Uncharted: Drake's Fortune (2007)
PlayStation 3 / PlayStation 4
Action / Adventure
single player
Ontwikkeld door Naughty Dog
Uitgegeven door Sony
Een vierhonderd jaar oude aanwijzing in de doodskist van Sir Francis Drake is voor Nathan Drake aanleiding om op een vergeten eiland in de Stille Oceaan op zoek te gaan naar de schat van El Dorado. Wanneer Drake op het eiland tegenstand krijgt van een stel huurlingen is het aan hem en zijn kompanen om te overleven, en ondertussen de geheimen van het eiland te ontrafelen.
- nummer 184 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=E9dqi2fmnFw
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Een paar maanden terug werd mijn enthousiasme aangewakkerd door de lovende woorden van een kameraad. Deze vond de games absoluut af! Ik zag de The Nathan Drake collection kort erna voor een mooie special offer liggen. En besloot deze nog eens een kans te geven.
Drake's Fortune heb ik in 2 speelbeurten uitgespeeld. Door de druilige dragen van een paar weken terug was het een ideaal moment om te binchgamen. Ik raakte onder de indruk door zijn sfeer en verhaal. Erg luchtig allemaal, met aangename humor, prachtige locaties en een interessante schat.
Maar het was teveel van het zelfde op momenten. De ene shootout na de andere. Ik was blij als het even rustig was. Zeker naar het einde toe wordt het soms echt wel te chaotisch en over the top.
Maar al bij al wat het een vermakelijke game.
3.5*
Verder nog steeds een heerlijke action-adventure!
werkt de camera vaker mee dan tegen.
Daarom raad ik de meeste mensen aan met deel 2 te beginnen ipv 1. Maar voor de liefhebber of geïnteresseerde raad ik deze zeker niet af.
ik ben de enige denk ik die dit deel het beste vind van alle delen...
Nolan North en Troy Baker die deze game spelen. Erg leuk om te zien, met name vanwege de achtergrondverhalen die je erbij krijgt.
Het is van hetzelfde, maar wat minder, minstens even repetitief, voorlopig, en gedateerder. Puzzel/adventure, vuurgevechten, puzzel/adventure, vuurgevechten, en zo ga het maar verder. Doet me wat denken aan Lara Croft.
Ik zit nog maar in Het Fort en het is niet dat ik het slecht vind, speel het vrij graag, maar heb geen waw-gevoel en het verhaal zegt of doet me weinig. Eindbeoordeling volgt.
Heb deeltje 2 en 3 ook in de Nathan Drake Collection. Ik neem even een mini-break van Uncharted en dan op naar deel 2!
Ik ga nog wel deel 2 proberen gezien het feit dat die game zowat legendarisch is. Benieuwd of die wat beter in balans is.
Dat gezegd zijnde, dit was het eerste deel in de Uncharted reeks, en ook unaniem gezien als een van de minste. Naughty dog moest hier duidelijk nog zijn draai vinden. Dat wil echter niet zeggen dat Uncharted 2 plots geen vijanden meer voor je vizier haalt. Als dat een probleem blijft voor je =, kun je maar beter andere spellen opzoeken, en liefst geen shooters
Wel weer veel schieten maar dat houdt de variatie er lekker in. Zonder dat zou het ook maar een ietwat saaie game zijn...
Ja het ligt in deze ook een beetje aan mijzelf, ik trek het in deze game een stuk minder. Bij bijvoorbeeld the Last of Us is het in mijn ogen een stuk logischer dat je vijanden van kant maakt. Nathan Drake zie ik toch meer als een avonturier die schatten zoekt in prachtige verre oorden. Dan doet het voor mij afbreuk aan zijn karakter als hij ordinair iedereen voor zijn kegel schiet die hij tegen komt. Het ligt er wellicht ook aan dat het hier allemaal nog niet zo strak is uitgewerkt waardoor het ook gameplay wise gaat frustreren.
Ach ja. Dat heb je weleens. Indiana Jones zijn hoofdberoep was ook les geven op een faculteit en in zijn vrije tijd archeoloogje spelen. Hij kon er ook niets aan doen dat hij tussendoor nog even meer Nazi's de dood in hielp dan de gemiddelde geallieerde soldaat
Je vergelijking met Indiana Jones is treffend Sinner zo is het ook, beetje suspension of disbelief kan natuurlijk ook geen kwaad.
Als die de schat van El Dorado onder elkaar moesten verdelen kreeg iedereen 10 euro of zo..
Leuke game, heel erg Tomb Raider (die ik ook voor de PS nog allemaal moet spelen) achtig gevoel dat ik erbij krijg. Waarschijnlijk ook daarop gebaseerd?
Het is niet alleen maar schieten en mensen afknallen, maar ook puzzelen en je manoeuvreren door allerlei plekken. Dat maakt het voor mij afwisselend en een reden om verder te spelen. Dat er vervolgens ook nog monsters bijkomen wordt het gewoon dikke horror! Hou daar wel van, maar voor nu had ik daar eigenlijk niet heel veel zin in. Het kwam een beetje onverwachts in het spel. Maar wat een akelig gevoel heb ik daarvan gekregen. Het ging goed, maar ik heb lopen zweten en toch nog één keer kippenvel gehad als ze op je af komen stormen. Vreselijk!
Mooie locaties ook en een leuk verhaal. Zeker een aanrader! Benieuwd naar deel 2.
Ik kan me namelijk best goed inbeelden hoe een game rond de release ontvangen moet zijn, maar ik oordeel er ook met een 2023 blik gericht op. En dan blijkt Drake’s Fortune nog steeds een onderhoudende game, maar op sommige vlakken ook best wel achterhaald en niet al te leuk meer. Wat nog steeds als een huis staat is het verhaal rondom Nathan Drake, een Lara Croft/Indiana Jones achtige avonturier en graag in oude tempels geheime historische dingen zoekt. Dat klinkt een tikje onorigineel, maar ze hebben zijn personage wel zo goed uitgewerkt dat ik hem heel sympathiek vind. Hij is stoer, maar ook menselijk en heeft ook nog eens humor. De bijrollen worden ook prima ingevuld en uiteindelijk is het toch best wel boeiend, ook al zijn de vijanden heel clichématig en weet de game niet erg vaak te verrassen. Voor een game die nu 16 jaar oud is (uiteraard wel opgepoetst) ziet alles er nog vrij acceptabel uit. Het is kleurrijk en enkele grote objecten zoals de duikboot ogen imposant. Maar je ziet wel gewoon dat de game oud is. Zo kan het water tijdens je jet-ski tochten er echt niet mee door, heel stroef in de animaties (zeker dat stuk als je later tegen de stroom in moet varen en vaatjes moet ontwijken). En ook zijn de meeste omgevingen vrij kleinschalig en ga je steeds van locatie naar locatie en dat 100 keer achter elkaar. Als ik eerlijk ben begon het gebrek aan diversiteit wel wat tegen te staan als je van ruïne naar kasteel naar tempel gaat. Het is allemaal zo uitgestorven en eentonig. Pas richting het einde neemt de creativiteit in leveldesign wat meer toe en krijg je ook wat toffe grote open gebieden.
Maar mijn grootste kritiek zit ‘m in de gameplay. Ik heb het even opgezocht na afloop in de statistieken, maar ik heb er dus bijna 800 omgelegd. En dat begon me stierlijk te vervelen. Ik had een avonturengame hopen te spelen met klimmen, puzzels, natuurgeweld, filmische bombastische actie en meer van dat soort zaken wat bijvoorbeeld de meest recente Tomb Raider trilogie heel goed deed, maar in plaats daarvan zat ik lading na lading bad guys af te knallen. Achter iedere deur die je open doet, langs elk hoekje waar je loopt, daar waren ze weer hoor. Hoeveel van die lui kun je inhuren als schurk? Slaapverwekkend bij vlagen. Wel is er in het laatste deel meer afwisseling door snipers met rode lichtstralen en later ook met bezeten monsters, maar het was niet genoeg. Over die monsters gesproken, die verandering in stijl en toon vond ik wat misplaatst en niet erg passend. Het werd bijna horrorachtig in een actierijke fun-game.
En dan zijn er nog het klimwerk en de puzzels. Er zitten maar enkele puzzels in de game en een aantal zijn ook echt totaal onlogisch, zoals met die vier beelden die je moet draaien richting het einde. Dan vind ik de tombes in de Tomb Raider games toch echt vele malen creatiever en leuker. Het klimwerk stelt ook niet zoveel voor, het is wel heel duidelijk steeds waar je heen moet en op welke wijze. Maar goed, het is wel een aardige afwisseling want dat leverde soms nog mooie beelden op en was sowieso leuker dan al dat geknal.
Om er een eind aan te breien, ik vond de game zo halverwege echt enorm suf, maar zo richting het einde werd het allemaal een stuk boeiender en bombastischer zonder dat ik echt zwaar onder de indruk raakte. Duidelijk waarom dit een klassieker is, maar een klassieker blijft niet voor altijd even aansprekend. Ik hoop dat de vervolgdelen die ik ook ga spelen wat meer afwisseling en spektakel kennen op een manier dat ik graag zie.
3,5* (ben ik wel gul mee)
Verwonderlijk hoe de eerste worp van een legendarische reeks op een sisser kan uitdraaien. Ik ben benieuwd hoe ik de latere delen zal verteren. Ik hoor u nu vragen: “is het daadwerkelijk enkel kommer en kwel?”. Ach welnee. Het is een bijwijlen vermakelijke game. Popcorn in gameverpakking (gesteld dat u de moeilijkheidsgraad op ‘normal’ of lager instelt). Indiana Jones meets Tomb Raider, zo u wil.
Eigenlijk zet de intro meteen de toon: wij gaan niet zozeer onontdekte gebieden in kaart brengen, nee meneer, wij gaan hele hordes anonieme huurlingen en ander gespuis een enkeltje richting hiernamaals bezorgen. Wat de facto de intro van mijn review even misleidend maakt als de titel van deze reeks. Nathan Drake is immers in de allereerste plaats een gewetenloze massamoordenaar, tenzij u 700 confirmed kills nog schappelijk vindt. Dit gegeven hoeft niet noodzakelijk een probleem te zijn, het is en blijft een game, ik heb al gekkere dingen gedaan dan honderden schreeuwlelijken een extra oog bezorgen. In de eerste Uncharted-game pakt het jammer genoeg niet goed uit, om twee redenen:
Ten eerste is de besturing abominabel slecht. Ik heb me laten vertellen dat de remaster (de versie die ik gespeeld heb) op dit vlak een stuk beter is dan de originele release, God mag weten hoe frustrerend die versie is. Schieten en melee combat zijn niet entertainend. Punt. Dan heb je, wetende dat de vijanden als golven over jou heen spoelen, wel een probleem. Platforming is misschien nog erger: wederom niet bepaald leuk en Nate heeft de physics van een lappenpop.
Ten tweede had ik nooit het gevoel onontdekte gebieden op de kaart te zetten, de game is de titel ‘Uncharted’ onwaardig. Soms schijnt er eens een zonnestraaltje doorheen het wolkendek en krijg je daadwerkelijk het gevoel een plek te betreden die gedurende honderden jaren geen mens gezien heeft. Ruïnes die de sporen van een vergane cultuur dragen en zich na oeverloos wachten eindelijk nog eens aan een brandende toorts kunnen vergapen. Dit waren mijn favoriete momenten van de game. Dit gevoel was jammer genoeg vaak afwezig, ongeacht het feit dat ik doorheen een eeuwenoude tempel dwaalde, omdat de voorgenoemde vijandelijke troepen me voor waren.
Ik schrijf deze review op een koude winterochtend. Vergelijk het met ongerepte sneeuw. Maagdelijk wit, onaangetast, puur in zijn eenvoud en oogverblindende schoonheid. Later op de dag, wanneer mens en dier zich hebben laten gelden, tref je een woestenij aan. Een omgeploegd slagveld waarin het mysterie van de eerste sneeuw slechts een vage herinnering is. Zo voelt Uncharted 80% van de tijd. Nathan Drake doet niets bijzonders. Je ontdekt niet. Je lost geen aardsmoeilijke puzzels op die niemand in geen eeuwigheid heeft kunnen ontcijferen. Honderden waren jou immers voor. Tel daar het level-design bij op, je ziet op basis van de plaatsing van de brokstukken vaak op voorhand dat er gaat gevochten worden, en het enige wat je in kaart brengt is de populatie van schattenrovers/huurlingen (een populatie die na mijn speelbeurt trouwens gevoelig is uitgedund).
Na het blootleggen van deze pijnpunten wil ik toch positief eindigen. Nathan Drake is een tof personage, een onvervalste actieheld die nooit om een grapje verlegen zit. Het verhaal rond Francis Drake en El Dorado wist me ook te intrigeren. De game is kort, het tempo ligt hoog, waardoor de frustrerende momenten snel afgewisseld worden door secties die wel leuk en interessant zijn. Zoals ik eerder zei: deze game voelt als popcorn, als een blockbuster waarbij het verstand even mag uitgeschakeld worden. Soms is dat wat een mens nodig heeft.
Een topper? Neen, absoluut niet. Wel vermakelijk voor 1 keertje.
Maar de game leunt te veel op actie en te weinig op avontuur/schatgraven. Meer Rambo dan Indiana Jones zeg maar. De gameplay is ook echt waardeloos. Zeer stroef en soms onoverzichtelijk (de camera lijkt een eigen wil te hebben). Op een gegeven moment krijg je er wel handigheid in en het verpest de game zeker niet, maar fijn is anders.
Ik ben nu een uurtje bezig met Uncharted 2 en gelukkig is het verhaal al veel en veel beter. De gameplay blijft wat stroef, maar door het leuke en meeslepende verhaal stoort het veel minder.