WWE SmackDown vs. Raw 2008 (2007)

Mobile / Nintendo DS / Nintendo Wii / PlayStation 2 / PlayStation 3 / PlayStation Portable / Xbox 360
Fighting
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Yuke's
Uitgegeven door Yuke's en THQ

De game introduceert een hoop nieuwe Superstarfighters, arena's en wapens. Verder kent het sportspel acht Superstar Fighting Styles die voor de variatie in de ring zorgen. Elke stijl heeft zijn eigen unieke strategie met exclusieve acties, vaardigheden en attributen. Kies één van deze acht Superstar Fighting Styles, stap in de ring en begin met het meppen van de tegenstander. Uiteraard alles wel op een sportieve wijze.

avatar van Bennerd
Om maar geen loze beloften te maken, stel ik aan u voor... WWE Smackdown vs Raw 2008.

Het was eigenlijk wat afwachten voor mij. De eerste in de vs-reeks staat momenteel erg hoog in mijn top tien, maar de 2007-versie viel toch ietwat tegen. Nog steeds een goede score (4*), maar het was naar mijn mening toch minder dan wat ik ervan verwacht had. Nou, hier ondervind ik iig geen problemen meer.

Zoals vanzelfsprekend, waar iedere fan van de reeks op wacht: de updates. Daar ben ik zeer tevreden over.

De grootste toevoeging is natuurlijk de nieuwe "brand of sports entertainment", de iets ruigere jongens met hun suïcidale trekjes. Ik heb het hier over ECW. Nu kun je ook met hun spelen, met hun regels natuurlijk. Als je ECW zou vergelijken met RAW of Smackdown!, zou je het best vergelijken met het eten van een bord spaghetti:
als RAW of Smackdown!-worstelaar is het eten van spaghetti vrij normaal. Je neemt gewoon je vork en je mes/lepel, en worstelt wat om die gezellige slierten in je mond te krijgen. Je moet af en toe wel wat opletten om geen spetters op je kleren te krijgen, of het feit dat het bord spaghetti gewoon om kan kieperen.
Wel, bij ECW is het iets erger. De basis blijft hetzelfde: je neemt je vork en je mes/lepel, en probeert de spaghetti in je mond te steken. Alleen loop je nu de kans dat de spaghetti je een brutale mep in je gezicht geeft, of het gewoon alle tomaten in de saus in je mond propt.
(Wat sta ik hier nu te lullen over spaghetti... )

Maar goed, jullie begrijpen het nu hopelijk. Voor de mensen die liever normale uitleg hebben, zal ik het opnieuw doen:
Bij ECW heb je dezelfde basisregels als bij de andere shows. Alleen kan je (meestal?) niet gedisqualificeerd worden, en liggen er gemakkelijk stoelen, in prikkeldraad gewikkelde stokken, hamers en emmers binnen handbereik. Ook kijken deze gasten niet op een spatje bloed meer of minder.

Ook zijn er nu meerdere types van spelers aanwezig: powerboulder, brawler, high-flyer, technical, hardcore, showman, dirty en submission (ben ik dingen vergeten?). Ieder type heeft zijn eigen speciale kunsten, die allemaal wel op een goed moment van pas kunnen komen. Als high-flyer kun je bvb je tegenstander pinnen op een moment dat hij/zij het absoluut niet verwacht. Ook de hardcore worstelaar heeft een leuk trucje:
als je een stoel vast hebt, dan kun je gewoon met je hoofd tegen die stoel rammen tot het bloed uit je hoofd stroomt. ( )

Ook speel je in de seizoensmode per dag, en kun je iedere dag trainen of je populariteit verhogen, of wat meer geld verdienen.

Verveelt het seizoen je iets te snel? Speel dan gewoon een van de werkelijk zovele match-types. Die lijst is groter dan ooit. (Mét weer de Buried Alive-match.)

Verder is er zoals vanouds weer het maken van je eigen entrance (met vuurwerk e.d.), de GM-mode bij het seizoen en het vrijkopen van verschillende bonussen.

Dus voor de mensen die nog twijfelen om dit te kopen: geen probleem, gewoon kopen. Weer een echte top-game in het genre.