Gradius (1985)

Alternatieve titels: Nemesis | Arcade Archives GRADIUS

Arcade / MSX Series PC / Nintendo Entertainment System / Commodore 64/128 / Sinclair ZX Spectrum / Amstrad CPC / TurboGrafx-16 / PlayStation / Sega Saturn / PC / PlayStation Portable / PlayStation 3 / Nintendo DS / Nintendo Wii / PlayStation Vita / Nintendo 3DS / Nintendo Wii U / PlayStation 4 / Nintendo Switch / Xbox One
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Konami
Uitgegeven door Konami, Nintendo, Sharp, The Hit Squad en Hamster

De speler bestuurt de Vic Viper, een trans-dimensionaal ruimteschip. De Vic Viper is vrij langzaam en heeft een zwak kanon, daarom moet de speler schoten vermijden van aanvalspatronen en zoveel mogelijk power-ups verzamelen om niet vernietigd te worden.

De NES versie (en vermoedelijk alle versies) is geen simpel spel. Ik kom niet verder dan tot aan de eerste baas, na 15 minuten proberen. Het schip beweegt zo traag dat je vaak de kogels niet meer kunt ontwijken als je je schip niet strategisch geplaatst hebt. Of zoals ik het tot nu ervaar: geen geluk hebt.

Dit is dan al heel andere koek...

avatar van Onderhond
Memory-gameplay, zoals wel vaker bij die oude games. Dat en de Konami code zorgen ervoor dat het wel haalbaar is. Maar makkelijk ... mnee

Nu aan het spelen met een turbo-knop, al iets beter. Maar klopt wel, als je patronen van buiten leert gaat het makkelijker. Spijtig genoeg ben ik heel slecht met patronen van buiten leren...

Succes met al die pre 16-bit games dan

Jup, niet voor niets dat ik tot in 1999 nooit een spel had uitgespeeld, behalve Double Dragon 2 in ko-op met mijn broer.

avatar van Onderhond
Hmmm, eens in het 16-bit tijdperk (zo rond '91) aangekomen zag je dat toch minder en minder. Wat heb je die andere 8 jaar dan gedaan?

Toevallig tussen 1991 en 1999 zo goed als niks gespeeld. Ik had mijn Amiga net verkocht om o.a. mijn studies te financieren en een MS-DOS PC aangeschaft. Die laatste was echter al snel te zwak voor games en toen kreeg ik andere interesses. SNES, N64, Playstation... allemaal aan mij voorbijgegaan.

Dit even op de Switch geprobeerd, maar man man man wat zijn dit soort games moeilijk....Niks voor mij

Deze hele reeks is pure erotiek.

Op de PSP de collectie aangeschaft een tijdje terug. Deel 1 tm 4. Een van de leukere collecties en beste pick up 'n play games voor even tussendoor. Al ben ik er ook niet bijster goed ik. Beter, ik was zo enthousiast dat ik met mijn laatste nintendo credit ook maar meteen Life Force op de 3DS heb aangeschaft (die ik eigenlijk wel miste op de collectie - een klein beetje een minpunt). En Gradius V heb ik op de PS3 (als PS2 classic).

En hoewel ik niet zo zeggen dat ik de reeks erotiek vind moet ik wel zeggen dat ze wel inderdaad nog altijd bij de allerbeste shooters horen die ik ooit gespeeld heb. Echte classics. Hoe slecht ik ook ben (want ook hier - ik wordt langzaam te traag en mijn reactievermogen laat te wensen over - maar als ik er na een half uurtje inzit dan voel ik me ook echt de koning te rijk!)

Nou...nog een dingetje...iemand Sega een schop onder hun kont geven zodat we misschien eens eindelijk een compilatie te zien krijgen van alle Thunderforce delen? De eerste 2 waren eerder matig (en als ik me niet vergis volledig horizontaal) maar vanaf deel 3 waren ze geweldig. En ik weet wel dat ze een van de delen uitbrengen op de Switches onder de noemer van het hele Sega Ages gedoe maar toch. Je betaald je blauw voor de originele games en ik zou het toch wel heel leuk vinden om ze legaal te kunnen kopen uit een e-shop.

...en ja hoor. Ik weet dat ik bij het begin van de Switch best wel gelachen heb met het feit dat ze 20 jaar oude Neo Geo games kregen en dat dat WOW ZO SPANNEND WAS met het nodige sarcasme maar eh... ik heb intussen wel Last Blade 1 & 2, Real Bout Fatal Fury en King of Fighters 99 gemarkeerd voor als ze eens in de aanbieding zijn. Kwestie van je weet wel....liever een keertje te veel in bezit te hebben dan een keertje te weinig.

Sinner schreef:
Last Blade 2, Real Bout Fatal Fury en King of Fighters 99
...of de Neogeo Mini aanschaffen, staan deze en nog een hele resem meer op. En is super speelbaar in table-top mode.

Grovonion schreef:

Klopt maar de meerderheid daarvan die me werkelijk interesseren heb ik dus al - ik heb zowat iedere King of Fighters op de Wii (tot 98?) in een collectie, daarna mis ik 99, en de rest heb ik op de PS2 en de latere delen op de ps3 (tot de XIV - maar die is enkel op de PS4). Ook de Samurai Shodown games heb ik allen op de PS2 en de Metal Slugs op de WII. En dat zijn eigenlijk buiten Last Blade 2, Real Bout Fatal Fury's en alle 3 Sengoku's de enige games waar ik echt geld voor wil neertellen. Denk dat ik zelfs zonder sale op de Xbox One voor 40 of zo klaar ben.