Beyond Good & Evil (2003)

Alternatieve titels: Beyond Good & Evil HD | Beyond Good & Evil 20th Anniversary Edition

PlayStation 2 / PC / Xbox / Nintendo GameCube / Xbox 360 / PlayStation 3 / Nintendo Switch / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Beyond Good & Evil speelt zich af op een planeet die aangevallen wordt door buitenaardse eenheden, de Domz. De hoofdpersoon Jade is een freelance fotografe, die samen met haar stiefvader Pey'j in een vuurtoren woont, en daar een opvangcentrum runt voor kinderen van wie de ouders door de Domz zijn ontvoerd. Helemaal in het begin van het spel wordt de vuurtoren aangevallen, en moet Jade de kinderen zien te bevrijden. Als dat gelukt is, komen de plaatselijke strijdkrachten, de Alpha-secties, als mosterd na de maaltijd. Op de planeet zelf zijn ook opstandelingen actief, het zogenaamde IRIS-netwerk. Zij proberen de wereld ervan te overtuigen dat de Alpha-secties onder één hoedje spelen met de Domz. Uiteindelijk rust het op Jades schouders om de wereld te redden.

avatar van rpger
Zit een beetje tussen een 4 en een 4.5 in. Het is een fantastisch spel, je moet B&E gewoon gespeeld hebben. Zeker gezien de geweldige karakters en het originele verhaal allemaal uit de breinen van de spelmakers komen en dit geen bestaande franchise is verdient het alle lof. Daarintegen is de game erg kort en een beetje aan de makkelijke kant. Het einde vond ik een beetje te Japans/Manga achtig, ik kon er maar weinig touw aan vast knopen. Desalnietemin erg van genoten!

avatar van Awake78
Achteraf heb ik echt leuke herinneringen aan dit spel, maar na een tijd vergeet je dan de minder leuke dingen en die had dit spel ook.

Af en toe kwam dat Nederlands een beetje sneu over, maar voor het verhaal is het wel 10x zo goed te volgen (niet dat mijn Engels slecht is maar toch).
Ik weet ook nog dat ik 3 x verschrikkelijk lang heb vastgezeten en de game ongelooflijk heb vervloekt. Soms was het sowieso een beetje zoeken naar de juiste weg.

Korte speeltijd vond ik absoluut niet!
Toch had het wel wat, heel apart, visueel een plaatje, maar toch zeker niet perfect.

avatar van TonyTHorror
Nogmaals uitgespeeld, zo'n 5 jaar later.

En nog steeds kan ik niet anders concluderen dan dat dit 1 van m'n favorieten blijft. Ditmaal op de ps2 gespeeld, in het nederlands en binnen 2-3 nogal drukke dagen toch nog uit weten te spelen. Voor een actie/adventure game is het redelijk kort, ik deed er (rustig aan) 15uur over.

De nederlandse voice-overs zijn in het begin behoorlijk irritant, ik klikte eerlijk gezegd per ongeluk op NL i.p.v EN. Maar goed, ik ben hem gewoon zo door blijven spelen en het beviel me prima. Het geweldige verhaal weet zich interessant verteld te worden en dat in combinatie met een stel fantastische personages zorgt voor een buitengewoon gaaf avontuur.

Reizen met je hoovercraft, comat-systeem, sneaken, vliegen, vluchten, puzzelen, alles is bij elkaar gegooit en alles is tot in de puntjes afgewerkt, het mag dan allemaal vrij 'makkelijk' zijn, je kunt er onmogelijk iets anders op aan merken. De combat werkt vloeiend en volstaat op deze manier, het rondsluipen gaat makkelijk en is nauwelijks frustrerend of té moeilijk gemaakt en het rondreizen met je hoovercraft zorgt voor een gevoel van grootsheid, je bevindt je echt in een andere wereld.

Het verhaal dat zich later steeds meer ontpopt zorgt dat het interessant blijft om door te spelen, en dat is maar goed ook want het laatste level op de maan is fantastisch. Gave boss fight, sfeervolle locatie en dat stuk waar je met de 'Beluga' achter die robot-spin hangt is bijzonder fraai gedaan.

Van 4.5 naar 5*.

avatar van Animosh
Gebrekkig vermaak.

Beyond Good & Evil is mijns inziens in veel opzichten een slecht spel. De gameplay is zeer gevarieerd (het combineert vechten, stealth, racen, wat platformen en puzzelen, en meer), maar blinkt in geen enkel opzicht echt uit. De gevechten zijn meestal vooral een kwestie van button-bashen: ze vermaken wel, maar indruk maken ze zeker niet. De stealth is wel oké, maar is door de enorm slechte camera en het vaak onduidelijke levelontwerp (het is vaak niet duidelijk of je de vijanden moet vermijden of “stealthy” moet aanvallen) regelmatig behoorlijk frustrerend. Het racen is vermakelijk, maar makkelijk – en de twijfelachtige besturing en camera irriteren daar wederom. En de filler-gameplay waaruit de rest van het spel bestaat (met als dieptepunt een paar onnozele minigames) pakte me ook niet: het platformen was bijvoorbeeld enorm makkelijk (je hebt niet eens een springknop), en de puzzels hadden betere visuele cues mogen hebben (nu was het te vaak niet duidelijk wat je precies moet doen – of dát je überhaupt iets moet doen). En over het algemeen is de gameplay gewoon veel te traag, houterig en ongemakkelijk.

En ook de andere aspecten van het spel maakten op mij geen indruk. De graphics zijn uiteraard verouderd, maar ook de stijl van het spel sprak me niet aan: die is te kinderlijk en cartoonesk voor mijn smaak. De muziek is doorsnee bombastische Hollywood-muziek: da's geen wereldramp, maar raken doet het me niet. Het verhaal is best leuk om te volgen (en Jade is een sympathiek personage), maar zit boordevol clichés en wist me zeker niet mee te slepen. En de sfeer en algehele wereld van het spel zijn wel oké (lekker luchtig, en daar had ik wel zin in), maar memorabel vond ik ze zeker niet.

Maar ondanks al deze minpunten heb ik me uiteindelijk toch best adequaat met het spel vermaakt. Het is luchtig, gevarieerd, speelt makkelijk weg, heeft best leuke bazen en een sympathiek hoofdpersonage en eindigt relatief sterk (met een paar vermakelijke gevechten in de ruimte en een leuke eindbaas, al kan dat er ook aan liggen dat de ruimte-setting me gewoon meer aanspreekt).

2.5* kan ik hier dus wel aan kwijt. Ik verwachtte een goedkoop (het kost 5 euro op Steam) en luchtig tussendoortje dat simpel vermaak biedt, en aan die verwachting heeft het spel grotendeels wel voldaan. Een meesterwerk vind ik dit zeker niet, maar als luchtig tussendoortje kan het er mee door.