Silent Hill: Homecoming (2008)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Double Helix
Uitgegeven door Konami

In Silent Hill: Homecoming speel jij Alex Shepard, een oorlogsveteraan die terugkeert van een dienstperiode aan de andere kant van de oceaan. Alex heeft vrij genomen omdat hij op het front het nieuws ontving dat zijn jongste broer Joshua verdwenen is. Het onderzoek naar zijn locatie leidt Alex naar een kleine gemeenschap genaamd Shepherd’s Glen, voordat hij in de duistere, lege en mistige straten van Silent Hill belandt. Al snel wordt Alex geconfronteerd met de perverse incarnaties van het kwaad die in Silent Hill en Shepherd’s Glen de dienst uitmaken en verlossing zoeken.

avatar van Omega Link
Tot nu toe mijn favoriete (en enige) Silent Hill game die ik heb gespeeld, het is zeker mijn favoriete horrorgame tot nu toe. Het spel is enorm sterk, maar naarmate het eindigd had ik wel zo`n gevoel van `is dit alles`?. Dat was wel jammer, maar voor de rest ben ik zeker een paar maal enorm geschrokken (iets wat me nog niet eerder is overkomen met horrorgames). De graphics waren ook erg realistisch en grauw en de game heeft ook geweldige locaties. En het sterkste punt van dit spel zit hem toch in de extreem verontrustende monsters (en dan vooral dat human centipede monster). Nog een enorm sterk punt dat heeft bijgedragen aan de creepy sfeer van de game is de geweldige soundtrack, die zelfs nadat ik de console uitzet door mijn hoofd bleef spoken. Voice acting en gezichtsuitdrukkingen waren ook erg realistisch en draagt ook bij aan de fantastische sfeer van deze game. Als de resterende Silent Hillgames nog beter zijn als deze. Heb ik zeker nog een hele weg te gaan. Zeker een 4.5

Taken schreef:
IK ben Silent Hill een beetje zat na het tweede deel is het alleen maar slechter geworden het derde deel is ook een goed deel stukken beter dan deel vier waar ze wat ander wilden proberen maar helaas, Origins ook verkrijgbaar op de PS2 was voor mij de druppel dit is zondermeer het slechtste deel gemaakt.
Ik heb laatst Homecoming gekocht en gelijk doorverkocht niet omdat dit een slechte game is maar ik ben de serie zat ze moeten een nieuwe weg inslaan op het gebied van gameplay het plot heb ik verders niks op aan te merken die zijn altijd ijzersterk.

Een grappig ideetje Metal Gear Solid combineren met Silent Hill, Snake in Silent Hill lijkt me een gaaf plot

P.S. ik verkoop trouwens mijn collectie PS2 : SH origins, SH 2 (Collectors edit), SH3, en SH4. PSX: SH1

Jij hebt een soort van vooruitziende blik

Een beetje 'n late reactie maar dit is toch de minste Silent Hill game die ik tot nu toe heb gespeeld.
Grafisch lijkt het meer op een PS2 game. De combat - waar het voornamelijk om draait - is houterig.
Ook zijn de raadsels/puzzels grotendeels verdwenen.

Helemaal mee eens!

Daarbovenop is de sfeer slecht, het scenario voorspelbaar, zijn de characters en controls crappy, en de collectibles en levels lame. De amerikaanse devs hebben Silent Hill toch aardig om zeep geholpen imo.

Na het vierde deel is Silent Hill nooit meer hetzelfde geweest

All Seeing Fish schreef:
Na het vierde deel is Silent Hill nooit meer hetzelfde geweest

Ik vond deel vier al niet goed meer. Heb het ook niet uitgespeeld.
Silent Hill 2 is nog steeds de beste aangezien Downpour me ook niet veel soeps lijkt.

All Seeing Fish
klopt, deel twee was het hoogtepunt en vanaf dat moment is het naar beneden gegaan, deel vier vind ik anders maar toch nog voldoende met Origin (psp to ps2 port) als dieptepunt.

De controls heb ik relatief weinig problemen mee...blijft voor mij aanvaardbaar in dit soort spel. Alleen vind ik het jammer dat in deel 5 de nadruk wel heel erg lag op vijanden. Ben zelf ergens halverwege vast komen te zitten vanwege geen ammo meer en destijds niet meer mee verder gegaan. Het staat echter wel op mijn lijstje om vroeg of laat weer eens op te pakken. Samen met 4 en Origins de enige die ik nog niet heb uitgespeeld. (4 ben ik nooit ingekomen - ook deze wil ik wel weer eens een kans geven vroeg of laat. Origins heb ik niet. Staat nog op mijn wanna-have lijstje).

Overigens vond ik 3 het hoogtepunt. Daarna 2. 1. Shattered Memories. 6. 5. 4.

Controls niet lastig, maar zo button-prompty en sticky. Veel games last van laatste tijd. Als slecht gedaan voelt het meer of je een context-sensitive animation in werking zet, ipv dat je het gevoel hebt rond te rennen/jumpen/interacten. Kan goed werken als het een goeie instant feeling heeft en goenoeg mate van vrijheid biedt. Arkham serie doet dat perfect, Ass Creed 1 redelijk, watch dogs slechter en Homecoming slecht en unresponsive.

The Room vond ik dan, in tegenstelling tot meesten, weer erg vet.

Voor mij is Silent Hill uiteindelijk: 2, 1, 3. The Room zie ik meer als spin-off, net als SM, maar HC zwaar ondermaats imo. Origins even gespeeld, maar, net als Downpour, nog laten liggen.

Met Silent Hills leek de serie weer een cool impuls te krijgen, maar helaas gekilld...