Star Wars: Knights of the Old Republic (2003)

Xbox / PC / Macintosh / Apple iOS / Android / Nintendo Switch

Ontwikkeld door BioWare
Uitgegeven door LucasArts

KotoR is een single player RPG die zich afspeelt vierduizend jaar voor de film Episode I. De Republiek, die al 15.000 jaar standhoudt, wordt bedreigd door het grote leger van de Sith. Dit kwaadaardige leger wordt geleid door twee ex-Jedi's. Niet zomaar Jedi's, maar de heldhaftigste en sterkste van dat tijdperk. Voor de republiek zijn het duistere tijden. Op de Jedi Knights wordt jacht gemaakt en hun aantallen zijn door de Sith al behoorlijk verkleind. Alleen de Jedi Knight Bastilla kan de Republiek nog redden.

Ik ga d'r maar weer eens mee verder. Nu PSN het nog steeds niet doet, heb ik hier mooi tijd voor

avatar van LimeLou
Een van de beste games ooit Geniet ervan

Ik zit vast in het riool. Ik moest samen met zo'n wijf die bij je was die wookie redden. Dat heb ik nu gedaan, wookie is gevonden maar wat nu?

avatar van LimeLou
Check je log anders. Daar vind je wel wat info over hoe je verder moet komen. Ik weet het niet precies, maar volgens mij moest je uit het riool komen en langs een Rancor proberen te komen om vervolgens naar een misdaad-organisatie te gaan. Of je moest terug naar de oppervlakte, maar ik denk het eerste.

Het was het eerste. Ik heb de game 8 keer uitgespeeld dus ik herrinner me alles nog goed .

Het verhaal:
4.000 jaar voor de Episode I
En de republiek bestaal al 15.000 jaar...
A long, long, long, long, long, long, long, long, long time ago

deze game is tegenwoordig ook beschikbaar voor mac, graag toevoegen.

Ik ben maar weer eens begonnen aan dit pareltje. Het blijft een geweldig spel .

Na zo'n 30 uur heb ik Kotor voor de zoveelste keer uitgespeeld en het blijft de beste game die ik ooit heb gedaan.

Daar ben ik weer met het zoveelste bericht dat ik KOTOR heb uitgespeeld . Op dit moment ben ik echter ook bezig met de mod: The Brotherhood of Shadow: Solomons Revenge. Ik moet zeggen dat ik vrij onder de indruk ben van deze mod. Zeker de moeite waard als je de game net zoals ik al heel vaak hebt doorgespeeld. Ik moet echt eens tijd vrij maken om een review over KOTOR te maken.

Goed om te zien dat de liefde voor deze game blijft na 10 jaar

Zeven jaar en zo’n 10 playtroughs verder komt het er toch eindelijk van. Ik ga schrijven over één van de games die een speciaal plekje heeft in mijn hart: Knights of the Old Republic.

Ik kan me nog goed herinneren hoe het begon. Als jongen van 12-13 kocht ik Star Wars: Best Of PC. Hier stonden de 5 beste Star Wars games op die van 2002-2006 uit waren gekomen. Één van die games was de 2003 Game of the Year: Knights of the Old Republic (KOTOR in de volksmond). Als kleine jongen was ik zeer benieuwd naar de game. Ik had er namelijk nog helemaal nooit van gehoord, wat de ervaring des te beter maakte. Maar goed genoeg geschiedenis gekwijl laten we het over KOTOR zelf hebben.

De story is in mijn ogen nog steeds ongeëvenaard. Geen enkele Star Wars game of wat voor game dan ook heeft op mij zoveel impact gehad als KOTOR. De manier waarop het verhaal wordt opgebouwd is zeer goed en het grote geheim dat je met je meedraagt is heel goed neergezet. Als dat geheim onthuld wordt is de impact na al die jaren en playtroughs nog steeds heel groot. Er zijn door de game heen echter genoeg hints die je al wel een idee geven, maar dit zie je eigenlijk pas als je echt heel goed oplet. De mensen die de game wel eens hebben gedaan zullen wel begrijpen wat ik bedoel.

Wat ik ook een heel sterk punt vind aan de story zijn de party members die je onderweg meeneemt op je reis. Alle characters hebben een goede background story en zijn allemaal wel interessant. Wat de characters vooral zo goed maken is de geweldige voice cast die is gebruikt. Zo hoor je o.a. Jennifer Hale als Bastila Shan en Raphael Sbarge als Carth Onasi (beide beter bekend als Female Shepard en Kaidan Alenko van de Mass Effect serie). Echter is de hele cast een lust en passen ze allemaal perfect bij het karaker van de personages. Een ander persoonlijke favoriet is de geweldige robot HK-47. De geweldige en komische dialogen zijn helemaal te gek.

De gameplay was voor mij heel erg anders toen ik het voor het eerst speelde. Om heel eerlijk te zijn snap ik het na al die jaren nog steeds niet 100%, maar ik kan er wel goed genoeg mee uit de voeten om het goed te kunnen spelen. Laat je vooral niet afschrikken door de wat “aparte” gameplay, want KOTOR is het helemaal waard.

KOTOR is voor mij een beetje de heilige graal als het aankomt op games gebied. Ik moet de game nog spelen die beter is dan KOTOR en ik zie dat ook nog niet snel gebeuren. Terecht mijn nummer 1 game! 5*

Je stukje met je persoonlijke geschiedenis met het spel vind ik wel leuk. Boeit me steeds hoe mensen met een spel in aanraking komen dat iets betekent in hun leven (blijven spellen, maar toch), hoop dat het navolging vind.

avatar van frolunda
Ik heb hem na 10 jaar of zo ook weer eens uit de kast gehaald.Heb er zin in.....

avatar van Oortrommel
Als Star Wars-liefhebber ben ik wellicht bevooroordeeld, maar ik geef deze game de volle pond. Ik heb hier echt 100-200 uur aan besteed. De manier waarop Bioware een heel nieuwe wereld binnen het Star Wars-universum wist neer te zetten en het toch vertrouwd aan te laten voelen verdient een grote pluim. Ook gametechnisch was KotOR een perfecte game; battles zaten goed in elkaar, de RPG-elementen waren prima uitgebalanceerd, de storyline was origineel en realistisch (voor zover mogelijk) en de characters waren interessant en werden goed verdiept naarmate je verder kwam in de game. De graphics waren niet top, maar zeker ook niet slecht.

Deze game is voor mij wat games moeten zijn: uniek, uitdagend en aantrekkelijk!

avatar van The_CrY
De afgelopen twee weken was ik dan begonnen aan Knights of the Old Republic, de klassieker onder de Star Wars RPGs; eentje die ik als groot Star Wars fan dus snel moest spelen, aangezien ik Dragon Age: Origins, ook van Bioware, een geweldige ervaring vond. Ik heb dus geen nostalgische band met Kotor en wellicht had ik deze niet vlak na DA:O moeten spelen, want hoewel ik genoten heb van het spel, toch voelde het voor mij regelmatig wat moeizaam aan. Natuurlijk is het spel uit 2003, dus het is niet zo gek dat de formule nog niet geperfectioneerd was, zeker op grafisch gebied. Echter de combat verveelt snel, iets wat op het eind dan ook begint te irriteren, de interactie met je compagnons is erg gelimiteerd en moeizaam, en het verhaal, wat velen juist enorm prijzen, vond ik niet zo heel boeiend. Zeker de invloed die jij als karakter erop hebt is erg klein. Het feit dat het spel ook maar twee mogelijke eindes heeft vind ik toch jammer. Je wordt of Sith, of Jedi, en niks er tussenin, wat ik graag had gewild. Ook vond ik niet alle wendingen even leuk, zoals het feit dat Bastila in haar gevangenschap toegaf aan de dark side, vond ik een beetje zwak, en vooral het contrast met hoe het karakter daarvoor was neergezet. De Sith Academy op Korriban was helemaal een belachelijke vertoning. En dan heb ik het nog niet eens gehad over die ellendige (verplichte) turret-secties met die roestige controls, of de over het algemeen vage quest journal, onhandige item interface, en onduidelijke interrogatiescènes.

Neemt niet weg dat ik toch veel lol heb gehad. De verschillende compagnons waren, hoewel oppervlakkig en moeizaam qua interactie, geinige karakters die me wel konden laten gniffelen van plezier. De verschillende werelden waren mooi ontworpen, en de algehele sfeer was echt typisch Star Wars, en dan met name die van de klassieke episodes 4 t/m 6. De verschillende activiteiten die je op elke planeet kan ondernemen houden je toch al gauw zo'n 36 uur van de straat. Of je nou koning van de arena wordt, meester van de swoop races, of gewoon geld wil verdienen met bounty hunten; alles kan en alles mag. Er zijn veel keuzes die je kan maken die je karakter naar de light side of de dark side kunnen trekken, en die op dat moment leuke gevolgen kunnen hebben, hoewel dat uiteindelijk niet zoveel invloed heeft gehad op het verloop van het verhaal, volgens mij.

Al met al toch fijn om nu eindelijk te weten 'what all the fuss has been about', zogezegd. Ik weet dat ik vrij negatief ben geweest, maar ondanks alles heb ik echt wel lol gehad, en vind ik de vier sterren die ik geef zeker verdiend. Ik hoop alleen dat deel twee, door Obsidian, wat gepolijster is en een verhaal bevat dat me wat meer meeneemt en 'involved' laten voelen.

The_CrY schreef:
Ik hoop alleen dat deel twee, door Obsidian, wat gepolijster is

In het kort: nope

Aardig spel - maar onaf (zelfs met de diverse patches en door fans toegevoegde content / updates) met een behoorlijk deja vu gehalte. De eerste is op alle vlakken superieur imo.

avatar van The_CrY
Haha ok, dan weet ik dat ik me niet hoef te haasten om die te spelen, zullen we maar zeggen.

The_CrY schreef:

Nee, haast is er niet bij imo. Ik zou er even overheen laten gaan voor je eraan begint. Om teleurstelling te voorkomen. Deel twee heeft wel degelijk een paar prima momenten en karakters hoor maar haalt het gewoon niet bij de eerste, of het later werk van Obsidian.

Star Wars: Knights Of The Old Republic Remake Reportedly Coming

Aspyr is schijnbaar de ontwikkelaar die aan de KOTOR Remake aan het werken is. Toen men een paar weken geleden nog zei dat "niemand de ontwikkelaar van de remake ging raden" ging mijn eerste gedachte al gelijk naar Aspyr.

De reden is simpel: Aspyr heeft een grote liefde voor KOTOR. Ze hebben beide delen niet alleen geport naar Android, maar een paar jaar geleden hebben ze de PC-versie van The SIth Lords ook geüpdatet. Ik ben alvast gematigd enthousiast, maar het is nog even de vraag om wat voor 'remake' het nu echt gaat.

avatar van LikeAJedi
Ik hoop echt dat de geruchten waar zijn. Voor iemand die Star Wars bijna als religie ziet, vind ik het erg jammer dat ik nooit de kans heb gehad om dit te spelen. Fingers crossed dat de remake variant na de ps4/ps5 komt.

Is dit spel voor de Switch nou precies hetzelfde spel? of is het een remaster of iets dergelijks..

Banjo schreef:

Volgens mij is het gewoon een port van het Xbox/PC origineel.

avatar van bertkruijswijk
Een erg boeiend spel! Het oogt wat gedateerd qua graphics en gevechten, maar de manier waarop het verhaal is opgebouwd is zo goed gedaan. Ik vind het leukste nog wel dat je zelf helemaal kunt bepalen wat voor soort antwoorden je geeft en wat voor invloed dat heeft op de ontwikkeling van je karakter. Ook je teamgenoten hebben allerlei unieke persoonlijkheden, interacties en achtergronden, en tot nu toe zijn Carth en Bastila mijn favorieten (voor zover ik het spel heb gespeeld). Ik heb het nog niet uit, dus nog geen stem, maar ik ben positief gestemd.