Jagged Alliance 2 (1999)

Strategy / RPG

Ontwikkeld door Sir-Tech
Uitgegeven door Global Star en Talonsoft

Met een groep huurlingen moet je op diverse locaties een aantal schurken uitschakelen. Je kunt kiezen uit 24 verschillende huurlingen, die allemaal een verschillende achtergrond hebben en andere tactieken. Zo moet je bij iedere missie een huurling uitkiezen die het beste geschikt is voor de missie. Je hebt echter maar een beperktel tijd om de missie te voltooien. Lukt het je niet op tijd dan zul je uitgeschakeld worden door de schurken.

Mmm, toch erg onbekend, ondanks (terechte) GotY-awards.
Jagged Alliance lijkt wel een mix tussen adventure, RPG en strategy, eigenlijk te vergelijken met Fallout, qua gameplay en stijl, met een iets groter strategy gedeelte.

Door het verhaal en setting lijkt het op een militaire strategy shooter, maar in werkelijkheid, blijkt het een zeer originele RPG, met realistische setting en wapens. Ondanks het serieuze verhaal, toch ook humor, in de gesprekken en details, bijv de geselecteerde huurlingen, hebben onderling ook relaties, sommige werken beter samen als anderen, waardoor elke keer een leuke 'persoonlijke' groep krijgt. Als iemand van je team gewond raakt zullen de reacties verdeeld zijn, van He had it coming, gung-ho bastard!, tot No, you can't die, we we're gonna buy a farm together!. De invloed op het moraal van de groep is ook leuk, It's a damn deathtrap, we're sitting ducks here!, waarop de huurling zijn wapen laat vallen en wild met zijn handen zwaaiend wegrent.

De Combat is semi-real time, met tijdsunits. De mannetjes (en vrouwtjes) worden met ervaring ook sterker en kunnen individueel upgeleveld worden en zelf skillpoints verdelen, van Shooting (handguns, rifles, etc.) tot Stealth (sneaking, sniping, etc.). De Battles zijn lekker groot en hoe je ze aanpakt is geheel in eigen handen, je kan wachten en met de heli versterkingen bestellen (als je genoeg geld hebt) en wat begint als een kleine groep soldiers groeit uit tot steeds meer management, met verschillende teams die het gebied uitkammen, is het ook nog belangrijk je heli goed heen en weer te sturen en ammo en equipment verzorgen.

Het Adventure aspect komt terug in de gesprekken en puzzels in het zuid amerikaanse landje, onderweg op je missie om de dictator te verwijderen, zul je met de bevolking, rebellen en evt andere organisaties moeten dealen, wat ook weer voor veel side quests zorgt. De game is groot en de vrijheid en leuke verschillen in karakters en bijkomende situaties replay-waardig.

Absolute top game dit, vele uren mee vermaakt, imo een van de beste PC-RPGs.
Volle 5*

Geweldige game.
Fantastisch uitgewerkt concept, met veel oog voor details (wapens en kleding etc) en humor (Elliot, you IDIOT!, I ate every bug on the way, there were many)

Nu ook nog te spelen met updates en patches!

Nr 2 in m'n top 10!

avatar van Tsjo-Wi
Hmm ik kreeg deze een paar jaar geleden gratis bij aankoop van een andere game. Nog nooit gespeeld. Misschien maar eens gaan doen dan...

avatar van equalizersound
heb ik op aanrade van een vriend een tijd gelede gekocht vorige maand gespeeld en ik vond het leuk ik ben niet ver maar het principe vind ik tof

jelle_
Mijn grote favoriet. Heb dit spel meerdere malen uitgespeeld. Het had zeker veel meer aandacht verdiend. Je hebt erg veel vrijheid in dit spel. In het begin kan je je eigen figuur maken, en daarbij heb je een aantal punten, die je kunt verdelen over zijn/haar 'skills'.
Ook is het leuk dat je huurlingen moet betalen en dat je je geld moet zien te krijgen via de mijnen etc.
Vond het een verslavend spel, dat erg goed uitgewerkt is. Ik probeer jadded alliance 3 ook te krijgen. Een 4,5 =)

Deel 3 komt binnenkort eindelijk uit, maar helaas niet zo veel positiefs over gelezen, veel minder vrijheid, minder management, etc.