"Slang?"
"Nee!"
Het is heel wat jaar later en ik schiet er nog steeds in de lach van als een puber
.
Mijn eerste MGS game. In mijn ervaring zijn eerdere 3D games het meest verouderd als je ze nu voor het eerst speelt. Ondanks dat het wat roestig is aan de randjes bewijst Metal Gear Solid 3 een goede uitzondering te zijn. Zelfs zonder nostalgische waarde (of überhaupt veel ervaring met het stealth genre) sloeg deze game goed aan. Als ik puur kijk naar de gameplay dan vind ik het ‘aardig’, maar wat MGS naar een hoger niveau tilt is de persoonlijkheid, het narratief en de vrijheid die je krijgt in je speelstijl.
Er zijn allerlei manieren om door de levels heen te kunnen, afhangend van wat je prettig vind om te doen: gunblaze ertegenaan gaan, iedereen verdoven terwijl je in de schaduwen gecamoufleerd bent, via allerlei tools en gadges onopgemerkt langs mensen sneaken etc. Er is geen “juiste” manier om het te doen, zolang je maar bij je einddoel komt. Deze vrijheid creëerde voor mij een prettige ervaring omdat ik barslecht ben ik de stealth. Mijn techniek bestond daarom uit een combinatie van mensen verdoven vanuit de schaduwen, met als last resort erop los rennen met een automatisch geweer. Het zorgde ook voor menig leuke gesprekken met vrienden over hoe zij bepaalde stukken deden of leuke internetvideo’s waar je mensen ziet klooien met alternatieve manier om taken uit te voeren. Voornamelijk de boss battle tegen The End fascineerde mij in alle manieren hoe je hem kon verslaan (
verzet de interne klok waardoor hij sterft aan ouderdom, schiet hem eerder neer in een cutscene, gebruik de konami code, schiet hem neer op afstand of besluit hem van achteren).
Dit voelt niets als een soort actie-cashgrab die deed wat populair was, maar het voelt als een passieproject waar veel tijd in heeft gezeten en veel over is nagedacht. Haat het of heb het lief. Dit komt het sterkst naar voren in de grote hoeveelheid dialogen en cutscenes. Scenes kunnen tussen de 5 en 40 minuten duren, en ze zijn in de regel filmisch gedaan. Ik zat op bepaalde momenten met de controller naast me, aandachtig te kijken alsof ik een televisieserie volgde, vergetend dat het eigenlijk een game was die oorspronkelijk voor PS2 uitkwam. De immersie is sterk.
Voor allerlei kleinigheden hebben ze optionele dialogen geschreven. Je kunt bv allerlei gesprekken houden over de items die je oppakt, de wapens die je vasthoud of verhalen horen van een filmliefhebber. Ik vond het gewoon leuk om regelmatig de hulp te bellen om te horen wat ze te zeggen hadden. De stemmen zijn voor het grootste gedeelte overtuigend. Af en toe zijn ze wat cheesy, absurd of aan de slechte kant, maar dat paste juist bij de toon van het verhaal.
Over het verhaal gesproken: dit is een fascinerende mengeling van serieus (met een grote lore) en ontzettend absurd of komisch. Het ene moment kun je diepgaande verhalen horen over het contrast tussen goed of kwaad, motivaties of achtergronden van personages, om vervolgens een geflipte man door de bomen te zien springen die keihard “FEAR!” zit te schreeuwen. Ik voel me enigszins gemengd over de gemiddelde kwaliteit van het narratief, maar over het algemeen is het positief ervaren. Voor mij zat het plezier vooral bij de reis van Snake en iedereen die hij tegenkwam. Er zaten echter ook meerdere scenes waarin het grote expositie dumpen waren met afbeeldingen op de achtergrond, om uiteindelijk een relatief klein onderdeel van het verhaal te leren. I get it, er is een belangrijk object dat verschillende machten willen. Je hoeft niet 10 minuten aan voorgeschiedenis te geven om dat duidelijk te maken. Tijdens de expositiedumpen verloor ik meestal mijn aandacht. Voornamelijk rond het begin en het einde leek er geen einde aan de monologen te komen, maar wanneer het verhaal eenmaal op gang was dan zat ik er goed in.
De gameplay noemde ik eerder ‘aardig’. De sterkste kanten liggen bij alle manieren hoe je door een level heen kunt gaan. Het bestuurt wel wat clunky waardoor het een tijdje duurde voordat ik goede controle over Snake kreeg. Wisselen tussen liggen of staan werkte niet altijd soepel, richten met geweren is onnodig lastig gemaakt en het healing systeem hoefde niet zo complex te zijn. Eenmaal gewend aan hoe alles werkt begon het leuker te worden, al zou ik de gameplay als losstaand product niet hoogstaand noemen. Het is alles eromheen wat MGS maakte.
Gave, tijdloze game en een goed punt om met de reeks te beginnen. Het duurde even om in de komen door de grote hoeveelheid uitleg en besturing die niet direct klikt, maar geef het even de tijd. Eenmaal ingekomen deed ik het met plezier dagelijks.
4*