Midnight Club: Los Angeles (2008)

PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Rockstar
Uitgegeven door Rockstar

Midnight Club: Los Angeles is de opvolger van Midnight Club 3: DUB Edition. In het spel neem je wederom de rol aan van een straatracer en probeer je jezelf ditmaal in Los Angeles naar de top te werken. Het spel kent uitgebreide tuningopties, verschillende wagens die officieel zijn gelicenseerd en natuurlijk vernieuwde graphics.

avatar van Duke Nukem
MopWat grappig je rijdt gewoon rond in dezelfde stad als in GTA V, terwijl dat spel pas vijf jaar later zou worden gemaakt. Ik ben normaliter niet zo voor street racers, maar dit spel verdient mijn aandacht want het komt uit de handen van Rockstar. De gameplay in dit spel is in vergelijking met 'echte' race games erg arcady, een beetje zoals in GTA V dus. Je begint met een trage auto waardoor je enkel de gemakkelijkste races kunt winnen.

Het verkeer zit vaak in de weg, waardoor je voortdurend moet uitwijken om niet op andere auto's te botsen of tegen een muur of boompje aan te rijden. Dit allemaal terwijl je tegenstanders nooit lijken te crashen en nooit een foutje maken. Je kunt in dit spel geen voetgangers omver rijden, wat een beetje vreemd aanvoelt als je GTA gewoon bent, maar dat zou het racen dan ook nogal bemoeilijken.

Door het winnen van races verdien je geld en REP punten. Zo kun je nieuwe races openspelen en duurdere auto's aanschaffen. Af en toe krijg je filmpjes te zien met 'niggas' die de hood mentaliteit uitstralen à la GTA SA en je belachelijk zitten te maken, maar gelukkig duren deze filmpjes niet te lang.

Enkele keren reed ik in straten rond waarvan de texture opeens verdwijnt en de wielen van mijn auto in de grond zakken. Het is de eerste keer dat ik zoiets zie in een PS 3 game. Dergelijke fouten zouden toch echt niet mogen voorkomen in een afgewerkt spel. Dit is een leuk spelletje als je op de PS3 wilt racen in L.A., maar een echte simulatie racer is dit natuurlijk niet. Eerder GTA V waarbij je niet uit je auto kunt stappen en met markers die over de map verspreid liggen, waarmee je streetraces kunt opstarten.

Imperial Figure schreef:
Weet je wat het nadeel is van midnight club, je krijgt een stip te zien in je map zonder enige hulp en je kunt geen gps aanzetten om de weg precies te volgen dus als je denkt hey zal het die straat zijn, maar heel vaak gaat het dus mis en moet je weer omdraaien om de goede weg te kiezen maar het probleem is dat je tegenstanders te goed zijn dus fouten maken is vitaal in een race.

Dat is inderdaad een probleem want je rijdt in een stad met veel straten en zijstraatjes, dus voor je het weet rijdt je de verkeerde richting uit. Je kunt op de map geen waypoint zetten waardoor je op de straat ziet waarheen je dient te rijden. Het enige wat je hebt is een mini-map met daarop een gele stip van je bestemming, en een blauwe pijl die boven je hoofd hangt. Maar dan nog is het erg makkelijk om de verkeerde straat in te rijden als je even je oog van de pijl en de mini-map afhaalt en op de weg let, of naar een tegenstander kijkt die je van de baan probeert te rammen, want agressief zijn ze wel.