt Nate keurig je orders op, de andere keer gaat hij voor een zeer houterige koprol die je alleen maar in de problemen brengt. Erg irritant.

De AI van de tegenstanders houdt ook niet over. Tijdens de vele shoot-outs heb je altijd wel dat ene uitstekende hoofdje waar je rustig een kogel doorheen kunt jagen. Wel moet gezegd dat ze soms verrassend uit de hoek komen met een flankaanval of een goed gemikte granaat, maar vaak is het dekking zoeken, even wachten, aanleggen en door naar de volgende.
Doordat de game heel erg op actie gericht is, wordt het wat repetitief richting het eind. Heel af en toe komt er een niet al te lastig puzzeltje tussendoor of moet je even een stukje varen, rijden of klimmen, maar er is weinig afwisseling. Ik vind het vooral doodzonde dat je steeds gedwongen wordt dekking te zoeken en nooit in stealthmodus je tegenstander uit kan schakelen. Een nanoseconde uit de dekking en je bent direct gespot, zelfs als je opponenten met de rug naar je toe staan. Vervolgens start shoot-out nummer zoveel en kun je weer door. Gelukkig is het leveldesign wel zeer geslaagd en behoorlijk gevarieerd, waardoor je niet steeds door dezelfde omgevingen banjert. Jammer is wel dat de wereld verder behoorlijk leeg aanvoelt. Je kunt wat schatten verzamelen, maar daar heb je pas wat aan tijdens een tweede speelsessie. Ik had graag wat andere artefacten, dagboeken of andere informatiebronnen gezien die wat context creëren, maar dat is allemaal afwezig.

Het verhaal zelf is wel aardig om te volgen, al is het lange tijd wat cliché. Dat is ook inherent aan het genre en gelukkig is er richting het einde wel een twist. De game krijgt een wat duisterder toontje en dat werd door mij wel gewaardeerd. Nathan Drake is een tof personage en in combinatie met zijn sidekicks werkt dat prima. De bad-guy in het verhaal stelt dan weer niets voor, net als al zijn kornuiten. De shoot-outs zijn niet bepaald lastig, maar af en toe nog wel behoorlijk meeslepend. Het speelt uiteindelijk ook allemaal lekker weg ondanks de gebreken, waar wel aan te wennen valt. Samenvattend is Uncharted niet meer dan een aardig tussendoortje, die mij wel weet te triggeren om deel twee en drie te gaan spelen.

* * ½

Fonzzz002 (crew)
Uncharted: Drake’s Fortune is de eerste PS3 titel van Naughty Dog, die bekend was van de Jack & Daxter en Crash Bandicoot trilogieën. In Drake’s Fortune volg je Nathan Drake: een avonturier die, samen met een journalist genaamd Elena en een vriend genaamd Victor, op zoek is naar de verloren schat van El Dorado. Op het eiland komen ze in aanraking met een vijandige bende die ook achter de schat aan is. Wat volgt is een rit vol gevechten, klimmen en puzzels oplossen.

Uncharted is mijn persoonlijke favorieten game-reeks en ik vind het moeilijk er met een strenge blik naar te kijken. Ik hou van het avontuurlijke gevoel wat de games weten te wekken, het spektakel, de prachtige omgevingen, de leuke personages, het spannende verhaal, de sfeervolle muziek en de uitdagende schietgevechten die zelfs na alle keren herspelen niet zijn gaan vervelen. Uncharted is de perfecte combinatie van film & game: niet enkel hebben de cutscenes een filmische-feel maar Uncharted doet zijn best je continu een vorm van narratief te geven. Van in-game dialogen tot korte interactieve actie-momenten, Naughty Dog probeert de werelden die ze creëren zo levendig mogelijk te laten ogen en voelen. Grafisch zijn de games adembenemend mooi om te zien en iedere plek waar je komt oogt anders dan de andere, in de vervolgen althans. In Drake’s Fortune speelt de game zich voor het grootste gedeelte af in soortgelijke bos-achtige omgevingen. De levels hebben ieder hun eiggen assets waardoor ze anders aanvoelen dan de andere levels maar in vergelijking met de vervolgen is het level design bij verre verte het minste.

Wat betreft gameplay bestaat het uit platforming, 3rd person shooting en puzzels oplossen. Qua uitdaging is platforming niet het hoogtepunt van de game maar het is vooralsnog leuk om te doen wegens het spektakel ervan, aangezien Nathan Drake reusachtige gebouwen met zijn blote handen kan beklimmen. Je word niet zoals in Prince of Persia of Super Mario uitgedaagd de sprong wel te kunnen halen terwijl je obstakels moet ontwijken, de focus ligt hem meer op onderzoeken via welk platform je naar het volgende stuk komt. Niet opmerkelijk uitdagend maar je moet je aandacht erbij houden en ik beleefde er plezier aan. Het 3rd person shooting systeem is waar Uncharted zijn sterke gameplay kanten schuilen. Vechten doe je voornamelijk door achter dekking te schuilen en je kansen te grijpen om op een vijand te schieten. Het word je echter lastig gemaakt door de slimme AI die constant rond beweegt en rekening houd met de positie waar je staat. Ze gooien granaten naar je toe, of soms rennen er een paar op je af waardoor in dezelfde positie blijven meestal geen goeie strategie is. Je kunt maar één groot wapen, één klein wapen en hooguit 4 granaten tegelijk dragen waardoor je moet gebruiken wat binnen je bereik zit ipv het beste wapen gedurende de hele game dragen. Er is geen wapen dat ik nooit gebruik, ze zijn ieder voor de situatie waarin ik ze kan bemachtigen handig. Naast de AI heeft Naughty Dog ervoor gezorgd dat iedere level een andere indeling heeft betreft wapens, dekkingsplekken of de vormgeving en sfeer. Hierdoor voelt ieder gevecht vers.
Ik moet bekennen dat, zelfs als groot liefhebber van Uncharted, ik de puzzels zonder twijfel het minst goede onderdeel van de game vind (deel 1 en 2 althans). Simpel gezegd: het vallen geen puzzels te noemen omdat er nauwelijks denken bij komt kijken. De meeste puzzels bestaan uit het draaien of schuiven van objecten in de omgeving zodat ze overheen komen met de afbeelding in Drake’s dagboek. Er zit in Drake’s Fortune maar één puzzel die van je vraagt verder te denken dan wat je op het eerste gezicht ziet. Ik bleef zelfs vasthaken bij deze puzzel afvragend wat ik fout deed, en zodra ik het antwoord opzocht sloeg ik mezelf op het voorhoofd dat ik daar niet eerder aan dacht. Wat dat betreft is er maar één puzzel in Drake's Fortune die ik goed vind. De rest zijn eerder leuke afleidingen waarbij je de omgeving goed moet analyseren dan dat het breinkrakers zijn.
Het verhaal van Drake’s Fortune vind ik ook het minst goede van de trilogie. Met name de vijanden zijn stereotypes en hebben geen sterke dialogen of interessante achtergrondverhalen om hun personage memorabel te maken. De enige vijand die ik kan waarderen is Eddy Raja wegens zijn (haast kinderachtig) slecht humeur. Hij is één van die personages met een grote mond waarvan ik erom kan lachen als dingen niet gaan zoals hij het wilt. Is geen opmerkelijk sterk personage maar van de vijanden is hij de enige waar ik positief over ben. De ware kracht ligt hem bij de hoofdrollen: Nathan, Elena & Victor (of zoals ze in de game zeggen: Sully). Ze zijn goed geacteerd en de acteurs geven ieder een vleugje extra persoonlijkheid toe aan de personages. De dialogen tussen hun drie kunnen zowel tot grappige scene’s lijden als dat ze spanning kunnen wekken. De game houdt op subtiele wijze de spanning erin en wist me tot het einde toe geïnteresseerd te houden. In vergelijking met de vervolgen vind ik het de minst spannende en minst grappige maar voor een eerste poging tot een originele next-gen titel zit het goed in elkaar.

Drake’s Fortune heeft een paar minpunten erin zitten die gelukkig verbeterd zijn in het vervolg. Ik beleefde bijvoorbeeld niet veel plezier aan de waterscooter stukken. Tijdens deze stukken is de beste techniek die je kunt gebruiken: geef een stukje gas, schiet iedereen neer terwijl je op dezelfde positie blijft staan, herhaal. Deze stukken zijn behoorlijk repetitief en niet heel bevredigend. Daarnaast zijn er op bepaalde momenten in de game plots quicktime-events. Aangezien ze zo weinig voorkomen zag ik ze nooit aankomen waardoor ze als onverwachte straffen aanvoelde in plaats van overwinningen.
Het laatste wat ik wil aankaarten is de eindbaas: dit is zonder twijfel de zwakste eindbaas uit een anders goede game die ik heb gespeeld. In tegenstelling tot alle andere vijanden die je tegenkomt in het spel moet je de eindbaas verslaan door een bepaald patroon onthouden en quicktime events te halen. Als je zijn patroon weet dan kun je binnen één minuut hem met gemak verslaan. Zelfs qua verhaal is dit geen bevredigende afsluiter omdat het personage tot de laatstee paar uur onbelangrijk is. Ik heb hem nooit leren haten waardoor hem verslaan niet half zo bevredigend is. Onlangs dat het level wat naar het eindgevecht leid leuk is om te doen is de eindbaas in Drake’s Fortune een teleurstellende laatste uitdaging.

Vanuit een kritisch oogpunt heeft het eerste deel een aantal tekortkomingen die de vervolgen naar mijn idee niet hebben. Daarom raad ik de meeste mensen aan met deel 2 te beginnen ipv 1. Maar voor de liefhebber of geïnteresseerde raad ik deze zeker niet af. Ik beleef er nog altijd veel plezier aan vanwege het verhaal, de personages, mooie omgevingen en heerlijke gameplay.

Zeer onderhoudende game het scoort dan ook ruim voldoende maar zal zeker niet in een erelijst terug te vinden zijn. Zal de game ook niet zo heel snel meer herspelen. Er zijn geen episch moment in de game op te noemen.

avatar van richiedoom
Ik snap werkelijk niet waarom deze game zo hoog scoort. Ik heb me prima vermaakt maar kom op zeg, 6 uurtjes lang knallen en puzzels om te huilen zo makkelijk. De camera werkt vaak ook niet lekker mee, waardoor je aantal keer onnodig een ravijn in pleurt.

Qua Graphics kan het nog zeker mee, het schiet wel lekker weg, het verhaal is onderhoudend maar het is niet zo goed als ik gehoopt had

avatar van CarealotCarrot
Je kan toch niet doodgaan tijdens de platform segmenten?

avatar van JacoBaco
Bijna 10 jaar na dato, ben ik er gister dan eindelijk aan begonnen. Binnenkort komt deel 4, dus leuk om het op deze manier alvast (weer) een beetje op te pikken met de The Nathan Drake Collection. Deel 2 en 3 heb ik wel gespeeld, maar was toch altijd nieuwsgierig naar deel 1. Dus spelen dan maar! Ben inmiddels bij chapter 5 en ik merk wel dat de gameplay wat gammel is. Zeker wanneer je het vergelijkt met Uncharted 3 en The Last of Us. Gelukkig niet zo erg dat het daadwerkelijk ten koste gaat van het gameplezier, maar het scheelt soms niet veel hoor.

Verder gewoon een hele fijne avontuurlijke ervaring. En heb laatst Metal Gear Solid 5 en Dishonered uitgebreid gespeeld en daar wordt je als het ware gestraft wanneer je teveel kills maakt. In Uncharted maakt het werkelijk geen zak uit! Een hele horde aan bad guys en schieten maar! Nu schijnt Lord of the Rings, Return of the King een Body Count van 836 te hebben. Nou, Nathan Drake heeft daar ook geen problemen mee hoor! Die onschuldige schattenzoeker is gewoon een massamoordenaar met honderden kills! Maar gelukkig is het meestal puur zelfverdediging! Al word je wel vaak gedongen iemand te killen.

Maar goed, Drake's Fortune is na 10 jaar nog steeds een game om van te genieten!