American McGee's Alice (2000)

PC / Macintosh / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Rogue

De ouders van Alice sterven als hun huis in brand staat, Alice overleeft dit maar is zo van slag dat ze een zelfmoordpoging onderneemt. Ze wordt opgenomen in het Rutledge gesticht. Na een aantal jaar krijgt ze weer bezoek van het witte konijn die haar vraagt weer terug te keren naar Wonderland om de boze Hartenkoningin tegen te houden.

Pure stijl dit. Schitterende omgevingen, prachtig vormgegeven karakters, geweldige muziek, briljante voice acting en een heerlijk grimmig sfeertje. Voor de gameplay heb ik geen krachtterm want die is niet zo heel erg bijzonder maar zit wel goed in elkaar. Bovendien is het gewoon leuk om te spelen. Behoorlijk moeilijk ook, volgens mij heb ik de eindbaas maar één keer gehaald en heb ik er toen nooit meer zin in gehad.

Eindbaas is moeilijker dan verwacht, je bent niet de enige die dat vind BoordAppel. Het is wel een leuk spel, maar je bent het na een tijdje wel behoorlijk zat. Eindbaas lukte mij ook maar iets van 2 a 3 keer. Moeilijk, maar dat is leuker dan een Eindbaas die na 2 minuten al tegen de vlakte gaat, 4* overigens.

avatar van Shangri-la
Inderdaad een mooie game kwa sfeer en op grafisch vlak maar de gameplay laat veel te wensen over. Toch vond ik het leuk om door de mooie werelden te dwalen daarom geef ik dit spel 3,5 sterren.

avatar van Artifact
Nooit gedacht dat EA hierachter zat. Heb het altijd een ''cult-achtige'' game gevonden.

Artifact schreef:

Komt me bekend voor .
Ook ik wist niet dat Electronic Arts hierachter zat.......

avatar van Tha)Sven
Mooie game om te spelen. De sfeer is zo ontzettend goed . Ik vond de stemmen ook erg goed en de leveldesign mooi. Alleen wel redelijk moeilijk om het einde te halen. Ik werd soms echt gefrustreerd van sommige stukken
Is het btw niet meer een platformer dan een shooter ?

Ja klopt. Genre toegevoegd.

Vage shit was dit zeg

Wel leuk om te spelen, want zon aparte game zie je niet vaak. Het was best bloederig en ook best uitdagend. Toch had er meer uitgehaald kunnen en moeten worden.

avatar van venus1992
deze kan je ook nergens meer kopen
weet iemand waar je die nog kan halen?

Hmmm...inderdaad wel moeilijk om misschien aan te komen.
Maar bij ons lag hij laatst nog in een bak bij de E-Plaza. Maar dat heb je denk ik niet in Eindhoven. En op bol.com is hij niet meer te koop. Misschien maar eens ebay in de gaten houden...

avatar van Rman
Heerlijk spel.

De graphics zijn nu (maart 2010) wel wat gedateerd. De sfeer; beeld en muziek/geluid vormt een geheel, wat zorgt voor een creepy/psychedelische ervaring.

De one-liners van Alice en ook de Chesshire Cat zijn echt schitterend.

En volgend jaar komt er een vervolg -"The return of....."

Een minpuntje, er zitten best wel wat loops in het spel. De eerste keer is het leuk maar later.....

Net weer uit de kast getroken en uitgespeeld, ondanks de gedateerde graphics blijft het een ervaring apart. veel games van deze tijd kunnen nog wat leren van een game met zo'n sfeer.

kan zelf niet wachten op het vervolg...

zeker 4 sterren waard dit jeugdsentiment

venus1992 schreef:
deze kan je ook nergens meer kopen
weet iemand waar je die nog kan halen?

Zoals Johnwilliams al zei:

JohnWilliams schreef:
Hmmm...inderdaad wel moeilijk om misschien aan te komen.

Of Marktplaats

avatar van ibendb
Dit is wel een leuke game, maar de graphics zijn slecht.
Het is leuk dat het weer wat anders is dan het kinderachtige verhaaltje van Alice In Wonderland.
Tof dat alles bloederig is.

avatar van Shangri-la
De graphics waren voor die tijd juist erg goed, je kunt het alleen niet met de games van tegenwoordig meer vergelijken.

ibendb schreef:
Dit is wel een leuke game, maar de graphics zijn slecht.
Tof dat alles bloederig is.

probeer de andere American McGee's spellen eens, die zijn ook geniaal

avatar van ibendb
Zal ik zeker eens doen.

avatar van yurrenstein12
Dit is zeker weten het beste spel wat ik ooit gespeeld heb. Ik ben al een fan van horror, en naast dat, heeft deze game een geweldig verhaal. Ik speel het spel in een resolutie van 1024x768, en ik moet zeggen dat de graphics er voor het jaar 2000 echt geweldig uit zien. Om de graphics nog wat extra op te schroeven, heb ik nog wat texture mods gedownload.
Ik vindt ik het karakter Alice erg goed neergezet, alhoewel ze er in deel 2 veel mooier uit ziet. Verder zijn alle andere karakters ook erg goed gedaan.
De soundtrack van deze game is echt masterlijk. Vooral het nummer op het hoofdmenu is erg meesleepend. De gameplay is lekker simpel en makkelijk. De sfeer is ook erg goed. Dat komt vooral door de muziek, maar ook door de prachtige omgevingen die dit spel bevat.

Dat is ongeveer alles wat ik kwijt wou over deze game.

Grote dikke 5*

avatar van yurrenstein12
yurrenstein12 schreef:

Dat is ongeveer alles wat ik kwijt wou over deze game.

Grote dikke 5*

Oke, het is nog steeds een geweldig spel, maar hij staat niet meer op nummer één.
Wel staat hij nog steeds in mijn Top 10.

avatar van FlorisV
Heel creatief en geinspireerd, zelden zul je in zo'n surrealistische droomwereld vertoeven als in de Alice spellen.

Tegenwoordig zal er misschien wat neergekeken worden op deze platformer, maar toen was dit gewoon de bom, rondrennen en springen als Alice in een bizarre, duistere twist op Carroll's vreemde maar heerlijke creaties. Vooral het gebruiken van die jurk als een soort parachute, of meedrijven daarmee op stoom en de originele wapens, geweldig bedacht allemaal. Vijanden zijn goed bedacht (card guards, reusachtige hommels die bommen gooien). De eindbazen zullen je ook flink uitdagen. De omgevingen en het ontwerp van alles zijn nog steeds erg sterk. Het level design van bedenker American McGee is hier op hoog nivo. De Cheshire kat met zijn bijdehante opmerkingen, briljant gevoiced, maakt het af. De soundtrack van Trent Reznor is heel behoorlijk hoewel ik die van het vervolg wat sterker vond.

Ik ben betoverd geweest door deze game. Het heeft me in die tijd (bijna 20 jaar terug) ook geinspireerd electronische muziek te maken die erop gebaseerd is (ik experimenteerde veel met het muziek programma Fruity Loops), met name de track "Through The Looking Glass", schaamteloze plug hier:
‎Wonderland by The Penultimate Truth on Apple Music - music.apple.com