Sam & Max Episode 201: Ice Station Santa (2007)

Alternatieve titel: Sam & Max Season 2, Episode 1: Ice Station Santa

PC / Nintendo Wii / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Telltale
Uitgegeven door GameTap

De eerste episode uit het tweede Sam & Max-seizoen. Tijdens de kerstdagen merken Sam & Max dat er iets niet in de haak is. Ze reizen af naar de Noordpool om uit te zoeken wat er aan de hand is, hier moeten ze het opnemen tegen de meest gevreesde opponent ooit, de kerstman!

Een leuk vervolg die zich prima aansluit bij het eerste seizoen. Wederom komen Sam en Max in allerlei gekke situaties terecht met menig humoristisch commentaar. In de eerste instantie lijken de zaken los van elkaar te staan, maar gaandeweg komen ze allemaal op leuke manier samen. Zelfs een paar humoristische verwijzingen naar het eerste seizoen.

In tegenstelling tot de PS3 versie van The Devil’s Playhouse werkt de PS3 versie van dit deel naar behoren. Nergens last van gekke glitches of grote framerate drops. Wel moet je handmatig langs ieder object gaan om ze te kunnen aanklikken, in plaats van met een cursor direct op het object te klikken die je wilt inspecteren. Hierdoor blijft PC de beste manier om deze reeks te spelen, maar het ontneemt niet teveel van de totaalervaring om het op PSNOW te doen.

Een probleem dat ik met dit seizoen had is dat het soms uitzonderlijk onlogisch was. Het komt soms meer neer op alle objecten op alles gebruiken dan dat je echt logisch moet nadenken. Hierdoor schommelde het niveau tussen de afleveringen. Maar als geheel heb ik er goed plezier aan beleefd en het krijgt:

3,5/4*