Sam & Max Episode 201: Ice Station Santa (2007)

Alternatieve titel: Sam & Max Season 2, Episode 1: Ice Station Santa

PC / Nintendo Wii / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Telltale
Uitgegeven door GameTap

De eerste episode uit het tweede Sam & Max-seizoen. Tijdens de kerstdagen merken Sam & Max dat er iets niet in de haak is. Ze reizen af naar de Noordpool om uit te zoeken wat er aan de hand is, hier moeten ze het opnemen tegen de meest gevreesde opponent ooit, de kerstman!

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
Het tweede seizoen van Sam & Max komt eraan!
Er zullen opnieuw zes episodes gemaakt worden, de eerste zal komende maand te koop zijn op de Telltale site. Episode twee zal in Januari verschijnen, waarna er opnieuw maandelijks één episode uitgegeven zal worden.

avatar van jaspertje3
Is seizoen 1 eigenlijk al in de winkel verkrijgbaar?

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
Ja, alle episodes van seizoen 1 zijn gebundeld verkrijgbaar, wordt o.a. verkocht bij bol.com

avatar van Hadouken
Moet eerst 1.4 t/m 1.6 nog eens spelen. Maar leuk dat er nog meerdere worden gemaakt. Zal deze tegen die tijd dus ook zeker proberen.

avatar van Shangri-la
Er schijnt volgens Games.nl binnenkort een gratis aflevering te komen uit de eerste serie.

avatar van WeZet
Shangri-la schreef:

Klopt, Abe Lincoln Must Die is vanaf heden gratis bechikbaar, een toppertje!

De Sam & Max games zijn sowieso geweldig door de hun onschuldige humor! En de titel van de ze Episode dan: Episode 201 (Seizoen 2, aflevering 1).

avatar van Hadouken
Ik heb hem al en net heel even gespeeld. Nog niet lang genoeg om te zeggen of het verhaal leuk is, maar het lijkt dezelfde kwaliteit te bevatten als het vorige seizoen, en daar ben ik erg blij om. Net als het vorige seizoen ziet dit er ook weer erg verzorgd uit met een stijlvol introfilmpje. Mooie graphics, goede voice-acting en geluid en aanstekelijke humor ( Mr Spatula FTW!)

Hoewel je in iedere episode dezelfde locaties bezoekt vind ik het wel erg leuk dat je keer op keer weer nieuwe dingen over een voorwerp te weten komt als je erop klikt. ( Sam zegt in episode 2 dus wat anders over de prullenbak dan in episode 4 bijvoorbeeld).

Je ziet gewoon dat er met liefde aan deze serie wordt gewerkt.

En nu ga ik weer verder spelen

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Erg leuk eerste deel van de tweede episode. Erg grappig en de puzzels zitten goed in elkaar. Vrij logisch ook, met wat nadenken kom je er meestal wel.

Ik heb wat stukken gezien van de latere delen in deze episode, vandaar dat ik erg moest lachen op het moment dat je je future self helpt door de slee van de kerstman naar de toekomst te sturen. Een deus ex machina die je zelf in gang zet. Briljant.

avatar van A.V
A.V
Dit was de meest hippe aflevring tot nu toe. Leuke puzzels, leuke locaties, goed verhaal
4****

Een leuk vervolg die zich prima aansluit bij het eerste seizoen. Wederom komen Sam en Max in allerlei gekke situaties terecht met menig humoristisch commentaar. In de eerste instantie lijken de zaken los van elkaar te staan, maar gaandeweg komen ze allemaal op leuke manier samen. Zelfs een paar humoristische verwijzingen naar het eerste seizoen.

In tegenstelling tot de PS3 versie van The Devil’s Playhouse werkt de PS3 versie van dit deel naar behoren. Nergens last van gekke glitches of grote framerate drops. Wel moet je handmatig langs ieder object gaan om ze te kunnen aanklikken, in plaats van met een cursor direct op het object te klikken die je wilt inspecteren. Hierdoor blijft PC de beste manier om deze reeks te spelen, maar het ontneemt niet teveel van de totaalervaring om het op PSNOW te doen.

Een probleem dat ik met dit seizoen had is dat het soms uitzonderlijk onlogisch was. Het komt soms meer neer op alle objecten op alles gebruiken dan dat je echt logisch moet nadenken. Hierdoor schommelde het niveau tussen de afleveringen. Maar als geheel heb ik er goed plezier aan beleefd en het krijgt:

3,5/4*