Metal Gear Solid 3: Snake Eater (2004)

Alternatieve titel: Metal Gear Solid 3: Subsistence

Nintendo 3DS / PlayStation 2 / PlayStation 3 / PlayStation Vita / Xbox 360
single player / online

Ontwikkeld door Konami
Uitgegeven door Konami

Je staat in de schoenen van een geheim agent die in dienst is van de C.I.A. In het begin krijg je de codenaam Snake toegewezen en onder deze naam zul je de gehele verhaallijn spelen. Snake wordt naar de jungles in Rusland gestuurd om daar een belangrijke raketgeleerde terug te halen voor zijn moederland de Verenigde Staten. Het verhaal speelt zich af ten tijde van de Koude Oorlog.

avatar van harm1985
Tja, voor sommigen is het wellicht wat moeilijk te verkroppen dat er geen radar meer is, moet je zelf uitzoeken waar de guards lopen enzo. Ik vind juist dat stealth in dit gedeelte erg goed is uitgewerkt, als je niet met de juiste camouflage in de bosjes gaat liggen, dan zien ze je zo.

Overigens is deel 4 echt een schande voor de serie, als we dan toch gaan katten... The Escapist : Video Galleries : Zero Punctuation : Metal Gear Solid 4 - escapistmagazine.com

avatar van Juan2910
Klopt.. Deel vier slaat ook nergens op.. Vooral het eind filmpje verpeste alles. Vond de game helemaal niet boeiend, vooral het verhaal.. Alles is een beetje over the top..

harm1985 schreef:

haha, geniaal, die link!

SNAKE

HAHAHA, GENIAAL!

avatar van LimeLou
Die is erg leuk, maar die hoort meer bij Metal Gear Solid 2

avatar van patenpac
Super game alweer.
Past mooi in het plaatje van de reeks.
Nu weet je ook ineens wat meer over Big Boss.

avatar van AvMerode
De MGS HD Collectie komt bij ons pas op 3 februari 2012 uit, America en Japan hebben hem al.
Metal Gear Solid 3: Subsistence is het trouwens, dus dat is de versie met de betere camera standen.

avatar van solidKevin
Ik ben nu een paar uur onderweg, maar ik ben nog niet heel erg overtuigd. Het leukste vond ik tot nu toe de confrontaties met Ocelot. En natuurlijk de Time paradox

avatar van solidKevin
Review Metal Gear Solid 3: Snake Eater

Na het geweldige Metal Gear Solid 2 kon ik niet wachten om meer te weten te komen over de oorsprong van de serie. Na het spelen van Metal Gear Solid 3: Snake Eater (MGS 3) ben ik toch een klein beetje teleurgesteld. In mijn review zal ik dit verder toelichten.

In mijn reviews bij de eerste 2 Metal Gear Solid games heb je kunnen lezen dat ik heel erg onder de indruk was van de geweldige plot twists. Ik was dan ook vrij teleurgesteld dat MGS 3 het wel heel erg safe speelt. Het hele verhaal doet een beetje denken aan een B-versie van een James Bond film. De titelsong Snake Eater benadrukt dit nog een beetje extra. De game heeft z'n goede momenten en is weer heel goed geschreven, maar soms is het wel heel erg cliché allemaal.

Dit wil echter niet zeggen dat MGS 3 het niet waard is om te spelen. Als je net als ik de MGS games speelt voor het verhaal zul je, je niet vervelen. Daarnaast is het verhaal niet slecht, maar ik vind het een stuk minder dan de andere twee delen. Het is leuk om te weten te komen hoe Naked Snake, Big Boss is geworden en wie daar allemaal bij betrokken zijn. Zo zullen fans met een grote glimlach kijken naar een cutscene waarin een (jonge) oude bekende zijn opwachting maakt. De main villain viel me ook een beetje tegen en de Cobra unit kan echt niet opboksen tegen FOXHOUND uit de originele MGS. Als je fan bent van MGS, dan zul je 15 uur vermaakt worden door een boeiend verhaal.

MGS 3 introduceert een paar nieuwe gameplay elementen. Je stamina loopt naar verloop van tijd leeg en dit moet je hervullen door voedsel te eten. Voedsel kun je vergaren door dieren in de jungle te doden en ze daarna op te eten. Het is leuk bedacht, maar je stamina loopt soms wel heel erg snel terug. Dit wordt weer gecompenseerd door de grote hoeveelheid aan dieren in de jungle, waardoor je nooit zonder komt te zitten. Als je schade krijgt toegediend bestaat er nu een kans dat je permanente verwondingen krijgt die je moet behandelen. Als je dit niet doet zal er een stuk van je leven niet regenereren. Het is een leuke feature, maar het haalt (vooral bij boss battles) de flow uit het spel.

Ten slotte is er nu een zogenaamde "camo index", die je kunt beïnvloeden d.m.v. een uniform en face paint. Het is een leuke toevoeging die je eigenlijk dwingt om tactisch te werk te gaan bij het sluipen. Je zult dus op verschillende momenten moeten wisselen tussen uniform en face paint om zo de best situatie voor jezelf te creëren. De gameplay blijft net als zijn voorgangers een beetje stroef. Het enige wat anders is, is het feit dat je in dit deel meer gebruik maakt van het kruipen dan van het lopen in cover.

Al met al is Metal Gear Solid 3: Snake Eater een prima game waar je veel plezier aan zult beleven. Het verhaal is interessant, maar speelt teveel op safe. De gameplay is vergelijkbaar met zijn voorgangers en van de nieuwe gameplay elementen is de "camo index" de beste toevoeging. Ben je een MGS fan? Zorg er dan voor dat je hem zeker gespeeld hebt.

Eindbeoordeling: 8 (4*)