Uncharted: Drake's Fortune (2007)

PlayStation 3 / PlayStation 4

Ontwikkeld door Naughty Dog
Uitgegeven door Sony

Een vierhonderd jaar oude aanwijzing in de doodskist van Sir Francis Drake is voor Nathan Drake aanleiding om op een vergeten eiland in de Stille Oceaan op zoek te gaan naar de schat van El Dorado. Wanneer Drake op het eiland tegenstand krijgt van een stel huurlingen is het aan hem en zijn kompanen om te overleven, en ondertussen de geheimen van het eiland te ontrafelen.

avatar van Ulysses
Lang geleden toen ik mijn ps3 kocht had ik deze erbij. Ik had hem toen even gegamed maar niet ver omdat ik het nogal vond tegenvallen door zijn vele schietmomenten. Het is blijven liggen in mijn kast zonder dat ik het nog aanraakte.

Een paar maanden terug werd mijn enthousiasme aangewakkerd door de lovende woorden van een kameraad. Deze vond de games absoluut af! Ik zag de The Nathan Drake collection kort erna voor een mooie special offer liggen. En besloot deze nog eens een kans te geven.

Drake's Fortune heb ik in 2 speelbeurten uitgespeeld. Door de druilige dragen van een paar weken terug was het een ideaal moment om te binchgamen. Ik raakte onder de indruk door zijn sfeer en verhaal. Erg luchtig allemaal, met aangename humor, prachtige locaties en een interessante schat.

Maar het was teveel van het zelfde op momenten. De ene shootout na de andere. Ik was blij als het even rustig was. Zeker naar het einde toe wordt het soms echt wel te chaotisch en over the top.

Maar al bij al wat het een vermakelijke game.

3.5*

avatar van Eliandjiee
Bijna 10 jaar na dato staat deze titel nog steeds als een huis. De enige minpuntjes zijn de eindeloze waves tegenstanders en een overdosis actie die wat misplaatst is.

Verder nog steeds een heerlijke action-adventure!

DMF schreef:
werkt de camera vaker mee dan tegen.
Dat lijkt me net goed! Maar snap je punt, terugkomen van deel 2 of 3 in de reeks gaat idd ten koste van als automatismen ervaarde gameplay die er plots niet meer is.

Fonzzz002 schreef:
Daarom raad ik de meeste mensen aan met deel 2 te beginnen ipv 1. Maar voor de liefhebber of geïnteresseerde raad ik deze zeker niet af.
Dat is toevallig net precies wat ik heb gedaan. Deel 2 eerst, laatst deel 3 en nu pas deze, via de Nathan Drake collection op PS4.

En ja, het einde van dit eerste deel nadert, nu 85% completion en begonnen aan een plots opkomende, helemaal niet aangekondigde horde zombies. Zo gaat dat in actie-games, een overtreffende trap moet altijd gevonden worden.

En op aanraden van Sinner deze gespeeld en uitgespeeld en er ook enorm van genoten. Heerlijk spel waarbij de spelvreugde het makkelijk won van de zachte hint van een verouderde gameplay. De kritiek dat het hier vaak enkel in jungle-omgeving afspeelt en er dus redelijk weinig afwisseling is qua omgevingen kan ik wel volgen, maar vind dat daardoor het verhaal aan geloofwaardigheid en de immersie toeneemt. Dikke 4*

ik ben de enige denk ik die dit deel het beste vind van alle delen...

lennox schreef:
ik ben de enige denk ik die dit deel het beste vind van alle delen...
Dat vind ik niet helemaal gek. In mijn ogen is het 2de deel nog steeds het beste, maar ik vind dit misschien wel beter dan het 3de deel. Ik vermoed dat het eerste spel in de reeks dat je speelt een blijvende meerwaarde zal behouden.

EP1 - Uncharted Drake's Fortune - The Definitive Playthrough ft Nolan North & Troy Baker

Nolan North en Troy Baker die deze game spelen. Erg leuk om te zien, met name vanwege de achtergrondverhalen die je erbij krijgt.

Typische Bethesda, gebaseerd op de ene game van hen die ik al gespeeld heb, The Last of Us. De drie Uncharteds voor een prikje daardoor ook gekocht.

Het is van hetzelfde, maar wat minder, minstens even repetitief, voorlopig, en gedateerder. Puzzel/adventure, vuurgevechten, puzzel/adventure, vuurgevechten, en zo ga het maar verder. Doet me wat denken aan Lara Croft.

Ik zit nog maar in Het Fort en het is niet dat ik het slecht vind, speel het vrij graag, maar heb geen waw-gevoel en het verhaal zegt of doet me weinig. Eindbeoordeling volgt.

Moet zeggen dat ik de remaster nog best geslaagd vind. Duidelijk niet waar ik de collectie voor in huis haalde, dit deel. Maar toch maar bij het begin beginnen. Valt me eigenlijk niks tegen tot zo ver.

Net uitgespeeld op de PS4. Vond het een onderhoudende game. Vergelijkingen met Tomb Raider (2013) en The Last of Us dringen zich op. Alhoewel deze game natuurlijk een stuk ouder is, is ie ook wel een stuk minder. Grafisch is het echt wel prima, knappe remaster wat mij betreft. Maar de gameplay is wel erg eentonig. Heel heel veel grunts afknallen, terwijl je in dekking bent achter steeds dezelfde soort muurtjes, beetje simpel platformwerk en supersimpele puzzels. 3,5* voor de sfeer en het feit dat ik me ondanks het gemopper hierboven me ook echt wel vermaakt heb

Heb deeltje 2 en 3 ook in de Nathan Drake Collection. Ik neem even een mini-break van Uncharted en dan op naar deel 2!

Uncharted the collection ( dus Uncharted 1 , 2 en 3 ) nu gratis downloaden op de Playstore .

avatar van Eraser2
Zit dit te spelen op de ps4 in de Nathan Drake collection. Ben nu op de helft en er wel aardig klaar mee. In feite is Nathan Drake gewoon een massa moordenaar wat ernstig afbreuk doet aan zijn likability als character in mijn ogen. Zoveel shootouts, ik word er gek van. Als het nou om setpieces ging met bijvoorbeeld 10 mannetjes die je moet zien uit te schakelen kan ik er nog mee leven maar deze game begaat de doodzonde door nieuwe vijanden uit het niets te laten spawnen (spoiler alert: vaak in je rug). Had er wat meer exploren en klimmen en klauteren van gemaakt ipv al die schiet gevechten.
Ik ga nog wel deel 2 proberen gezien het feit dat die game zowat legendarisch is. Benieuwd of die wat beter in balans is.

Een game is, net als film, boeken etc. niet per-se bedoeld als directe and complete weerspiegeling van de werkelijkheid, sterker, het moet vaak zelfs een beetje (of een beetje meer) abstract zijn wil het de fantasie van mensen stimuleren. Zo moet je hier het groot aantal vijanden ook niet direct zien als "mensen die vermoord moeten worden", maar meer een setting die erbij hoort om een spel te kunnen hebben.

Dat gezegd zijnde, dit was het eerste deel in de Uncharted reeks, en ook unaniem gezien als een van de minste. Naughty dog moest hier duidelijk nog zijn draai vinden. Dat wil echter niet zeggen dat Uncharted 2 plots geen vijanden meer voor je vizier haalt. Als dat een probleem blijft voor je =, kun je maar beter andere spellen opzoeken, en liefst geen shooters

avatar van Eraser2
Ja het ligt in deze ook een beetje aan mijzelf, ik trek het in deze game een stuk minder. Bij bijvoorbeeld the Last of Us is het in mijn ogen een stuk logischer dat je vijanden van kant maakt. Nathan Drake zie ik toch meer als een avonturier die schatten zoekt in prachtige verre oorden. Dan doet het voor mij afbreuk aan zijn karakter als hij ordinair iedereen voor zijn kegel schiet die hij tegen komt. Het ligt er wellicht ook aan dat het hier allemaal nog niet zo strak is uitgewerkt waardoor het ook gameplay wise gaat frustreren.

avatar van Awake78
1,0
Niet dat het je misschien ook maar iets uitmaakt, maar ik vond deze game ook een 'draak' van een game, echt bagger. Deel 2 daarentegen (en vooral deel 3) vind ik een van de beste games die ik ooit gespeeld heb. Echt zoveel beter dan de 1e.
Wel weer veel schieten maar dat houdt de variatie er lekker in. Zonder dat zou het ook maar een ietwat saaie game zijn...

Eraser2 schreef:

Ach ja. Dat heb je weleens. Indiana Jones zijn hoofdberoep was ook les geven op een faculteit en in zijn vrije tijd archeoloogje spelen. Hij kon er ook niets aan doen dat hij tussendoor nog even meer Nazi's de dood in hielp dan de gemiddelde geallieerde soldaat

avatar van Eraser2
Ik ga zeker weten aan de slag met de vervolgen Awake! Wellicht speel ik in een goede bui deze ook nog uit, ben al aardig op weg volgens mij.

Je vergelijking met Indiana Jones is treffend Sinner zo is het ook, beetje suspension of disbelief kan natuurlijk ook geen kwaad.