Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back (1997)

PlayStation / PlayStation Portable / PlayStation 3 / Android / PlayStation Vita

Ontwikkeld door Naughty Dog

Na Crash' eerste avontuur dondert de kwaadaardige Neo Cortex met dodelijke snelheid de afgrond in. Maar hiermee zijn de problemen eigenlijk pas begonnen... Wanneer hij landt in een grot, ontdekt hij een krachtkristal. Niet veel later word Crash geteleporteerd naar een oude kamer. Hij staat oog in oog met Dr Neo Cortex. Hij vraagt Crash meer kristallen te zoeken, zodat Cortex een machine kan bouwen om de wereld te redden van aankomend gevaar. Crash gaat weer aan de slag, Maar is het redden van de wereld wel het werkelijke motief van Neo Cortex?

avatar van Bart Tönjann
Wat mij betreft net even beter dan Crash 1. De controls liggen zijn soepeler. Ook is het level design beter uitgewerkt. Verhalend zit het beter in elkaar, al is het soms wel een ietsje verwarrend.
De levels waar je op het ijsbeertje Polar rijdt zijn erg leuk. Eindbazen zijn wederom nogal aan de makkelijke kant, maar toch wel aardig. Al is de laatse eindbaas wel erg makkelijk.
Het spel krijgt een vrijer gevoel met de nieuwe 'warp rooms'. Zo kun je steeds kiezen uit 5 levels, voordat je de einbaas confronteerd en dan weer een nieuwe serie van 5 levels voorgeschoteld krijgt.
Grafisch is het wat opgeschroefd. Hoofdverhaal is wat aan de korte kant, maar word opgeschroefd door het verzamelen van Gem's. DIt zorgt toch voor nog meerdere uren spelplezier, maar soms ook wel wat irritatie.

4.5 sterren. Hadden er 5 kunnen zijn, maar de eindbazen waren toch te makkelijk, met name de laatste.

avatar van thomzi50
Heel veel gespeeld vroeger en vind het geloof ik nog steeds een leuke game. Nu zou ik niet verder dan 3,5 komen, maar vanwege het jeugdsentiment toch wat extra: 4* dus.

avatar van wiiplayer
wou ik eerder altijd spelen
geweldig spel
4.5***

avatar van Crash Bandicoot
leuke eindbazen wel simpel maar grappig

avatar van equalizersound
ik heb hem vorige week in mijn oude kast gevonden leuk spel maar na een paar uurtjes was ik er al door heen dus ik geef het een 3

avatar van Bahamut Zero
Het eerste spel wat ik voor de psx uitspeelde. Had mijn psx net 2 dagen en mijn broer had dit spel voor me gehuurd. Omdat ik toen nog geen memorycard(s) had ben ik in 1 keer doorgegaan en na 8 á 9 uurtjes zag ik de eindstreep Ga hem binnenkort zeker weer eens spelen. Geef hem tot die tijd 4*

best leuk spel net iets leuker dan 1 en 3

echt een leuk spel, was gelijk ook het eerste spel dat ik speelde op de ps2 ( dat waren nog eens tijd hmmm...:) )
1 had altijd als nadeel loop je na achteren is het zwart en dat irriteerde me mateloos. bij de 3e weet ik eigelijk niet wat het was maar het raakte me niet en een duidelijk 4.0 sterren

groeten spy2

Het spel loop veel soepeler, alleen mis ik die leuke sfeer van het eerste spel. Mijn minst favoriete Crash Bandicoot spel.

Crash Bandicoot 2 is een van de beste platformgames op de PS1.
wat heb ik me hier mee vermaakt! ook grafische gezien heel erg mooi. ook de vijanden, karakters, zijn heel erg mooi uitgewerkt en geanimeerd. ik ben een liefhebber van crash games. de levels waren ook heel erg leuk. zo beland je in jungles, tempels, en sneeuwwerelden. er zat iedere keer weer een ander thema in en er zat genoeg variatie in. aleen jammer dat de einbazen zo makkelijk waren.
zeker niet de beste crash, maar wel een van de betere.

Ik geef de Game een 4,5

joeri592
dit spel is echt te gek, ik heb het zeer veel gespeeld vroeger

joeri592
beter dan 1 maar iets minder dan 3

avatar van wiiplayer
Net 100% gehaald voor de eerste keer. In 3 daagjes ofzo wel klaar mee maar het blijft zo'n fantastische Game ervaring

avatar van Vieze-Freddie
mijn eerste ps1 game en ook de leukste voor die console.

jammer dat deze niet is de psn store staat . Anders had ik hem meteen gekocht

avatar van wii
wii
eindelijk de volle 100 % gehaald!

wii schreef:
eindelijk de volle 100 % gehaald!

Hoezo eindelijk? Dat kan makkelijk in 3 dagen xD

misterwhite
Mijn eerste playstationspel dat ik ooitgespeeld heb. En ik was er meteen verslaafd aan. De gekke figuren, de maffe werelden, de leuke gameplay en het leuke verhaal creeëren een overheerlijk spel dat zonder twijfel in mijn top 10 zal blijven staan.
Het is wel al een tijdje geleden dat ik het nog gespeeld heb, maar ik heb het al 2 keren uitgespeeld.
Het spel bevat 5 delen die nog eens onderverdeeld zijn in 5 spellen. In die 5 spellen moet je altijd zien een kristal vast te krijgen en dat is niet altijd even makkelijk. Zoals altijd hoe verder je gaat hoe meer obstakels je krijgt. Elk deel bevat ook zijn thema en zijn boss. Als je alle 5 de kristallen hebt kunnen bemachtigen moet je het opnemen tegen de bad guys.
Voor de rest zijn de soundtracks van dit spel ook nog eens leuk en zeer bijpassend.
De graphics zijn erg goed voor de tijd.
Kortom alles ziet er erg leuk uit.

Binnekort ga ik deze nog eens spelen, krijg er alweer eens zin in.
5* en top 10 notering.

avatar van Mafurios
Geweldige game heb deze vroeger vele keren uitgespeeld en minstens 1 keer op 100%.

Vieze-Freddie schreef:
mijn eerste ps1 game en ook de leukste voor die console.

jammer dat deze niet is de psn store staat . Anders had ik hem meteen gekocht

Hij staat wel in de PSN store hij staat alleen niet bij de classics om de een of andere reden, je moet gewoon de zoek functie gebruiken en crash in typen dan staat hij er zeker bij.

RE123
wooooow je hebt gelijk , hij staat inderdaad in de psn store thanks voor de tip

RE123 schreef:
wooooow je hebt gelijk , hij staat inderdaad in de psn store thanks voor de tip

Ik kan hem niet vinden:(. ik gebruik de zoek functie maar hij staat er niet tussen...

avatar van Juan2910
Hij staat er niet tussen.. ik heb alleen Crash 1 en Crash Warped gevonden.. Jammer.. Dit is wel mijn favourite Crash Bandicoot..

avatar van dr channard
Het vervolg van de originele Crash Bandicoot is steengoed. De makers hebben hun best gedaan er een game van te maken die verslavender, pakkender en leuker is.

Allereerst is het verhaal veel duidelijker. Je krijgt in het begin een geinig filmpje te zien en als Crash mag je lekker rondlopen in het bos tot je op een gegeven moment gewarped wordt naar een kamer vol met levels. Een grote kop van Cortex verschijnt en doet zijn zegje. Dit is allemaal verzorgd gedaan voor een spel van de jaren 97.

Dit keer kan je als Crash kiezen welke level je eerst wil spelen. Dit is leuk , maar niet echt een positief pluspunt aangezien je de levels vroeg of laat toch allemaal moet spelen. Wat wel een zeer grote verandering is, is de variatie in de levels. Een enorme verandering en evolutie ten opzichte van deel 1. Waar deel 1 een gemis heeft aan dit soort variatie zit je bij deel 2 echt goed. Bijvoorbeeld heb je ongeveer drie levels waarbij je moet rennen voor je leven van een enorm 'iets' dat achter je aan zit. Dit had je in de eerste ook, maar opeens zie je daar je kleine ijsbeertje en leg je met dat ijsbeertje de ontsnapping af. Zeer leuk gedaan. Over ijsbeertjes gesproken, de levels met dit beestje zijn zeer aangenaam om te spelen.

Qua moeilijkheidsgraad is het allemaal wat makkelijker geworden. Sommige levels blijven nog steeds een pain in the ass, maar het voorgaande deel had veel meer pittigere levels. Maar dit is zeker niet erg omdat je nu ook kristallen kan verzamelen, en dat maakt alles een beetje goed.

Crash Bandicoot is nog altijd een grappig beestje. Het is misschien stout, maar het is heerlijk om hem eens te zien sterven. Er zijn nog meer mogelijkheden (hij verandert in een geest en vliegt naar boven, hij krijgt overal beten op zijn lichaam...). Ook kan hij een aantal nieuwe moves (bv glijden en kruipen). Niet alleen hij ,maar ook het hele spel oogt veel mooier dan zijn voorganger.

Crash Bandicoot 2 : Cortex Strikes Back ziet er heel goed uit, heeft vernieuwing in het leveldesign en qua moves, heeft een te volgen storyline en is zonder twijfel beter dan zijn voorganger.

RE123
voor de mensen die hem niet kunnen vinden in de psn store: ga naar zoeken en typ alleen het woord crash in dan zie je hem meteen staan

avatar van Juan2910
Thanks RE123

RE123 schreef:

Zie hem er niet tussen staan:S

magnifieke game, echt waar, heb het kapotgespeeld (in de letterlijkste zin van het woord)
maar kan ook door de tijd gekomen zijn

avatar van glimlicht
Net wat beter dan deeltje 1.

Wat opvalt zijn de verbeterde controls en pshysics. Crash loopt niet door na een landing en het is wat meer duidelijk wat de afstanden zijn tussen de vijanden, wat helpt om je draai-aanval beter te doen.

De levels zijn niet zozeer erg veranderd, wat natuurlijk niet zo erg is. In Crash 1 was het prima te doen qua variatie. Ander pluspunt is de verbetering ten opzichte van het saven, nu kan je gewoon saven wanneer je dat wilt. Ook levels 100% halen is wat toegankelijker, want dat is in Crash 1 *%&%#^&- moeilijk...

Dit soort spelletjes speel ik graag elke dag ^^

*4,0

Geweldige game was dit zeg!

Speelde dit van kleins af aan, heb laatste alles unlocked, en het blifjt vermakelijk, het spel kent humor en het is best diepgaand als je alles wilt unlocken.

Zeker een aanrader voor iedereen die hem nog niet gespeeld heeft. Vandaag de dagnog steeds een geweldige game. Helaas maakt Naughty dog geen crash meer:( is bergafwaarts gegaan sinds Naughty Dog deze Franchise uit handen gedaan hebben.

Bij uitstek de beste crash die er is!

avatar van wiiplayer
Ik vind Jak een betere franchise als Crash en de Uncharted games zijn de beste ps3 games tot nu toe dus wat mij betreft doet Naughty Dog het nog uitstekend.