Star Wars: Knights of the Old Republic (2003)

Xbox / PC / Macintosh / Apple iOS / Android / Nintendo Switch

Ontwikkeld door BioWare
Uitgegeven door LucasArts

KotoR is een single player RPG die zich afspeelt vierduizend jaar voor de film Episode I. De Republiek, die al 15.000 jaar standhoudt, wordt bedreigd door het grote leger van de Sith. Dit kwaadaardige leger wordt geleid door twee ex-Jedi's. Niet zomaar Jedi's, maar de heldhaftigste en sterkste van dat tijdperk. Voor de republiek zijn het duistere tijden. Op de Jedi Knights wordt jacht gemaakt en hun aantallen zijn door de Sith al behoorlijk verkleind. Alleen de Jedi Knight Bastilla kan de Republiek nog redden.

avatar van rpger
[retrospect review]

Voor veel nieuwkomers in het RPG genre, met name de maagdelijke xbox gamers die voor het eerst geconfronteerd werden met Bioware's uitstekende vertelkunsten was Knight of the Old Republic een instant classic. Voor veel Bioware fans die bekend waren met hun eerdere games zoals het overweldigende Baldur's Gate was KOTOR een stap terug, de eerste versimpeling van Bioware's krachtige top down / strategische gameplay.

Laat er geen twijfel over bestaan, Kotor is één van, zo niet de beste Star Wars game ooit gemaakt, en gaat qua diepgang en verhaal zelfs (veel) verder dan de recentelijke pogingen van George Lucas. Het verhaal van Darth Raven en de beroemde "twist" is geweldig uitgewerkt met een prachtige cast aan kleurrijke karakters. Waar echter de balans tussen gameplay en verhaal in Bioware's eerdere werk meesterlijk was te noemen, valt het wat tegen in Kotor. De D&D ruleset is blijkbaar niet feilloos toepasbaar op lightsabers en laserguns waardoor combat wat random aanvoelt. Ook de gebrekkige besturing van de compagnions zorgen niet voor een bevredigende stategische opzet. Als compensatie is de moeilijkheidsgraad dan maar naar beneden geschroefd waardoor de uitdaging wat uitbleef. Ook de inventory systemen en loot is duidelijk met "de gamepad/console in mind" ontwikkeld, waardoor we ineens met saaie text driven menu's te maken kregen.

Desalnietemin is het een genot te zien hoe goed Bioware de SW franchise heeft aangepakt en daarmee meteen het laatst interessante verhaal verteld in het SW universum. En als groot fan kan ik dat alleen maar bejubelen.

avatar van The_CrY
De afgelopen twee weken was ik dan begonnen aan Knights of the Old Republic, de klassieker onder de Star Wars RPGs; eentje die ik als groot Star Wars fan dus snel moest spelen, aangezien ik Dragon Age: Origins, ook van Bioware, een geweldige ervaring vond. Ik heb dus geen nostalgische band met Kotor en wellicht had ik deze niet vlak na DA:O moeten spelen, want hoewel ik genoten heb van het spel, toch voelde het voor mij regelmatig wat moeizaam aan. Natuurlijk is het spel uit 2003, dus het is niet zo gek dat de formule nog niet geperfectioneerd was, zeker op grafisch gebied. Echter de combat verveelt snel, iets wat op het eind dan ook begint te irriteren, de interactie met je compagnons is erg gelimiteerd en moeizaam, en het verhaal, wat velen juist enorm prijzen, vond ik niet zo heel boeiend. Zeker de invloed die jij als karakter erop hebt is erg klein. Het feit dat het spel ook maar twee mogelijke eindes heeft vind ik toch jammer. Je wordt of Sith, of Jedi, en niks er tussenin, wat ik graag had gewild. Ook vond ik niet alle wendingen even leuk, zoals het feit dat Bastila in haar gevangenschap toegaf aan de dark side, vond ik een beetje zwak, en vooral het contrast met hoe het karakter daarvoor was neergezet. De Sith Academy op Korriban was helemaal een belachelijke vertoning. En dan heb ik het nog niet eens gehad over die ellendige (verplichte) turret-secties met die roestige controls, of de over het algemeen vage quest journal, onhandige item interface, en onduidelijke interrogatiescènes.

Neemt niet weg dat ik toch veel lol heb gehad. De verschillende compagnons waren, hoewel oppervlakkig en moeizaam qua interactie, geinige karakters die me wel konden laten gniffelen van plezier. De verschillende werelden waren mooi ontworpen, en de algehele sfeer was echt typisch Star Wars, en dan met name die van de klassieke episodes 4 t/m 6. De verschillende activiteiten die je op elke planeet kan ondernemen houden je toch al gauw zo'n 36 uur van de straat. Of je nou koning van de arena wordt, meester van de swoop races, of gewoon geld wil verdienen met bounty hunten; alles kan en alles mag. Er zijn veel keuzes die je kan maken die je karakter naar de light side of de dark side kunnen trekken, en die op dat moment leuke gevolgen kunnen hebben, hoewel dat uiteindelijk niet zoveel invloed heeft gehad op het verloop van het verhaal, volgens mij.

Al met al toch fijn om nu eindelijk te weten 'what all the fuss has been about', zogezegd. Ik weet dat ik vrij negatief ben geweest, maar ondanks alles heb ik echt wel lol gehad, en vind ik de vier sterren die ik geef zeker verdiend. Ik hoop alleen dat deel twee, door Obsidian, wat gepolijster is en een verhaal bevat dat me wat meer meeneemt en 'involved' laten voelen.