Star Wars: Knights of the Old Republic (2003)

Xbox / PC / Macintosh / Apple iOS / Android / Nintendo Switch

Ontwikkeld door BioWare
Uitgegeven door LucasArts

KotoR is een single player RPG die zich afspeelt vierduizend jaar voor de film Episode I. De Republiek, die al 15.000 jaar standhoudt, wordt bedreigd door het grote leger van de Sith. Dit kwaadaardige leger wordt geleid door twee ex-Jedi's. Niet zomaar Jedi's, maar de heldhaftigste en sterkste van dat tijdperk. Voor de republiek zijn het duistere tijden. Op de Jedi Knights wordt jacht gemaakt en hun aantallen zijn door de Sith al behoorlijk verkleind. Alleen de Jedi Knight Bastilla kan de Republiek nog redden.

AHWA
Is er hier al iemand helemaal de Dark Side op gegaan?

avatar van Naomi Watts
Ik heb beiden gedaan. Twijfel je nog welke side je moet kiezen?

avatar van Tha)Sven
Beide kanten zijn eigenlijk heel interessant en geven een totaal nieuwe ervaring. Het moeilijkst in mijn ogen was kiezen waar ik mee wilde beginnen

avatar van Naomi Watts
Door Bastilla's charme neig je toch wel snel naar de light side hoor.

AHWA
Ik ga van nature de Ligt Side op, maar ben benieuwd wat er gebeurt als je de Dark Side op gaat. Maar zeg dat dan maar niet, want dat zal de verrassing een beetje verpesten

Die nieuwe Star Wars-game lijkt me trouwens ook heel vet. Force Unleashed kun je met de Wii spelen en dan kun je met je remote gaan zwaaien. Lijkt me heel tof.

avatar van SamFisher
Urenlang heb ik mij vermaakt met dit spel!
Star Wars klinkt erg achterhaald, maar veel Star Wars games zijn erg onderschat.
KOTOR is zwaar onderschat!

Geweldig verhaal, en vooral zelf kiezen hoe het gaat lopen.
Games waar je keuzes moeten maken zijn altijd zo verschrikkelijk lastig (kotor, splinter cell double agent, fable) maar ze blijven boeien, en de replay waarde ligt een stuk hoger dan bij de meeste andere games.

De kunst voor mij bij Kotor was om Light te blijven, al is het soms verdomd leuk om de lolbroek uit te hangen en minder moeite te hoeven doen voor quests.

Soms zit je zo in het verhaal dat je echt baalt als je een verkeerde keuze maakt of als er een wending in het verhaal is die je niet aan zag komen.

Wat mij betreft is dit DE beste star wars game ooit.

avatar van Zell
Dit spel is zonder meer in van de beste spellen die ik ooit gespeeld heb. Zelf ben ik een redelijke fan van Star Wars maar dit is echt nog beter dan het filmverhaal.
De karakters en de intergalactische locaties zijn erg goed uitgewerkt, en het verhaal is met zijn geniale onverwachte plotwending een spel dat ik voor een lange tijd als een topper zal onthouden.

Deel 2 kon helaas niet tippen aan zijn voorganger
Nu maar hopen dat de geplande MMO bij dit grandioze niveau zal kunnen komen.

avatar van ps3me
Lijkt mij een ontzettend vet spel, maar ik kan hem nergens meer vinden

Is het dan de bedoeling dat als je een side kiest je uiteindelijk eigenlijk de hele spel overnieuw moet spelen om met die andere side aan de slag te gaan?

Koekoek schreef:

Nee je begint als een republik soldaat. Je weet helemaal nog niet dat je darth reven bent. Dat weet je eigenlijk pas vrij op het eind. Tijdens je avontuur kom je mensen (aliens) tegen die iets aan je vragen of je moet ze overhalen beschermen helpen enzv. Jouw acties bepalen of je de light of dark side op gaat en ja als je alleen dark side wil (of light) dan moet je inderdaad nieuw game doen.

avatar van ps3me
Lijkt mij ontzettend vet, ik ga hem zeker kopen.!

DarthSolidKevin schreef:

Betekent dat dan ook dat je dan een heel nieuw verhaal krijgt?

Koekoek schreef:

Betekent dat dan ook dat je dan een heel nieuw verhaal krijgt?

Het verhaal is hetzelfde: ontdek het geheim van darth reven maar jouw acties bepalen of jij opnieuw de dark lord wordt of een sterke jedi knight.

ps3me schreef:
Lijkt mij ontzettend vet, ik ga hem zeker kopen.!

Zeker doen! Ik heb hem zelf ook gehad maar hij doet het bij mij niet meer .

avatar van finitio
1,5
Normaal gesproken houd ik heel veel van dit soort spellen.
Deze niet, de besturing was niet helemaal actief en vooral dat maakt het spel tot een ramp, *1,0

avatar van finitio
1,5
Na een extra uur te hebben gespeeld om te kijken of het beter werd, ben ik tot de conclusie gekomen dat dit spel al bij al 1,5* krijgt.
De gevechten zijn waardeloos, de graphics zijn middelmatig, ook al heeft deze nu een goede rating, het is zeker een afrader.

finitio schreef:

Ja natuurlijk zijn de graphics niet geweldig. Dit is ook een spel uit 2002-2003. Het vechten is inderdaad wat matig maar het is vooral het verhaal dat heel meeslepend is. (vind ik dan). Maar waar was je dan?? Nog steeds een republik soldier? Dat gedeelte is inderdaad het minste maar als je jedi wordt begint de echt fun pas.

avatar van ps3me
Graphics zijn toch niet het belangrijkst bij een game?

ps3me schreef:
Graphics zijn toch niet het belangrijkst bij een game?

Nee vind ik eigenlijk ook niet.

solidKevin schreef:

Nee vind ik eigenlijk ook niet.

Het helpt natuurlijk wel, maar de gameplay is eigenlijk nog belangrijker en het verhaal natuurlijk ook!

Yep .

dankjewel.

Beeld: 4*
Geluid: 4,5*
Gameplay: 4*
Langetermijn: 5*

Eindbeoordeling: 4,38* (afgerond 4,5*)

avatar van DarthSolidKevin
Toch echt één van de beste spellen die ik ooit heb gespeeld. Het verhaal sleept je helemaal mee. Je hebt soms het gevoel zelf Reven te zijn. De characters zien er mooi uit en zijn ook best grappig. Het mooie is ook dat je verhalen van hun verleden hoort en mensen tegen komt die ze kennen. Het vecht systeem is simpel, maar toch niet vervelend. Het enige wat ik wel wat jammer vind is (dit zal wel aan mijn P.C liggen) dat hij nog al eens hapert of vast liep. De graphics vind ik niet super maar ook niet dat je moet zeggen van: ''zo dat is lelijk!'' Het gaat voor het grootste deel om de gameplay en als je echt in een spel zit vergeet je de graphics gewoon. Echt een geweldig spel 4,5*.

avatar van DarthSolidKevin
Even voor iedereen kijk niet meer naar mijn berichten met die sterren ok? Heb je niks aan en wilde wat anders proberen werd niks dus klaar.

avatar van jellecomicgek72
euuuuuh........ ik begrijp het niet Solidkevin??...

Je bent niet de enige.

avatar van DarthSolidKevin
Mensen zeg is dat nu zo moeilijk....... Ik heb eerst een keer spellen beoordeeld op de manier van zie bericht 7 maart 2009 13.50. Eigenlijk was dat niet goed dus ik vraag let daar niet op. Moeilijk hé......

avatar van jellecomicgek72
nou sorry dat ik het zei hoor.........

jellecomicgek72 schreef:
nou sorry dat ik het zei hoor.........

Nee het ligt niet aan jouw maar iedereen blijft daar maar over vragen ik word er een beetje simpel van. No hard feelings