Beyond Good & Evil (2003)

Alternatieve titels: Beyond Good & Evil HD | Beyond Good & Evil 20th Anniversary Edition

PlayStation 2 / PC / Xbox / Nintendo GameCube / Xbox 360 / PlayStation 3 / Nintendo Switch / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Beyond Good & Evil speelt zich af op een planeet die aangevallen wordt door buitenaardse eenheden, de Domz. De hoofdpersoon Jade is een freelance fotografe, die samen met haar stiefvader Pey'j in een vuurtoren woont, en daar een opvangcentrum runt voor kinderen van wie de ouders door de Domz zijn ontvoerd. Helemaal in het begin van het spel wordt de vuurtoren aangevallen, en moet Jade de kinderen zien te bevrijden. Als dat gelukt is, komen de plaatselijke strijdkrachten, de Alpha-secties, als mosterd na de maaltijd. Op de planeet zelf zijn ook opstandelingen actief, het zogenaamde IRIS-netwerk. Zij proberen de wereld ervan te overtuigen dat de Alpha-secties onder één hoedje spelen met de Domz. Uiteindelijk rust het op Jades schouders om de wereld te redden.

Ik ben benieuwd.

avatar van rpger
Zit een beetje tussen een 4 en een 4.5 in. Het is een fantastisch spel, je moet B&E gewoon gespeeld hebben. Zeker gezien de geweldige karakters en het originele verhaal allemaal uit de breinen van de spelmakers komen en dit geen bestaande franchise is verdient het alle lof. Daarintegen is de game erg kort en een beetje aan de makkelijke kant. Het einde vond ik een beetje te Japans/Manga achtig, ik kon er maar weinig touw aan vast knopen. Desalnietemin erg van genoten!

avatar van jaspertje3
Ik heb dit spel al ruim 2 jaar, en kom er nu pas aan toe. En wat stom van mezelf dat ik dit spel al zo lang heb laten liggen. Hoe kom ik erop?!?!
Vanaf het eerste moment wist het spel me bij de keel te grijpen zodat ik verder moest spelen. Er zit veel sfeer in het spel en bovendien veel leuke en uitdagende opdrachten. En natuurlijk foto's proberen te maken van zoveel mogelijk beesten. Enige nadeeltje, de omgedraaide besturing. Oftewel, bij naar links sturen ga je naar rechts. Kan de optie niet vinden om dit om te zetten.
Ik wacht nog even met m'n eindoordeel, eerst nog even verder spelen. Maar ik kan bijna niet uitsluiten dat dit een hele dikke voldoende gaat worden.

avatar van Tsjo-Wi
Een 3* vind ik anders maar erg mager.

avatar van jaspertje3
Woeps, het was niet mijn bedoeling om te stemmen. Perongeluk is die 3 er terecht gekomen. Even verwijderen

Na jaren eindelijk gespeeld en ik moet zeggen, 'k heb toch wat gemist. Geweldig om allemaal verschillende genres als racen, stealth, adventure en platform op een prachtige manier samen in 1 spel te zien. Leuke karakters en een goed verhaal. Klein minpunt vond ik dat je na de storyline niet meer terug kan naar Hyllis, 'k had graag nog de overige Pearls willen verzamelen.

4.5*

avatar van Donkerwoud
Sfeervolle action adventure, met wat race- en platformelementen. Nooit een succes geworden, terwijl hele volksstammen ermee wegliepen. Vooral de sfeer en de algehele funfactor weet het naar een hoger plan te tillen, want qua gameplay is het wat simpel. Er is overigens een tweede deel aangekondigd, dus misschien horen we dan eindelijk hoe het afloopt.

avatar van Evil Eye
Een vervolgdeel komt onze kant op

Werd een keer tijd ook

avatar van JohnWilliams
Dat is waar, we wachten er al lang op.

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Off topic onzin verwijderd.

gamelord
Deze game was één en al plezier ....vooral het rondracen in die hovercraft van pigmans. Het verhaal was ook goed bedacht en super te bespelen. Ook leuk was het maken van foto's waar je weer geld voor kreeg. Het gedeelte in de fabriek met de laserstralen en de lopende banden hadden een goede en intense indruk op mij gemaakt, en natuurlijk ontzichtbaar blijven voor de bewakers..( was leuk om hun gasflessen te slopen zodat ze lucht in schoten en daarna ontploffen, super humor)
Al met al een top game, maar ik geef maar een 4,5 omdat ik spellen spelen in onze taal maar raar vind.

avatar van Tsjo-Wi
gamelord schreef:

Je kan hem ook gewoon op Engels zetten hoor, klinkt stukken beter, dus dat minpunt gaat eigenlijk niet op.

gamelord
heb ik al die tijd niet geweten ..Tsjo-wi. Helaas zal ik het nooit weten.
Heb mijn ps2 verkocht met de 112 spellen die ik had sry.

Lexcoaster
Met afstand het beste spel dat ik ooit heb gespeeld. Ik kan even geen minpunt bedenken, moet je nagaan..

De makers hebben hun hart en ziel in die spel gestopt, met als eindresultaat een sprookje. Geweldig genietbare sfeer, heel mooi verhaal, leuke opdrachten, leuke karakters, een mooi vormgegeven wereld, gewoonweg een meeslepend avontuur. En niet te vergeten een dijk van een soundtrack. Prachtig en perfect spel. 5*

avatar van Evil Eye
Ik kan zat minpunten bedenken anders maar deze game verdient mijn waardevolle tijd niet. Dit bericht schrijven is al tijdverspilling

avatar van bvonk
Zo te lezen heb je het spel nooit echt een kans gegeven Evil eye. Erg jammer!

Ik had deze van iemand gehad en wist eigenlijk niet wat ik er van moest verwachten. Het begin vond ik maar erg raar maar als je eenmaal verder in deze game zit laat het je niet meer los. Hoop dat deel 2 een verhaal en gameplay kan neerzetten zoals deze.

Zou toch graag even de "minpunten" van je willen weten als je even tijd hebt.

avatar van Evil Eye
De sfeer sprak me niet aan, te snel uitgespeeld, de gameplay vond ik niet goed en verhalend vond ik het ook tegenvallen

dus ja dan loop je het al gauw op, het zal best dat mensen dit een waardevol iets vinden maar dat vond ik dus NIET

Ik wacht echter wel op deel 2... wie weet wat dat word...

avatar van JohnWilliams
waarom wacht je wel op deel 2 als je deel 1 al tegen vind vallen...

Lexcoaster
Evil Eye schreef:
De sfeer sprak me niet aan

Mij en heel veel anderen in iedergeval wel. Daar heeft iedereen zo z'n perceptie op.

JohnWilliams schreef:
waarom wacht je wel op deel 2 als je deel 1 al tegen vind vallen...

Aargh ben JIJ ook nog steeds actief hier?

Logisch he om te kijken of dit nieuwe deel beter word natuurlijk. wat denk je anders

avatar van JohnWilliams
Nou meestal als je deel 1 niet goed vind kijkt men niet uit naar deel 2...

avatar van bvonk
Een andere sfeer en verhaal betekend niet meteen dat het spel beter wordt. En denk ook niet dat ze veel aan de sfeer willen aanpassen want zoals je hier kunt lezen zijn veel mensen blij met de sfeer van BG&E.

@Evil eye
Wat was er mis met de gameplay? In het begin is het even wennen omdat het wat anders is dan andere spellen maar naar een tijdje had ik er geen enkele problemen mee.

avatar van PebeVai
Perfect adventure spel..(:

Alleen toch iets te kort qua speeltijd

avatar van XPS420
PebeVai schreef:
Perfect adventure spel..(:

Alleen toch iets te kort qua speeltijd

Kort maar zeer krachtig zeg ik maar zo
kan je altijd gewoon weer uitspelen en weer en weer het goede gevoel blijft er altijd

avatar van XPS420
Ook wel bijzonder dat ze er een nederlandse taal erin hebben gestopt, een game met mijn eigen taal erin heb ik niet zo vaak gezien eigenlijk

ik vond het meteen al een geweldig spel! het speelt lekker en de door de goede en vreemde sfeer wordt je meteen het spel ingetrokken.
Maar ik had gehoord dat er nog een tweede deel kwam, komt die nog? het zou er leuk zijn!

avatar van Awake78
Achteraf heb ik echt leuke herinneringen aan dit spel, maar na een tijd vergeet je dan de minder leuke dingen en die had dit spel ook.

Af en toe kwam dat Nederlands een beetje sneu over, maar voor het verhaal is het wel 10x zo goed te volgen (niet dat mijn Engels slecht is maar toch).
Ik weet ook nog dat ik 3 x verschrikkelijk lang heb vastgezeten en de game ongelooflijk heb vervloekt. Soms was het sowieso een beetje zoeken naar de juiste weg.

Korte speeltijd vond ik absoluut niet!
Toch had het wel wat, heel apart, visueel een plaatje, maar toch zeker niet perfect.

avatar van Fietsflip
Erg genoten van dit spel, volgens mij gespeeld toen ik 10 jaar was. Ik zag ook al een tweede trailer, maar ben bang dat het erg à la Uncharted wordt. Beetje jammer, ik vond het juist leuk dat dit spel best uniek was.

avatar van TonyTHorror
Nogmaals uitgespeeld, zo'n 5 jaar later.

En nog steeds kan ik niet anders concluderen dan dat dit 1 van m'n favorieten blijft. Ditmaal op de ps2 gespeeld, in het nederlands en binnen 2-3 nogal drukke dagen toch nog uit weten te spelen. Voor een actie/adventure game is het redelijk kort, ik deed er (rustig aan) 15uur over.

De nederlandse voice-overs zijn in het begin behoorlijk irritant, ik klikte eerlijk gezegd per ongeluk op NL i.p.v EN. Maar goed, ik ben hem gewoon zo door blijven spelen en het beviel me prima. Het geweldige verhaal weet zich interessant verteld te worden en dat in combinatie met een stel fantastische personages zorgt voor een buitengewoon gaaf avontuur.

Reizen met je hoovercraft, comat-systeem, sneaken, vliegen, vluchten, puzzelen, alles is bij elkaar gegooit en alles is tot in de puntjes afgewerkt, het mag dan allemaal vrij 'makkelijk' zijn, je kunt er onmogelijk iets anders op aan merken. De combat werkt vloeiend en volstaat op deze manier, het rondsluipen gaat makkelijk en is nauwelijks frustrerend of té moeilijk gemaakt en het rondreizen met je hoovercraft zorgt voor een gevoel van grootsheid, je bevindt je echt in een andere wereld.

Het verhaal dat zich later steeds meer ontpopt zorgt dat het interessant blijft om door te spelen, en dat is maar goed ook want het laatste level op de maan is fantastisch. Gave boss fight, sfeervolle locatie en dat stuk waar je met de 'Beluga' achter die robot-spin hangt is bijzonder fraai gedaan.

Van 4.5 naar 5*.

avatar van fabblwaps
Weet iemand hoe het met deeltje twee hiervan zit, waar al heel lang geleden een trailer voor was?