Uncharted: Drake's Fortune (2007)

PlayStation 3 / PlayStation 4

Ontwikkeld door Naughty Dog
Uitgegeven door Sony

Een vierhonderd jaar oude aanwijzing in de doodskist van Sir Francis Drake is voor Nathan Drake aanleiding om op een vergeten eiland in de Stille Oceaan op zoek te gaan naar de schat van El Dorado. Wanneer Drake op het eiland tegenstand krijgt van een stel huurlingen is het aan hem en zijn kompanen om te overleven, en ondertussen de geheimen van het eiland te ontrafelen.

avatar van Maiky
meneervanloon schreef:
Ik heb deel 2 ook liggen, maar kan me er momenteel niet warm voor maken om het te gaan spelen.

Deel 2 is beter dan deel 1 - de kans is groot dat deze je wel zal bevallen. Met name op het vlak van omgevingen en spektakelwaarde is het niveau flink omhoog gezet. Diversiteit aan vijanden zal wel weer tegenvallen denk ik, evenals op het gebied van wapens, maar dat zie ik door de vingers.

Na deel 2 intensief gespeeld te hebben kwam ik weer terug op Drake's Fortune, en toen deelde ik je mening ook. Zo enthousiast als bij Among Thieves was ik ook niet meer

avatar van jirachi04
Maiky schreef:

Er was ook minder actie in deel 1 (naar mijn mening) , die ik wel miste. Deel 2 , chapter 5+6 en dat deel met de trein, had erg leuke actie die ik niet goed zag hier.
Maar ik heb toch flink genoten van het spel.

avatar van JohnWilliams
Deel II is prachtig maar door het verhaal en de originaliteit vind ik deze toch net iets beter.

avatar van LimeLou
Bij chapter 8 Erg leuk spel, maar ook behoorlijk overrated. Wel leuk dat de game hier zo goed in de smaak valt, verdient 'ie zeker wel.

avatar van LimeLou
Uitgespeeld. Een review nodig, iemand? ( niet al te enthousiast , he)

avatar van dave
Stuur hem maar door via PM!

Whaha, hoezo dat?

avatar van wiiplayer
Ik wil wel een review zien ja.

avatar van LimeLou
Ah oké verwacht 'm dit weekend Als ik niet lui ben

avatar van LimeLou
Uncharted is een avonturengame, en als ik van iets houdt is het avontuur. Grote velden verkennen, vrouwen in nood redden en.. games spelen? Uncharted is een game die al lang mijn aandacht had. Ik heb het nooit echt kunnen spelen omdat ik geen PS3 heb. Gelukkig heb ik het bij een vriend kunnen uitspelen deze maand. De game is niet zo goed als ik verwacht had. Ik kan zoals bij vele next-gen games mijn vinger er niet echt op leggen. Misschien heeft het te maken met mijn conservatieve ideeën over games? Ik hoop van niet. Ik besloot toch wat redelijk te zijn tegenover games de afgelopen jaren. Maar meestal bevalt het me gewoon niet, en ik weet écht niet waarom.

Laat ik beginnen met het beste van de game: de graphics. Prachtig gebruik van schaduwen. Flinke eye-candy dat wel, en veel nut heeft het niet, maar het laat flink zien wat de PS3 kan. Deze game was ook een van de eerste games die echt liet zien dat de PS3 grafisch ver vooruit liep. Nu nog steeds zien de graphics er geweldig uit met kleurrijke jungle's waarbij het soms zelfs schilderij-achtig aanvoelt hoe de levendige kleuren van de exotische flora en fauna van de TV spatten.

Het verhaal is wel lollig, was er niet zwaar van onder de indruk maar deze game heeft wel iets wat me bevalt: en dat is humor. Heerlijke droge grappen en opmerkingen en hoewel de humor soms een beetje te Amerikaans was ( aantrekkelijke man en vrouw die constant sexy-time opmerkingen maken ) maar toch toverde het soms een glimlach op mijn gezicht. Voice-acting voegt ook erg veel geloofwaardigheid toe. De man die de stem van Drake doet is perfect gecast, die van Sully ook, wat zeg ik nou? Iedereen eigenlijk! Behalve die Indonesische (?) sidekick van de bad-guy met zijn stomme nep-accent.

Wat ik ook wel onverwacht vond waren die monsters die zomaar komen opdagen bij het einde van het spel. Vond het niet slecht eigenlijk, maar wel een goedkope verklaring voor de mysterie van de vloek. Ik dacht ook trouwens de hele game aan Indiana Jones en Tomb Raider. Echt origineel vind ik het verhaal niet zoals vele gamers wel vinden. Gewoon een zeer goed verzorgd verhaal dat doet denken aan een blockbuster avonturen film gemixt met zeer goede karakters. Het is vooral het laatste wat het verhaal bovengemiddeld maakt. Samen met de graphics is het verhaal dus ook een van de beste aspecten van de game.

De gameplay is vermakelijk maar duidelijk van een iets mindere kwaliteit als de rest van de game. De shoot-outs zijn een beetje te simpel en hoewel het systeem dat je helpt met dekking zoeken goed werkt is het net als het verhaal niet origineel. Ben een beetje moe van het third-person cover-systeem dat eerst gebruikt werd in Gears of War maar nu inmiddels een soort van (irriterende) gewoonte is geworden. Wat ik wel weer leuk vind is het klauteren en klimmen. Het voelt erg natuurlijk en ook al is het erg miniem en doe je niet veel, geeft het verkennen van rustigere gebieden een soort van opgelucht gevoel waarbij je goed om je heen kan kijken en kan genieten van het geluid en de beelden. De game kent ook veel filmische gedeeltes. Maar deze zijn in mijn opzicht niet helemaal geslaagd. Nog een vervelend iets waarbij ik mijn mening niet helemaal goed bij kan beargumenteren. Bij games als Fahrenheit, Silent Hill en Max Payne vind ik het cinematisch aspect veel beter aanvoelen omdat ik daar minder het gevoel heb dat ik deel ben van geforceerde scènes en acties. De gameplay is dus niet helemaal geslaagd vind ik en voelt een klein beetje te veel 'op de automaat' aan. Je hoeft niet te schakelen of nieuwe dingen te doen zolang je maar dit proces herhaalt:

'Schiet vijanden dood --> Klim op een gebouw --> Schiet vijanden dood'

De eerste Uncharted is een vermakelijke en visueel imponerende avonturen game met een verhaal dat veel klasse uitademt. Ondanks de nogal simpele gameplay is het een avontuur dat waard is om te ervaren!

*3.5
-----------------------------------
Graphics: *4.5
Gameplay: *2.5
Verhaal: *4

avatar van LimeLou
Niet eens een reactie? Flauw hoor

avatar van wiiplayer
Ik wist dat je dat ging zeggen

Wel een goede review hoor. Jammer dat ie je een beetje tegenviel. Hadden we dit soort games maar toen we nog jonger waren. Dan zouden we echt gemerkt hebben hoe epic die games zijn (God of War 3 bijvoorbeeld) Ik vind dat we het nu iets teveel vanzelfsprekend vinden. Tuurlijk blijft het super vet maar vroeger zou je echt nachtenlang door kunnen fantaseren over de game, snap je.

avatar van LimeLou
Klopt, maar dat is zoals ik al eerder zei het verschil generaties. Als kind kon ik wegdromen van games als Half Life 2 , Beyond Good and Evil en Harry Potter. Dat verandert eenmaal als je ouder wordt. Games zijn nog steeds leuk, maar vroeger kon ik veel meer op mijn gevoel uitgaan. Nu is het meer objectiever.

avatar van wiiplayer
Dat laatste heb ik dus ook. Tijdens het spelen zit je al te letten op hoe goed de graphics zijn en wat voor cijfer hij waard is etc.

Ja, dat dus.

avatar van patenpac
Mooie graphics, fantastische gameplay en een mooi verhaal.
Eentje die je zeker in je collectie moet hebben.

krijgt je crushing mode pas als je hard heb uitgespeeld???
weet iemand dit??

Ik geloof het wel ja

oke bedankt.

Deze game heeft mij uren in de greep gehad en heb ik dus ook meerdere malen uitgspeeld. Het voelt alleeerst heel logisch aan. Het verhaal is simpel, maar geweldige plotwendingen maken het geheel sfeervol en mooi. Grafisch is deze game ook zeer mooi. De tempels en bossen zien er heel goed uit. Op gameplaygebeid doet hij ook weinig fout. Shoot-outs en puzzles en platformmomenten worden op de juiste momenten afgewisseld. Ook bied het zoeken van schatten een prima uitdaging en is een reden genoeg om het spel nog een keer uit te kunnen spelen , nu deeltje 2 nog even uitspelen.

avatar van wiiplayer
Moest net even lachen bij het idee dat er een paar toeristen naar dat eiland reizen en daar letterlijk honderden lijken aantreffen in de jungle, in spiky boobytraps en op dat schip

avatar van SonnyHolmes
Ik dacht eerst dat dit niet zo'n geweldige spel zou zijn, maar toen ik hem ging kopen en spelen was ik meteen verslaafd.
Er is alleen maar één probleem je vecht eigenlijk de hele tijd tegen dezelfde tegenstanders.
Maar wat wel leuk is dat de omgevingen wel vaak veranderen dus je krijgt altijd wel een andere situatie.
Dus dit is tot nu toe een geweldige spel ben nu bij chapter 11 en het beloofd een spectaculaire einde te worden.
En daarna op naar deel twee.

Leuk spel, maar wel altijd vergelijkbare gameplay. Doet toch nog smaken naar meer.

Snap niet dat deze spel zo hoog staat. Graphics zijn niet bijzonder, verhaal is cliche en al die vuurgevechten maakten me misselijk...

avatar van JohnWilliams
melkislekker schreef:

Graphics niet bijzonder? En geen bijzonder verhaal? Weet je zeker dat je deze game gespeeld hebt?

avatar van Evil Eye
Dat van die schietpartijen daar kan ik me nog iets bij voorstellen, die zijn veels te talrijk, over het verhaal valt te discussieren maar dat de graphics niet bijzonder zijn is natuurlijk achterlijk, de graphics zijn uiteraard schitterend en een ieder die dit niet vind is een verwend nest

Ik blijf erbij dat er veels teveel vijanden in deze game zitten, aldus mijn lage beoordeling.

avatar van Realistic Gamer
JohnWilliams schreef:

Je haal me de woorden uit de mond, JohnWilliams!

Wat ik wel jammer vind aan deze game, Is dat hij net niet goed afgewerkt is qua, Tsja...
Kijk... Ik bedoel zeker niet de Graphics (Ik denk dat je nu gelijk opgelucht bent) maar ik heb bijvoorbeeld geen lijst met trofeeën van deze Game op mijn Ps3 menu, en je kunt het spel niet spelen op een lager of hoger niveau, net als zijn opvolgers.

De hoofdstukken ook. (Bedoel ik weer niet de Graphics, Haha!) Maar het is net iets te weinig!
Ik vind dat z'n mooie Game als deze meer dan maar 22 hoofdstukken verdient!
Maar dat mag zeker de pret niet nadrukken!

De reactie van JohnWilliams zegt de rest al, en voor wat ik net zij allemaal net geen 5.0,
maar eindigt deze game van mij op een ZEER Welverdiende 4.5!

avatar van wiiplayer
Die trophy list is er gewoon net als bij zijn opvolgers en je kunt gewoon kiezen op welk niveau je de game wil spelen. (easy - medium - hard - extreme)

avatar van CarealotCarrot
Net de demo gespeeld en ik was niet echt onder de indruk. De demo begon bij het punt dat Drake in het vliegtuig naar El Dorado(?) vloog en daar neerstortte. Dit deel van de demo bestond eigenlijk alleen maar uit schieten, is dit representatief voor de game? In andere woorden, hoeveel van de game neemt het schieten in beslag?

lennox
als je de demo niks vond, moet je deze spel gewoon niet nemen.