Star Fox (1993)

Alternatieve titel: Star Wing

Super NES

Ontwikkeld door Nintendo en Argonaut

Starfox begint met de verdwijning van James McCloud. Deze McCloud was de piloot van zijn eigen Arwing en de leider van het Star Fox Team. Tijdens een gevecht met de geleerde Andross verdween hij echter. De leden van het Star Fox Team verlieten het team tot alleen Peppy Hare overbleef. Peppy en Generaal Pepper konden toch een nieuw team samenstellen. De nieuwe leden waren Fox McCloud, de nieuwe leider en ook de zoon van James, Falco Lombardi en Slippy Toad. Daarop namen Fox, Falco, Slippy en Peppy terug de strijd aan tegen Andross.

neo (crew)
Starwing maakte gebruik van een Super Fx chip waardoor het spel een 3d vorm aan kon nemen op voor de Snes. Dit was een van de redenen waarom dit spel zo aansloeg. Daarnaast was het ook bijzonder om je ruimteschip even wat sneller kon laten gaan of te vertragen. Dit in combinatie met een afwijkende manouvre (naar links uitwijken) zorgde voor een bepaald geweldig strategisch element binnen een shooter en voegde echt wat toe. De levels waren geweldig afwisselend; je onderweg in een level tussen dunnen spleten doorwurmen was geen uitzondering. 4.5 sterren

Ken Fox wel (van Mario Smash Bross Melee) maar dit spel niet. Hij lijkt me heel erg leuk maar een beetje oud dus vast niet meer te koop ergens, bovendien heb ik zelf nooit een Super NES gehad.

Ik heb hem nog steeds ergens liggen. De soundtrack, vooral het eerste level, vond ik echt megavet en op het internet zijn er ook heel veel remixen van te vinden. Een combi van de stoere soundtrack, het geweldig levelontwerp, de stoer ontworpen vliegtuigjes, de eindbosses en de stem van Fox en kornuiten door de speakers bezorgde me een adrenalinekick van hier tot Tokyo!

avatar van Onderhond
Leuk om een keertje te doen, 3D zoals je toen ook wel in de arcades zag.

Maar uiteindelijk was het visueel erg pover en was de gameplay ook niet super. Redelijk repetitief en bij momenten zelf redelijk saai. Wat me het meest zal bijvlijven is het gekwaak van de personages rond je, dat ws nog het leukst.

avatar van Thomas83
Erg leuk spel, speelde ik vrij vaak op de SNES. Al ben ik nooit echt ver in het spel gekomen volgens mij.
Ik herken me erg goed in de reacties over het spel hier. Het min of meer 3D aangezicht met dat versnellen etc was gewoon erg prettig. Ook was de besturing vrijl fijn herinner ik me.
De kleurtjes, geluidjes en bepaalde stijl en sfeer aan het spel maakten het ook een erg bijzondere spelervaring. De muziek was erg energiek en die stemmetjes van je teamgenoten schoot me ook gelijk te binnen bij het ophalen van herinneringen aan Starwing (want zo noemde ik het altijd en zo stond het ook op de cartridge bij mij geloof ik).
Visueel was het niet super inderdaad, maar het spel was wel degelijk erg vermakelijk en had gewoon een bepaalde eigen stijl waarin fotorealistische graphics of zo niet zouden hebben gepast.

Eerste level Die boss was ook echt gemakkelijk.

Corneria op piano

feeder
Hadouken schreef:
Eerste level Die boss was ook echt gemakkelijk.

Corneria op piano

Het eerste echte 3D spel voor de SNES en ook het eerste 3D spel dat ik ooit speelde. De graphics waren voor die tijd ongelofelijk mooi en ik weet nog dat ik daar erg van onder de indruk was. Hij speelde heerlijk en het voelde allemaal zo realistisch aan, want de vijanden kwamen van alle kanten, waardoor je regelmatig ook moest afremmen of versnellen om ze te ontwijken. En bij obstakels en in tunnels werd vaak het uiterste van je stuurmanskunsten gevergd om er niet tegenaan te dreunen. Deze game was daarmee ook nog eens erg verslavend en behoorlijk pittig. Ik bleef maar doorspelen tot ik weer een level voltooid had om te kunnen zien wat voor moois er nog meer zou komen. Eén van mijn alltime favorieten.

Dim dibbit dim dibbit!

Een van de weinige echt memorabele flying shooters vind ik, echt goed verhaal en ontzettend leuk gebracht. Graphics waren toendertijd echt amazing idd en een super lekkere control. Huge eindbazen om van te smullen en meerdere routes en levels, hebben mij lang vermaakt. 4*

ps Vond de N64 versie trouwens niet zo geslaagd, maar ben zowiezo niet echt N64 fan. GC versie niet gegamed maar niks positiefs over gehoord.

Squall Lionheart schreef:
Dim dibbit dim dibbit!

Ik vond de n64 beter. Neemt niet weg dat dit een erg goede game was. De n64 versie vond ik de levels erg sterk en de controls waren top. Speel de n64 versie nu weer op de wii ( VC ) en was gelijk weer verslaafd aan de gamplay. Zegt toch wel wat.

avatar van Kjell1408
Een game die terug in de tijd prachtig was. De soundtrack is ook geniaal. Nu vandaag heeft de game wat verloren aan graphische pracht, maar het blijft toch een klassieker.

Beeld: 3,5*
Geluid: 4*
Gameplay: 4*
Langetermijn: 4,5*

Eindbeoordeling: 4*

avatar van Mega Man
-marco- schreef:

Had ik ook met SF64. Tijdloos spel en de gameplay staat zo vast als een huis. Star Wing vindt ik nog steeds één van de beste SNES games ever! Wel leuk dat men dezelfde baas (ruimteschip met containers) weer in SF64 heeft gestopt aan 't einde van de alternatieve route op Corneria. Na deze twee SF games heb ik nooit meer een vervolg gezien van 't zelfde niveau. Adventures was als Zelda-kloon wel aardig met mooie graphics en sfeervolle muziek...maar 't was jammergenoeg geen SF game. Assault had z'n momenten met een prachtige soundtrack maar de looplevels waren crap. Command heb ik nooit gespeeld maar de gameplay schijnt hier ook wéér anders te zijn. Ik hoef geen Zelda-gameplay, geen looplevels en ook geen strategisch vliegspel...Nintendo, maak nou eens een waardig vervolg! Desnoods een remake van SF64 met de soundtrack van Assault.